Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 523 24 25 26 27 28 29 30 31
varo
08.10.2009 20:47:11
Juu. Olen nyt pakertanut opuksen parissa kuukauden-puolitoista ja voisin sanoa että musikaalisuus on kehittynyt infernaalisesti, esim. rytmitaju ja sävelkorva on aivan toisella tasolla nykyään. Tähän mennessä olen käynyt melodiaa ja rytmiä läpi, kohta alan harmonian pariin.
Bitti-Hiisi
08.10.2009 22:05:49
varo: Juu. Olen nyt pakertanut opuksen parissa kuukauden-puolitoista ja voisin sanoa että musikaalisuus on kehittynyt infernaalisesti, esim. rytmitaju ja sävelkorva on aivan toisella tasolla nykyään. Tähän mennessä olen käynyt melodiaa ja rytmiä läpi, kohta alan harmonian pariin.

Hieno homma, eiku tsemppiä vaan! :)

t: Tekijät
By your command!
baron
08.10.2009 22:57:53

varo: Juu. Olen nyt pakertanut opuksen parissa kuukauden-puolitoista ja voisin sanoa että musikaalisuus on kehittynyt infernaalisesti, esim. rytmitaju ja sävelkorva on aivan toisella tasolla nykyään. Tähän mennessä olen käynyt melodiaa ja rytmiä läpi, kohta alan harmonian pariin.

Oo tyytyväinen.
Mä oon käynyt kirjan pariin kertaan läpi ja reputin 1/3:ssa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Bitti-Hiisi
08.10.2009 23:03:53
baron: Oo tyytyväinen.
Mä oon käynyt kirjan pariin kertaan läpi ja reputin 1/3:ssa.

Saako kysyä, että mikä ei taittunu? :)
By your command!
baron
08.10.2009 23:18:47

Bitti-Hiisi: Saako kysyä, että mikä ei taittunu? :)

Melodia ja rytmidiktaatit. Varsinainen teoria meni täysin pistein.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Bitti-Hiisi
09.10.2009 00:28:14
baron: Melodia ja rytmidiktaatit. Varsinainen teoria meni täysin pistein.

Hmm... Outoa... Lauloitko kirjasta kaikki laulutehtävät, ja teitkö kaikki transkriptiotehtävät? :)
By your command!
baron
09.10.2009 01:00:08

Bitti-Hiisi: Hmm... Outoa... Lauloitko kirjasta kaikki laulutehtävät, ja teitkö kaikki transkriptiotehtävät? :)

En, mä lintsasin ja soitin laulutehtävät. Ja transkriptiotkin ekaksi soitin.
ope16
09.10.2009 02:51:21
Tätäpä juuri epäilinkin. Solfaa on kovin hankalaa opetella ilman "orjapiiskuria". Ihan sama kuin kuvittelis naisten airobikkaavan tms täydellä teholla ilman jumppaohjaajaa.
JanneI
09.10.2009 11:32:49
ope16: Tätäpä juuri epäilinkin. Solfaa on kovin hankalaa opetella ilman "orjapiiskuria". Ihan sama kuin kuvittelis naisten airobikkaavan tms täydellä teholla ilman jumppaohjaajaa.

...varsinkin alkuvaiheessa. Sitten kun esim. 3/3 solfat on lastenleikkiä niin on ehkä tajunnut koko solfaamisen idean, siis mitä hyötyä siitä on, ja näinollen motivaatio treenatakin on kasvanut merkittävästi.
jp8000
09.10.2009 11:45:57

Tuolla laatikossa nuo oppaat lojuu, kun itsekuri puuttuu.
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
baron
09.10.2009 13:00:01

JanneI: ...varsinkin alkuvaiheessa. Sitten kun esim. 3/3 solfat on lastenleikkiä niin on ehkä tajunnut koko solfaamisen idean, siis mitä hyötyä siitä on, ja näinollen motivaatio treenatakin on kasvanut merkittävästi.

Pitäiskö Toonika käydä vielä kolmannen kerran lävitse ihan ohjeen mukaan.
1. Ekan kerran kävin sen lävitse lintsaten (kuten kerroin, pianoa hyödyntäen)
2. Sitten ostin open oppaan ja huomasin että virheitä ja kävin sen uudelleen mutta samalla lailla lintsaten.
Dr Dominant
09.10.2009 14:47:07

baron: Pitäiskö Toonika käydä vielä kolmannen kerran lävitse ihan ohjeen mukaan.

Eiköhän se riipu ihan omista tavoitteistasi. Periaatteessa hyvä solfa auttaa aina monella rintamalla eteenpäin kehityksessä. Siinä mielessä solfatreenistä voi olla paljon iloakin. Solfa on vaan sellainen laji (vähän niinkuin liikunta), että siinä pitää päästä ensin tietyn tason yli että siitä alkaa olla selkeää hyötyä jokapäiväisessä elämässä. Luullakseni mm. tämän vuoksi usein solfan hyödyllisyys jää ihmisiltä huomaamatta.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
09.10.2009 15:02:54

Dr Dominant: Eiköhän se riipu ihan omista tavoitteistasi.

Josko vaikka soittamaan oppisi?
varo
09.10.2009 16:14:47
Dr Dominant: Eiköhän se riipu ihan omista tavoitteistasi. Periaatteessa hyvä solfa auttaa aina monella rintamalla eteenpäin kehityksessä. Siinä mielessä solfatreenistä voi olla paljon iloakin. Solfa on vaan sellainen laji (vähän niinkuin liikunta), että siinä pitää päästä ensin tietyn tason yli että siitä alkaa olla selkeää hyötyä jokapäiväisessä elämässä. Luullakseni mm. tämän vuoksi usein solfan hyödyllisyys jää ihmisiltä huomaamatta.

