Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 515 16 17 18 1927 28 29 30 31
JPQ
01.06.2007 15:31:09

Yritin tuossa jo vähän vihjata, että vol 2 EI ole tulossa pitkään aikaan, mutta alunperin tarkoitus oli siis käsitellä ainakin seuraavat tämän hetken demoversiossa olevat asiat. (Kaikki on toistaiseksi kirjoitettu pääosin tonaalisen pop/jazz-musiikin näkökulmasta.)

- Sointujen laajennus ja sointumerkit (yli oktaavin intervallit)
- Asteikot (duurin, harmonisen duurin, eri mollien moodit sekä symmetriset asteikot)
- Erityyppiset lainasoinnut (välidominantit, tritonuskorvaukset, moodilainat ym.)
- Sointujen suorat, viivästetyt ja harhapurkaukset
- Soinnutus
- Melodian jännitteet ja purkaukset (inharmoniset sävelet, pidätykset, ennakkosävelet ym.)

Seuraavaksi listalla olis ainakin:

- Melodian kirjoitus
- Sovitustekniikat (ainakin 2- tai 3-ääninen melodia, vastamelodia ym.)

Ja jonnekin alkuun täytyy myös tehdä lisäyksiä, kuten:

- Modaalisuuden ja tonaalisuuden käsitteet
- Modaalinen harmonia

Joo, jotain semmosta (vaikka vielä tohon kakkososaankin) sopis jatkoks, samoin kuin sävellysjuttuja, mutta katotaan ny kuin kerkee... :)

Tajusin kyllä ettei piankaan mutta halusin tietää tarjoaako teos jotain potenttiaali kiinnostavaa. Mielummin tehkää kerrasta hyvin kuin nopeesti.:)
baron
01.06.2007 18:28:42

Mielummin tehkää kerrasta hyvin kuin nopeesti.:)

Päinvastaista mieltä: Tehkää äkkiä nopeesti jotain, kyllä me "viisaat" oppilaat kerrotaan äkkiä, mikä siinä on/oli päin p:tä!
Money for nothin' and chicks for free
baron
24.06.2007 14:14:50

Viime kesänä luin Toonikan läpi ja tein tehtävät.
Nyt olen hankkinut opettajan kirjan ja tarkastan kuinka oikein ne oli.
Inhottavan paljon virheitä löytyy.

Kyllä itseopiskelijan varmaan kannattaisi heti hankkia opettajan kirja ja tarkistaa tehtävät ettei turhan takia liian tyytyväiseksi alkaisi ja erehtyisi luulemaan jotain osaavansa.
Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born"
baron
24.06.2007 14:14:57 (muokattu 24.06.2007 14:16:06)

virhe (lyhyt kirjoitus)
Tommi S.
24.06.2007 19:21:30
Kyllä itseopiskelijan varmaan kannattaisi heti hankkia opettajan kirja ja tarkistaa tehtävät ettei turhan takia liian tyytyväiseksi alkaisi ja erehtyisi luulemaan jotain osaavansa.

Minä olen sitä mieltä että itseopiskelijan kannattaisi vain harjoitella niin kauan että huomaa itse tekemänsä virheet. Jos harjoittelemiaan taitoja soveltaa jossain tosielämän tilanteessa, niin silloin tehtyjä virheitä ei voi tarkistaa mistään opettajan kirjasta, vaan ainoa apu on taito huomata itse omat virheensä.
baron
24.06.2007 19:30:24

Minä olen sitä mieltä että itseopiskelijan kannattaisi vain harjoitella niin kauan että huomaa itse tekemänsä virheet.

????
Kuin? Kyllä ihan oikeesti yritin tehdä tehtävät oikein.
filtteri
24.06.2007 19:49:38 (muokattu 24.06.2007 19:56:37)

Minä olen sitä mieltä että itseopiskelijan kannattaisi vain harjoitella niin kauan että huomaa itse tekemänsä virheet. Jos harjoittelemiaan taitoja soveltaa jossain tosielämän tilanteessa, niin silloin tehtyjä virheitä ei voi tarkistaa mistään opettajan kirjasta, vaan ainoa apu on taito huomata itse omat virheensä.

Ei, vaan mutkikkaassa tilanteessa tulisi turvautua asiaa tuntevien apuun. Itseopiskelu ei tarkoita sitä, etteikö asioita voisi puida joskus myös muidenkin kanssa. On tilanteita, joissa asioiden oikeellisuutta on todella vaikea tietää itse, ja asioiden ymmärtäminen voi olla kiinni todella yksinkertaisen tiedonpalan puutteesta. On myös hyvä tarkistuttaa itseopiskelleet asiat, jotta Baronin mainitsemilta luuloilta vältyttäisiin (tukevaan pohjaan on hyvä rakentaa jne..) Ei ole mitään mieltä vain tuskailla ja odottaa, jos itse on jo yrittänyt, ja kynnet purtu. Ja miten tämä "tosielämän" tilanne muka poikkeaa tehtävien tekemisestä -- ihmiset tukevat toisiaan.

edit: joitakin lisäyksiä
baron
24.06.2007 21:17:47

Tä? Kyllä mä keikoilla saan herkästi ja nopeasti palautetta bändikavereilta.
Tommi S.
24.06.2007 21:34:30
Ei, vaan mutkikkaassa tilanteessa tulisi turvautua asiaa tuntevien apuun. Itseopiskelu ei tarkoita sitä, etteikö asioita voisi puida joskus myös muidenkin kanssa.

