Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 5112 113 114 115 116123 124 125 126 127
Krice
26.06.2016 16:10:32

Ajattelin jakaa tämän muillekin. Itse olen ollut laiska opettelemaan teoriaa, mutta löysin youtube-ukkelin, joka osaa opettaa todella selkeästi. Michael New, tässä tyypin kanava:
https://www.youtube.com/user/Rhaptapsody
Epämuusikko
13.07.2016 14:17:10
Krice: Ajattelin jakaa tämän muillekin. Itse olen ollut laiska opettelemaan teoriaa, mutta löysin youtube-ukkelin, joka osaa opettaa todella selkeästi. Michael New, tässä tyypin kanava:
https://www.youtube.com/user/Rhaptapsody

Tämä oli yhden videon perusteella mainio!
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Epämuusikko
19.07.2016 00:19:43
ja mitä yleensäkin teorian tsekkailuun tulee, niin

http://i.imgur.com/XOxzVFw.png
heviäijä
19.07.2016 00:31:20
Epämuusikko: ja mitä yleensäkin teorian tsekkailuun tulee, niin

http://i.imgur.com/XOxzVFw.png

Ota plussa
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
annananna
06.08.2016 11:12:24
Mä oon niin turhautunut, kun mun pitää säveltää nyt toooooosi yksinkertainen biisi, siis missä on vähän soittimia ja yksinkertaisia soinnutuksia, rauhallinen tempo ja kertova lyriikka. mites tämä toteutetaan ja mistä saan fiiliksen???
anna-elina.lappalainen.ota.fi
heviäijä
06.08.2016 11:27:00
annananna: Mä oon niin turhautunut, kun mun pitää säveltää nyt toooooosi yksinkertainen biisi, siis missä on vähän soittimia ja yksinkertaisia soinnutuksia, rauhallinen tempo ja kertova lyriikka. mites tämä toteutetaan ja mistä saan fiiliksen???

I IV V. En tiiä ootko tutkinu sointuasteita, mutta niillä saa helposti hyvää matskua, toki niistäkin voi rakentaa jotain mollib5 sointuja, mutta ihan perus molli-, ja duurisoinnut, niin luulis onnistuvan.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
annananna
06.08.2016 12:41:32
heviäijä: I IV V. En tiiä ootko tutkinu sointuasteita, mutta niillä saa helposti hyvää matskua, toki niistäkin voi rakentaa jotain mollib5 sointuja, mutta ihan perus molli-, ja duurisoinnut, niin luulis onnistuvan.

kiitos tiedosta, mutta en ole enää millään akkariasteellanyt pikemminkin mun ongelma on että pitää saada vaihteeksi, ei niin mahtipontista muzaa, missä ei ole kaikkia kilikelloja, mitä on sinfoniaorkassa, koska nyt tarvitsen sellaisen biisin ja missä mun muuza on ???? kaikki hukassa, perhana :(
anna-elina.lappalainen.ota.fi
ThrashGuitarist
10.08.2016 02:56:06
Mulla on nyt työn alla yks vänkä biisi, jossa lauletaan lähes pelkästään "Hey, okay!" ja biisin työnimi on "Maapallon tunnuslaulu", joka viittaa siihen että se olisi mahdollisimman monen ihmisen ymmärrettävissä. Sitten mietinkin melodiaa - millaisia elementtejä tällaisessa ns. universaalissa melodiassa olisi hyvä olla? Tunnustan kysymyksen olevan absurdi, mutta ajatuksia teillä on? Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen duuripentatoniseen asteikkoon perustuva melodia.
heviäijä
12.08.2016 18:28:05
Puukorva kysyy, Wintersunin sons of winter and stars
https://youtu.be/K2p9PsVD9Ho?t=28s

Alkaa ainakin 3/4 tahtilajilla, mutta vaihtuuko tässä kohtaa (https://youtu.be/K2p9PsVD9Ho?t=3m1s) (Sama biisi ajassa 3:01) tahtilajiksi 4/4? Minusta ainakin kuulostaa siltä.
baron
13.08.2016 00:18:28

heviäijä: Puukorva kysyy, Wintersunin sons of winter and stars
https://youtu.be/K2p9PsVD9Ho?t=28s

Alkaa ainakin 3/4 tahtilajilla, mutta vaihtuuko tässä kohtaa (https://youtu.be/K2p9PsVD9Ho?t=3m1s) (Sama biisi ajassa 3:01) tahtilajiksi 4/4? Minusta ainakin kuulostaa siltä.

Toinen puukorva vastaa: Musta se on koko ajan 6/4 tai 6/8.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
heviäijä
13.08.2016 00:30:29
Jaa, no olen itse sen verran puukorva, että löysin songsterista nuotit ja tabit, biisi on merkitty alkamaan 3/4, mutta yhdessä vaiheessa nuottien perusteella se olisi 4/4. Ja kun kuuntelin ja koitin laskea niin tuntui täsmäävän.
Arkka
13.08.2016 01:09:28

heviäijä: Jaa, no olen itse sen verran puukorva, että löysin songsterista nuotit ja tabit, biisi on merkitty alkamaan 3/4, mutta yhdessä vaiheessa nuottien perusteella se olisi 4/4. Ja kun kuuntelin ja koitin laskea niin tuntui täsmäävän.

