Aihe: Mitä tarkoittaa sana säveltäminen?
1 2
t-termiitti
23.01.2005 22:36:26

Sanat ovat siinä mielessä sosiaalisia, että et itse voi päättää niiden toimintoja. Vaikka päättäisit päässäsi että kakku tarkoittaa pizzaa ja menisit pizeriaan tilaamaan kakkua, niin ei siellä sinulle pizzaa tuotaisi. Kaikkein vähiten kävisi niin, että kaikki kakut muuttuisivat yhtäkkiä pizzoiksi.

Vaikka päättäisit, että sinä olet presidentti et silti saisi presidentin oikeuksia. Vaikka päättäisit, että olet filosofian tohtori jnejne...

Taide on helvetin vaikea sana. Taidetta on todennäköisest se mikä yleisesti hyväksytään taiteeksi, eli päätös ei periaatteessa ole yhden ihmisen käytettävissä vaikka voitkin omaa termistöä muuttaa.

Minulle säveltäjä ammattinimikkeenä on melko vahva. Mitätahansa ralleja päätoimisesti säveltävä ei minulle ole säveltäjä. Säveltäjä on melko vahva sana. Tavallaan säveltäjän täytyisi tehdä uudenlaista musiikkia, Stravinsky sanoi "I am an inventor of music", että aika vahvaa taitoa siihen vaaditaan.

Toisaalta säveltää sana on minusta melko yleinen. Yksinkertaisen pop-kappaleenkin kirjoittaminen on mielestäni säveltämistä.

Jaa. Lainasit vain yhden kohdan. Ajatukseni(?) oli vielä kesken ja on sitä vieläkin. En ihan tuota tarkoittanut...

..vaikka: onko henkilö "opiskelija", jos hän on kirjoilla koulussa, muttei ole vielä opiskellut tai saanut opintoviikkoja? Onko autokorjaamon työntekijä automekaanikko tai autonkorjaaja, vaikkei se olisi vielä yhtään autoa korjannut? Mitä hän kirjoittaa "ammatti" -kohtaan papereissa? -työtön?

Säveltäjän tai taiteilijan jne. voin kirjoittaa paperiin, jos koen, että se on päätoimeni (jos nyt puhutaan "säveltäjästä/taiteilijasta" ammattinimikkeenä). Sen sijaan presidentiksi tullaan vain, jos olet ehdolla p:n vaaleissa ja saat eniten ääniä.

Koulutus ja ammatti eivät ole sama asia. Vai onko presidenttikoulukin olemassa?

onko "presidentti" ammatti?

onko "säveltäjä" ammatti?

(siitähän tässä on kyse?)

varmasti jokainen säveltäjä haluaa pitää "säveltäjä" -sanaa myös tittelinä, arvonimenä tai statuksena.
Pitkavirta
27.01.2005 10:36:58
Ja sovittaja on se, joka näistä taidepläjäyksistä muokkaa musiikkia, eli soinnuttaa, keksii introt, obligatot jne. , eli usein säveltää kappaleeseen paljon enemmän kuin sen säveltäjä.

Miten hitossa tämä nyt menee? Oon kuullu sata eri versiota siitä mikä on sovittaja.
Tähän asti oon uskonut että ollaan bändin kanssa sovitettu biisit, koska luulin sovittamisen olevan sitä, että tehdään yhdessä päätöksiä, tyyliin "tämä osa ei sovi tähän, jätetään se pois"
Itte oon kaiken materiaalin kirjoittanut. Melodiat, soinnut, sanat, kompit (tosin rumpali tekee ne uusiks), bassokuviot ym. Eli mikä mä olen, ja kuka on mikäkin 'virallisesti'? (siis säv. san. sov.)
there's only one colour
the colour of human skin
different shades of darkness
are frightening only the weak
Epämuusikko
27.01.2005 14:43:19
Vähän niinkuin väsäisi palapeliä (tiedän, liian mekaaninen vertaus), joku käy 39 vuotta palapeliopistoa, tietää tasan tarkkaan jokaisen palan painon, valmistusmaan ja -tavan, molekyylikoostumuksen ja vastaavat, ja rakentaa sitten 394832 palasta jonkun kappelinkuvan.

