Aihe: Nuotti merkintä haussa
1 2 3 4
isojussi
13.07.2006 10:01:30
Minäkään en varmaan jos mulla olis finale ja kone sille. Osin käsin kirjoitus kiinnostaa ja käytän antiikkista softaa ainakin vielä niin kauan jos saan vielä joskus tilat kolmannelle tietokoneelle. Toisekseen mac ja pc softa maksaa tosi paljon.

Ei kai se käsinkirjoitus voi olla niin vaikeeta? Mä tein sitä monta vuotta.

Mutta siinä ei kannata transpailla "nuottia kerrallaan" , vaan koko esa samassa suhteessa. Eli esim. jos teet alttofonin stemmaa ja soiva (concert key) on C-duurissa, niin Lätkit viivaston alkuun kolme ristiä ja alat tuhertaa mollukoita terssiä alemmas (=edelliselle viivalle tai väliin) tai sekstiä ylemmäs (esim. C:stä tulee A), eikä tarvii enää ottaa huomioon kuin väliaikaiset ylennykset.

Sitäpaitsi harjoittelemalla kirjoittamaan selkeitä, helpostiluettavia nuotteja käsin, saat hommasta paljon hyötyä jatkossa.
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
Sertzo S
13.07.2006 13:01:42 (muokattu 13.07.2006 13:02:01)
Savonlinnassa on parhaillaan menossa kurssi, jossa käsitellään tietoteknikkaa apuna esim. säveltämisessä. Musiikkiteknologian lehtori Matti Ruippo toteaa mm. seuraavaa tämän aamuisessa Itä-Savo-lehdessä:

"Tietokone on nykypäivänä jokaisen säveltäjän työkalu kynän ja nuottipaperin sijaan.
En tiedä yhtään ammattisäveltäjää, joka tekisi työtään kynällä ja paperilla.
Tietokone on ylivertainen työväline säveltämisessä, hän toteaa."

Ruippo toteaa lisäksi:

"Yksi niistä on aiheiden, säveltäjän päässä syntyneiden melodioiden kirjaaminen nuoteiksi. Tietokoneella nuotit on helppo soittaa läpi ja kuunnella omaa tuotosta saman tien.Teosten muokkaamainen ja tallentaminen ovat helpottuneet valtavan paljon."
Sävis
13.07.2006 13:06:02
"Tietokone on nykypäivänä jokaisen säveltäjän työkalu kynän ja nuottipaperin sijaan.
En tiedä yhtään ammattisäveltäjää, joka tekisi työtään kynällä ja paperilla.
Tietokone on ylivertainen työväline säveltämisessä, hän toteaa."

Pakko päteä ja mainita kaksi säveltäjää, jotka tekevät kaiken käsin: Heinz Holliger ja Tapio Nevanlinna.
Sertzo S
13.07.2006 13:07:49
Pakko päteä ja mainita kaksi säveltäjää, jotka tekevät kaiken käsin: Heinz Holliger ja Tapio Nevanlinna.

Minäkin kirjoitan "humppani" toistaiseksi tarvitessa nuottipaperille käsin.
baron
13.07.2006 13:10:36

Minäkin kirjoitan "humppani" toistaiseksi tarvitessa nuottipaperille käsin.

Kun mulle tuli ensi kerran tarve kirjoittaa nuotteja, downloadasin ilmaisen Notepadin ja siihen se käsin treenaaminen jäi.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Janus
13.07.2006 15:17:08

Pehr Henrik Nordgren.
Dr Dominant
13.07.2006 18:28:04

Pehr Henrik Nordgren.

Vince Mendoza, Maria Schneider, John Clayton ja Jukka Linkola ainakin kirjoittavat käsin ilman koneita.

Ovat toisaalta siinä asemassa että niiden ei tartte itte kirjoittaa stemmoja. Itse työstän käsin aina siihen saakka, että vain kirjoitan homman koneella puhtaaksi jotta saan stemmat "halvalla". Jos mun ei tarttis itse niin usein tehdä stemmoja, varmaan kirjoittaisin myöskin pelkästään käsin.
"Dr Dominant, I Presume?!"
JPQ
13.07.2006 20:40:58

Pakko sanoa uskon paljon on käsin kirjoittajia nimenomaan klasiella
puolella. Muutenkin ajatus että kaikki tekis tietokoneella mahdoton.
Onhan koneella mukavempaa varmasti yleisen maun mukaan mutta sitten ne
tietokoneiden ongelmat. Ja kuvaahan jotkut valokuviakin
täysinmekaanisella kameralla.
JPQ
13.07.2006 20:41:19 (muokattu 14.07.2006 01:08:01)

Tuosta poikkeavaan sävellajiin kirjoittamisesta:
Jos C duuri juttu kirjoitetaan D duuriin niin mitens on mollisävellajeissa meneekö niin Cmollin tilalle tulee D molli ?
näin sanoisi järkeni mutta olen sen verta väsynyt ja aloittelija että täytyy kysellä.
philias23
14.07.2006 02:01:34
Tuosta poikkeavaan sävellajiin kirjoittamisesta:
Jos C duuri juttu kirjoitetaan D duuriin niin mitens on mollisävellajeissa meneekö niin Cmollin tilalle tulee D molli ?
näin sanoisi järkeni mutta olen sen verta väsynyt ja aloittelija että täytyy kysellä.

Kyllä.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)