Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 522 23 24 25 26 27 28 29 30 31
JPQ
08.08.2009 00:30:50

Bitti-Hiisi: Pop & Jazz Konservatoriossa (ja parissa muussa oppilaitoksessa) tämä alle 100 sivuinen demoversio on koekäytössä, mutta keskeneräisyydestä johtuen sitä ei kauppojen hyllyiltä tule löytymään vielä vähään aikaan... Pahoittelen!

Mitäs siinä tullaan käsittelemään ? ekaakin pitäs jatkaa kun kerkekeis ehkäpä talvella paremmin kun valokuvaus jää ehkä vähemmälle vaikka varma en ole.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Bitti-Hiisi
08.08.2009 09:34:39
Näistä on aiemmin ollutkin jo puhetta...

Bitti-Hiisi: (Tohtori Toonika) Opettajan opas ja vastaukset 9511209159

Se pitäs voida tilata kaikkiin tän threadin alussa listattuihin kirjakauppoihin, kun vaan vihjaa kauppiaalle. Ainakin Otavan omasta kirjakaupasta (Helsingistä) pitäis löytyä myös hyllystä!

:)
By your command!
Bitti-Hiisi
08.08.2009 09:38:25
Ja jatko-osasta:

Bitti-Hiisi: Yritin tuossa jo vähän vihjata, että vol 2 EI ole tulossa pitkään aikaan, mutta alunperin tarkoitus oli siis käsitellä ainakin seuraavat tämän hetken demoversiossa olevat asiat. (Kaikki on toistaiseksi kirjoitettu pääosin tonaalisen pop/jazz-musiikin näkökulmasta.)

- Sointujen laajennus ja sointumerkit (yli oktaavin intervallit)
- Asteikot (duurin, harmonisen duurin, eri mollien moodit sekä symmetriset asteikot)
- Erityyppiset lainasoinnut (välidominantit, tritonuskorvaukset, moodilainat ym.)
- Sointujen suorat, viivästetyt ja harhapurkaukset
- Soinnutus
- Melodian jännitteet ja purkaukset (inharmoniset sävelet, pidätykset, ennakkosävelet ym.)

Seuraavaksi listalla olis ainakin:

- Melodian kirjoitus
- Sovitustekniikat (ainakin 2- tai 3-ääninen melodia, vastamelodia ym.)

Ja jonnekin alkuun täytyy myös tehdä lisäyksiä, kuten:

- Modaalisuuden ja tonaalisuuden käsitteet
- Modaalinen harmonia

Joo, jotain semmosta
(orkestrointia) vaikka vielä tohon kakkososaankin sopis jatkoks, samoin kuin sävellysjuttuja, mutta katotaan ny kuin kerkee... :)
By your command!
JPQ
09.08.2009 00:47:30

orkesteroinnista olis tosiaan kiva lukea suomeksi mahdollisimman kansantajuisesti (kuten toonikankin tehty). Mutta tohtoritonnikala ei kuulosta hyvältä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
albert18
10.08.2009 22:20:36

Kirja saapui. Ei kolahtanut postilaatikosta, kun ei mahtunut, vaan postiljoonityttö soitti ovikelloa.

Esitys on selkeää ja kattavaa. Siltä ainakin vaikuttaa ensisilmäysten perusteella. Pistän sen WC-lukemistoon. Eikä se ole mikään arvonalennus. Mä olen lukenut yleensä WC:ssä korkeamman matikan ja teoreettisen fysiikan kirjoja. Oikeasti.

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
sammakko54
18.08.2009 22:21:25
Onko kyseisessä kirjassa mitään erityisen tärkeää tai uutta asiaa, jos on jo käynyt 3/3 teorian? Tärkeä tietää koska en kertauksen vuoksi haluaisi Toonikaa ostaa, koska musiikkiopistossa on tullut jo käytyä nuo teoriat eri kirjasarjalla.
Osta käytetty, elä pitempään.
Bitti-Hiisi
18.08.2009 23:08:55
Tätäkin aihetta käsiteltiin joskus aiemmin:

Bitti-Hiisi: Toonikassa sisältöä on päivitetty perinteisiin 3/3-kursseihin nähden jonkun verran laajemmaksi. Esim. nelisointujen kirjoitusta ja kuuntelua ei klassisella puolella ole käsittääkseni painotettu. Pop/Jazz kurssit käyneille uusi juttu saattaa olla esim. nuottien oikeinkirjoitus (palkitukset, rakennemerkinnät, aksentit jne.) johon ei välttämättä ole suuremmin tunneilla keskitytty.

