![]() 10.03.2008 10:50:51 | |
---|---|
Siksi että mun ope, joka toimii arabianrannan apukoulussa on opettanut sen mulle sillä nimellä:-) Kannattaisko opetella rakkaan lapsen muutkin nimet?:) | |
![]() 10.03.2008 11:24:46 | |
Kannattaisko opetella rakkaan lapsen muutkin nimet?:) Phrygian dominant Phrygian major Spanish phrygian Double harmonic major Harmonisen mollin viides moodi. Eiks ois tärkempää tietää, mitkä sävelet siihen kuuluu ja minkä soinnun/sointujen kanssa se sopii? Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 10.03.2008 11:46:18 | |
Itse olen havainnut että asteikkojen nimissä on kaksi melko yksiselitteistä esitystapaa, joiden käyttöä suosittelen. On hyvin todennäköistä että asiansa osaavat muusikot tajuavat jommastakummasta mistä oikeasti on kyse. 1) Tuo jo edellä mainittu tapa kertoa kanta-asteikko ja sen aste. Eli 7b9b13 -sointuun voi sanoa käytettävän "harmonisen mollin viidettä" jne. Tämä on yksinkertainen tapa, mutta vaatii informaation vastaanottajalta perehtymistä asiaan. Nimittäin jokainen muusikko ei välttämättä ole tutkinut kaikkien asteikoiden kaikkia moodeja niin tarkkaan kuin eräät täällä, eli joillekin "melodisen mollin kuudes aste" voi vaatia tovin kestävää matemaattista pähkäilyä. --- 2) Tämä tapa juontaa juurensa oletuksesta että kaikki nyt tietävät ainakin duuriasteikon moodit, perhana! Eli tässä verrataan asteikkoa johonkin duuriasteikon moodiin ja mainitaan mahdolliset poikkeamat numeroin. Elikkäs tuo edellämainittu harmonisen mollin viides olisi siis "mixob2b6" ja vaikkapa melodisen mollin kolmas olisi "lyydinen #5". Tässä tavassa vaikeuksia saattaa aiheuttaa kysymys siitä, mihin asteikkoon pitää verrata. Täällä käyty ikuisuussvääntö siitä saako harmonisen mollin viidettä astetta kutsua "fryygiseksi dominantiksi" juontaa juurensa juurikin tästä. Muistelen selittäneeni oman ratkaisuni asiaan jo aiemmin tässä ketjussa... Oonpa aika körny. | |
![]() 10.03.2008 11:51:54 | |
Kieltämättä Jorbaghan tapa tekisi asiat yksinkertaisiksi kun nuo "lempinimet" ovat niin kovin vaihtelevia. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 10.03.2008 15:49:12 | |
Silloin kun ollaan soittotilanteessa noilla termeillä ei ole mitään väliä, ei tarvitse erikseen kertoa, ne kuulee. Kun taas yritetään verbaalisesti selittää samoja ilmiöitä tulee väkisinkin hankaluuksia saada muut ymmärtämään 100%:sti, jolloin joka tapauksessa joutuu selittämään mitä oikein tarkoitti. Tästä johtuen mä en kuluta aikaa siihen mikä olisi se oikea nimitys, jokaisella on se on kuitenkin vähän eri. Järkevämpää on itse pyrkiä oppimaan kaikki yleisesti käytössä olevat ja käyttämään sitten sitä minkä itse kokee järkevimmäksi. Pitää tietysti osaa selittää se oma suosikkitermi jos joku kysyy asiasta. | |
![]() 10.03.2008 22:18:02 | |
Uusinpa kysymykseni kun oli jäänyt edelliselle sivulle. Jos ei kaikkia tiedä/jaksa vastata niin sekin jo auttaa suuresti, että kertoo niin monta kuin tietää/jaksaa Tarttis apua näiden sointujen kanssa. Kyseessä siis vamppeja joiden päälle voi harjoitella moodeja. Itse yritin parhaani mukaan niitä täyttää mutta joku saisi tarkistaa/ korjata. http://muusikoiden.net/dyn/users/38029.jpg http://muusikoiden.net/dyn/users/38028.jpg We may be humans, but we're still animals | |
![]() 10.03.2008 22:53:50 (muokattu 10.03.2008 23:53:50) | |