On se 4/4.
Bald Anus
23.08.2016 03:16:01

heviäijä: Kiitos tämä selventi, osaako joku suositella jotakin teoriakirjaa kitaristille, (saa toki sisältää teoriaa ihan yleisellä tasolla) joka ei olisi tohtori toonika? Tohtori toonika on erittäin hyvä kirja, mutta parin lainakerran jälkeen haluaisi jotain muutakin luettavaa.

Vastailen viiveellä, muttei koskaan ole liian myöhäistä. Suosittelen lämpimästi mitä tahansa William Leavittin kitarakirjaa. Voi soittaa läpi haukionkala -meiningillä, mutta jos uhraa vähän ajatusta niin saa arvokasta oppia äänenkuljetuksesta.
sääh
heviäijä
23.08.2016 07:11:22
Bald Anus: Vastailen viiveellä, muttei koskaan ole liian myöhäistä. Suosittelen lämpimästi mitä tahansa William Leavittin kitarakirjaa. Voi soittaa läpi haukionkala -meiningillä, mutta jos uhraa vähän ajatusta niin saa arvokasta oppia äänenkuljetuksesta.

Hyvä että ehdotit, tsekkaan tuonkin kirjan ja toivon mukaan päädyn johonkin.
Bald Anus
23.08.2016 14:49:24

heviäijä: Hyvä että ehdotit, tsekkaan tuonkin kirjan ja toivon mukaan päädyn johonkin.

Esimerkiksi Modern method for guitar 1 lähtee ihan nuotinluvun perusteista, mutta siinä edetään ihan hyvää tahtia. Hyviä etydejä siinä on. Kakkonenkin on hyvä, löytyy itseasiassa netistä PDF: nä.
sääh
ThrashGuitarist
07.09.2016 14:24:31
Kirjassa "The Songwriting Secrets of The Beatles" kirjoittaja Dominic Pedler puhuu moneen otteeseen ylinousevista mollisoinnuista, mutten ole ikinä kuullut kenenkään muun puhuvan niistä - ja monet eivät edes tunnusta niiden olemassaoloa. Tavallisestihan näennäiset ylinousevat mollisoinnut nimetään suurta terssiä alempana olevan duurisoinnun terssikäännökseksi vai mitähän tässä pitäisi nyt ajatella?
baron
07.09.2016 21:25:06

ThrashGuitarist: Kirjassa "The Songwriting Secrets of The Beatles" kirjoittaja Dominic Pedler puhuu moneen otteeseen ylinousevista mollisoinnuista, mutten ole ikinä kuullut kenenkään muun puhuvan niistä - ja monet eivät edes tunnusta niiden olemassaoloa. Tavallisestihan näennäiset ylinousevat mollisoinnut nimetään suurta terssiä alempana olevan duurisoinnun terssikäännökseksi vai mitähän tässä pitäisi nyt ajatella?

Mä löysin netistä esimerkin sointukierrosta jossa se saattaisi olla looginen eli kvintti nousee kromaattisesti

Cm - Cm(#5) - Cm6 - Cm7

Merkkaamalla se tässä tapauksessa oikein eli Ab/C olisi ehkä hankalammin hahmotettavissa?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ThrashGuitarist
08.09.2016 01:05:18
baron: Mä löysin netistä esimerkin sointukierrosta jossa se saattaisi olla looginen eli kvintti nousee kromaattisesti

Cm - Cm(#5) - Cm6 - Cm7

Merkkaamalla se tässä tapauksessa oikein eli Ab/C olisi ehkä hankalammin hahmotettavissa?

Eli ylinouseva mollisointu olisi hahmotettavissa vain melodisesti, kun pelkkää harmoniaa katsoessa se tosiaan olisi duurisoinnun käännös.
Epämuusikko
09.09.2016 17:05:54
ThrashGuitarist: Eli ylinouseva mollisointu olisi hahmotettavissa vain melodisesti, kun pelkkää harmoniaa katsoessa se tosiaan olisi duurisoinnun käännös.

No man's an island.
EP
10.09.2016 20:04:55 (muokattu 10.09.2016 20:06:50)
baron: Mä löysin netistä esimerkin sointukierrosta jossa se saattaisi olla looginen eli kvintti nousee kromaattisesti

Cm - Cm(#5) - Cm6 - Cm7

Ehkä, mut noihan on vaan sointuja (blokkisointuja).
Mut melodisesti ajateltuna tietenkin noin, että kvintti laskee kromaattisesti ja kuulostaa hyvältä.

E: Mun mielestä soinnut ja harmonia on usein ihan eri käsite!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)