Opiskeltavan aineiston pohtiminen muiden kanssa on varmasti erittäin hyödyllistä, mutta minä tarkoitin vastausten tarkistamista opettajan kirjasta, mikä ei ole sama asia.

Ei ole mitään mieltä vain tuskailla ja odottaa, jos itse on jo yrittänyt, ja kynnet purtu. Ja miten tämä "tosielämän" tilanne muka poikkeaa tehtävien tekemisestä -- ihmiset tukevat toisiaan.

Tosielämän tilanne poikkeaa tehtävien tekemisestä siten että paikalla ei ole opettajaa tai opettajan kirjaa joka kertoo menikö oikein, vaan vastuu on täysin itsellä, joten alusta lähtien olisi parasta opetella arvioimaan itseään ja tunnistamaan omat virheensä.

Kuin? Kyllä ihan oikeesti yritin tehdä tehtävät oikein.

Hyvä keino olisi vaikka sellainen että yrittää hyödyntää tehtävää jossain tosielämän kaltaisessa tilanteessa, eli jos tehtävänä on vaikka kirjoittaa nuotteja, niin koittaa myöhemmin soittaa niistä nuoteista ja koittaa katsoa että saako niistä nuoteista soitettua, vai onko niissä puutteita.

Ja jos joskus myöhemmin selaa vanhoja tehtäviä ja huomaa siellä virheen, niin tästä omatoimisesta huomaamisesta oppii varmasti paljon enemmän kuin siitä että opettajan kirja olisi virheen paljastanut, sillä kun oman virheensä huomaa, voi samalla tarkastella omia päänsisäisiä ajatuksenjuoksuja, ja voi tehdä huomioita siitä miten ennen ajatteli ja miten nyt ajattelee, huomioita joita kukaan muu ei oikeastaan pysty tekemään.

Muutenkin tätä itsenäistä pohtimista on viljelty tuossa Toonika-kirjassa, esimerkiksi siellä ei sanota että mollisoinnusta ei yleensä ylennetä kvinttiä koska sointu muuttuu silloin duurisoinnun käännökseksi, vaan siellä sanotaan että sitä kvinttiä ei yleensä ylennetä, keksitkö itse minkä takia? Tällaisella pohdinnalla selviää asioiden tarkoitus, eikä tule pelkästään opittua ulkoa kasaa sääntöjä joiden merkitystä ei ymmärrä.
baron
24.06.2007 22:27:51

Olen käynyt rytmidiktaatteja läpi ja sellainen systemaattinen "virhe" että kun olen ollut kuulevinani kolmimuunteisuutta, oon yrittänyt nuotintaa sen vaikka open vastauksista huomasin että täysin tarpeetonta: tietty musa kirjoitetaan tasajakoisesti vaikka soitetaankin kolmimuunteisesti.
charvette
29.06.2007 18:17:09
En jaksanut lukea koko threadia läpi eli mitä pitää ko. kirjan mukana tuleva cd-levy sisällään? Mennee hankintaan kun perheen poika 10v aloittelee opintojaan ja isä 45v. kertailisi - mennään samaan puhallinorkesterikouluun syksyllä.
(olen teoriaopintoja tehnyt joskus okelissa 70-luvulla mutta todistukset on kadonneet jo ammoin..). Eli onko cd tarpeellinen?
Bitti-Hiisi
29.06.2007 19:18:40
En jaksanut lukea koko threadia läpi eli mitä pitää ko. kirjan mukana tuleva cd-levy sisällään? Mennee hankintaan kun perheen poika 10v aloittelee opintojaan ja isä 45v. kertailisi - mennään samaan puhallinorkesterikouluun syksyllä.
(olen teoriaopintoja tehnyt joskus okelissa 70-luvulla mutta todistukset on kadonneet jo ammoin..). Eli onko cd tarpeellinen?

Silloin 70-luvulla kun dinosaurukset vielä käveli maan päällä :) Ogelin perusopetuksen teoriatunneilla opettaja soitti ryhmälle pianolla kuuntelutehtäviä eli diktaatteja. Kokeista pääsi läpi, jos arvasi tehtävistä puolet oikein, mikä ei välttämättä tarkoita sitä, että homma olisi täysin hallussa...

Nykyisin oppilaat voivat tunneilla diktaattien sijaaan tehdä kuuntelutehtäviä omaan vauhtiinsa CD:ltä (jossa soittaa oikea bändi). Se sisältää muistaakseni about 45 lyhyttä esimerkkiä ja 4 pidempää kappaletta. Tyylit ovat laidasta laitaan pop, rock, klassinen, jazz jne. Lisäksi levyllä on useimmista kappaleista sellaiset miksaukset, missä basso kuuluu selkeämmin. Yhteisraitamäärä on muistaakseni jossain 80:n paremmalla puolen.

