Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 5111 112 113 114 115123 124 125 126 127
ThrashGuitarist
15.04.2016 16:55:27
Osaatteko suositella hyvää säveltapailuharjoituskirjaa? En pääkirjastostakaan löytänyt oikeastaan mitään säveltapailukirjaa - ainoastaan sen historiasta kertovia kirjoja. Myös hyvät netistäkin löytyvät harjoitukset käyvät.
nisumaka
20.04.2016 12:44:22
No mä olen käynyt läpi Skaala (klasaripuoli) ja Tohtori Toonika (rytmimusa). Varmaan F-Musiikista esim. löytyy molemmat.
baron
21.04.2016 09:59:15

Toonikassa on CD jossa on lukuisia äänitteitä ja tehtävänä plokata niistä rytmi, soinnut tai melodia ja opettajan kirjassa vastaukset jos haluaa tarkistaa menikö nappiin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
23.04.2016 16:24:25
Jos haluaa syvään päähän niin Modus Novus. Vaikeutta piisaa.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
heviäijä
26.05.2016 14:49:18
Mikä on yläjohtosävel?
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
baron
26.05.2016 16:06:35 (muokattu 26.05.2016 16:07:10)

heviäijä: Mikä on yläjohtosävel?

Sävel joka ylhäältä päin purkautuu seuraavan soinnun säveleen.
Jos sointukierto on G7-C niin G7 soinnun terssi h purkautuu C-soinnun toonikaan c ja se on johtosävel.
G7-soinnun septimi f purkautuu C-soinnun terssiin e ja se f on yläjohtosävel.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
heviäijä
26.05.2016 19:45:20 (muokattu 26.05.2016 19:45:33)
baron: Sävel joka ylhäältä päin purkautuu seuraavan soinnun säveleen.
Jos sointukierto on G7-C niin G7 soinnun terssi h purkautuu C-soinnun toonikaan c ja se on johtosävel.
G7-soinnun septimi f purkautuu C-soinnun terssiin e ja se f on yläjohtosävel.

Kiitos tämä selventi, osaako joku suositella jotakin teoriakirjaa kitaristille, (saa toki sisältää teoriaa ihan yleisellä tasolla) joka ei olisi tohtori toonika? Tohtori toonika on erittäin hyvä kirja, mutta parin lainakerran jälkeen haluaisi jotain muutakin luettavaa.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
baron
26.05.2016 23:43:38

heviäijä: Kiitos tämä selventi, osaako joku suositella jotakin teoriakirjaa kitaristille, (saa toki sisältää teoriaa ihan yleisellä tasolla) joka ei olisi tohtori toonika? Tohtori toonika on erittäin hyvä kirja, mutta parin lainakerran jälkeen haluaisi jotain muutakin luettavaa.

1. Ei kait (?) teoria kitaran kohdalla poikkea mitenkään yleisestä musateoriasta?
2. Mitä mä oon Toonikan jälkeen lueskellut: Backlund: Improvisointi pop/jazzmusiikissa ja Levine: Jazz Theory Book. Riippumatta genrestä niin jazz-teoria sopii?
3. Sitten mä oon lukenut Tabell: Jazz-musiikin harmonia ja Erkki Salmenhaara: Sointuanalyysi. Vaikka vika on klasarikirja niin kyllä sen periaatteet sopii kaikkeen musaan.
Zeeboo
27.05.2016 08:04:44 (muokattu 27.05.2016 08:06:33)
heviäijä: Kiitos tämä selventi, osaako joku suositella jotakin teoriakirjaa kitaristille, (saa toki sisältää teoriaa ihan yleisellä tasolla) joka ei olisi tohtori toonika? Tohtori toonika on erittäin hyvä kirja, mutta parin lainakerran jälkeen haluaisi jotain muutakin luettavaa.

Mick Goodrick: Advancing Guitairist. Perusteos, tosin ei ihan perusteista lähtevä.
White men can't Monk
heviäijä
27.05.2016 16:23:47
Selvä, kiitokset molemmille. Pitää tsekata nuo kirjat.
Jucciz
30.05.2016 01:17:28
Zeeboo: Mick Goodrick: Advancing Guitairist. Perusteos, tosin ei ihan perusteista lähtevä.

Erittäin hyvä kirja, joskin on vähintään yhtä paljon filosofian kuin kitaransoiton opus. Antaa kyllä ajattelemisen aihetta. Ei sisällä tabulatuureja tai muutakaan valmiiksi pureskeltua ja pillillä imeskeltävää, ts. omia hampaita tarvitaan.
Jucciz
30.05.2016 01:25:21
jogo3000: Apuva, en tajua näitä nuottien aika-arvoja ja tahteja yms.

Koitan nuotittaa yhtä juttua. Tässä on tahtilajina 4:4. Nyt tulee sellainen kohta jossa on vähän niinkuin triplettifiilis. Tässä on pätkä joka kestää ajallisesti kaksi 4:4 mittaista tahtia. Viisi nuottia joista viimeinen on hiukan muita pitempi. Eka tahdissa on kaksi pisteellistä neljäsosanuottia ja yksi neljäsosa. Toka tahdissa on eka kahdeksasosa (joka on yhdistetty edellisen tahdin viimeiseen nuottiin ja sitte pisteellinen neljäsosa ja lopuksi puolinuotti.