Sun kannattaa ehkä vilkasta tässä threadissa aiemmin mainittua sisältötiivistelmää, josko sieltä löytyy jotain sulle vieraita asioita.

Ja tässäpä sekin tiivistelmä, joka ei ole ihan täydellinen, mutta antanee kuvan sisällöstä:

Rytmi:
_ Syke, isku, tahti, osat, rakenne, erilaiset kertausmerkinnät (rytmiavain)
_ Nuottien ja taukojen aika-arvot 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, perusjaot
_ Yhdyskaari, pisteelliset aika-arvot, poikkeukselliset alajaot ja erilaiset kirjoitustavat
_ 2/2-, 3/2-, 2/4-, 3/4-, 4/4-, 3/8-, 6/8-, 9/8-, 12/8-tahtilajit ja kohotahti
_ Oikeinkirjoitus, välistys, ryhmittely ja palkitus
_ Swing (kolmimuunteiset 1/8- ja 1/16-nuotit)
_ Artikulaatiomerkinnät, tempomerkinnät ja nyanssit

Melodia:
_ Nuottiviivasto, nuottien nimet, etumerkit ja oktaavialat
_ G-, F- ja C-avain, sävellajit, kvinttiympyrä ja transponointi
_ Duuriasteikko, duuripentatoninen asteikko, eri molliasteikot ja mollipentatoninen asteikko
_ Kromaattinen asteikko, blues-asteikko ja duuriasteikon moodit
_ Oktaavi- ja kaksoisoktaavisiirtomerkinnät
_ Etuhele, jälkihele, korunuotit, trilli, liu_utukset, tremolo ym.

Harmonia:
_ Intervallit, power chord
_ Sointuasteet (pää- ja rinnakkaistehot) duurissa ja eri molleissa, kadenssit, välidominantti
_ Sointurytmi, bassolinja, äänenkuljetuksen periaatteet
_ Blues-harmonia, erilaiset muunnesoinnut
_ Kolmisoinnut, nelisoinnut ja dominanttiviisisointu
_ Arpeggio, asettelu, käännös ja asema
_ Erilaiset sointumerkintätavat, kitaran sointuotteet

Mun mielestä suurin ero vanhempiin teoriakirjoihin on kuitenkin ehkä siinä, että tässä tulee mukana myös CD, josta opetellaan biisien ylöskirjoittamista ilman soittimen apua. Jos tämä taito ja edellämainitut asiat (säveltapailuineen) on jo hyvin hallussa, ei kirjaa ehkä kannata enää hommata... ;)
By your command!
varo
22.08.2009 22:50:14
Olisi kysymyksiä vähän sekä kirja toonikasta että musiikin 1/3 tasosta. Tällä hetkellä mulla on sellainen tilanne, että menisin suorittamaan 1/3 tutkintoa kansalaisopistolle, mutta toinen harrastus on samaan aikaan joten ei onnistu.

Lähinnä mietityttää toi säveltapailu, eli melodian ja harmonian nuotintamistehtävä. Kuinka paljon 1/3 tasolla opiskellaan nuoteista melodian laulamista, eli onko paljon haittaa jos vain koittaa itseopiskella toonika kirjan avulla? Ja vaikka kirjassa ei käsittääkseni olekaan jaoteltuna opintosisältöä eri tasoille, niin mainitaanko siinä kuitenkin, mitä pitäisin kullakin perusopetuksen tasolla osata?
Bitti-Hiisi
22.08.2009 23:45:22
varo: Olisi kysymyksiä vähän sekä kirja toonikasta että musiikin 1/3 tasosta. Tällä hetkellä mulla on sellainen tilanne, että menisin suorittamaan 1/3 tutkintoa kansalaisopistolle, mutta toinen harrastus on samaan aikaan joten ei onnistu.

Lähinnä mietityttää toi säveltapailu, eli melodian ja harmonian nuotintamistehtävä. Kuinka paljon 1/3 tasolla opiskellaan nuoteista melodian laulamista, eli onko paljon haittaa jos vain koittaa itseopiskella toonika kirjan avulla? Ja vaikka kirjassa ei käsittääkseni olekaan jaoteltuna opintosisältöä eri tasoille, niin mainitaanko siinä kuitenkin, mitä pitäisin kullakin perusopetuksen tasolla osata?

