Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 516 17 18 19 2027 28 29 30 31
piiska2
04.09.2007 09:25:32
Satuin lukemaan viimeisimmästä Rondo -lehdestä "kriittisen" arvion Tohtori Toonikasta ja täytyy sanoa, että olen kyseisetä arviosta täysin eri mieltä.
Arvostelija väitti, että "kirja ei sovellu klassisen musiikin teoria opintoihin, koska on eri asia laulaa Palestriinaa kuin soittaa bluesia" tai "klassisen puolen opiskelijoille ei kannata opettaa angloamerikkalaista merkintätapaa (B), koska se on turhaa" tai "lapsia ja nuoria ei pidä kuormittaa sekoittamalla musiikin lajeja ja tyylilajeja"

Itse olen joutunut opiskelemaan Palestrina- kontrapunktia opiskelujen yhteydessä ja täytyy sanoa, että kahteenkymmeneen vuoteen en ole sitä koskaan tarvinnut musiikinopettajan ja muusikon työssäni. Jotenkin olen haistavinani tuossa arvostelussa saman vastakkainasettelun, josta koko kesä on jauhettu Hearissa. (keskustelua on jatkettu myös mnetissä Klassisella osastolla)
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
Miuq
05.09.2007 10:05:37
Satuin lukemaan viimeisimmästä Rondo -lehdestä "kriittisen" arvion Tohtori Toonikasta ja täytyy sanoa, että olen kyseisetä arviosta täysin eri mieltä.
Arvostelija väitti, että "kirja ei sovellu klassisen musiikin teoria opintoihin, koska on eri asia laulaa Palestriinaa kuin soittaa bluesia" tai "klassisen puolen opiskelijoille ei kannata opettaa angloamerikkalaista merkintätapaa (B), koska se on turhaa" tai "lapsia ja nuoria ei pidä kuormittaa sekoittamalla musiikin lajeja ja tyylilajeja"

Itse olen joutunut opiskelemaan Palestrina- kontrapunktia opiskelujen yhteydessä ja täytyy sanoa, että kahteenkymmeneen vuoteen en ole sitä koskaan tarvinnut musiikinopettajan ja muusikon työssäni. Jotenkin olen haistavinani tuossa arvostelussa saman vastakkainasettelun, josta koko kesä on jauhettu Hearissa. (keskustelua on jatkettu myös mnetissä Klassisella osastolla)

Jepjep, Timo von Creutlein yrittää pitää kiinni leivänsyrjästään. Olisihan se muutenkin ikävää, jos Helsingin konservatorion ja Stadian klasariopiskelijat oppisivat - herrajumala! - katsomaan musiikin kenttää vähän laaja-alaisemmin. Mitä seuraavaksi, alkavat soittamaan jotain paheellisia klubikeikkoja, eikä kukaan enää jaksa herätä mr C:n aamuluennoille?!

Oli Creutleinilla toki pointtinsakin, kuten tuolla klasarikeskustelussa jo mainittiinkin. Tohtori Toonika ei sellaisenaan sovellu klassisen musiikin koulutukseen, ainakaan korkeakoulutasolla, mutta olisin ollut itse kovin onnellinen, jos esim pk 3/3, I-kurssien teoriaopintoihin olisi sisältynyt myös tuota p/j-puolen huomattavasti käytännönläheisempää teoriaopetusta ettei olisi tavrinnut itse kaikkea tietoa hankkia.

Toki Creutlein on vanhan koulun miehiä ja alkaa olla ikääkin herralla sen verran paljon, että tuskin tulevat käsitykset muuttumaan. Onneksi Rondossa mainittiin myös nykyisten opiskelijoiden peräänkuuluttavan monipuolisuutta niin teoria- kuin muuhunkin opetukseen. Ennemmin tai myöhemmin metsän on pakko vastata edes jotenkin.
Virheitä tekemällä oppii tekemään parempia virheitä.
Sertzo S
05.09.2007 15:54:23
Nuo ns. taidemusaan orjentoituneet monet tekijät, kriitikot ja jne. ovat tuon sanasodan itse muita musiikinlajeja ja oppeja kohtaan aikoinaan aloittaneet. Muistanette Kärki-Helismaan teoksiin kohdistuneen julman kriitiikin, vainon ja halveksinnan, jota näyttää vieläkin olevan ilmassa joiltain osin. Ikävää, mutta näköjään totta.
piiska2
10.09.2007 09:29:19
Nuo ns. taidemusaan orjentoituneet monet tekijät, kriitikot ja jne. ovat tuon sanasodan itse muita musiikinlajeja ja oppeja kohtaan aikoinaan aloittaneet. Muistanette Kärki-Helismaan teoksiin kohdistuneen julman kriitiikin, vainon ja halveksinnan, jota näyttää vieläkin olevan ilmassa joiltain osin. Ikävää, mutta näköjään totta.

