Aihe: Sävellaji
1 2 3
baron
09.04.2020 09:31:16

Funkånaut: Mä kuuntelen vaan orkkista Black Magic Womanista, ei mitään käppä-covereita.

No ei Peter Greenkään mitään humppaa soita!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
09.04.2020 14:58:11
EP: Ahh.. Mieliaihe!

Mä oon soittanut sitä useimmiten niin, että V asteen sointu on eka am7 ja sitten toisieksi viimeisenä sointuna ennen
I- astetta, se on A7!

Mitä sinä täällä teet?
I want that you are success 2020. Thats why I make totally crazy!
Epämuusikko
09.04.2020 15:01:02 (muokattu 09.04.2020 15:05:34)
baron:
Piisihän menee koko ajan D-doorisessa eikä tarvitse tollaisia "hupsutteluja"

Se biisi menee kuin miten solisti sen maalaa. Voi vetää jonkun asteikon pohjalta, tai jokainen sointu on oma mikrokosmoksensa. Ja kaikki siltä väliltä.

e: poistin lätinää. nämä kaksi biisiaihetta kyllä pitäisi laittaa bannin uhalla kieltoon.
thejjlmusic
21.04.2020 14:26:04
Olisiko huono idea olla merkitsemättä nuotteihin ollenkaan sävellajia ja käyttäisi pelkästään tilapäisiä ylennyksiä ja alennuksia? Heikentääkö se luettavuutta vai selkeyttää?
ituvirtanen
21.04.2020 16:20:15

Etumerkitön kappale on C-ruudissa tai a-mollissa.

Jos kappale kulkee perinteisiä progressioita pitkin, sävellajimerkintä auttaa lukijaa. Sointumerkit periaatteessa auttavat asiassa mutta melodiamielessä ylennyksien, alennuksien ja palautuksien kanssa pelaaminen ei helpota lukemista. Tilapäismerkit ovat tilapäisiä tarkoituksella, kertovat poikkeuksesta edessäpäin. Taannoin wassupissa liikkui kappale pelkillä palautuksilla sekä (kaksois-) ylennyksillä ja alennuksilla. Oli onnittelukappaleessa tunnistamista!

Mitä helpompi lappua on lukea, sitä enemmän aikaa jää muuhun tulkintaan.
Sax-pappa
21.04.2020 16:43:57
thejjlmusic: Olisiko huono idea olla merkitsemättä nuotteihin ollenkaan sävellajia ja käyttäisi pelkästään tilapäisiä ylennyksiä ja alennuksia? Heikentääkö se luettavuutta vai selkeyttää?

Huono idea. Heikentää luettavuutta.
ituvirtanen
21.04.2020 17:03:28

Kannattaa toki kokeilla: kirjoita kappale H-duuriin ja tee matkalla nosto kokonaisella Cis-duuriin. Tulos muistuttanee aitajuoksua.
Sax-pappa
21.04.2020 18:22:54
ituvirtanen: Kannattaa toki kokeilla: kirjoita kappale H-duuriin ja tee matkalla nosto kokonaisella Cis-duuriin. Tulos muistuttanee aitajuoksua.

Käyrätorvellehan klassisessa musiikissa kirjoitetaan historiallisista syistä (!) tilapäisin etumerkein.
EP
21.04.2020 19:36:07
Tässä tuli kyllä lähes tyhjentävät perustelut esille miksi se etumerkintä on niin tärkeä!
thejjlmusic
21.04.2020 21:46:50
Teen nuotteja Cubasella ja siellä asetuksisssa Accidentals-kohdassa on vaihtoehdot:

a) Courtesy Acc distance x bars
b) Force
c) Force All

Ymmärtääkseni
a) tilapäinen etumerkki on voimassa määritetyn ajan esim. yhden tahdin. Tahdin sisällä voi tarvittaessa olla palautusmerkki.
b) tilapäinen etumerkki on voimassa palautusmerkkiin asti
c) palautusmerkki on nuotin edessä aina kun säveltä ei ole alennettu tai ylennetty. (en ymmärrä, mihin tätä käytetään)

Ilmeisesti tuo b) on normaali käytäntö?

Voisiko tuo a) olla käyttökelpoinen? Sen kanssa ei juurikaan tule palautusmerkkejä.
EP
21.04.2020 21:54:28
thejjlmusic: Teen nuotteja Cubasella ja siellä asetuksisssa Accidentals-kohdassa on vaihtoehdot:

a) Courtesy Acc distance x bars
b) Force
c) Force All

Ymmärtääkseni
a) tilapäinen etumerkki on voimassa määritetyn ajan esim. yhden tahdin. Tahdin sisällä voi tarvittaessa olla palautusmerkki.
b) tilapäinen etumerkki on voimassa palautusmerkkiin asti
c) palautusmerkki on nuotin edessä aina kun säveltä ei ole alennettu tai ylennetty. (en ymmärrä, mihin tätä käytetään)

Ilmeisesti tuo b) on normaali käytäntö?

Voisiko tuo a) olla käyttökelpoinen? Sen kanssa ei juurikaan tule palautusmerkkejä.

Ei noille ole olemassa mitään vaihtoehtoja ja Cubase ei ole mikään nuotinnusohjelma.
Arkka
21.04.2020 22:30:57

Normi on se, että tilapäinen etumerkintä on voimassa tahdin loppuun asti, ellei sitä palauteta ennen tahdin loppua.
thejjlmusic
22.04.2020 14:31:07
EP: Ei noille ole olemassa mitään vaihtoehtoja ja Cubase ei ole mikään nuotinnusohjelma.

