Aihe: Laulumelodian teko
1 2 3
Keppi
20.08.2004 12:33:52 (muokattu 20.08.2004 12:41:44)
Ei kannata kiistellä siitä, tekisikö melodian, vai soinnutuksen ensiksi. Molemmin päin toimii. Mutta pääsääntö on se, että se ensin, johon haluat panostaa enemmän. Jos haluat hyvän melodian, niin tee se ensin, keksi mahdollisimman monta tapaa soinnuttaa se valikoi niistä.

Tän jutun olen itsekkin huomannut. Ainakin itselläni tulee paljon mielenkiintoisempaa tavaraa, kun keskittyy ensin melodiaan siten, ett ei mieti sointuja tai riffejä vielä alkuunkaan. Tuntuu vaan, ett alitajunta "soinnuttaa" kappaletta puolestani, jos yrittää vaikka viheltää jotain uutta melodiaa;D

Hyviä riffejä ja jippojahan keksii sitt ihan lennosta, mutt hyvä melodia on mun mielestä paljon haastavampi juttu. Siksi sillä on hyvä aloittaa...
...no ei vaineskaan;)
hörhö
20.08.2004 13:06:10 (muokattu 20.08.2004 13:06:39)

Olisiko tässä mitään mitään tarvetta FAQ:ksi? Tyrmätkää vaan, jos noita on liikaa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
anguished
20.08.2004 13:33:40
Olisiko tässä mitään mitään tarvetta FAQ:ksi? Tyrmätkää vaan, jos noita on liikaa.

Mun mielestä vois vaikka pistääkin.
ba-Rokki
Dr Dominant
20.08.2004 14:46:52

Itselläni biisinteon alkuajat menivät nimenomaan riffijutuista lähtöisin. Luulen että se liittyy jotenkin siihen että olen kitaristi. Riffiosasto on kitarismia ja kitaristille hyvin luontainen tapa alkaa touhuamaan sävellyshiekkalaatikolla.

Kaiken eletyn ja opitun jälkeen olen päätynyt Hörhönkin ehdottamaan järjestykseen - tärkein ensiksi. Jos teen poppibiisin laulettavaksi, aloitan ehdottomasti melodiasta. Jos teen metallia päänheilutustarkoituksiin, lähden rytmiikasta, riffeistä yms.

Toisaalta kun kokemusta on tullut lisää, huomaan aloittavani yhä useammin hyvin eri tavalla. Kun on hallussa monta eri tapaa "aloittaa", saa useammin kiinni jutuista jotka käynnistää sävellystyön.

Tähän varmaan kävisi hyvin yksi fraasi John Claytonin suusta:

"Write away from the piano, unless you're writing piano music!"

Ton kun kääntää toisin päin että tee pianomusaa pianolla, laulumusaa laulaen, kitaramusaa kitaralla etc...
"Dr Dominant, I Presume?!"
Huevos
20.08.2004 16:43:30

mulla on ihan paska melodian taju...ainakin siltä itestäni tuntuu. tai jotenkin sellanen ihmeellinen "kammo" säveltää melodioita. kaikki lähtee aina riffeistä liikkeelle...
maelstorm
05.09.2004 07:52:11
ylistykseni hörhölle ja tohtori dominantille tämän viestiketjun kirjoituksista. Molempien tekstit pitäisi saada jonnekin ikuiseen talteen ja kaikille luettavaksi jotka vain poppisrokkisjuttuja tekevät. FAQ tavaraa. kiitos, plussa molemmille tuntuu laihalta kiitokselta.
the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time.
Bee-äf
05.09.2004 12:28:26
Kyllä minäkin olen sillä kannalla, että bassolinja ja laulu dominoivat biisiä, ei riffit. Kokeilkaa vaikka, soittakaa basso kulkemaan eri rataa kuin kitara.
Esimerkkinä Satisfaction. Yleinen luulo on, että Keith Richards heräsi yöllä biisin riffi päässä. Itse asiassa Satisfaction oli alun perin keskitempoinen blues-shuffle, joka myöhemmin muokattiin rokimmaksi ja vedettiin kitarakuvio pintaan.
Nykyään vain biisejä tehdään liikaa Gerhard Rihmakallo-periaatteella ja sitten ihmetellään että mikä on kun ei toimi.
Huevos
05.09.2004 14:07:41

mun mielestä taas rockia, joka on ehdottomasti rytmimusiikkia, jota tanssitaan, pitäisi säveltää nimenomaan riffistä ja/tai rytmiosastosta liikkeelle. tottakai melodiat ovat tärkeitä, mutta tarkoitus on kuitenkin saada biisi rokkaamaan...
Hohhoijaa
05.09.2004 16:37:15 (muokattu 05.09.2004 16:38:27)
Mää vaan laulelen siihen riffien päälle jotaa. Niin ne melodiat syntyy, kato!
Tosimies juo Maitoa.
PJS
06.09.2004 20:21:20

Tota...hörhön kirjoitus vaikutti sellaselta että se olis ollu hyvä ymmärtää. Voisiktko hörhö ryydittää sitä käytännöllisillä esimerkeillä tyyliin "taatiitaa" tai yleisesti tunnettujen kappaleiden kohdilla niin saisi vähän paremmin kiinni. Ku noi termit ei tällaselle maallikolle oikein avaudu :)
Minä olen paras kaikessa. Kaikki muut on perseestä. PJS rulettaa!
hörhö
07.09.2004 10:20:56

Tota...hörhön kirjoitus vaikutti sellaselta että se olis ollu hyvä ymmärtää. Voisiktko hörhö ryydittää sitä käytännöllisillä esimerkeillä tyyliin "taatiitaa" tai yleisesti tunnettujen kappaleiden kohdilla niin saisi vähän paremmin kiinni. Ku noi termit ei tällaselle maallikolle oikein avaudu :)

Mitkäs osat tekstistä ovat vaikeselkoisia?
Bee-äf
07.09.2004 16:03:24
mun mielestä taas rockia, joka on ehdottomasti rytmimusiikkia, jota tanssitaan, pitäisi säveltää nimenomaan riffistä ja/tai rytmiosastosta liikkeelle. tottakai melodiat ovat tärkeitä, mutta tarkoitus on kuitenkin saada biisi rokkaamaan...

