Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 510 11 12 13 1434 35 36 37 38
alodnal
19.04.2006 13:29:36
Käytän Print Music 2006 nuotinnusohjelmaa. Ongelmani on, että kun saan jonkun biisin nuotinnettua ja haluaisin oikokuunnella sen niin biisi tulee tosi karseena ulos, ääni huojuu pätkii rätiseekin vähän. Toisto ei ala heti nuotinnuksen alusta vaan toisesta tahdista alkaen. Esim melodian ja stemmarivien yhtäaikainen kuuntelu on hirveetä !

Tietsikka on 1/2 vuotta vanha HP (ei kannettava) ja käyttis XP, äänikorttina on ilmeisesti emolevyyn integroitu mötikkä (onkohan se joku Realtek, en ole varma, jossakin asetuksissa vilahtelee sellainen). Kaiuttimet on uudet jonkinlainen 3-kaiutin järjestelmä ? Mitä pitäisi tehdä, jotta saisi toiston paremmaksi.
On vaikea olla vaatimaton kun on varakas !
baron
20.04.2006 06:40:40

Käytän Print Music 2006 nuotinnusohjelmaa. Ongelmani on, että kun saan jonkun biisin nuotinnettua ja haluaisin oikokuunnella sen niin biisi tulee tosi karseena ulos, ääni huojuu pätkii rätiseekin vähän. Toisto ei ala heti nuotinnuksen alusta vaan toisesta tahdista alkaen. Esim melodian ja stemmarivien yhtäaikainen kuuntelu on hirveetä !

Tietsikka on 1/2 vuotta vanha HP (ei kannettava) ja käyttis XP, äänikorttina on ilmeisesti emolevyyn integroitu mötikkä (onkohan se joku Realtek, en ole varma, jossakin asetuksissa vilahtelee sellainen). Kaiuttimet on uudet jonkinlainen 3-kaiutin järjestelmä ? Mitä pitäisi tehdä, jotta saisi toiston paremmaksi.

Kun kukaan "asiantuntija" ei oo vastannut, niin mä yritän.
Finale käyttää sun konees midejä, korttia ja mitä muuta siihen nyt sitten tarvitaan. Toistaako sun laitteesi muut midit kunnolla?
Jollei sulla oo, niin netti on niitä väärällään.
Mä en oikein usko, että vika olisi nuottiohjelmassa.
My name is Baron, Sir Baron.
EP
20.04.2006 11:44:41 (muokattu 20.04.2006 12:29:39)

No, kunnollinen äänikortti tai softasyntikka.
Esim. Virtual Sound Canvas, silläkin pääsee jo alkuun, edullinen ja tulee monien sekvensseriohjelmien mukana ilmaiseksikin.

Sitten vielä on mahdollista käyttää ulkoista syntikkaa liitettynä PC: hen, jolloin soundit mideihin tulevat sieltä.
alodnal
20.04.2006 19:32:00
No, kunnollinen äänikortti tai softasyntikka.
Esim. Virtual Sound Canvas, silläkin pääsee jo alkuun, edullinen ja tulee monien sekvensseriohjelmien mukana ilmaiseksikin.

Sitten vielä on mahdollista käyttää ulkoista syntikkaa liitettynä PC: hen, jolloin soundit mideihin tulevat sieltä.

Kiitokset Baron/Ellipellinen mielenkiinnosta ongelmaani

En oikein hallitse tuota midi-tekniikkaa, jonkinlainen haju asiasta on, mutta oikeiden softien valinta on teidän asiantuntijoiden varassa. Yritin netin kautta selvittää pelkästään tuon VSC saantia, ei vaikuttanut kovin saatavalta. Toiseksi en oikein vielä osaa hahmottaa tarpeitani esim sekvensserin osalta, jonka kylkiäisiäni tuo VSC tulisi. Minkälaista kohtuuhintaista äänikorttia ehdottaisit, jotta tuo edellä mainittu ongelma tulisi ratkaistuksi.
EP
20.04.2006 21:40:38
Kiitokset Baron/Ellipellinen mielenkiinnosta ongelmaani

En oikein hallitse tuota midi-tekniikkaa, jonkinlainen haju asiasta on, mutta oikeiden softien valinta on teidän asiantuntijoiden varassa. Yritin netin kautta selvittää pelkästään tuon VSC saantia, ei vaikuttanut kovin saatavalta. Toiseksi en oikein vielä osaa hahmottaa tarpeitani esim sekvensserin osalta, jonka kylkiäisiäni tuo VSC tulisi. Minkälaista kohtuuhintaista äänikorttia ehdottaisit, jotta tuo edellä mainittu ongelma tulisi ratkaistuksi.

