Aihe: TeoriaVisa3000
1 2 3 4 5 6 7 8
hörhö
02.12.2003 12:33:18

Loputon suo :)

Älä ajattele liikaa. Voi vielä sattua päähän.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Sahanpurija
02.12.2003 15:49:17
:/ Miks te ootte tommosii? Soittakaa rockii ni ei tarvi ajatella.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Tupuna
17.12.2003 14:46:36
Vähän naurahdin lukiessani tätä threadia. Hauskaa nippelitietoa :) Vaikka itse luenkin musiikkitiedettä yo:lla ja tietyt teoriat ja analyysimallit onkin ihan hyvin hallussa, niin silti haksahdin muutaman kysymyksen kohdalla nauruun - en nimittäin olisi itse osannut vastata. Esim. tuo pikardilainen terssi -kysymyskin oli minulle hämärän peitossa. En millään meinannut saada mieleeni, mikä se on. Moni muukin asteikkoon liittyvä juttu meni minulta aivan ohi... no, nuo kirkkosävellajit muunnoksineen ovatkin minulla vähän heikoilla.

Dux- ja Comes -kysymykseen olisin osannut vastata. Hiphei! Mutta joo. Tajusin, että jos haluan tuntea itseni tyhmäksi opiskelijaksi, käyn säännöllisesti musiikin teoria ja säveltäminen -palstalla ;)
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
mklami
17.12.2003 18:51:37 (muokattu 17.12.2003 18:51:44)

Tupuna: Ihan rauhallisesti vaan :) Hmm, kuka pistäisi seuraavaksi jotain todella pahaa kysymystä tulemaan? :)
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
baron
17.12.2003 22:10:05

Tupuna: Ihan rauhallisesti vaan :) Hmm, kuka pistäisi seuraavaksi jotain todella pahaa kysymystä tulemaan? :)

Ihan helppo: Mikä tää on?

F, Gb, Ab, Bbb, Cb, Db, Eb, F
"Baron spelar hällre än bra"
lxi
18.12.2003 00:13:29
Ihan helppo: Mikä tää on?

F, Gb, Ab, Bbb, Cb, Db, Eb, F

F-alt.

Diatonisen asteikon 1. sävel on nimeltään toonika ja 7. sävel on johtosävel. Mitkä ovat viiden muun sävelen nimet?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
apra
18.12.2003 10:51:28
F-alt.

Diatonisen asteikon 1. sävel on nimeltään toonika ja 7. sävel on johtosävel. Mitkä ovat viiden muun sävelen nimet?

Lähtien toiselta asteelta, päättyen kuudennelle: supertoonika, mediantti, subdominantti, dominantti, submediantti.
hörhö
27.12.2003 16:19:38 (muokattu 28.12.2003 19:35:51)

Tämä visa on kuollut. Pitää nyt jotain keksiä. Jos nuottiviivaston yläpuolella lukee legno battuto, mistä on kysymys? Jousisoittimiin liittyy.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Notefix
28.12.2003 17:24:42

Tämä visa on kuollut.

herran kiitos. tää on perversseintä mitä täällä olen nähnyt,
Nimeni on Baron, Notefix Baron
Alttoviulisti
28.12.2003 20:02:54

älkää, alkaa oksettaa.....oon pihalla teoriasta, käyn kolmen vuoden teoriat yhes vuodes.
TheWickerMan
31.12.2003 14:26:40 (muokattu 31.12.2003 15:31:41)
Ite oksetat kuvines...
"Vittu, kaikki on joskus aloittelioita" - Lord of the strings
Hieroglyfi
01.01.2004 15:14:18
Mistä helekutista te puhutte :D... En ymmärrä melkein mitään ainakaan mitä lukee ekalla sivulla xD
Tito Puente jyrää!
mklami
05.01.2004 12:25:09 (muokattu 05.01.2004 12:26:40)

Lähtien toiselta asteelta, päättyen kuudennelle: supertoonika, mediantti, subdominantti, dominantti, submediantti.

Itse on ole ihan vastaaviin nimiin törmännyt. 2. sävelhän on perussävel II asteen soinnulle, joka on vahvasti subdominanttinen sointu, kuten IV astekin. Tältä kantilta katsottuna toi supertoonika kuulosta vähän oudolta. Lisäksi olen kuullut 2. säveltä kutsuttavan teräsäveleksi.

7. sävel ja sen päälle muodostettava VII asteen sointu on dominanttinen sointu, kuten V asteen sointu. Johtosävel-nimitys on kuitenkin ihan oikea. Submedianttiin en myös ole itse ennen törmännyt.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
lxi
05.01.2004 13:27:55
Itse on ole ihan vastaaviin nimiin törmännyt. 2. sävelhän on perussävel II asteen soinnulle, joka on vahvasti subdominanttinen sointu, kuten IV astekin. Tältä kantilta katsottuna toi supertoonika kuulosta vähän oudolta. Lisäksi olen kuullut 2. säveltä kutsuttavan teräsäveleksi.

Itse olen oppinut juuri nuo mainitut nimet, ja lisäksi niille seuraavat suomenkieliset vastineet: perussävel, teräsävel, alavälittäjä, leposävel, huippusävel, ylävälittäjä ja johtosävel.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
mklami
05.01.2004 13:54:53

Itse olen oppinut juuri nuo mainitut nimet, ja lisäksi niille seuraavat suomenkieliset vastineet: perussävel, teräsävel, alavälittäjä, leposävel, huippusävel, ylävälittäjä ja johtosävel.

Tuskin noissa nimityksissä mitään väärää onkaan. On hyvä muistaa, että musiikinteoriassa on käytössä samalle asialle monta eri nimitystä, ja tämä aiheuttaa helposti sekaannusta, kuten tässäkin näemme.

Tottakai nimityksiä voi keksiä vaikka itsekin, mutta standardinimitykset helpottaisivat sotkuja :)
Janus
18.02.2004 01:12:53
Supertoonika on minullekin opetettu termi asteikon 2. sävelelle. Itseasiassa, jos asteikon 7. sävel ei ole johtosävelsuhteessa (1/2 sävelaskeleen päässä) toonikaan, olen kuullut siitä käytettävän nimitystä subtoonika.

Tämä visa on kuollut. Pitää nyt jotain keksiä. Jos nuottiviivaston yläpuolella lukee legno battuto, mistä on kysymys? Jousisoittimiin liittyy.

Soitetaan kieliä jousen puuosalla hinkaten (col legno).

Mikä on tämä:

Bb - Cb - Db - D - E - F - G - Ab ?

(Kyllä, tämä on perverssein thread jonka olen missään messulaudalla ikinä nähnyt.)
hörhö
18.02.2004 13:12:09

Soitetaan kieliä jousen puuosalla hinkaten (col legno).

Col Legno on tosiaan tuo. Kysymäni legno battuto tarkoittaa kielien hakkaamista jousen varrella.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
hörhö
18.02.2004 13:13:13

Mikä on tämä:

Bb - Cb - Db - D - E - F - G - Ab ?

Oktotoninen.
lxi
18.02.2004 13:14:12
Oktotoninen.

Pop-jazzissa tunnetaan myös dominanttidimiasteikkona.
hörhö
18.02.2004 16:46:00

Unohdin muuten kysyä vuorollani. Mikä asteikko:

C Db Eb E F Gb Ab Bb
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)