sähkö 29.03.2006 13:03:01 | |
---|
No niin, jatketaanpas taas sointuanalyysiä. Kappale on St.Thomas ja C-duuri sävellaji. ...Em7(b5) - Bb7 - A7 - Dm7 - Ab7(#5) - G7... ...III - sV/VI - V/II - sV/V - V Onko oikein vai pitääkö tuo (b5) III-asteella jotenkin huomioida? Entä tuo (#5) bVI-asteella? Vai olisikö järkevämpää ajatella, että kyseessä on lyhyt modulaatio D-molliin? Ja sitten vielä tämä dimi-sointu joka tuottaa minulle ongelmia. Soinnut menee F6 - F#°7 - C6/G, niin onko vain IV - #IV° - I ? Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
Bitti-Hiisi 29.03.2006 18:44:47 | |
---|
No niin, jatketaanpas taas sointuanalyysiä. Kappale on St.Thomas ja C-duuri sävellaji. ...Em7(b5) - Bb7 - A7 - Dm7 - Ab7(#5) - G7... ...III - sV/VI - V/II - sV/V - V Onko oikein vai pitääkö tuo (b5) III-asteella jotenkin huomioida? Entä tuo (#5) bVI-asteella? Vai olisikö järkevämpää ajatella, että kyseessä on lyhyt modulaatio D-molliin? Ja sitten vielä tämä dimi-sointu joka tuottaa minulle ongelmia. Soinnut menee F6 - F#°7 - C6/G, niin onko vain IV - #IV° - I ? Dominantti kerkee kuitenkin ensin mutta: Em7(b5) A7 = kekkosvitonen toiselle asteelle (D:lle), ja Bb7 on väliin ängetty sijaisvitonen A:lle (emissio). Dm7 G7 = kekkosvitonen C:lle, ja Ab7(#5) on väliin ängetty sijaisvitonen G:lle (emissio). F#°7 on D7:n yläpää eli välidominantti G:lle. Sillä ei siis oo merkitystä mikä sointutyyppi kohteessa loppujen lopuksi on , ainoastaan pohjasävel on se "kohde"... :) By your command! |
Dr Dominant 29.03.2006 18:59:59 | |
---|
Ja sitten vielä tämä dimi-sointu joka tuottaa minulle ongelmia. Soinnut menee F6 - F#°7 - C6/G, niin onko vain IV - #IV° - I ? Tän voi tulkita myös niin, että tää on F - Cdim7/F# - C/G, eli kyseessä on toonikasoinnun kromaattinen muuntelu. Tällainen C - Cdim - C on aika tavallinen ilmiö ja kun mennään IV-asteelta #IVdimin kautta I/V:lle, mun korvaan kuulostaa siltä ekan asteen soinnun muuntelulta. Jos mennään G7:aan (dominanttiteho) eikä eikä C/G:hen (toonikateho) F#dim kuulostaa mun korvaan D7:n yläkerralta. Ja näinkin tää voi mennä - jos tuo C/G onkin G7sus4:n ilmenemismuoto ja purkautuu, eli näin: F - F#dim - C/G (=nyt siis Gsus) - G7. Ota siitä nyt selvää kumpi se sitten "oikeasti" on. Kaikissa tapauksissa F#-dimiskaala toimii tuohon F#dimiin, joten sen puolesta sillä ei ole väliä miten ton ajattelee. D7b9:n yläpäänä lähin skaalaväri on harmonisen duurin V (eli Miksolyydinen b2). Toivottavasti tästä tuli hullua hurskaammaksi. :) "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 29.03.2006 23:47:55 | |
---|
Toivottavasti tästä tuli hullua hurskaammaksi. :) Ei tullut: Mun täytyy kerrata muskarin eka luokka ja "Tohtori Toonika"! My name is Baron, Sir Baron. |
sähkö 30.03.2006 14:14:55 | |
---|
Toivottavasti tästä tuli hullua hurskaammaksi. :) Jep! Nämä on juuri niitä juttuja joita ei tajua kuin vasta sitten kun joku sen näyttää ja sen jälkeen kaikki tuntuu aivan loogiselta... tai ainakin sitä luulee tajuavansa :) Joskus tuntuu, että joillain kitaristeilla on seitsemän sormea... mutta onneksi minulla on 10! |
baron 02.04.2006 17:04:29 | |
