Aihe: Duuriasteikon kvartti: mikä siinä mättää?
1 2 3 4
EP
21.09.2015 10:42:28
En saanu tuota "dominantin" linkkiä auki jostain syystä, olis ollu mielenkiintoinen kuulla kyllä.

Mutta tuosta kvartista tulee mieleen oma kaikkienaikojen suosikki Rauno Lehtisen "Toiset meistä"!
Epämuusikko
21.09.2015 11:22:23
EP: En saanu tuota "dominantin" linkkiä auki jostain syystä, olis ollu mielenkiintoinen kuulla kyllä.

Mutta tuosta kvartista tulee mieleen oma kaikkienaikojen suosikki Rauno Lehtisen "Toiset meistä"!

Se on molli11:sen karaktäärisävelen oikeinkäyttöä vimosen päälle. Moni laulaja vetää väärin.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Epämuusikko
21.09.2015 11:38:33 (muokattu 22.09.2015 19:08:01)
MarkusB: Hyvältähän tuo kuulostaa. M.A. Numminen teki paljon "pahempia häpäisyjä" klasseiselle , teknolle jne.. Kyllä tossa melodiakulussa/riffissä on mielestäni jotain henoa ja käyttökelpoista esim. Jazzin puolelle. Baronin kanssa samaa mieltä, ettei tuo tietenkään kuulosta yhtään samalta kuin alkuperäinen. Itse asiassa monesti unohdetaan tuo saundiulottuvuus, mikä on rokkareille äärettömän tärkeää. Tässä nähdään, kuinka sävy muuttuu raskaasta "sotabiisistä" kepeäksi lattariksi. Smoke on the water, fire in the sky..... iloinen lattari? Mielenkiintoista.

Nyt heitänkin haasteen kaikille Jazz-mestareille. Keksikää biisi/sovitus tms. jossa rikotaan jossain kohdassa duuriasteikon kvarttisääntöä törkeästi eli että se soitetaan seuraavasti

-Se soitetaan sointuiskun kanssa täsmälleen yhtä aikaa
-Sointua ei saa soittaa murtaen
-Sen pitää kuulostaa hyvältä siinä tilanteessa
-Ja siis soitetaan duurikolmisoinnun päälle tavallisen duuriasteikon neljäs sävel (tämän voisi varmaan hienomminkin esittää mutta saitte pointin)

Tai joku voi muuten heittää tällaisen biisin, jossa esim. melodiakulussa tuo toteutuu, jos tietää esimerkin.

_heti_ ensimmäisenä tuli mieleen tämä riffi. 0.37 ja siellä täällä muualla. https://www.youtube.com/watch?v=cS0D0j1hOqk

Näitä add4-klimppejä on kitaristeilla siellä sun täällä. Aina toimii :D
Kiipparipuolella olen kuulevinani vastaavaa, alapuolelta lähestyvien äänien sekä ylä-pedaaliäänen yhteisvaikutuksena. Mahtava biisi silloin ja nyt.
https://www.youtube.com/watch?v=IzAO9A9GjgI

Melko tavallinen on mm. (ei TikTakin biisissä löytyvä, koska muistin väärin) "c-duurin kolme sormenpainallusta kokosävelaskeleen ylös" -kikka. Muutenkin kitaristien entiedämikäseonmuttakuulostaahauskaltanytsoitantämänjamuutvoipainuavittuun -ratkaisut jaksaa yllättää, yleensä positiivisesti. Melodiaääni nyt voi olla mikä vaan, en muista äkkiseltään esimerkkiä. Oon melko varma että mm. jossain Roxetten biisissä tuo oli mutta joku asiantuntija jatkakoon.

Kuiki myös Levineistä sus-hajotukset joissa ylimpänä on duuriterssi.
EP
21.09.2015 12:09:58
Epämuusikko: .. Moni laulaja vetää väärin.

Nimenomaan siinä erottaa laulajan!
levesinet
21.09.2015 18:53:29
Epämuusikko: Se on molli11:sen karaktäärisävelen oikeinkäyttöä vimosen päälle. Moni laulaja vetää väärin.