Kyllä voit tehdä Toonikan säveltapailutehtäviä itseksesi kotonakin. Siinä tapauksessa sinun kannattaa ostaa myös "opettajan opas ja vastaukset" kirja, josta voit tarkistaa kirjoitustehtävien vastaukset (ja sieltä löytyy myös eri tasojen sivunumerot). Laulutehtävien tarkistamisessa opettaja olisi tietenkin parempi, mutta voit kotona käyttää omaa instrumenttiäsikin apuna tarkistamiseen, jos ei tunnin ajankohta kerran sovi. Tsemppiä! :)
By your command!
Dr Dominant
23.08.2009 11:10:36

Ja vaikka kirjassa ei käsittääkseni olekaan jaoteltuna opintosisältöä eri tasoille, niin mainitaanko siinä kuitenkin, mitä pitäisin kullakin perusopetuksen tasolla osata?

Tällä hetkellä musiikin opetussuunnitelman perusteet antaa jokaiselle oppilaitokselle mahdollisuuden määritellä tarkat sisällöt itse varsin väljän ohjeistuksen puitteissa. Niinpä emme edes yrittäneet määritellä itse oppikirjaan mikä kurssi alkaa mistä ja loppuu mihin, se kun hieman vaihtelee koulusta ja opettajasta riippuen.

Itse ehdottaisin että unohdat "1/3-vaatimukset" ja vaan opiskelet aihetta siihen tahtiin kuin oma mielenkiinto ajaa. Sillä tavoin etenisit optimitilanteessa muutenkin :)
"Dr. Dominant, I presume?"
ope16
01.09.2009 22:43:58
No on tätä kirjaa ainakin mainostettu! Itse en ole nähnytkään. Creutlein edelleeen hyvä alkutaipaleelle, musaluokan lapset saivat Klaavin. Kopran kirjaa kai kulutetaan Treella. Onko tämä Hesan oma ilmiö?
JanneI
01.09.2009 23:14:21
ope16: No on tätä kirjaa ainakin mainostettu! Itse en ole nähnytkään. Creutlein edelleeen hyvä alkutaipaleelle, musaluokan lapset saivat Klaavin. Kopran kirjaa kai kulutetaan Treella. Onko tämä Hesan oma ilmiö?

Ns. rytmimusiikin oppikirja. Tästä näkökulmasta ei suomenkielistä alkeiskirjaa oikein ole ollut.
Bitti-Hiisi
01.09.2009 23:37:36
JanneI: Ns. rytmimusiikin oppikirja. Tästä näkökulmasta ei suomenkielistä alkeiskirjaa oikein ole ollut.

Juu, ja kyllä Toonika on käytössä useissa musiikkioppilaitoksissa ympäri maata...

Jos opettajat suunnittelevat opukseen tutustuvansa, suosittelen myös lukaisemaan läpi erillisen opettajan oppaan. Vaikka asiasisältö onkin about sama kuin muissakin kirjoissa, tämä opus pitää lisäksi sisällään "sisäänrakennetun arviointimekanismin", jonka ansiosta oppilaiden ei tarvitse enää tehdä läksyjä tai kokeita. Mukavampaa kaikille... :)

t: Tekijät
By your command!
ope16
01.09.2009 23:57:01
Okei, ymmärretty. Ei siis toimi ns klassikoilla? Vai toimiiko?

Itse luen ja soitan kyllä pianolla (pääaine huilu) sointumerkkisäestykset kivuitta ja huilusoolot löytyvät jazzpuolelle sointumerkeistä. Esitteleekö/opettaako kirja enemmän improa? (Tiedän, että huonosti muotoiltu kysymys. En ole lukenut koko ketjua läpi.) Laajentaisiko teos klassisen koulun oppilaiden käsitystä musiikin teoriasta?

Tänään just musaopistotason suorittanut (ei minun kanssani) huiluoppilas toi tunnille leirituliaisina duettoversion biisistä How high the Moon. Mulle tuttua kauraa. No, leirillä se oli kuulema soitettu pari kertaa hyvin hitaasti läpi niin, että oppilas oli soittanut kakkosääntä, joka on varsinkin biisiä tuntemattomalle vaikeampi kuin ykkönen, joka pysyy enemmän päämelodiassa. Soolot oli kirjoitettu valmiiksi, tosin sointumerkitkin löytyivät. Ainakin tämän biisin kohdalla leiri oli mennyt hukkaan, vaikka opettaja on loistava (klasssikko) muusikko. Oppilaan kärsivällisyys ei kestänyt kauaa ja nuotti oli lentää roskikseen. Pyysin saada sen itselleni ja sain.

Summa summarum: kenttä on kovin kapea. Itse käytän hyvin monipuolista materiaalia, mutta perinteisen koulun läpi käyneelle se on haaste. Mahtaisiko ym kirjasta olla pienintäkään apua edes teoreettisen lähestymistavan luomisessa jazz ja popp musaan?
baron
01.09.2009 23:59:14

ope16: . Mahtaisiko ym kirjasta olla pienintäkään apua edes teoreettisen lähestymistavan luomisessa jazz ja popp musaan?