No nyt olen puolet 1/3 kurssitasosta käynyt läpi ja voin sanoa että ei kyllä paljon tarvi osata ennenkuin siitä hyötyy!

Siis nykyisin pystyn jo hyräilemään helpohkoja melodioita nuoteista, mistä mulla ei olis aikasemmin ollut mitään hajua. Esim jos kirjastossa käy jotain nuotteja hakemassa niin voi ilman instrumenttia muodostaa jonkinnäköisen kuvan soitettavasta biisistä.

Ja nyt kun bändin kanssa soittelen, niin pitää usein tehdä tabeja ja nuotinnoksia omista sävellyksistä. Tässä kohtaa rytmidiktaattien harjoitteleminen on auttanut valtavasti, sillä oikeat rytmit saa ylökirjoitettua hetkessä nykyisin.

Ja korvakuulolta soitettaessa kuulen intervallit selkeämmin ja nyansseja soitossa tarkemmin. Jotenkin myös sellanen kokonaisnäkemys musiikin analysoinnista on parantunut, esim Nyt kävin Mikko Leppilampea kuuntelemassa ja sain bändin soitannasta ja laulusta paljon enemmän asioita eriteltyä nykyisin.

Ne rytmitehtävät ja säveltapailutehtävät kannattaa ehdottomasti tehdä ääneen, sillä äänien tuottaminen itse painaa asiat parhaiten mieleen ja kehittää musikaalisuutta. Mä olen myös huomannut että teorianopiskelu ei ole kovin hyödyllistä, mikäli samalla ei pyri soveltamaan asioita käytäntöön ja kehittämään musikaalisuutta.
Dr Dominant
09.10.2009 18:45:30

varo: No nyt olen puolet 1/3 kurssitasosta käynyt läpi ja voin sanoa että ei kyllä paljon tarvi osata ennenkuin siitä hyötyy!

Hieno homma! Täytyy nyt kyllä sanoa kokemuksen rintaäänellä että ihan kaikki eivät osaa iloita edistymisestään 1/3:n puolessavälissä, mutta se on oikeasti mahtavaa että itse koet että tekemäsi työ palkitsee jo nyt. Tuolla asenteella et voi kuin oppia :)

Baron: oppia soittamaan on aika laajasti määriteltävä tavoite :) Kyllä sullekin siitä solfasta taatusti hyötyä on, jos jaksat aiheen parissa pakertaa. Sisäisen kuulon jumppaaminen on muusikon punttisalitreeniä, ja kun lihaskunto/sisäinen kuulo kehittyy, moni asia muuttuu ensin mahdottomasta mahdolliseksi, sitten työläästä rutiiniksi. Sisäinen korva on tavallaan muusikon tärkein elin, koska kun se toimii, ulkoisesti pyrkii siihen kuulokuvaan jonka sisäisesti kuulee. Kuulostipas hienolta.
baron
09.10.2009 19:36:23

Dr Dominant: Baron: oppia soittamaan on aika laajasti määriteltävä tavoite :) Kyllä sullekin siitä solfasta taatusti hyötyä on, jos jaksat aiheen parissa pakertaa.

OK, mut on motivoitu. Jos en opi soittamaan aktiivisen solfaamisen opiskelun jälkeen käyn sun kimmppuusi (verbaalisesti:-)
Dr Dominant
09.10.2009 21:00:19

baron: OK, mut on motivoitu. Jos en opi soittamaan aktiivisen solfaamisen opiskelun jälkeen käyn sun kimmppuusi (verbaalisesti:-)

Ok, pitänee pysyä kaukana mnetistä tovi ;)
baron
09.10.2009 22:04:43

Dr Dominant: Ok, pitänee pysyä kaukana mnetistä tovi ;)

Mut miten ilman opea tietää, onko solfannut jonkun nuottikuvion oikein?
Arand
09.10.2009 22:05:19
Kun te tuosta solfaamisesta niin paljon puhutte, niin haluaisitteko kertoa minulle miten se tehdään? Nuoteista osaan soittaa, mutta tuon solfaamisen toteuttaminen on minulle ihan vieras asia. Käsittääkseni se on jonkinlaista nuoteista laulamista tai vastaavaa?? Jos ette osaa selittää, niin olisiko tarjottavaksi jotakin sivustoa tai kirjasta?

Niin ja jottei menisi ihan ohi aiheen, niin sanon, että Tohtori Toonika on hyvä kirja.
varo
09.10.2009 22:37:55
baron: Mut miten ilman opea tietää, onko solfannut jonkun nuottikuvion oikein?

Yllättävän helppoa, itsellä oli aluksi sama kysymys mielessä. Suosittelen tekemään niin, että soitat soittimestasi omalle laulukorkeudelle sopivan pohjasävelen (esim. pianolla keski-c) ja saatuasi äänesi resonoimaan tämän pohjasävelen kanssa etenet muihin intervalleihin, kuten vaikka terssiin tai sekuntiin.

Aluksi homma menee komeasti päin v*ttua, mutta pikkuhiljaa sitä oppii. Mikäli intervallien oikein laulaminen tuntuu vaikealta, toista sama nuottikuvio soittimellasi ja laula mukana. Tämän jälkeen pyri toistamaan sama ilman soitinta. Kirjassahan suositellaan soittimen käyttämistä mikäli homma ei mitenkään muuten onnistu, joten pyri ottamaan vain pohjasävel pianostasi.

Ja niin, pianohan on erinomainen soitin solfan reenaamisen avuksi selkeän äänensä ansiosta.:D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)