Mä meinasin sitä, että biisintekijä, joka usein on kitaristi, tekee liian "valmiin" kitarakappaleen (riffikokoelman) jota ei sitten yritetäkään sovittaa bändille vaan sanotaan laulajalle että hoilaa jotain ja vetäkää muut komppia...
Ei klassisetkaan riffit kuulosta miltään irrotettuna kontekstistaan.
Huevos
07.09.2004 18:32:14

Mä meinasin sitä, että biisintekijä, joka usein on kitaristi, tekee liian "valmiin" kitarakappaleen (riffikokoelman) jota ei sitten yritetäkään sovittaa bändille vaan sanotaan laulajalle että hoilaa jotain ja vetäkää muut komppia...
Ei klassisetkaan riffit kuulosta miltään irrotettuna kontekstistaan.

niin, otetaan vaikka se immigrant songin kitarariffi. ei varsinaisesti mitään ruudinkeksijä matskua, mutta rokkaa niin perkeleesti.
PJS
07.09.2004 20:54:41

Mitkäs osat tekstistä ovat vaikeselkoisia?

NOin niinku kautta linjan esiintyvää vaikeatajuisuutta, välillä ymmärtää välillä ei. Jos tästä FAQ:ia väännetään niin voisi lisätä sinne sellasia rautalangasta väääntäen esimerkkejä. Jos viitsii.

Omana vinkkinä tulee laulumelodioiden tekemiseen, notta sillon ku on työstämässä tavaraa niin aina sävellyshetkien välillä kuuntelee mahdollisimman paljon musiikkia ja imee sieltä kikkoja ja vaikutteita.

Itse esim kuuntelen aina ennen nukkumaanmenoa 2-3 tuntia musiikkia, luurit päässä tietenkin. Siinä samalla mietin mitä pystyisin itsekäyttämään omissa biiseissä. Joku voisi väittää että toi on plagioimista, mutta itse en suhtaudu asiaan siten. Ei sieltä kuitenkaan ikinä oteta mitään yksi yhteen periaatteella.
Minä olen paras kaikessa. Kaikki muut on perseestä. PJS rulettaa!
Dr Dominant
08.09.2004 08:28:00

Sanoi kuulemma ukko Stravinskykin aikoinaan: "The one who doesn't steal, doesn't have any ears!!"
"Dr Dominant, I Presume?!"
LesPaul70
08.09.2004 10:01:08
Sanoi kuulemma ukko Stravinskykin aikoinaan: "The one who doesn't steal, doesn't have any ears!!"

(Off-topic) Siinä versiossa, jonka minä kuulin, se kylläkin oli: "Lesser composers borrow. Great composers steal."
Oletko orkesterisoittimen soittaja vailla sinfoniaorkesteria (Helsingissä)? Jos olet, laita pikaviesti minulle!
Huevos
08.09.2004 11:29:32

mulle sanoi aikoinaan eräs säveltäjä "varastaa voi aina...kunhan et jää kiinni."
hörhö
08.09.2004 11:32:55

mulle sanoi aikoinaan eräs säveltäjä "varastaa voi aina...kunhan et jää kiinni."

Mua ei hävetä jäädä kiinni. Mitään uutta ei ole keksitty siitä, kun joku tuotti äänen musikaalisessa tarkoituksessa. Sen jälkeen on vain varioitu vanhaa.
Loinen
09.10.2004 10:55:55
Minusta laulumelodia tai yleensäkin piisien teko on sellanen juttu, että jos on taupumusta osata oikeasti säveltää en puhu nyt hevistä koska sitä nyt osaa kuka tahansa tehä hevi riffejä ja öristä kolmen sävelen melodia päälle. Vaan on kysymys soinnuista ja laulun sanoista. Itsellä tulee vaan uusia kappaleita jos sattuu oikea fiilis päälle mine soitan jotain sointukuviota ja laulan päälle ei piisien teko saa olla väkinaista matemaattista laskelmointia mikä passaa mihinkin vaan aito piisi ja sen sävelmä ja sanoma lähtee tunteesta
saveltaja
17.10.2004 19:42:18
Minun lauluntekoni syntyy niin että sanat/melodia/soinnut/ ja sanat tulee yhtä aikaa, ja laulu ikään kuin syntyy itsestään. Musikaalisuus, sillä pelkästään pärjää. ´Pitää olla laulunteon lahja olemassa. Teoria Ym. jutut eivät kuulu laulumelodioiden tekoon, vaan sen pitää syntyä itsestään. Luonnollisesti ne syntyy. JOs ei, niin silloin on parempi olla yrittämättä turhaan. Kaikilla tätä lahjaa ei ole. Teoriat ei ikävä kyllä auta tähän tosiasiaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)