Joku toinen sitten lähtee peruskoulupohjalta, ja tekee 10 palasta possunkuvan ihan vaistolla tajuamatta sen enempää palasista, kunhan vaan pläjäyttää palasia kohdalleen.

Erittäin hyvin sanottu.
Myytävänä Tosco 22" ride!
Ostinaatio
28.01.2005 03:39:53
Miten hitossa tämä nyt menee? Oon kuullu sata eri versiota siitä mikä on sovittaja.
Tähän asti oon uskonut että ollaan bändin kanssa sovitettu biisit, koska luulin sovittamisen olevan sitä, että tehdään yhdessä päätöksiä, tyyliin "tämä osa ei sovi tähän, jätetään se pois"
Itte oon kaiken materiaalin kirjoittanut. Melodiat, soinnut, sanat, kompit (tosin rumpali tekee ne uusiks), bassokuviot ym. Eli mikä mä olen, ja kuka on mikäkin 'virallisesti'? (siis säv. san. sov.)

Eli ilmeisesti säv. ja san. kuuluu sinulle ja sov. koko bändille.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Ostinaatio
28.01.2005 03:44:45
Säveltäjän tai taiteilijan jne. voin kirjoittaa paperiin, jos koen, että se on päätoimeni (jos nyt puhutaan "säveltäjästä/taiteilijasta" ammattinimikkeenä). Sen sijaan presidentiksi tullaan vain, jos olet ehdolla p:n vaaleissa ja saat eniten ääniä.

Koulutus ja ammatti eivät ole sama asia. Vai onko presidenttikoulukin olemassa?

onko "presidentti" ammatti?

onko "säveltäjä" ammatti?

(siitähän tässä on kyse?)

varmasti jokainen säveltäjä haluaa pitää "säveltäjä" -sanaa myös tittelinä, arvonimenä tai statuksena.

Presidenttiys on ainakin ammatti, säveltäjyydessä ei voi olla hommasta ihan varma,

Pointtihan on se, että säveltäjä ja taiteilija ovat yhteisöllistä arvonantoa ja tunnustusta koskevia termejä. Opiskelijakin on opiskelija, koska hänet on valittu kouluun, hän on siis läpäissyt tarvittavat vaatimukset ollakseen opiskelija. Tosin opiskelijaksi pääsee pelkällä rahallakin.

Taas on kyse siitä, että sanoja voi kyllä ottaa haltuun, mutta se ei tarkoita sitä, että koko yhteisö tunnustaa sanojen haltuunottoa. Sinä voit kyllä väittää olevasi taiteilija, ja minä voin sanoa, että et kyllä ole. Taiteilijuuden määritelmä on vain vapaampi, eikä sitä ole yhteisöllisesti säädetty lakiin, niinkuin vaikkapa presidenttiyden määritelmää.

Silti sellaisille henkilöille, (kuten minulle) joille toisen nimittäminen taiteilijaksi tai säveltäjäksi on tietynlaista arvonantoa, kunnianosoitusta on selvää, että kyseisiin kriteereihin kuuluu muitakin vaatimuksia, kuin vain se, että ihminen jalosti tituleeraa itsensä tälläiseksi henkilöksi.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Anonymous-jazz
05.04.2005 04:57:41 (muokattu 05.04.2005 04:58:46)

Sävellyskin on mennyt jo siihen suuntaan että joitain moderninmusiikin säveltäjille annetaan ylisuuria n. 3.000-15.000 euron suuruisia summia tilausteoksien säveltämisestä. Milloinka tällaisia verorahasummia ollaan jaettu jonkun sävellyksen tekemisestä jollekin muun kevyenmusiikin artistille kysyn vaan ?