Mä oon käyttänyt ainakin syntikoita (ja syntikkamoduleita) ja nyt sitten näitä softasyntikoita.
Jokin sekvensseri ohjelma varmaan kannattaisi hankkia, jos aiot midijuttuja tehdä.
En osaa oikein mitään äänikorttia suositella, ehkä joku muu tietää niistä paremmin..
baron
20.04.2006 21:48:35 (muokattu 20.04.2006 21:50:58)

Mulla on emolevyyn integroitu Realtek AC'97 audio ja mä oon siihen tyytyväinen, ei se ehkä prokäyttöön riittäisi, mutta mulle hyvin.

Edit: Mut voisko sittenkin vain sun midiasetuksissasi olla jotain pielessä?
En mäkään niitä hyvin osaa, mutta kun uuden Finaleversion asennan, ei kuulu mitään ja sitten mä yrittämisen ja erehtymisen kautta muuttelen niitä, johan alkaa kuulua.
alodnal
21.04.2006 13:12:29
Varmaan noissa midi-asetuksissa on jotain häikkää. Olen tuota yritys/erehdys tekniikka käyttänyt ja tulos on ollut on/off luokkaa, eli ääntä tai ei mitään. Pitäs varmaan nöyrtyä lukemaan jotain manuaaleja. En yleensä noin alas vajoa ;).
alodnal
21.04.2006 19:14:47
Tallensin nuotinnus tekeleeni midi-tiedostoksi ja soitin sen media playerilla. Kuulosti tosi puhtaalta ei minkäänlaisia aikaisemmin mainittuja huojumisia rätinöitä katkoksia ym. Ihme juttu, ettei se nuotinnusohjelman kautta toistu puhtaasti.
baron
21.04.2006 19:36:26

Tallensin nuotinnus tekeleeni midi-tiedostoksi ja soitin sen media playerilla. Kuulosti tosi puhtaalta ei minkäänlaisia aikaisemmin mainittuja huojumisia rätinöitä katkoksia ym. Ihme juttu, ettei se nuotinnusohjelman kautta toistu puhtaasti.

??????
Tsekkaa ne PrintMusicin midiasetukset.
alodnal
21.04.2006 22:01:00
No niin, homma on hanskassa. Print Music´ssa oli midi asetuksissa turhan paljon auki midi out vaihtoehtoja tai jotain sellaista, en nyt jaksa sitä kovin perusteellisesti selittää... ;) Kiitos avusta !!!
baron
21.04.2006 22:04:56

No niin, homma on hanskassa. Print Music´ssa oli midi asetuksissa turhan paljon auki midi out vaihtoehtoja tai jotain sellaista, en nyt jaksa sitä kovin perusteellisesti selittää... ;) Kiitos avusta !!!

Kiva!!
Mä Finalen käyttäjänä en millään jaksanut uskoa, että vika johtui Finalesta.

Hyviä sävellyksiä sulle!
EP
21.04.2006 22:38:55
Kiva!!
Mä Finalen käyttäjänä en millään jaksanut uskoa, että vika johtui Finalesta.

Hyviä sävellyksiä sulle!

Tuleeko Print Music: ssa soundeja mukana?
Eihän noi Windowsin ole oikein mitään..
baron
21.04.2006 22:46:48 (muokattu 21.04.2006 22:52:15)

Tuleeko Print Music: ssa soundeja mukana?
Eihän noi Windowsin ole oikein mitään..

PrintMusic on Finalen keskitasoversio, Notepadin ja täysversion välimuoto. Se on ä varsinaisesti nuotinkirjoitusohjelma, soundit tulee kun bändi vetää lapuista.

Tässä on kai ero mitä nuottiohjelmalta halutaan.
Mä käytän sitä siksi, että en oo koskaan oppinut käsin nuotteja kirjoittamaan.
Se, että mä saan sen edes primitiivisellä midillä soitettua, auttaa mua vain huomaamaan helposti painovirheet.
EP
21.04.2006 22:53:41 (muokattu 21.04.2006 22:55:42)
PrintMusic on Finalen keskitasoversio, Notepadin ja täysversion välimuoto. Se on varsinaisesti nuotinkirjoitusohjelma, soundit tulee kun bändi vetää lapuista.

Tarkoitin vaan, että jos tekee partituurin niin on kiva kuulla jo kotona miltä se suurinpiirtein kuulostaa bändin kanssa.