---|
Taas eksyksissä: F-duurikappaleen II-V-I on Gm9b5 - C7b9 - Fmaj9 Mitä asteikkoa/asteikkoja haetaan? My name is Baron, Sir Baron. |
Janus 02.04.2006 20:18:14 (muokattu 02.04.2006 20:18:48) | |
---|
Taas eksyksissä: F-duurikappaleen II-V-I on Gm9b5 - C7b9 - Fmaj9 Mitä asteikkoa/asteikkoja haetaan? Gm9(b5) = loc#2 (tai vaihtoehtoisesti, harm. F-duurin II, riippuu haluaako soittaa sekstiksi E:n vai Eb:n) C7(b9) = phr.dom. (phrygian dominant, harm. F-mollin V), mix b2 (harm. F-duurin II), dom.dim. Fmaj9 = ion |
baron 02.04.2006 21:26:07 | |
---|
Gm9(b5) = loc#2 (tai vaihtoehtoisesti, harm. F-duurin II, riippuu haluaako soittaa sekstiksi E:n vai Eb:n) C7(b9) = phr.dom. (phrygian dominant, harm. F-mollin V), mix b2 (harm. F-duurin II), dom.dim. Fmaj9 = ion Mä tolle C7b9:lle ajattelin fryygistä dominanttia, mutta siinä olisi Ab. Sit mä aattelin domdimiä ja lintsata ja käyttää samaa asteikkoa Gm9b5:lle mutta domdimisssä on F#. Kait se sitten II:lle on loc#2 ja V:lle fryyginen dominantti? My name is Baron, Sir Baron. |
Bitti-Hiisi 03.04.2006 12:03:19 | |
---|
mix b2 (harm. F-duurin II) Pieni painovirhe...(se pitäs tietty olla harm. F-duurin V) Joten pelkällä F-harmonisella duurilla (II = Gm9-5 ja V=C7-9) Baron voi lintsata kummankin soinnun ohi, ja "hämätä vastustajan"!!! :) By your command! |
baron 03.04.2006 12:38:54 | |
---|
Pieni painovirhe...(se pitäs tietty olla harm. F-duurin V) Joten pelkällä F-harmonisella duurilla (II = Gm9-5 ja V=C7-9) Baron voi lintsata kummankin soinnun ohi, ja "hämätä vastustajan"!!! :) Jess!! My name is Baron, Sir Baron. |
Neljä Ruuvia 12.04.2006 16:50:25 | |
---|
Löytyykö Tohtorista selvennystä noihin emissiohin ja omissiohin ja kaikkiin muihin Ωé†éıü˛∂ßı:een r2/r2/r2 ????? Mä tajuan vaan sen biisin sävellajin merkittävät astemerkit ja dominantin dominantin sekä 2-5-1 eri key centereihin. Mä kyl myös KUULEN ne ;-) |
Bitti-Hiisi 12.04.2006 17:51:48 | |
---|
Löytyykö Tohtorista selvennystä noihin emissiohin ja omissiohin ja kaikkiin muihin ?é†é?ü??ß?:een r2/r2/r2 ????? Valitettavasti ei, ne on jatko-osan heiniä... :) By your command! |
Neljä Ruuvia 12.04.2006 17:57:56 | |
---|
Valitettavasti ei, ne on jatko-osan heiniä... :) No mistä sit,Kaitsu B:n monisteistako ??? |
baron 12.04.2006 17:59:21 (muokattu 12.04.2006 18:59:45) | |
---|
No mistä sit,Kaitsu B:n monisteistako ??? Odotellessasi Tohtorin jatko-osaa, voisit lueskella Max Tabellin Jazz-musiikin harmoniaa ja sit esiintyä viisaampana kuin ootkaan. Ainakin niin mä teen! My name is Baron, Sir Baron. |
Nuages 12.04.2006 19:04:00 | |
---|
Löytyykö täältä jostakin semmosta Tohtori Toonikan tiivistelmää, mistä näkisi mitä asiakokonaisuuksia siinä on? "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Bitti-Hiisi 13.04.2006 05:13:41 | |
---|
No mistä sit,Kaitsu B:n monisteistako ??? Niistähän minäkin... :) By your command! |
Bitti-Hiisi 13.04.2006 05:14:40 | |
---|
Löytyykö täältä jostakin semmosta Tohtori Toonikan tiivistelmää, mistä näkisi mitä asiakokonaisuuksia siinä on? Laitanpa semmosen tonne Tohtorin omalle palstalle... By your command! |