Joo, mä olen huomannut. Ja Ipaneman tytön alussa se nooni on kans vaikea. Moni laulaja erehtyy aloittamaan kvintistä sen sijaan. Voi itku.
baron
21.09.2015 20:09:29

levesinet: Joo, mä olen huomannut. Ja Ipaneman tytön alussa se nooni on kans vaikea. Moni laulaja erehtyy aloittamaan kvintistä sen sijaan. Voi itku.

Vai terssistä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
21.09.2015 20:48:59
baron: Vai terssistä?

Niin huonosti ei ole vielä käynyt. Yleensä kuulee sellaista, että melodiset intervallit menee pari ekaa tahtia oikein, mutta melodia kulkee systemaattisesti noin puoli oktaavia liian matalalta tai korkealta. Onkohan se sitten bitonaalista musiikkia?
Dr Dominant
22.09.2015 08:13:04 (muokattu 22.09.2015 08:13:47)

EP: En saanu tuota "dominantin" linkkiä auki jostain syystä, olis ollu mielenkiintoinen kuulla kyllä.

Hmm, näyttäis siltä että muut sai - minkä virheilmon sait? Kokeile varalta uusiksi, voi olla että serveri on ollut kyykyssä hetkellisesti just silloin kun kokeilit.
"Dr. Dominant, I presume?"
MarkusB
22.09.2015 10:26:28 (muokattu 22.09.2015 11:18:54)
Tuosta duuriasteikon kvarttihaasteesta. En jaksanut käydä kaikkia läpi, mutta voisitteko selventää että missä kohtaa biisiä se löytyy (tahtinumero tai sana/sanat sen kohdalla). Olen itsekin varma että noita löytyy, ja olisi kiva nähdä että minkälaisissa tilanteissa se "toimii".

Esimerkiksi tuo biisi miksi kyyneleet. En löytänyt siitä kvarttisäännön rikkomista. Otetaan se vaikka C-duurissa. Heitin lonkalta soinnut, eli voi olla väärät.

C F G Am F G Am Am/G D7
Miksi kyyneleeet missä väärin teen... ja sä petät ja tuut ja sä meet....

Kielletyt sävelet
C: F
F: ei ole koska lyydinen
G: C
Am: ei ole koska molliterssi
D7: G

Ehkä en vaan puusilmänä tajua tai sitten oli erehdytty luulemaan, että sointu ei vaihdu äffäksi tuossa ekan tahdin puolessa välissä.

edit. Niin siis tossa kyy-neleet, kohdassa soitataan toki F, juuri ennen kuin sointu vaihtuu (kyy-tahdilla) F-duurisointuun etuiskulla, mutta ei missään nimessä riko kvarttisääntöä. Nimittäin C-sointu lyödään ekalle iskulle ja tuo F-ääni käväisee väli-iskussa juuri ennenkuin päädytään F-duurisointuun.

Se mitä minä haen on, että sointuisku ja melodian kvartti isketään päällekkäin esimerkiksi ekalla iskulla. Siitähän tässä säännössä on kyse. Erikseen on mainittu, että varsinkin iskujen väliin saa mahduttaa minkä tahansa sävelen. Varsinkin kromaattiset kulut on tosi yleisiä tyyliin C-C#-D, vaikkei C# kuulu C-duuriskaalaan.
levesinet
22.09.2015 18:08:09 (muokattu 22.09.2015 18:12:16)
MarkusB: Se mitä minä haen on, että sointuisku ja melodian kvartti isketään päällekkäin esimerkiksi ekalla iskulla.

0:21, 1:19 ja 2:24, mutta minusta tämä ei kuulosta hyvältä.
https://www.youtube.com/watch?v=0SbM-h1JCbs
Epämuusikko
22.09.2015 19:04:37
MarkusB:
Esimerkiksi tuo biisi miksi kyyneleet. En löytänyt siitä kvarttisäännön rikkomista.

Et niin. Muistin väärin.
MarkusB
22.09.2015 21:24:35
levesinet: 0:21, 1:19 ja 2:24, mutta minusta tämä ei kuulosta hyvältä.
https://www.youtube.com/watch?v=0SbM-h1JCbs

Totta on että tuossa se tosiaan on.