(Mulla on Print Music 2000 jossain ja vanha Finale , ehkä 98 tai 99- vuodelta.
Mä en vaan oppinu niitä koskaan käyttään..)

Mä kirjoitin ennen näitä ohjelmia taas kaikki käsin meidän pändissä joka biisistä laput. :(
baron
21.04.2006 23:00:22

Tarkoitin vaan, että jos tekee partituurin niin on kiva kuulla jo kotona miltä se suurinpiirtein kuulostaa bändin kanssa.

(Mulla on Print Music 2000 jossain ja vanha Finale , ehkä 98 tai 99- vuodelta.
Mä en vaan oppinu niitä koskaan käyttään..)

Mä kirjoitin ennen näitä ohjelmia taas kaikki käsin meidän pändissä joka biisistä laput. :(

Tän Finale 2006 kanssa tuli joku Garrito tai sinnepäin ohjelma, jolla sais jotain hienoja soundeja, mutta en oo vaivautunut edes asentamaan, mulle riittää pianosoundi kuvittelemaan miltä se bändin kanssa kuulostaisi, mutta tästä mä en suostu sun kanssa tappelemaan, jos susta on kiva kuulla heti lapuista, miltä se bändin kanssa kuulostaisi, niin tee ihmeessä niin.
EP
21.04.2006 23:10:38
Tän Finale 2006 kanssa tuli joku Garrito tai sinnepäin ohjelma, jolla sais jotain hienoja soundeja, mutta en oo vaivautunut edes asentamaan, mulle riittää pianosoundi kuvittelemaan miltä se bändin kanssa kuulostaisi, mutta tästä mä en suostu sun kanssa tappelemaan, jos susta on kiva kuulla heti lapuista, miltä se bändin kanssa kuulostaisi, niin tee ihmeessä niin.

Hei, hei..anteeksi, ei ole tarkoitus tapella mistään.
Kyllä mä ymmärrän tuon sun tarpeen ja mieletön homma siinä olisikin kaikista keikkabiiseistä tehdä partituuri.

Joskus on vaan kiva kokeilla lisätä siihen tehtyyn nuottiin lisää soittimia: Rummut,
viuluja, puhaltimia jne..
Varsinkin omista biiseistä voit tehdä vaikka demon.
baron
07.06.2006 08:19:50

Useimmissa mun soittamissa piiseissä tahtimäärä on neljän kerrannainen ja rakenteen hahmottaminen helppoa kun neljä tahtia rivillä.
Finalella sen saa helposti mutta:
Jos piisi alkaa kohotahdilla ja neljä tahtia riville, koko rakenne menee sekaisin.
Miten ekalle riville saa kohotahdin + neljä tahtia ja sitten muille riveille neljä tahtia?
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Dr Dominant
07.06.2006 10:27:39

Useimmissa mun soittamissa piiseissä tahtimäärä on neljän kerrannainen ja rakenteen hahmottaminen helppoa kun neljä tahtia rivillä.
Finalella sen saa helposti mutta:
Jos piisi alkaa kohotahdilla ja neljä tahtia riville, koko rakenne menee sekaisin.
Miten ekalle riville saa kohotahdin + neljä tahtia ja sitten muille riveille neljä tahtia?

Pistä viisi tahtia ekalle riville Mass Edit-toolilla. Aktivoi viisi tahtia ja valitse mass edit-valikosta fit music -> fit music to one system. Document options löydät "pickup measure". Näillä pitäis päästä alkuun.
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
07.06.2006 10:41:54

Pistä viisi tahtia ekalle riville Mass Edit-toolilla. Aktivoi viisi tahtia ja valitse mass edit-valikosta fit music -> fit music to one system. Document options löydät "pickup measure". Näillä pitäis päästä alkuun.

Herran jestas, se toimi just noin!
Mä olin saanut piisin musikaalisesti toimimaan niin nyt täytyy yrittää saada laput myös visuaalisesti tyylikkääksi.

Päivitin muuten just 2006c:ksi.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
baron
08.06.2006 09:51:52

Kun nyt piisien rakenne on helposti hahmotettavissa, neljä tahtia rivillä paitsi ekalla lisäksi pick-up measure, niin mua on alkanut ihmetyttää, millä logiikalla Finale pistää tahtien pituuden. Joku tahti, jossa on yksi kokonuotti on pitempi, kuin sellainen, jossa on 4 neljäsosaa.
Mä en tiedä olisiko se hyvännäköistä, jos kaikissa riveissä, joissa on neljä tahtia, ne olisi samanmittaisia, mutta voisi kokeilla.
Miten se sitten tehdään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)