Aihe: Voisko joku helppii?
1 2 3 4
mr.muzak
24.01.2006 17:40:21
Kyllähän 11-sointuun periaatteessa ysi kuuluu eli kyllä soinnun oikea yksiselitteinen nimi on

Hm7b5add11
tai
Hm11b5no9

Tota ysiä tarvitaan vasta, kun miettii mitä asteikkoa siihen sointuun soittaa

Kyllähän kaikki sävelet vaikuttavat soinnun nimeen.
Jos muuten menee kovin kinkkiseksi voi tehdä "lintsariratkaisun" esim
sun esimerkissä
Hm7b5addE
mutta pitäisi kyllä olla paljon monimutkaisempi ennenkuin siihen turvautuu.

.

Onko 13 -soinnussa aina mukana 11 (mahd. #11)? Nämä sointumerkit on suuntaa-antavia, aina voi viilata pilkkua. Jos tuossa yo. tapauksessa valitsee sointuun ysin (lokrinen#2) on jo asteikko valintansa tehnyt. Jos taas jättää ysin avoimeksi voi käyttää molempia ysejä, eikä näin astu kenenkään varpaille.

Ja ei tollasta add(kirjain) ole olemassakaan, vaan se on add(numero).
baron
24.01.2006 21:01:54 (muokattu 24.01.2006 21:03:10)

Onko 13 -soinnussa aina mukana 11 (mahd. #11)? Nämä sointumerkit on suuntaa-antavia, aina voi viilata pilkkua. Jos tuossa yo. tapauksessa valitsee sointuun ysin (lokrinen#2) on jo asteikko valintansa tehnyt. Jos taas jättää ysin avoimeksi voi käyttää molempia ysejä, eikä näin astu kenenkään varpaille.

Ja ei tollasta add(kirjain) ole olemassakaan, vaan se on add(numero).

1. 11 asti kaikki terssit kuuluu periaatteessa aina mukaan.
2. 13 sointuun ei 11 kuulu, jos haluaa sen mukaan, se pitää erikseen ilmaista.
3. Jotkut jazz-muusikot käyttävät 13 sointua ilmaisemaan vain sitä, että soinnussa on sekä seksti että septimi eikä ysiä, mutta nehän onkin lintsareita.
4. Mä oon saanut oppini paremmassa paikassa kuin Arabianrannan apukoulussa, jollei siellä tiedätä, että add:illa voi lisäta mitä tahansa, niin voit viedä sivistystä sinnekin!
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
24.01.2006 21:48:37
1. 11 asti kaikki terssit kuuluu periaatteessa aina mukaan.
2. 13 sointuun ei 11 kuulu, jos haluaa sen mukaan, se pitää erikseen ilmaista.
3. Jotkut jazz-muusikot käyttävät 13 sointua ilmaisemaan vain sitä, että soinnussa on sekä seksti että septimi eikä ysiä, mutta nehän onkin lintsareita.
4. Mä oon saanut oppini paremmassa paikassa kuin Arabianrannan apukoulussa, jollei siellä tiedätä, että add:illa voi lisäta mitä tahansa, niin voit viedä sivistystä sinnekin!

Tällä sä vaan todistit sen miten monta erilaista tapaa on ilmaista sama asia sointumerkeillä:)
baron
24.01.2006 21:58:43 (muokattu 24.01.2006 22:00:37)

Tällä sä vaan todistit sen miten monta erilaista tapaa on ilmaista sama asia sointumerkeillä:)

Ei aleta oikeeta skabaa:-)

Aikaisemminkin on teoriapalstalla keskusteltu siitä, mitä missäkin milläkin merkinnällä tarkoitetaan ja kun ei ole mitään "virallista", niin jokaisella on näköjään oikeus olla mitä mieltä tahansa.

Yleensä jos muutakin lappua, pianonuotit tai joku sovitus on käytettävissä, ymmärtää, mitä se sointumerkin käyttäjä tarkoittaa, mutta jos vain pelkkä merkki, niin siitä voidaan saada kunnon tappelu aikaiseksi.

Mä oon ihan oikeesti nähnyt ihan rahalla kaupasta ostetuissa nuoteissa sointumerkinnän add(joku sävel) eli ainakin joku jossain sellaista käyttää.
mr.muzak
24.01.2006 22:04:23
Ei aleta oikeeta skabaa:-)

Aikaisemminkin on teoriapalstalla keskusteltu siitä, mitä missäkin milläkin merkinnällä tarkoitetaan ja kun ei ole mitään "virallista", niin jokaisella on näköjään oikeus olla mitä mieltä tahansa.

Jep. Siitä tosin ei voi ees olla kuin yhtä mieltä että sen ysin sointuun soittamisen kohdalla tekee skaala valintansa, eli siinä mielessä tuo 11 on ensimmäinen (ja viimeinen) turvallinen lisäsävel vähennettyyn septimisointuun. Oli sointumerkkintä asiasta mikä tahansa.

Yleensä jos muutakin lappua, pianonuotit tai joku sovitus on käytettävissä, ymmärtää, mitä se sointumerkin käyttäjä tarkoittaa, mutta jos vain pelkkä merkki, niin siitä voidaan saada kunnon tappelu aikaiseksi.

Mä oon ihan oikeesti nähnyt ihan rahalla kaupasta ostetuissa nuoteissa sointumerkinnän add(joku sävel) eli ainakin joku jossain sellaista käyttää.

Tais olla se "Advanced theory of music by Baron" -julkaisu!
baron
24.01.2006 22:12:24 (muokattu 25.01.2006 09:25:22)

Tais olla se "Advanced theory of music by Baron" -julkaisu!