Herran jestas, lainaa kirja kirjastosta ja vilkaise ihan itse.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ope16
01.09.2009 23:59:55
Oho, olin hidas kirjoitukseni lähettämisen kanssa, sillä hoitelin oksentavaa lasta välillä. Jonkinlainen vastaus olikin jo tullut jo ennen kysymystäni, mutta tarkentaa saa.

Ja muuten, kyllä läksyt kuuluvat asiaan. Onhan hyvä pohtia oppimaansa ja sisäistää se ihan kotioloissakin.
ope16
02.09.2009 00:03:13
Baron: Osaan kyllä käyttää kirjastoa ja toki voin kirjaa vilkaista. Jos noin ärsyttää, mene nukkumaan.
baron
02.09.2009 00:08:44

ope16: Baron: Osaan kyllä käyttää kirjastoa ja toki voin kirjaa vilkaista. Jos noin ärsyttää, mene nukkumaan.

No mä olisin vastannut sun kysymykseen että kyllä siitä on apua pop ja jazz-musiikin alkeisiin mutta huutoäänestystäkö oot tänne pystyyn panemassa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ope16
02.09.2009 00:11:20
En pidä tapanani huutaa. Yleensä normaali äänenkäyttö riittää, samoin auktoriteetti, sorry nyt vaan.
Bitti-Hiisi
07.09.2009 11:01:06
ope16: Ja muuten, kyllä läksyt kuuluvat asiaan. Onhan hyvä pohtia oppimaansa ja sisäistää se ihan kotioloissakin.

Joo, tarkoitin "läksyttömyydellä" lähinnä sitä, että kirja on pyritty suunnittelemaan siten, että normaalivauhtia etenevä oppilas saa sen kahlattua läpi musiikkikoulun loppuun mennessä, vaikka tekisikin tehtäviä ainoastaan tunneilla:

Dr. Dominant: Jos touhuaa kirjan parissa yhtenä iltana viikossa tunnin pari, niin kuus vuotta kun laittaa tällä tahdilla opiskeluun pitäis olla valmista. Kun oppilaitoksissa on keskimäärin 35 opetusviikkoa vuodessa, otetaan 6 x 35 x 60 min = 210 h. Aikaa on siis _keskimääräisesti_ laskettu opuksen läpikäyntiin vajaa tunti/sivu, sisältäen siis nekin sivut jossa selitetään ja jossa ei varsinaisesti ole "tehtäviä".

Oppilaalla itsellään on myös kokoajan tarkka tieto siitä, millä tasolla hän on missäkin osa-alueessa menossa (rytmi/melodia/harmonia). Ja jos näyttää siltä, että aika loppuu kesken, hän ymmärtää itsekin kiristää vauhtia tekemällä tehtäviä kotona eteenpäin. Opettajan ei näin ollen tarvitse erikseen määrätä pakollisia läksyjä.

Pop & Jazz Konservatorion uusimuotoisessa opetuksessa (johon kirja on alunperin suunniteltu) kotitehtävinä on usein soittotehtäviä tai biisien transkriptioita bänditreenejä varten. Näitä tekemällä taidot eivät pääse kotona oppituntien välillä ruostumaan, vaikka varsinaisia teoriakirja-läksyjä ei olisikaan. Itseasiassa näin teoriakirjasta tutut ilmiöt tulevat yhdistettyä käytäntöön, joka taas on motivaation kannalta tärkeää.

Vaikka en siis itse ole Tohtori Toonikasta suuremmin läksyjä jaellut, toki opettaja voi niin tehdä. Kirja itsessään mahdollistaa perinteisen ryhmäopetuksen (ja yhteiset läksyt), sekä oppilaiden omaa vauhtia etenemisen (henkilökohtaiset läksyt). Vuosia kummallakin tavalla opettaneena voin sanoa, että tämä oppilaiden omaa vauhtia eteneminen on ollut huima parannus luokan yhteishenkeä ja edistymistä ajatellen. Useissa ryhmissä oppilaiden välille on jopa syntynyt leikkimielistä kisailua siitä kuka on pisimmällä missäkin osa-alueessa, jolloin he ahmivat sivuja "voittaakseen kaverinsa". Siinä sitten opettajana voi vain hymyillä ja katsella vierestä kun oppilaat etenevät teoriatehtävissä huimaa vauhtia, vaikka ei itse tee mitään... :)
By your command!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)