Tarttis apua näiden sointujen kanssa. Kyseessä siis vamppeja joiden päälle voi harjoitella moodeja. Itse yritin parhaani mukaan niitä täyttää mutta joku saisi tarkistaa/ korjata. http://muusikoiden.net/dyn/users/38029.jpg http://muusikoiden.net/dyn/users/38028.jpg No mä yritän. Toivottavasti mun yritykseni saa aikaan sen, että joku joka osaa, korjaa. Ekan viivaston kysymysmerkki = F. Se G siellä bassossa voi olla "urkupiste" jota ei tarvitse soinnussa noteerata tai jos sen haluaa niin F/G tai Fadd9 Toinen viivasto, kysymysmerkki: Levine ja mun maikka käyttää ton näköistä voicingia Dm6/9 soinnulle. Perussävel eli D:hän siitä puuttuu. Kolmas viivasto: Ekan tahdin sointu Bm7b5 (puolidimi) toisen Am. Viisaat apuun! Edit: Nyt mä vasta huomasin että sulla oli toinenkin: D7sus2= Dsus2, siinä ei oo septimiä Dm6add9 periaatteessa oikein mutta merkitään Dm6/9 E6sus4 = F puuttuu, se olisi b9 mutta vois sen merkitä Fmaj7b5 Em jälkimmäinen = Em7 F7add11= Soinnussa on E eikä Eb ja B on #11. Jos merkkaa Fmaj7add#11 niin kvintti puuttuu. Mä merkkaisin Fmaj7b5 Edit2: Mä huomasin itseltäni yhden painovirheen Levesinetin vastauksen perusteella, jonka korjasin, muut "erimielisyydet" on harkittuja. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 10.03.2008 23:42:05 (muokattu 11.03.2008 01:01:48) | |
Maallikon näkemys: 38028.jpg: Cmaj7 F/G D7sus4 Dsus2 Dm6add9 Dm11 Em Fmaj7#11/E Em7 Fmaj7#11/E Fmaj7b5 "Phyrgian" pitäisi olla Phrygian. 38029.jpg: G C/E F/G C/E Am Fmaj7b5/A Bm7b5no3?? ??? - kieltämättä Am sopii tuohon toiseen tahtiin "Aoelian" pitäisi olla Aeolian. Edit: Dm6add9 periaatteessa oikein mutta merkitään Dm6/9 Oho, niinpäs onkin. Typoja. | |
![]() 10.03.2008 23:52:53 | |
Uusinpa kysymykseni kun oli jäänyt edelliselle sivulle. Jos ei kaikkia tiedä/jaksa vastata niin sekin jo auttaa suuresti, että kertoo niin monta kuin tietää/jaksaa Tarttis apua näiden sointujen kanssa. Kyseessä siis vamppeja joiden päälle voi harjoitella moodeja. Itse yritin parhaani mukaan niitä täyttää mutta joku saisi tarkistaa/ korjata. http://muusikoiden.net/dyn/users/38029.jpg http://muusikoiden.net/dyn/users/38028.jpg Hmm...Minkälaista "apua" sä nyt tarkalleen ottaen tarvitset? Noissa esimerkeissä on kai lähinnä tarkoitus tutustua moodeihin ja noilla soinnuilla on pyritty alleviivaamaan sitä moodin sointuväriä käyttämällä karaktäärisäveliä. Niillä "eri soinnuilla" luodaan vain liikettä siihen samaan moodiin, eikä ne ole varsinaisesti "erillisiä" sointuja. | |
![]() 11.03.2008 00:00:41 (muokattu 11.03.2008 00:03:20) | |
Cmaj7 F/G Noiden "kauttasointujen" kanssa kannattaa olla tarkka milloin niitä käyttää ja milloin ei. Nimittäin tuohan on G7sus -sointu hieman laajennettuna (G9sus4). On vähintäänkin hyvä ymmärtää itse tuo dominantti -soinnuksi, kirjoitusasustaan huolimatta. Edit: ja ennenkuin kukaan ehtii kirjoittaa että "se ja se ei osaa soittaa tollasia ja on helpompi antaa basistin soittaa se c ja sointusoittajien vaan f-duuri" niin toki toki, mutta siinä astutaan ajatustasolla askel harhaan, mikä sitten joillakin johtaa ahaa -elämykseen myöhemmin ja se tarpeettomasti muuksi ajateltu sointu muuttuu takaisin ihan vaan G9sus4 soinnuksi.. | |
![]() 11.03.2008 00:19:19 (muokattu 11.03.2008 00:21:26) | |