Kyllähän sä ymmärrät, että sun tai mun lahjoilla varustettu muusikko osaa pistää minkä tahansa sävelen sointuun turvautumatta sävelen "nimeen", mutta kaikki ei ole yhtä lahjakkaita!

Occassionaly, you might see notes added by letter names such as CaddF, which would be a C major chord with an F note added

Noin näyttää netti sanovan ja miksipä emme uskoisi!
Kukapa noin kirjoittaisi, jollei se ole kovaa faktaa?

Edit: Myös no/omit voi olla varustettu nuotin nimellä eli käyttämällä no ja add nuotin nimellä me saadaan nimi vaikka kuinka kummalliselle soinnulle

C(#11)b9(noE,Bb,Db,F#)(addEb,A) = Cm6!
J.Ahonen
25.01.2006 11:02:31
Kyllähän kaikki sävelet vaikuttavat soinnun nimeen

Minä elän käsityksessä, että kvintit eivät vaikuta nimeen. Korjatkaa.
?

Minäkin törmännyt tuohon add kirjain, tosin en muista kuinka "virallisessa" nuotinnoksessa.

Pikku hiljaa uppoutumaan tohon Jazziin. Huomannut et sointujen kautta sinne hyppättävä.
baron
25.01.2006 11:13:16 (muokattu 25.01.2006 11:14:59)

Minä elän käsityksessä, että kvintit eivät vaikuta nimeen. Korjatkaa.

Jos se puuttuu tai jos se on ylennetty tai alennettu, se tuodaan esiin.
Eli jos siitä ei sanota mitään, se on juuri kohdallaan!
Kyllä se tätä kautta vaikuttaa.

Mä löysin netistä kaikkea jännää!
En oo ennen tuntenut sussoinnuista kuin sus2 ja sus4, mutta netistä löytyi susb2 ja sus#4 lisäksi.

Samoin kvintin "sussoinnut" eli soinnut, joissa kvintti on korvattu jollain toisella sävelellä.
Sen merkintä C(4) joka tarkoittaa, että kvintti korvattu kvartilla= C-E-F.

Kaikkea jännää!
BigPapa
25.01.2006 12:29:31

No mites tollanen kaunis sointu vaikka äänet eb ja A
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
baron
25.01.2006 12:38:27

No mites tollanen kaunis sointu vaikka äänet eb ja A

"Klassisen" sointuteorian mukaan soinnussa pitää olla vähintään kolme säveltä (eli "power chordit" eivät ole sointuja)

Saahan siitä väsättyä joko A(b5)no3 tai Eb(b5)no3
eli onhan siinä pari dimisoinnun säveltä.
BigPapa
25.01.2006 12:44:45

koitappa Eb A Eb ääniä.....
baron
25.01.2006 12:47:56 (muokattu 25.01.2006 12:50:23)

koitappa Eb A Eb ääniä.....

Oot sä nyt uudestaan keksinyt "tritonuksen"? (diabolus in musica)
Se on satoja vuosia vanha keksintö, joskus kielletty, joskus suosittu.
BigPapa
25.01.2006 12:50:20 (muokattu 25.01.2006 12:54:13)

Oot sä nyt uudestaan keksinyt "tritonuksen"?
Se on satoja vuosia vanha keksintö, joskus kielletty, joskus suosittu.

Enhän minä keksimisestä mitään ole puhunut.Sanoin vaan että eikös ole kaunis.Hendrixiltäkin löytyy ainakin Purple Hazen introssa.Juu tritonus on oikein.Paholaisen kamaa.....
baron
25.01.2006 12:54:40

Enhän minä keksimisestä mitään ole puhunut.Sanoin vaan että eikös ole kaunis.Hendrixiltäkin löutyy ainakin Purple Hazen introssa.Juu tritonus on oikein.Paholaisen kamaa.....

Joo ja pikkuisen aikaisemmin Sibelius käytti 4:ssä sinfoniassaan, sieltä varmaan Hendrix pöllinyt sen:-)
BigPapa
25.01.2006 12:59:59 (muokattu 25.01.2006 13:02:00)

Joo ja pikkuisen aikaisemmin Sibelius käytti 4:ssä sinfoniassaan, sieltä varmaan Hendrix pöllinyt sen:-)

Juu on se ollut käytössä klassisessa ennen kevyttä se on tiedossa....sitä mistä Henkka sen pölli ei ole tiedossa.....
baron
25.01.2006 13:01:45

Juu on se ollut käytössä klassisessa ennen kevyttä se on tiedossa....

Normaaliin septimisointuun se intervalli kuuluu (terssi-septimi) eli on sitä kaikessa.
BigPapa
25.01.2006 13:02:55 (muokattu 25.01.2006 13:03:02)

Normaaliin septimisointuun se intervalli kuuluu (terssi-septimi) eli on sitä kaikessa.

Milloin on milloin ei.....siis puhtaassa muodossansa...sekoitettuna johonkin se ei ole enää yhtä tehokas eikä kaunis....
risto
25.01.2006 14:36:03

Noin näyttää netti sanovan ja miksipä emme uskoisi!
Kukapa noin kirjoittaisi, jollei se ole kovaa faktaa?

:-)))
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
baron
25.01.2006 14:53:22 (muokattu 25.01.2006 14:54:23)

:-)))

No eiks tuo erittäin korkeatasoinen englanninkielen käyttö tuo siihen muka extrauskottavuutta?
risto
26.01.2006 00:00:23

No eiks tuo erittäin korkeatasoinen englanninkielen käyttö tuo siihen muka extrauskottavuutta?

Toi onkin just se karmee ongelma kun kaiken maailman p paketoidaan siisteihin paketteihin. Noin yleisesti, en tarkota tota lainausta.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)