Aihe: Sävellyskilpailu 3
1 2 3 4
Erkki Linden
23.09.2006 08:23:05

Miten olisi seuraavaksi sovituskilpailu.
Soittimet voi olla mitä tahansa, kestoaika vapaa.
Sovitus tehtäisiin ennalta määrättyyn, tunnettuun melodiaan.

Itse ehdotan melodiaksi suomalaista kansansävelmää "Ol kaunis kesäilta"
Tästä sävelmästä sovitusmalli osoitteessa:

http://www.elisanet.fi/erkki.linden … erkki_linden_ol_kaunis_kesailta.mp3

Minä en luonnollisesti osallistu tällä sovituksella kilpailuun.
2N3904 kuitenkin päättää, ellei sitten aloiteta kokonaan uutta kilpailua.
Baryton-B
23.09.2006 17:18:07

Miten olisi seuraavaksi sovituskilpailu. Soittimet voi olla mitä tahansa, kestoaika vapaa. Sovitus tehtäisiin ennalta määrättyyn, tunnettuun melodiaan.

Kannatetaan...jos 2N3904 hyväksyy ja jos hyväksyy, niin valitsee tietysti melodian.
Melodian pitäisi olla selkeä, eikä mitään räppiä ;-) Minusta melodia voisi olla joku uusi pöytälaatikossa olevakin, jospa siitä joku saisi vaikka jotain rahan arvoista aikaiseksi samalla vaivalla. Juuri päättyneessä kilpailussa ei juurikaan ollut melodisia kappaleita.
Sovittaminen on minusta enemmän säveltämistä kuin jokin yksirivinen melodia.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Sharkman
24.09.2006 12:27:31 (muokattu 24.09.2006 12:28:13)
Entäpä kilpailu jossa moniäänisyys rajataan kahteen eli kudos saa olla maksimissaan kaksiäänistä... haastavaa! tai vaikkapa vain yksiäänistä =)
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
filtteri
24.09.2006 23:24:09

Entäpä kilpailu jossa moniäänisyys rajataan kahteen eli kudos saa olla maksimissaan kaksiäänistä... haastavaa! tai vaikkapa vain yksiäänistä =)

yksiääninen on sinänsä kiehtova idea.
wrshredder
25.09.2006 00:42:35
se että kilpailu saataisiin edes alkamaan on sinänsä kiehtova idea.
:/
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
2N3904
25.09.2006 12:08:58
Sovituskilpailu on hyvä idea, mutta siitä huolimatta pitäydyn alkuperäisessä suunnitelmassani. Siitä sanoituksesta ei kannata tehdä kynnyskysymystä, tekstiä voi vapaasti muokata, lyhennellä, kertoa omin sanoin jne. Kyllä te osaatte. Tässä on alkuperäinen teksti uudella ja vanhalla raamatunkäännöksellä:

http://raamattu.uskonkirjat.net/ser … d1=FinRaam&mod2=FinPR&mod3=

Googlettamalla näytti löytyvän paljon esim. erilaisia murreversioita.

Laitan lähiaikoina virallisen avausviestin, mutta näillä puheilla voi jo hyvin ryhtyä hommiin :)
kalamies#22 >-)))> -Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja-
NHR
25.09.2006 20:17:54

Jaaha, tääkin kisa on sit näköjään jo ollu ja menny. Osallistua mun ei kyllä pitänytkään, mutta äänestää ois silti tietysti voinu.

Toi sovituskisa kuulostaa mustakin erittäin mielenkiintoselta ajatukselta, jään innolla odottelemaan, josko semmoinenkin vielä joskus järjestettäisiin. Mut kyllä seuraavan kisan biisitkin pitää nyt koittaa muistaa kuunnella, oli aihe sitten mitä hyvänsä.
Mun alemmuuskompleksinikin on huonompi kuin kaikilla muilla...
friikki
25.09.2006 23:49:02

Juu sovitus kilpailu voisi olla kivakin. Huonoa on se että pidän uskontoja kokonaisuudesssaan aika hölyn pölynä. Mulla on himassa toteemipaalu ja kumarran mieluiten sitä. Raamattuun viittavat jutut voivat hyvinkin jopa loukata ihmisiä jotka siitä eivät pidä siitä eikä sen tarinoista... Suomessa musiikki perintökin on ajoilta milloin raamattua ei oltu edes keksitty... Kaikella kunnioituksella kaikkia eri uskontoja kohtaan mutta jotain muuta kuin uskonto jupinoita...
Baryton-B
26.09.2006 11:30:27

juu tuota...en oikein ymmärrä mistä tässä kilpailussa on kyse? Monilla keskustelu foorumeilla on kielletty aiheet politiikka ja uskonto. Se on myös kiellettyjen listalla radioamatöörien keskusteluissa. Minulle syntyi jopa ajatus, että yrität tämän avulla käännyttää meitä muitakin uskomiisi ajatuksiin, vai miksi viittaus raamatun tekstiin? Väärinkäsitysten vaara on suuri kuten Paavin sanomisista syntynyt polemiikki osoitti.

Kannatan sovituskilpailua, mutta jospa uskonto jätetäisiin kunkin omaksi yksityiseksi asiaksi. Olisiko ollut tehokasta äänestää minkälaista kilpailua kannatetaan. Näin saataisiin mahdollisimman paljon osanottajia mukaan.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Janus
26.09.2006 12:19:56
Olisiko ollut tehokasta äänestää minkälaista kilpailua kannatetaan. Näin saataisiin mahdollisimman paljon osanottajia mukaan.