Että millä oikeudella säveltäjä joka saa sen ison tukun riihikuivaa jolla elää seuraavan vuoden annetaan sille sen musiikin säveltäjälle jonka viulut maksaa me veronmaksajat ja tämä tilausteoksenkin säveltäjälle maksettava superpalkkio tulee myös suoraan verorahoista.

Klassisen musiikin moderni säveltäjä on kuin moderni taidemaalari joka heittää maalia suoraan ämpäristä paperille ja tämä on taidetta jota ei uskalla kukaan kyseenalaistaa ja sitä hän on pakko tukea verorahoilla koska se ei muuten pysyisi taidelajina hengissä. Monenko kuuluisan Suomalaisen moderninmusiikin säveltäjän olette kuulleet anelleen apurahoja ?
Teemujazz
Sävis
05.04.2005 08:10:09
Klassisen musiikin moderni säveltäjä on kuin moderni taidemaalari joka heittää maalia suoraan ämpäristä paperille

Tarkoitatko tällä vertauskuvalla, että nykymusiikin säveltäjät vain "roiskivat" sävellyksiä, ollenkaan miettimättä ja työstämättä materiaalia?

Monenko kuuluisan Suomalaisen moderninmusiikin säveltäjän olette kuulleet anelleen apurahoja ?

Monen.
Sanottua:
Tellu: "Sinähä se tääl aina pieret."
Sam Other: "Sssh..eiku ne on niitä sen sävellyksiä..."
Ärlä #028
Karlsson
05.04.2005 08:31:18 (muokattu 05.04.2005 08:33:53)
Sävellyskin on mennyt jo siihen suuntaan että joitain moderninmusiikin säveltäjille annetaan ylisuuria n. 3.000-15.000 euron suuruisia summia tilausteoksien säveltämisestä. Milloinka tällaisia verorahasummia ollaan jaettu jonkun sävellyksen tekemisestä jollekin muun kevyenmusiikin artistille kysyn vaan ?

Että millä oikeudella säveltäjä joka saa sen ison tukun riihikuivaa jolla elää seuraavan vuoden annetaan sille sen musiikin säveltäjälle jonka viulut maksaa me veronmaksajat ja tämä tilausteoksenkin säveltäjälle maksettava superpalkkio tulee myös suoraan verorahoista.

Klassisen musiikin moderni säveltäjä on kuin moderni taidemaalari joka heittää maalia suoraan ämpäristä paperille ja tämä on taidetta jota ei uskalla kukaan kyseenalaistaa ja sitä hän on pakko tukea verorahoilla koska se ei muuten pysyisi taidelajina hengissä. Monenko kuuluisan Suomalaisen moderninmusiikin säveltäjän olette kuulleet anelleen apurahoja ?

Elämässä pääsee älyttömän pitkälle ku jaksaa vaan yleistää ja kärjistää tarpeeks. Muista myös jatkossakin perustella asiat omalla tietämättömyydelläsi.
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003
hörhö
05.04.2005 12:03:13 (muokattu 05.04.2005 12:05:07)

Voi kun tietäisitkin sen yhteiskunnan kustantaman ökyporvarielintason, jolla säveltäjät mällää. Se on vaikeaa, kun on rahaa niin paljon, ettei enää tiedä, mihin sen saa sijoitettua.

Millä oikeudella verorahoistamme ylipäätänsä voidaan maksaa yhdenkään ammattikunnan palkka tai esimerkiksi toimeentulotuki? Voisimme käytännössä elää ilman jokaista ammattikuntaa, jonka veronmaksajat kustantavat.

Klassisen musiikin moderni säveltäjä on kuin moderni taidemaalari joka heittää maalia suoraan ämpäristä paperille ja tämä on taidetta jota ei uskalla kukaan kyseenalaistaa ja sitä hän on pakko tukea verorahoilla koska se ei muuten pysyisi taidelajina hengissä.

