Aihe: Sibelius-forum (notaatio-ohjelma) 1 2 | |
---|---|
![]() 28.05.2006 01:54:33 (muokattu 28.05.2006 01:55:21) | |
Miten saan Sibben (3) olemaan venyttämättä tahteja väärille viivastoriveille. Käytännössä haluaisin siis itse määrittää, montako tahtia tulee riviä kohden. Ohje tuli tuossa edellä, eli tahtiviiva aktiiviseksi ja enteriä. Lisäisin vielä huvikseni, että ensin kannattaa kirjoittaa koko biisi valmiiksi, ja vasta lopuksi laittaa rivinvaihdot kohdalleen. Nehän muuttuvat tilanteen mukaan siihen asti kunnes sivu on täynnä. Rivinvaihtopaikkoihin vaikuttaa myös viivaston koko (layout => document setup => staff size). No problemo! | |
![]() 28.05.2006 12:29:48 | |
Miten saan Sibben (3) olemaan venyttämättä tahteja väärille viivastoriveille. Käytännössä haluaisin siis itse määrittää, montako tahtia tulee riviä kohden. Tuon Enter-homman (normaali "rivinvaihto", kuten tekstinkäsittelyohjelmissakin) lisäksi on toinenkin tapa tehdä riveistä oikean mittaisia, ja itse käytän tätä enemmän: 1)valitse tahdit, joiden haluat tulevan samalle riville - eli klikkaa hiirellä pätkän ensimmäistä tahtia (niin että se aktivoituu) ja sit SHIFT pohjassa viimeistä (koko pätkän pitäisi olla nyt aktiivinen) 2) paina SHIFT+ALT+M - tällöin valitsemasi tahdit muodostavat oman rivin, ja formi "lukittuu" samalla. Voit lukita tällä tavoin myös yhden kokonaisen sivun ulkoasun - valitse ne tahdit/systeemit jotka haluat pitää yhdellä sivulla ja paina CTRL+SHIFT+ALT+M Minust on kornia, jos A osa alkaa rivin lopussa. Onhan se nätimpää muotoilla osiot viivastorivein alkuihin. Selkeytää ajattelua - vaikka onhan se tietty sama asia, missä se osio alkaa, mutta graafisesti siistimpää ois tuo... Oot ihan oikeilla jäljillä. On äärimmäisen hyvä periaate aloittaa mahdollisuuksien mukaan aina kappaleen uusi rakenneosa rivin alusta. Nopeuttaa formin hahmottamista ja lukemista, etenkin prima vistana! +tuo on usein myös graafisesti siistimpää. Suurin osa populaarimusiikista etenee 4 tahdin loogisissa blokeissa 95 prosenttia ajasta, joten hyvä periaate on laittaa se 4 tai 8 tahtia yhdelle riville, ellei biisin layout jotenkin hyödy erilaisesta jaotuksesta. | |
![]() 30.05.2006 11:56:50 (muokattu 30.05.2006 13:38:43) | |
Hei, Kiitos avusta! Rivinvaihto komento + muut vinkit toimii hienosti. Vielä yksi kysymys: - Kuinka saada viivastorivit vielä tasattua haluamalleni välille? MUOKKAUS: Ja toinenkin kysymys: - Kuinka saada muusta nuottiviivaston pituudesta eripituiseksi venynyt viivastorivi ojennukseen/ruotuun (samanpituiseksi/-mittaiseksi)? | |
![]() 30.05.2006 14:30:36 | |
Vielä yksi kysymys: - Kuinka saada viivastorivit vielä tasattua haluamalleni välille? Tähän on varmaan sofistikoituneempikin tapa (House Style -> Engraving Rules -> Staves -valikosta pääsee säätämään staffien ja systeemien default-välejä), mutta itse olen käyttänyt menestyksellä seuraavaa nopeaa kikkaa: 1) Katso, että Navigator-ikkuna (se pikkuikkuna, normaalisti vas. alalaidassa on päällä) 2) Mene biisin alkuun 3) Klikkaa CTRL-A (valitsee koko scoren niin, että hela hoidon ympärille tulee tuplakehykset) 4) Klikkaa hiirellä ja vedä nappi pohjassa järjestyksessä toista viivastoa ylös tai alas. Kaikkien viivastojen välinen etäisyys muuttuu samalla tavalla, ja Navigator-ikkunasta näet, miten monta riviä/systeemiä yhdelle sivulle tällöin mahtuu. | |
![]() 31.05.2006 23:42:48 | |
Jaahas, nyt nuotti homma toimii LÄHES kuin unelma. Onhan tuossa Sibessä silti muutamia semmoisa ominaisuuksia joista en pidä tai en osaa, esim. kuinka saada valittua kaikki soinnut yhtäaikaa tai kuinka valita kaikki lyriikat yhtäaikaa. Muutenhan se on kyllä huippu softa näin testattuna. Nyt olisikin sitten aiheellista hommata lisenssi, koska ohjelma on hyvä. Sibbe 4 maksaa tolkuttomasti, joten paljonko maksais Sibbe 3 pro (ilma ylimääräistä hilavitkutusta)? En ole löytänyt googlella ainakaan mistä sais Sibbe 3:sta hommattua halvalla. Antkaas hiukan osviittaa mitä se maksaa ja mistä sen sais vielä... | |
![]() 01.06.2006 00:52:48 | |
Jaahas, nyt nuotti homma toimii LÄHES kuin unelma. Onhan tuossa Sibessä silti muutamia semmoisa ominaisuuksia joista en pidä tai en osaa, esim. kuinka saada valittua kaikki soinnut yhtäaikaa 1) Valitse ensin pätkä, josta haluat valita kaikki soinnut (koko score = CTRL+A) 2) Edit -> Filter -> Chord Symbols (itse tarvitsen tuota toimintoa niin usein, että olen tehnyt sille oman pikakomennon: File -> Preferences -> Menus and Shortcuts...) tai kuinka valita kaikki lyriikat yhtäaikaa. 1) Valitse ensin pätkä, josta haluat valita kaikki lyriikat 2) Edit -> Filter -> Lyrics (pikakomento tälläkin...) Nyt olisikin sitten aiheellista hommata lisenssi, koska ohjelma on hyvä. Sibbe 4 maksaa tolkuttomasti, joten paljonko maksais Sibbe 3 pro (ilma ylimääräistä hilavitkutusta)? En ole löytänyt googlella ainakaan mistä sais Sibbe 3:sta hommattua halvalla. Eipä noita vanhoja versioita enää mistään saakaan (uutena tai edes käytettynä). Osta suoraan vaan Sibelius 4. Antkaas hiukan osviittaa mitä se maksaa ja mistä sen sais vielä... Suomen edustaja/maahantuoja? Carbon Music myy Sibelius Professionalia nyt tarjoushintaan 539 egee: http://www.carbonmusic.fi/engine.cg … lius&tuote=562529&alaryhma= Toi on oikeesti aika edullinen, jos ammattikäyttöä ajattelee. Jos tuntuu liian kalliilta, eikä esim. mahdollisuutta kirjoittaa orkesterille kaipaa, kannattaa tsekata enemmän bändiscore/tabulatuuri-orientoitunut G7: www.g7info.com | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)