Totta, ei Cubase ole vihkiytynyt pelkästään nuotintamiseen, mutta on siellä toki tuo Score editor ja luulenpa, että se riittää minun tarpeisiini aika hyvin. En jaksa hankkia ja opetella uutta softaa. Teen nuotteja midi-raidoista ja tulostan PDF:ksi ja mahdollisesti paperille myöhemmin. Yritän nyt löytää fiksuimman tavan, jotta niitä ei tarvitse tehdä moneen kertaan.

https://www.musictech.net/tutorials … cubase/score-editing-in-cubase-pro/
thejjlmusic
22.04.2020 14:44:01
EP: Ei noille ole olemassa mitään vaihtoehtoja ja Cubase ei ole mikään nuotinnusohjelma.

Tutkin hieman Cubasen manuaalia. Siellä oli kerrottu seuraavaa:

MODE

Courtesy Acc Distance
Shows accidentals for notes outside the key signature.
Use the Bars value field to specify after how many bars you want courtesy accidentals to be displayed. 0 shows no courtesy accidentals.

Force
Shows accidentals for all notes outside the key signature, and repeats accidentals even within the same bar.

Force all
Shows accidentals for every single note in the score.
Arkka
22.04.2020 15:04:22 (muokattu 22.04.2020 15:07:27)

thejjlmusic: Tutkin hieman Cubasen manuaalia. Siellä oli kerrottu seuraavaa:

MODE

Courtesy Acc Distance
Shows accidentals for notes outside the key signature.
Use the Bars value field to specify after how many bars you want courtesy accidentals to be displayed. 0 shows no courtesy accidentals.

Force
Shows accidentals for all notes outside the key signature, and repeats accidentals even within the same bar.

Force all
Shows accidentals for every single note in the score.

Ellet tee jotain erityistä analyysiä, jossa jommassa kummassa "force"-vaihtoehdossa näet jotain hyötyä, niin tee tolla ekalla. Muistutuksena toimivat tilapäiset etumerkinnät (eli noi courtesy accidentalssit) jättäisin itse oletuksena pois, mut voi sen toki laittaa muistuttamaan seuraavassa tahdissa jos näin katsot parhaaksi.
thejjlmusic
22.04.2020 21:26:35
Arkka: Ellet tee jotain erityistä analyysiä, jossa jommassa kummassa "force"-vaihtoehdossa näet jotain hyötyä, niin tee tolla ekalla. Muistutuksena toimivat tilapäiset etumerkinnät (eli noi courtesy accidentalssit) jättäisin itse oletuksena pois, mut voi sen toki laittaa muistuttamaan seuraavassa tahdissa jos näin katsot parhaaksi.

Ok. Näin teen.
Jucciz
23.04.2020 01:27:31
Arkka: Ellet tee jotain erityistä analyysiä, jossa jommassa kummassa "force"-vaihtoehdossa näet jotain hyötyä, niin tee tolla ekalla. Muistutuksena toimivat tilapäiset etumerkinnät (eli noi courtesy accidentalssit) jättäisin itse oletuksena pois, mut voi sen toki laittaa muistuttamaan seuraavassa tahdissa jos näin katsot parhaaksi.

Olen nähnyt myös termiä "kohteliaisuusmerkit" käytettävän noista tilapäismerkeistä, joilla muistutetaan tahtiviivan jälkeen siitä, miten nuottiin tulisi suhtautua alkuperäisen etumerkinnän puitteissa.
Epämuusikko
23.04.2020 10:23:12
Jucciz: Olen nähnyt myös termiä "kohteliaisuusmerkit" käytettävän noista tilapäismerkeistä, joilla muistutetaan tahtiviivan jälkeen siitä, miten nuottiin tulisi suhtautua alkuperäisen etumerkinnän puitteissa.

Se on paikoitellen ihan hyvä tapa.
EP
23.04.2020 13:31:00
thejjlmusic: Totta, ei Cubase ole vihkiytynyt pelkästään nuotintamiseen, mutta on siellä toki tuo Score editor ja luulenpa, että se riittää minun tarpeisiini aika hyvin. En jaksa hankkia ja opetella uutta softaa. Teen nuotteja midi-raidoista ja tulostan PDF:ksi ja mahdollisesti paperille myöhemmin. Yritän nyt löytää fiksuimman tavan, jotta niitä ei tarvitse tehdä moneen kertaan.

https://www.musictech.net/tutorials … cubase/score-editing-in-cubase-pro/

Softan vaihdossa on oma työnsä opettelunsa.
Oon käyttäny Sonaria ja nuottien tekemiseen Encorea
(edullinen ja ammattitason nuotinnusohjelma).
Käyttö ohjelmien välillä kumpaankin suuntaan toimii hyvin.

Nuotinnusohjelmia käyttäessä pitää osata musiikin teoriaa riittävästi (ihan sama kuin paperille kirjoitettaessa), että tietää mitä tekee ja jälki on kaikkien soittajien helposti luettavissa.

Joskus ajattelin vaihtaa Finaleen tai Sibbeen, mutta totesin uuden oppimisen liian työlääksi ja tavallaan turhaksikin
koska mulle on Encore (mihin nykyään on taas saanut päivityksiä jo ym. kauan)
riittänyt tosi hyvin.
Mare552
25.04.2020 19:12:19
Silloin jos teen sävelmän kitaralla melodiaa etsimällä, puolisävelaskeleet kertoo usein sävellajin, samoin viimeinen sävel, mikä on sinänsä minulle mysteeri ja laitoin siitä oman aloituksenkin.

Mutta joskus soittelen sointuja ja siihen hyräilen sävelmän, silloinhan sävellaji tulee kuin luonnostaan...
Ai tähänks riville?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)