Kyllä kyllä. Myöskin kaikki pop ja rock musiikki on ihan hirveää räminää ja räkäistä rääkymistä, jossa keskeisimmän soittimen rooli on mekaanisella äänensärkijällä. Tällä hakkaamisella ja rääkymisellä, jota ei kuitenkaan musiikkina voida pitää lättähatut saadaan varastelemaan ja potkimaan vanhuksia. Fy fan!

Monenko kuuluisan Suomalaisen moderninmusiikin säveltäjän olette kuulleet anelleen apurahoja ?

Monen. Vakastiotettava säveltäminen on ihan oikeaa työntekoa, jota ei jaksa muun ammatin lomassa iltapuhteillaan harjoittaa. Ihan aikuisten oikeasti.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Sävis
05.04.2005 12:47:39
Voi kun tietäisitkin sen yhteiskunnan kustantaman ökyporvarielintason, jolla säveltäjät mällää. Se on vaikeaa, kun on rahaa niin paljon, ettei enää tiedä, mihin sen saa sijoitettua.

Aivan, siinä jää kyllä Donald Trumpkin kakkoseksi!
Sanottua:
Tellu: "Sinähä se tääl aina pieret."
Sam Other: "Sssh..eiku ne on niitä sen sävellyksiä..."
Ärlä #028
Karlsson
05.04.2005 13:27:27
Aivan, siinä jää kyllä Donald Trumpkin kakkoseksi!

Joo, tos tuli käytävällä Leif Segesrtam vastaan ja se sano että pakko pyyhkii perse 50€:n seteleillä ku ei saa enää autotalliin mahtuu kaikkee sitä rahamäärää! Ei kuulemma kerkee kuluttamaan sitä mukaa ku apurahoja ja tukia rävähätää tilille!
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003
Dr Dominant
05.04.2005 17:03:50 (muokattu 05.04.2005 17:04:47)

Juu, anonymous kärjistää nyt tosi isosti. Toinen juttu on sitten vielä se, miten ne rahastot kertyvät joista niitä apurahoja jaetaan. Käypäs tutustumassa seuraavaan osoitteeseen:

www.saatiopalvelu.net

Apurahoina jaettavat varat eivät itse asiassa ole veronmaksajien rahoja, vaan valtaosin säätiöityjä esim. perintöjä yms. omaisuutta joka on haluttu testamentata erilaisten asioiden edistämiseen. Siinä mielessä apurahoina jaettavat eurot eivät ole tavalliselta pulliaiselta pois.

On oikeasti hieno homma, että niinkin paljon erilaisia apurahoja on tarjolla. Ilman niitä kulttuuri ja sen osana musiikki olisi kirjaimellisesti aikalailla köyhempi saareke toteuttaa asioita.

Mitä tulee siihen kankaalle roiskimiseen, taiteella on suunnaton määrä ilmenemismuotoja ja se, ettei joku teos itseä kosketa ei vielä oikeuta ihmiskunnan tasolla luokittelemaan sitä kelvottomaksi. Luultavasti on paljonkin ihmisiä jotka saavat itselleen niistä teoksista jotka eivät esim. sinua kosketa.

Tunnet anonymous-jazz mut hyvin. Jos mun sana painaa yhtään sun puntarissa, suosittelisin sulle joko oman reviirin laajentamista ihan jo yleissivistyksen vuoksi, taikka sitten suvaitsevampaa asennetta muihin taiteen ilmenemismuotoihin. Tiedän että olet itse todella taitava siinä mikä on sun omin alue, joten nauti siitä ja anna muillekin kukille tilaa kukkia. Pääset itsekin paljon helpommalla elämässä! :)

EDIT: veestä oli tullut vahingossa yy
"Dr Dominant, I Presume?!"
Tympee Huttunen
06.04.2005 15:45:12
Mulla on alkanut hämärtyä sointukierron ja biisin ero. Sitä joskus huomaa, kun joku ehdottaa "säveltämäänsä" biisiä, joka onkin vain neljän soinnun kierto. Mitä siihen voi sanoa? Sointukiertohan se on vain, josta vielä itse biisi puuttuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)