Tuolla tavalla tahdit tulee täyteen mutta tuntuu aika hankalalta tavalta merkitä ihan simppeli asia. Ptiäisikö tuossa hetkellisesti vaihtaa tahtilajia tai jotain?

Tahtilajit ilmoitetaan kauttaviivalla, ei kaksoispisteellä. Hyvän nuotinkirjoituksen periaatteisiin kuuluu se, että tahdin puolivälin tulisi näkyä 4/4-tahtilajissa. Siispä oikea kirjoitusasu on:

1. tahti: pisteellinen neljäsosanuotti, kahdeksasosanuotti+yhdyskaari+neljäsosanuotti, neljäsosanuotti+yhdyskaari
2. tahti: (yhdyskaari jatkuu), kahdeksasosanuotti, pisteellinen neljäsosanuotti, puolinuotti

Harjaantuneelle nuotinlukijalle tuo merkintätapa on kaikista selkein, vaikka neljä ekaa iskua ovatkin kaikki pisteellisen neljäsosanuotin mittaisia.
baron
30.05.2016 07:23:39

baron: Yksi simppeli periaate joka mulle on opetettu on että tahdin puoliosa pitää tulla esiin ja sen esimerkissäsi saa aikaiseksi sillä että ekan tahdin toisen pisteellisen neljäsosan korvaa kahdeksasosalla ja neljäsosalla jotka on kaarella yhdistetty ja ainakin mun mielestä se tulee helppolukuisemmaksi. Jälkimmäinen tahti taas on sellaisenaan helppolukuinen.

Ai Jucciz kävi lunttaamassa mun kirjoituksen:-)
heviäijä
30.05.2016 07:33:54
Jucciz: Erittäin hyvä kirja, joskin on vähintään yhtä paljon filosofian kuin kitaransoiton opus. Antaa kyllä ajattelemisen aihetta. Ei sisällä tabulatuureja tai muutakaan valmiiksi pureskeltua ja pillillä imeskeltävää, ts. omia hampaita tarvitaan.

No tuohan kuulostaa oikein hyvältä, omien aivojen käyttäminen onkin kehittävämpää, kuin yrittää muistaa ulkoa jotain "valmiiksi pureskeltua".
Jucciz
30.05.2016 19:09:37 (muokattu 30.05.2016 19:09:53)
baron: Ai Jucciz kävi lunttaamassa mun kirjoituksen:-)

Tää löytyy myös mun opinnäytetyöstä sekä Lappu soimaan -sivustolta. :)

http://jucciz.com/lappusoimaan/?sivu=viimeistely
(kuva 15)
baron
30.05.2016 23:01:04

Jucciz: Tää löytyy myös mun opinnäytetyöstä sekä Lappu soimaan -sivustolta. :)

http://jucciz.com/lappusoimaan/?sivu=viimeistely
(kuva 15)

No joo, me humppamuusikot jotka joudumme soittamaan kymmeniä piisejä keikalla eikä kaikkia olla ehditty opettelemaan ulkoa arvostamme helppolukuisia lappuja.
heviäijä
30.05.2016 23:07:12 (muokattu 30.05.2016 23:07:39)
Mitenkäs muuten, onko tuossa advancing guitarist kirjassa nuotteja, vai pelkkää tekstiä?
EP
31.05.2016 10:07:16
baron: Ai Jucciz kävi lunttaamassa mun kirjoituksen:-)

Hjuu! :D Esimerkkihän on kuin nuotinkirjoittajan käsikirjasta ..juuri noin!
Jucciz
31.05.2016 14:42:53
heviäijä: Mitenkäs muuten, onko tuossa advancing guitarist kirjassa nuotteja, vai pelkkää tekstiä?

Havainnollistavia nuotteja on kun jokin asia tai ajattelumalli esitellään, mutta ei esimerkiksi lainkaan kokonaisia biisiesimerkkejä. Kirja opettaa (ja myös pakottaa) ajattelemaan ja tekemään itse. Se on sitten joko hyvä tai huono juttu riippuen vastaanottajasta. Tabulatuurikirjoihin tottuneelle tai pelkkään riffipainotteiseen musaan syventyneelle soittajalle kirja on eittämättä kulttuurishokki.
heviäijä
31.05.2016 16:49:03 (muokattu 31.05.2016 16:49:31)
Jucciz: Havainnollistavia nuotteja on kun jokin asia tai ajattelumalli esitellään, mutta ei esimerkiksi lainkaan kokonaisia biisiesimerkkejä. Kirja opettaa (ja myös pakottaa) ajattelemaan ja tekemään itse. Se on sitten joko hyvä tai huono juttu riippuen vastaanottajasta. Tabulatuurikirjoihin tottuneelle tai pelkkään riffipainotteiseen musaan syventyneelle soittajalle kirja on eittämättä kulttuurishokki.

No tuohan on hyvä asia, vaikkakin voi vaatia totuttelua. Mulla on pari soitto-opasta joissa on nuotit ja tabulatuurit esimerkkeinä johonkin asiaan, mutta ei kokonaisia biisejä ym. Nuo kirjat on vaan kaluttu läpi jo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)