En tiedä kuka on aloittanut, mutta turhaa se on. Eiköhän riidankylväjiä löydy joka musiikkityylin harrastajista.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
13.09.2007 18:48:50

Oon vihdoinkin saanut open kirjan avulla tarkistettua tekemäni tehtävät ja fiboja kyllä löytyi mutta silloin tällöin kyllä ihan oikeitakin mutta:

Sivulla 239 oli soinnun tunnistustehtäviä nuoteista ja sointu, joka mun mielestä oli Em11 on open vastauksen mukaan Em sus4.

Millä perusteella sus4 sointu on molli?
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Dr Dominant
13.09.2007 21:12:14

Oon vihdoinkin saanut open kirjan avulla tarkistettua tekemäni tehtävät ja fiboja kyllä löytyi mutta silloin tällöin kyllä ihan oikeitakin mutta:

Sivulla 239 oli soinnun tunnistustehtäviä nuoteista ja sointu, joka mun mielestä oli Em11 on open vastauksen mukaan Em sus4.

Millä perusteella sus4 sointu on molli?

Sävellajin perusteella.

Toonikasoinnun terssi on pidätetty, sitten se purkautuu. Sillä ei ole väliä purkautuuko se duuriterssiin vai molliterssiin. Pidätyksen aikana soinnun rakenne on sama.

Jos meinaat merkitä Em11-soinnun tähän, silloin terssi pitäis löytyä satsista yhtä aikaa sen 11:n kanssa (ja seiska kans) jotta se oikeasti kuulostaisi 11-soinnulta. Testaapas.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
13.09.2007 21:39:50

Sävellajin perusteella.

Toonikasoinnun terssi on pidätetty, sitten se purkautuu. Sillä ei ole väliä purkautuuko se duuriterssiin vai molliterssiin. Pidätyksen aikana soinnun rakenne on sama.

Jos meinaat merkitä Em11-soinnun tähän, silloin terssi pitäis löytyä satsista yhtä aikaa sen 11:n kanssa (ja seiska kans) jotta se oikeasti kuulostaisi 11-soinnulta. Testaapas.

Jos painaa pedaalia, löytyy yhtä aikaa:-) Tosin seiska puuttuu, 9 ja 11 on.
Dr Dominant
14.09.2007 08:39:02

Jos painaa pedaalia, löytyy yhtä aikaa:-) Tosin seiska puuttuu, 9 ja 11 on.

No sun pitää nyt muodostaa tuosta tilanteesta mielipide itse annetun tiedon ja omien korvien yhteispelillä :)
baron
14.09.2007 09:13:33 (muokattu 14.09.2007 09:16:04)

No sun pitää nyt muodostaa tuosta tilanteesta mielipide itse annetun tiedon ja omien korvien yhteispelillä :)

Lähinnä tää mun kommentti lähti siitä, että en ole ennen nähnyt msus4 sointua enkä ole tiennyt sellaista olevankaan mutta oppia ikä kaikki.

Edit: Näytti netti olevan väärällään niitä:-)
baron
28.09.2007 22:23:32

1. Tohtori Toonika yrittää opettaa oppilaalle sävellajit, niiden etumerkinnät ja niiden oikean kirjoittamisen sekä G- että F-avaimelle.
2. Sitten CD:n piisi 47, "Bad Attitude", joka kaiken järjen mukaan on E-duuripiisi on kirjoitettu C-duurietumerkinnöilla, siis ilman etumerkkejä vain tilapäisetumerkkejä käyttäen.
3. Onko tarkoitus demotivoida oppilas niin että turha niitä sävellajien etumerkkejä on osata ja käyttää kun opetkaan ei niitä käytä?

Tästä nipotuksesta huolimatta ym piisi on kiva, aion soitella sitä keikoilla, kai Teostot menee oikeaan osoitteeseen?
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Dr Dominant
29.09.2007 09:08:32 (muokattu 29.09.2007 09:10:52)

2. Sitten CD:n piisi 47, "Bad Attitude", joka kaiken järjen mukaan on E-duuripiisi on kirjoitettu C-duurietumerkinnöilla, siis ilman etumerkkejä vain tilapäisetumerkkejä käyttäen.