Yesterday, all my troubles seemed so far away
Now it looks as though they're here to stay

Sanan "here" kohdalla ei voi kiistää. Jännitettähän tuossa on selvästi, mutta puretaan heti seuraavassa äänessä. Soinnutuksessahan tohon here-ääneen kohdalla voisi soittaa myös neljännen asteen. Kokeilin että sopisi ihan hyvin.

Mutta siis ilmeisesti alkuperäinen soinnutus menee kvarttisääntöä rikkoen ainakin nopeiden nuottitsekkausten mukaan.
MarkusB
22.09.2015 21:44:55 (muokattu 22.09.2015 21:48:07)
Baronin mainitsemista soitin läpi

Beatlesin Let It Be
joululaulu Maa on niin kaunis.
Sibeliuskin on syyllistynyt: En etsi valtaa loistoa

Onhan noissakin se. Tosin samat kommentit kuin edellisessä, eli ihan hyvin voisi laittaa neljännen asteen soinnun noiden äänien alle. Sibeliuksesta jätän sen varauksen, että huono nuotintaja on oikaissut ja jättänyt sen neljännen asteen soinnun siitä välistä pois :) (uskossa on hyvä elää)

Kun itse soittelee noita yksinkertaisempia virsiä, lastenlauluja jne, niin soinnutan poikkeuksetta oman mielen mukaan.

Mutta sen mikä näitä kaikkia yhdistää on se, että jokainen purkautuu puolisävelaskelta alas seuraavassa äänessä.
EP
23.09.2015 00:24:54 (muokattu 23.09.2015 00:25:56)
MarkusB: Baronin mainitsemista soitin läpi

Beatlesin Let It Be
joululaulu Maa on niin kaunis.
Sibeliuskin on syyllistynyt: En etsi valtaa loistoa

Onhan noissakin se. Tosin samat kommentit kuin edellisessä, eli ihan hyvin voisi laittaa neljännen asteen soinnun noiden äänien alle. Sibeliuksesta jätän sen varauksen, että huono nuotintaja on oikaissut ja jättänyt sen neljännen asteen soinnun siitä välistä pois :) ..

Valitettavasti en ole samaa mieltä, usein tuossa tapauksessa on SE idea juuri se kvartti juuri sen soinnun kohdalla.

E: Viimeksi mainittu on suosikki joululauluni!
MarkusB
23.09.2015 10:27:47
EP: Valitettavasti en ole samaa mieltä, usein tuossa tapauksessa on SE idea juuri se kvartti juuri sen soinnun kohdalla.

E: Viimeksi mainittu on suosikki joululauluni!

Menee varmaan makuasioiksi. Olen huomannut, että monet virret vaihtaa joka melodiaäänelle sointua. Eihän nuo nyt niin kauheilta riitasoinnuilta kuulosta silti, vaikka kvarttisääntöä rikottaisiin. Mutta miten menisi, jos se jännite puretaankin johonkin muualle kuin puoli sävelaskelta alas tai jos se jäisi purkamatta. Musta tossa on vähän semmonen sus4-tyyppinen jännite -> purku idea. Kaikkein yleisimmin sus4-jännite/purku tehdään dominanttiseptimisointuun. Tässähän on kyse ekan asteen soinnusta. Jos mun sepustuksesta ei saa selvää niin tarkoitan tätä
C F Gsus4 G C
Tommosia on aika paljon olemassa.
MarkusB
26.09.2015 19:12:00
Johanna Kurkelan
Sun särkyä anna mä en, biisissä on kohta
"katoavaa.... on voimat ihmisen...."

Katoavaa-nuotin kohdalla on kvartti ja osuu vielä ekalle iskulle. Ei kuulosta minusta pahalta.
Janus
27.09.2015 02:15:35
MarkusB: Johanna Kurkelan
Sun särkyä anna mä en, biisissä on kohta
"katoavaa.... on voimat ihmisen...."

Katoavaa-nuotin kohdalla on kvartti ja osuu vielä ekalle iskulle. Ei kuulosta minusta pahalta.

Appoggiatura joka purkautuu heti puoliaskeleella alaspäin. Yritä laulaa samalla rytmillä, mutta

1) jää kvartille koko tahdin ajaksi
2) jätä kvartti kokonaan pois ja korvaa se sen sijaan purkausäänellä (terssi), eli 1. ja 2. ääni melodiasta samat
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)