"11. Kilpailun voittaja valitsee seuraavan aiheen ja vie seuraavan kisan läpi."
wrshredder
26.09.2006 14:24:06
Öh. Voisiko joku viisaampi kertoa miten oikein tuo sanoitus pitäisi toteuttaa?
Baryton-B
26.09.2006 14:28:40

"11. Kilpailun voittaja valitsee seuraavan aiheen ja vie seuraavan kisan läpi."

Tiedetään, mutta aina kaiken voi tehdä toisinkin vaikkapa seuraavassa kisassa.
2N3904
26.09.2006 19:05:42
Friikki:
Raamattuun viittavat jutut voivat hyvinkin jopa loukata ihmisiä jotka siitä eivät pidä siitä eikä sen tarinoista...

No äh, Suomi on periaatteessa kristitty maa. Ajattelisin jouluevankeliumin olevan tätä taustaa vasten suhteellisen neutraali teema. Suorastaan osa nykyistä kansanperinnettä, jotain sellaista joka tavalla tai toisella on osa jokaisen elämää.

Baryton-B:
Monilla keskustelu foorumeilla on kielletty aiheet politiikka ja uskonto.
...
Minulle syntyi jopa ajatus, että yrität tämän avulla käännyttää meitä muitakin uskomiisi ajatuksiin, vai miksi viittaus raamatun tekstiin?

Tällä foorumilla on uskonnosta keskusteltu aiemminkin, yleensä poikkeuksellisen asiallisesti. Tällä kertaa en kuitenkaan tarkoittanut aloittaa keskustelua aiheesta. Mitä tulee käännyttämiseen, motiivini olivat paljon raadollisemmat: minulla on puolivalmis räpellys jouluevankeliumista olemassa. Valitsemalla sen kilpailun aiheeksi, saan potkittua itseni tekemään sen valmiiksi ja kaupan päälle saan suoran verran etumatkaa muihin.

wrshredder:
Öh. Voisiko joku viisaampi kertoa miten oikein tuo sanoitus pitäisi toteuttaa?

Ihan miten vain. Mukaile, lyhentele, lisäile, lainaile, kerro omin sanoin. Kilpailu on kuitenkin edelleen sävellys-, ei sanoituskilpailu. Esim. oma sanoitukseni alkaa tähän tapaan:

"Ja tapahtui niinä päivinä, että keisarilta kävi käsky
Koko maa on verolle pantava, Kyrenius oli silloin maaherrana
Ja niin Joosef lähti Galileasta, kohti Daavidin Betlehemiä..."

Yhtä hyvin se voisi mennä vaikka näin:

"Joosef Daavidin sukua, ja Maria Herran äiti
Lähtivät aasilla matkalle, Betlehemiä kohti..."

Selvensikö?

Sovituskilpailu on nyt taannehtivasti saanut melkoisesti kannatusta. Jos olisitte ilmaisseet kantanne aikaisemmin, olisin voinut sittenkin valita sen, mutta nyt mennään tällä loppuun asti. Mutta mutta, eihän mikään estä sovituksen ystäviä järjestämästä erillistä sovituskilpailua, jos sellaiselle on kova kysyntä.
Baryton-B
26.09.2006 19:19:39

Mitä tulee käännyttämiseen, motiivini olivat paljon raadollisemmat: minulla on puolivalmis räpellys jouluevankeliumista olemassa. Valitsemalla sen kilpailun aiheeksi, saan potkittua itseni tekemään sen valmiiksi ja kaupan päälle saan suoran verran etumatkaa muihin.

Hyvä, että rehellisesti tunnustit. Tuon vuoksi ehdotinkin äänestystä minkälaisen kilpailun enemmistö haluaa. Ei tule kenellekään selkeää etumatkaa.

mutta nyt mennään tällä loppuun asti. Mutta mutta, eihän mikään estä sovituksen ystäviä järjestämästä erillistä sovituskilpailua, jos sellaiselle on kova kysyntä.

Toki sinulla on valta päättää. Toivottavasti muutkin osallistuu sinun lisäksesi ;-)

Olisiko _erilliselle_ sovituskilpailulle kannatusta?
wrshredder
26.09.2006 19:29:07 (muokattu 26.09.2006 19:32:20)
Selvensikö?

Ei. Siis en käsitä miten se sanoitus ilmenee siitä sävellyksestä. Pitääkö se itse laulaa ? täh.
Vai merkataanko sanoitukset sävellyksen "alle" kuten vaikka ala-asteiden musiikinkirjoissa? ..

Yrittäkää kestää kysymykseni ,olen aika aloittelija ,varsinkin mitä sanoittamiseen tulee :)

Olisiko _erilliselle_ sovituskilpailulle kannatusta?
Juu pistäkää pystyyn vaan , ettei tartte odotella uutta kilpailua joulukuuhun saakka :P
2N3904
26.09.2006 19:52:27
Ei. Siis en käsitä miten se sanoitus ilmenee siitä sävellyksestä. Pitääkö se itse laulaa ? täh.
Vai merkataanko sanoitukset sävellyksen "alle" kuten vaikka ala-asteiden musiikinkirjoissa? ..

Aivan, nyt vasta taidan ymmärtää kysymyksesi. Ei ollenkaan huono kysymys. Paras vaihtoehto olisi laulaa itse (tai laittaa joku muu laulamaan). Toinen vaihtoehto on soittaa laulumelodia jollain selvästi erottuvalla soittimella ja kirjoittaa sanat erikseen.
wrshredder
27.09.2006 10:17:47
Aivan, nyt vasta taidan ymmärtää kysymyksesi. Ei ollenkaan huono kysymys. Paras vaihtoehto olisi laulaa itse (tai laittaa joku muu laulamaan). Toinen vaihtoehto on soittaa laulumelodia jollain selvästi erottuvalla soittimella ja kirjoittaa sanat erikseen.

Tämä selvensi kaiken. kiitos.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)