Onko tarkoitus demotivoida oppilas niin että turha niitä sävellajien etumerkkejä on osata ja käyttää kun opetkaan ei niitä käytä?

Ei ole, lue sivu 134 tarkemmin. On kolme käytäntöä:

1) sävellajin etumerkintä
2) moodin etumerkintä
3) ei etumerkintää

Näistä valitaan se mikä on tilanteeseen tarkoituksenmukaisin. Nyt katso biisin lappua uudestaan ja mieti miltä se näyttäisi (siis paljonko tulisi tilapäisiä korjauksia annettuun etumerkintään)

1) E-duurin etumerkein
2) E-mollin etumerkein

EDIT: tuota ilman etumerkkejä-vaihtoehtoa ei varsinaisesti tuoda esiin siksi, että tämä on perustason oppikirja joka keskittyy tonaaliseen maastoon - ajatuksella että jengi ei ala periaatteesta kirjoitella kaikkea musaa ilman etumerkkejä kun se on niin opetettu ;)

Ja biisit on toki ilmoitettu TEOSTOon, joten rahat menee oikeaan osoitteeseen! :)
baron
29.09.2007 11:31:09 (muokattu 29.09.2007 18:28:37)

1) sävellajin etumerkintä
2) moodin etumerkintä
3) ei etumerkintää

Sen verran harvinainen käytäntö siinä musassa jota harrastan että kohdannut sen tätä ennen vain kahdesti:
1. Ikivanha rock-ralli Hanky Panky, joka on G-duurikappale ja kirjoitettu ilman etumerkintää (C-duuri etumerkinnöin)
2. Sweet Home Alabama, jonka sävellajista tälläkin palstalla tapeltu ja joka kirjoitettu G-duurietumerkinnöin ja jotkut väittää että se menee D-duurissa.

Oisko näitten idis että piisit menee miksolyydisessa ja moodin mukainen etumerkintä?

Edit: Ai niin, onhan tuolla jazz-puolella jotain: Miles Davisin "Solar" joka mun ymmärrykseni mukaan menee C-mollissa ja kirjoitettu C-duuriin/ilman etumerkintöjä.
Samoin Herbie Hancockin "Cantaloupe Island" joka lienee F-mollipiisi ja kirjoitettu ilman etumerkintöjä.
Oma lukunsa on tietysti Hancockin "Maiden Voyage" jossa ei oo etumerkintöjä ja ei aavistustakaan missä sävellajissa menee mutta ei ainakaan C-duurissa tai A-mollissa.

Edit2: Boppy Timmonsin "Moanin'" oon nähnyt kirjoitettavan sekä F-duuriin että F-molliin. Ilmeisesti makuasia kirjoitetaanko tilapäisetumerkeillä A:n alennus vai Db:n palautus???
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Dr Dominant
29.09.2007 12:27:51

Oisko näitten idis että piisit menee miksolyydisessa ja moodin mukainen etumerkintä?

On. Juuri näin. Lisää tekstiä ettei olisi liian lyhyt kirjoitus.
baron
29.09.2007 13:23:13

On. Juuri näin. Lisää tekstiä ettei olisi liian lyhyt kirjoitus.

Pistäkää kakkososaan sitten tekstiä tästäkin, ettei tyhmän oppilaan tarvitse ihmetellä:-)
Dr Dominant
29.09.2007 15:11:41

Pistäkää kakkososaan sitten tekstiä tästäkin, ettei tyhmän oppilaan tarvitse ihmetellä:-)

Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.
Tales
02.10.2007 00:31:26
Aloittelevana musiikintekijänä(nimenomaan tähän osa-alueeseen haluan painottua) kiinnostaisi seuraava asia, koskien Tohtori Toonikan tulevaa(?) jatko-osaa:

Kuinka paljon kirjan sisällöltä on odotettavissa säveltämistä ja edellisessä kirjassa opittujen perustietojen soveltamista käytäntöön? Toki tunnepuoli on varmasti tekijänä hyvin suuressa osassa tehtäessä musiikkia, mutta olen huomannut, että ideoidessa biisejä jonkinnäköistä analyysiä sen eri elementeistä tulee enemmän tai vähemmän tehtyä. Ja tätä asiaa kiinnostaisi opiskella enemmän.

Onko jo olemassaolevia teoksia jossa aihetta olisi käsitelty? Kiitos jo etukäteen :-)
Bitti-Hiisi
02.10.2007 11:54:33 (muokattu 02.10.2007 11:57:57)
Kuinka paljon kirjan sisällöltä on odotettavissa säveltämistä ja edellisessä kirjassa opittujen perustietojen soveltamista käytäntöön?