CD tulee automaattisesti kirjan mukana, joten sen hankkimista ei tarvitse erikseen miettiä.
By your command!
baron
30.06.2007 14:55:46

Oon käynyt lisää vastauksiani läpi open kirjan avulla ja onhan mulla virheitä mutta on niitä opejen vastauksissakin:
1. Painovirheitä?
2. Opet itse epämusikaalisia?
3. Opejen palkkaamat soittajat eivät ole osanneet soittaa opejen antamien lappujen mukaan ja opet eivät vaivautuneet tarkistamaan?
Bitti-Hiisi
30.06.2007 16:09:03
Oon käynyt lisää vastauksiani läpi open kirjan avulla ja onhan mulla virheitä mutta on niitä opejen vastauksissakin:
1. Painovirheitä?
2. Opet itse epämusikaalisia?
3. Opejen palkkaamat soittajat eivät ole osanneet soittaa opejen antamien lappujen mukaan ja opet eivät vaivautuneet tarkistamaan?

Toi vaihtoehto 2. tuntuis ainakin näin äkkiseltään todennäköisimmältä... :)

Open oppaassa sanotaan, että kirjan lopussa olevat partituurit on jätetty esimerkeiksi eri soittimille kirjoittamisesta. Äänitystilanteessa niihin tehtiin kuitenkin muutoksia suullisesti, joten kaikki nuotit eivät ole ihan ajan tasalla (eli niissä voi olla "virheitä").

Sen sijaan varsinaisiin vastauksiin ei ollut tarkoitus jättää mitään virheitä, mutta ainahan niitäkin on saattanut sinne kiireessä lipsahtaa. Laita listaa tulemaan vaan, niin korjataan seuraavaan painokseen!
By your command!
Rocco_Longfella
26.07.2007 14:24:21
Jännä kirja. Ihan sama kuinka monta kertaa kahlaa samoja sivuja läpi, aina oppii jotain uutta. Vielä kun jäisi päähän.

Aika hyvä inspiraation lähde, paljon on tullut biisi-ideoita kirjan avulla, eikä edes ole suoria kopioita tehtävistä. :)
Ja pakonomainen tarve rikkoa sääntöjä herää aika hyvin henkiin. Pakko koittaa, että mitä jos ja entäpä... Voisin alkaa jazz-muusikoksi.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
InYourFace90
25.08.2007 13:23:59 (muokattu 25.08.2007 16:36:35)
Tänään menen tuon ostamaan. Toivonmukaan Kaisaniemen Fasussa on, ettei tule hukkareissua.

E: Löytyi! Hyvltä kirjalta vaikuttaa, vaikka jo 1-3/3 teoriat melko hyvin osaankin.
Up The Irons!
Corvus
26.08.2007 09:16:40
Yritin tuossa jo vähän vihjata, että vol 2 EI ole tulossa pitkään aikaan, mutta alunperin tarkoitus oli siis käsitellä ainakin seuraavat tämän hetken demoversiossa olevat asiat. (Kaikki on toistaiseksi kirjoitettu pääosin tonaalisen pop/jazz-musiikin näkökulmasta.)

Ei kukko käskien laula, joten en lähde aikataulun suhteen painostamaan.

Henkilökohtaisen lupauksen kuitenkin teen. Kun Tohtorin toinen osa ilmestyy niin ostan sen saman tien. Kirjahyllyssä on jo paikka varattu Tohtori ykkösen ja Levinen välistä.

Jos demoversioon on mahdollista tutustua jossain vaiheessa, niin ilmoittaudun listalle.

t. martti.
Bitti-Hiisi
26.08.2007 10:04:09
Ei kukko käskien laula, joten en lähde aikataulun suhteen painostamaan.

Henkilökohtaisen lupauksen kuitenkin teen. Kun Tohtorin toinen osa ilmestyy niin ostan sen saman tien. Kirjahyllyssä on jo paikka varattu Tohtori ykkösen ja Levinen välistä.

Jos demoversioon on mahdollista tutustua jossain vaiheessa, niin ilmoittaudun listalle.

t. martti.

Mukavaa kuulla, että kiinnostusta löytyisi. Ilmoittautuminen rekisteröity! :)
By your command!
InYourFace90
26.08.2007 15:53:02
Olisi semmonen kysymys, että kuuluisiko meldiaosion kuuntelutehtävissä kirjoittaa myös rytmi oikein vai vain sävelet?
Up The Irons!
Dr Dominant
26.08.2007 16:49:44

Olisi semmonen kysymys, että kuuluisiko meldiaosion kuuntelutehtävissä kirjoittaa myös rytmi oikein vai vain sävelet?

Sivulle 104 saakka tarkoitus on kirjoittaa vain oikeat sävelet oikeassa järjestyksessä ilman rytmiä. Voit katsoa mallia saman sivun laulutehtävistä d, e ja f.

Sivulta 105 alkaen tarkoitus on alkaa nuotintaa sävelten lisäksi myös rytmi.
"Dr. Dominant, I presume?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)