Noiden "kauttasointujen" kanssa kannattaa olla tarkka milloin niitä käyttää ja milloin ei. Nimittäin tuohan on G7sus -sointu hieman laajennettuna (G9sus4). On vähintäänkin hyvä ymmärtää itse tuo dominantti -soinnuksi, kirjoitusasustaan huolimatta. Samaa mieltä. Kauttaviivanotaatiolla hain vain tarkkaa voicingia. "F/G, Fmaj7/G tai Dm7/G. Nämä merkinnät kertovat tarkalleen, mitä tapahtuu." http://www.koulut.kuopio.fi/mutek/m … it/matti/varittaminen/varitys1.html Eli nuo EIVÄT kerro tarkalleen, mitä sointukulussa tapahtuu, vaan mikä voicing valitaan. :D | |
![]() 11.03.2008 00:27:06 (muokattu 11.03.2008 00:29:02) | |
Samaa mieltä. Kauttaviivanotaatiolla hain vain tarkkaa voicingia. "F/G, Fmaj7/G tai Dm7/G. Nämä merkinnät kertovat tarkalleen, mitä tapahtuu." http://www.koulut.kuopio.fi/mutek/m … it/matti/varittaminen/varitys1.html Eli nuo EIVÄT kerro tarkalleen, mitä sointukulussa tapahtuu, vaan mikä voicing valitaan. :D Joo no mutta ei ne siltikään kerro tarkkaa voicingia. Ne kolme/neljä ääntä voi vääntää moneen eri kombinaatioon (komppaaja pistää matikat tähän väliin:)) ja sillä ON oikeasti väliä. Sehän se "voicing" oikeasti on, tietyt äänet, tietyssä järjestyksessä. F/G -> G9sus4 Dm7/G -> G9sus4 Fmaj7/G -> G13sus4 Nuotit pelastaa siinä kohtaa kun sillä on ihan oikeasti väliä. Tai tietty soiva kuulokuva. EDIT: johonkin ketjuun kirjoittelin niitä hieman erikoisempia voicingeja ja tuli monenlaisia sointumerkkejä, kaikki ihan yhtä tarkkoja ja epätarkkoja.. | |
![]() 11.03.2008 01:33:27 (muokattu 11.03.2008 23:25:25) | |
Kepulainen selvitti ydinasiat, mutta siitä huolimatta oli kiva kuunnella modaalisia harmonioita: Siinä ekan lapun soinnuissa (kirjoitusvirheistä huolimatta) bassossahan pitäisi olla G koko ajan. Ekan tahdin virhe implikoi saman virheen toiseenkin tahtiin vaikka kaarta ei olekaan. Kepulaisen ehdottama G9sus4 toimii vallan mainiosti mutta basson urkupisteen takia toisen tahdin ekalla iskulla voisi olla aivan hyvin lepotehokin F/G, -eikö totta? Siinä a-molli jutussa toinen tahti voisi olla vaikkapa Hmb5sus4/A. Ja se viimeinen vasta hauska olikin: Dm/A - Am tai G7 - Dm7 tai tai tai tai . . . . . *** Toisen lapun sama sointu (C Ionian 2. t.) on jo huomattavasti selkeämpi dominantti. Kuten kepulainen sen jo laittoi G9sus4. Toisen tehtävän ketju (D Dorian) alkoi korvissani taipumaan väkisin koko ajan tuohon samaiseen G9sus4/D maailmaan, johtuen kvarttirakenteista ja nousevasta tendenssistä. E fryyginen on taasen koko ajan menossa kohti C duuria. : DD Kuten viimeinenkin sointu. (Fmaj7add#11) | |
![]() 11.03.2008 08:53:41 | |
Jos Komppaaja on jo tyhjentävästi vetänyt yhteen edellisen kysymyksen vastauksen niin uusi kysymys: C6/9 - C6/9 - H7 - H7 - Cmaj9 - Cmaj9 - A7#5 - A7 - D9 - D9 - Dm9 - G7 (Whispering) Mikä on tuon 3-4 tahdin H7 soinnun funktio? Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 11.03.2008 09:27:15 | |
Jos Komppaaja on jo tyhjentävästi vetänyt yhteen edellisen kysymyksen vastauksen niin uusi kysymys: C6/9 - C6/9 - H7 - H7 - Cmaj9 - Cmaj9 - A7#5 - A7 - D9 - D9 - Dm9 - G7 (Whispering) Mikä on tuon 3-4 tahdin H7 soinnun funktio? Minä en tiedä jazzin teoriasta mitään, mutta who cares, syntyypähän viihdettä. Jos lähdetään lopusta, niin G7 on dominantti, D on dominantin dominantti ja A on dom.dom.dom. Jos lähdetään alusta, niin H7 ennakoi sointua Em(7). Cmaj9 sisältää Em7:n. Jos Cmaj9:n tilalla olisi Em7, niin H7 olisi sille dominantti. Vastaan siis, että H7 on C:n dom.dom.dom.dom.dom. ja että Cmaj9:n voi ajatella eräänlaiseksi hämäykseksi, Em7:n korvikkeeksi. Voi tuossa olla jotain ihan muutakin takana, mutta en nyt pääse pianon ääreen kokeilemaan. | |