Niinkuin tuossa aiemmin mainitsin, kirjan kirjoittaminen on toistaiseksi tauolla. Tähän mennessä siihen kuitenkin sisältyy melodian soinnutus, ja seuraavana vuorossa on melodian kirjoitus annettuun soinnutukseen. Näiden jälkeen tuntuisi ihan loogiselta antaa oppilaan tehdä itse sekä melodia, että siihen soinnutus, joten tuo "säveltäminenkin" on listalla jossain vaiheessa tulossa, vaikkei se olekaan perinteisesti kuulunut Pop/Jazz-teoria I-kurssiin, johon kirjan oli tarkoitus keskittyä. Kaikkea sovittamiseenkin liittyvää asiaa, ynnä muuta mukavaa olis vielä ängettävä johokin väliin, joten katotaan kuin käy... :)

Onko jo olemassaolevia teoksia jossa aihetta olisi käsitelty? Kiitos jo etukäteen :-)

Ei tuu nyt mieleen ihan sävellyksen oppikirjaa, vaikka varmaan niitäkin on... Semmonen kaiken kattava olis kyllä aika vaikea kirjoittaakin, koska siinä lajissa kaikki riippuu tilanteesta, ja kaikki on periaatteessa mahdollista ilman "oikeita" tai "vääriä" vastauksia. Toki eri tyyleille tyypillisiä piirteitä vois listata vaikka kuinka.

Jos sensijaan rajataan aluetta vähän, niin soinnutuksesta löytyy kirjoja, samoin kuin melodian kirjoittamisesta. En nyt enää muista tarkasti missä oli mitäkin, mutta tällaisen listauksen kirjoitin toonikan jatkomateriaaleista tähän ketjuun aiemmin, ja on niitä kirjoja vaikka mitä muitakin. Ainakin viimeisessä oli mun mielestä mukavan perusteellisesti käsitelty pop-melodioiden kirjoittamista, jos semmonen kiinnostaa.

Jatkomateriaali riippuu vähän siitä mihin haluaa erikoistua. Suomenkielisistä ensimmäisenä mieleen tulee esim:

Kaj Backlund: Improvisointi Pop/Jazzmusiikissa
Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia
Yrjö Oksala: Musiikin perusteet I Nuottikirjoitus tai II rytmioppi
Wegelius-Linnala: Kenraalibasso
Erkki Salmenhaara: Soinnutus tai Sointuanalyysi
Felix Krohn: Lyhyt musiikkioppi

Englanninkielisistä esim:

Mark Levine: Jazz piano book tai Jazz theory book
Gordon Delamont: Modern harmonic technique
Russel Garcia: The professional arranger composer
Tom Timothy: Modern arranging
Andy Jaffe: Jazz harmony
Robert Rawlins and Nor Eddine Bahha: Jazzology
Vincent Persichetti: Twentieth-century harmony
Walter Piston and Mark Devoto: Harmony
Jack Perricone: Melody in songwriting
By your command!
MKDELTA
09.10.2007 16:55:27

Kirjan koko nimi on siis ihan vaan Tohtori Toonika? Ajattelin toivoa syntymäpäivälahjaksi, tämän takia kaipaan selvennystä. Luin tätä ketjua aikaisemmin ja minulle jäi kuva että tästä on tulossa/tullut jokin jatko-osakin..?
Dr Dominant
09.10.2007 17:12:45

Kirjan koko nimi on siis ihan vaan Tohtori Toonika? Ajattelin toivoa syntymäpäivälahjaksi, tämän takia kaipaan selvennystä. Luin tätä ketjua aikaisemmin ja minulle jäi kuva että tästä on tulossa/tullut jokin jatko-osakin..?

Kyllä, kirjan koko nimi on Tohtori Toonika. Teokselle on kehitteillä jatko-osa, mutta sen julkaisuaikataulusta saatikka sitten sisällöstäkään ei kannata toistaiseksi vielä edes esittää arvauksia.
baron
09.10.2007 17:50:26 (muokattu 09.10.2007 17:51:12)

Kyllä, kirjan koko nimi on Tohtori Toonika. Teokselle on kehitteillä jatko-osa, mutta sen julkaisuaikataulusta saatikka sitten sisällöstäkään ei kannata toistaiseksi vielä edes esittää arvauksia.

Teoksesta on myös opettajaversio, jossa on tehtävien oikeat vastaukset ja mun mielestä itseopiskelijan kannattaisi hankkia myös se.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)