![]() 11.03.2008 09:39:22 | |
Vastaan siis, että H7 on C:n dom.dom.dom.dom.dom. ja että Cmaj9:n voi ajatella eräänlaiseksi hämäykseksi, Em7:n korvikkeeksi. Nyt tulee aloittelijan typerä kysymys: miksei se H7 voi olla ihan vain suoraan dominantti tuolle C:lle (lisäsävelineen), sillä ei liene tavatonta, että dominanttisoinnun kohdesoinnun tilalle lykäistään submedianttikorvaus. "Harhalopuke: dominanttisointua seuraa jokin muu kuin I aste (esim. V - VI)." http://fi.wikipedia.org/wiki/Kadenssi Sen lopun dominanttiketjun - jossa toki oli yksi viivästetty purkaus (D - Dm - G) - minä, juuri ja juuri nämä asiat huonosti osaava aloittelija, ajattelin vain ikään kuin turnaroundiksi, paluuksi sille C:lle. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. | |
![]() 11.03.2008 09:44:38 (muokattu 11.03.2008 09:46:27) | |
Jos Komppaaja on jo tyhjentävästi vetänyt yhteen edellisen kysymyksen vastauksen niin uusi kysymys: C6/9 - C6/9 - H7 - H7 - Cmaj9 - Cmaj9 - A7#5 - A7 - D9 - D9 - Dm9 - G7 (Whispering) Mikä on tuon 3-4 tahdin H7 soinnun funktio? Dominantti E:n VI asteelle (harhalopuke). Miksi viimeinen sointu ei ole G9, kuulostaisi paljon makeammalta...? | |
![]() 11.03.2008 09:58:06 (muokattu 11.03.2008 10:20:24) | |
Dominantti E:n VI asteelle (harhalopuke). E-mollin? Miksi viimeinen sointu ei ole G9, kuulostaisi paljon makeammalta...? Joo, oot oikeassa, korjasin Sen lopun dominanttiketjun - jossa toki oli yksi viivästetty purkaus (D - Dm - G) - minä, juuri ja juuri nämä asiat huonosti osaava aloittelija, ajattelin vain ikään kuin turnaroundiksi, paluuksi sille C:lle. Oot oikeassa, en pistänyt kokonaan, kun vain ne H7:t askarrutti, seuraavat neljä tahtia ovat Cmaj7 - Em7 - Dm9 - G13 Edit: Tässä samassa ketjussa vähän aiemmin Dr. Dominant on jo selittänyt saman (C-H7-C): Relatiivinen kadenssi/backdoor kadenssi. Repetitio mater studiorum est. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 11.03.2008 10:13:01 (muokattu 11.03.2008 10:30:15) | |
EDIT: Baron kirjoitti aiemmin mutta sitten deletoi: Mulla oli G13 mutta tuli helpompi soinnunvaihto kun vaihdoin G7:-) Dm9/G = G13 Vaihdat basson ja thats it? Dominantti E:n VI asteelle (harhalopuke). E-mollin? Periaatteessa siitä ei ole varmaa tietoa, koska E:n toonika ei ole siellä. Teoreettisesti voidaan olettaa muutama vaihtoehto: Sekvenssin perusteella kaikki ovat duureja; H - E - A - D - G - C jne. Tällöin E duurista olisi käytössä muunnosmollin VI aste. Todennäköisempää on tietenkin se, mitä korva sanoo ja mikä on asteiden suhde molliskaalassa. (V - (b)VI) EDIT2: Laita ensi kerran koko sointukierto, koska tuossa hämäsi se "vajaaksi" jäänyt rakenne, vaikka olikin ihan hauskan kuulinen. | |
![]() 11.03.2008 10:45:10 (muokattu 11.03.2008 10:46:12) | |
Periaatteessa siitä ei ole varmaa tietoa, koska E:n toonika ei ole siellä. Teoreettisesti voidaan olettaa muutama vaihtoehto: Sekvenssin perusteella kaikki ovat duureja; H - E - A - D - G - C jne. Tällöin E duurista olisi käytössä muunnosmollin VI aste. Todennäköisempää on tietenkin se, mitä korva sanoo ja mikä on asteiden suhde molliskaalassa. (V - (b)VI) No jos kakkostahdin soinnuksi pistää F#m7b5 niin eiks sitten oo yksiselitteinen II-V-bVI? C6/9 - F#m7b5 - H7 - H7 - Cmaj7 Ei, en ole tanssimuusikko! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)