Aihe: Ns. "ulos soittaminen" jazzissa
1 2
baron
20.04.2004 10:38:31

Jos äärimmäisyyksiin haluaa mennä, niin kannattaa yrittää blokkailla Coltranen sooloja. Se kaveri taisi oikeasti miettiä, miten voi soittaa väärimmät mahdolliset äänet. Ei pelkällä hyvällä onnella väärin voi niin ulkona soittaa.

Ihan teoreettisesti pohdiskellen, mun on kyllä vaikea hahmottaa, mikä olisi improvisoidun jazz-soolon väärä ja oikea ääni?

Mikäli kyseessä on sointukiertoon pohjautuva improvisaatio, niin kyllähän kaikki sävelet jossain suhteessa alla olevaan sointuun ovat ja mikä niistä olisi oikea ja mikä väärä?

(Totta on mielestäni vain se, kuulostaako hyvältä ja sehän taas on makuasia)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
hörhö
20.04.2004 12:06:00

Tarkoitin siis mahdollisimman pahan kuuloiset sävelet.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
baron
20.04.2004 12:27:27

Tarkoitin siis mahdollisimman pahan kuuloiset sävelet.

Yesh!
bize
03.05.2004 23:36:30 (muokattu 03.05.2004 23:37:04)
Ihan teoreettisesti pohdiskellen, mun on kyllä vaikea hahmottaa, mikä olisi improvisoidun jazz-soolon väärä ja oikea ääni?

Mikäli kyseessä on sointukiertoon pohjautuva improvisaatio, niin kyllähän kaikki sävelet jossain suhteessa alla olevaan sointuun ovat ja mikä niistä olisi oikea ja mikä väärä?

(Totta on mielestäni vain se, kuulostaako hyvältä ja sehän taas on makuasia)

Omalla kohdallani hyvän ja huonon raja menee siinä, kun ei oikein osaa sanoa, että onko soittaja hyvä vai huono - soittaako se "väärin" tarkoituksella vai tahattomasti?

Joltain UMONn pianistilta klusteri on vähän uskottavampi mauste soolossa kuin joltain epämääräiseltä underground-avantgardepoppoon pianistilta. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan; ulos soittaminen vaatii vastapainokseen jossain määrin tonaalisia ja keskivertokuuntelijankin mielestä hyvän/kauniin kuuloisia fraaseja.
"Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! "
baron
03.05.2004 23:40:50

epämääräiseltä underground-avantgardepoppoon pianistilta. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan; ulos soittaminen vaatii vastapainokseen jossain määrin tonaalisia ja keskivertokuuntelijankin mielestä hyvän/kauniin kuuloisia fraaseja.

Samaa mieltä. Pelkkä ulossoittaminen on joko hyvää/huonoa freejazzia tai soittajan taidottomuutta, mutta "hyvällä maulla" tehty ulossoitto "tavanomaisten" fraasien joukossa on hyvä tehokeino.
Antroid
24.05.2004 17:19:52
Samaa mieltä. Pelkkä ulossoittaminen on joko hyvää/huonoa freejazzia tai soittajan taidottomuutta, mutta "hyvällä maulla" tehty ulossoitto "tavanomaisten" fraasien joukossa on hyvä tehokeino.

Komppaan.
Swing
26.05.2004 00:13:36
mutta "hyvällä maulla" tehty ulossoitto "tavanomaisten" fraasien joukossa on hyvä tehokeino.

Kun tälläistä kuuntelee tarpeeksi, muuttuuko "ulkona" soittaminen "sisällä" soittamiseksi, ja sitten tarvitsee uusia tapoja päästä "ulos"? Luullakseni musiikkimaku usein ehh... "kehittyy" vähän tähän tapaan.
Fuzzy Boner
26.05.2004 07:02:28 (muokattu 26.05.2004 07:10:28)
Täs mä soitan niin pihalla ku pystyn eli ulkona.Petraamista kyllä riittää...

http://koti.mbnet.fi/~j_cool/mp3/fuz.mp3
"krapula on paheen aiheuttama" Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
baron
26.05.2004 07:38:19

Ihan analoginen tehokeino kuin ulossoittaminen on se, että soittaa periaatteessa ulkona (soinnusta ja rytmistä) ja sitten tehokeinona "vierailee sisällä" ja yllättää sillä itsensä ja kuulijat.

Sitä mä enimmäkseen suosin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Puavali
28.05.2004 09:25:44

Sehän kuulosti hyvältä. :-) Rumpsutusta ja kaikkea.
Zarmo
29.05.2004 12:13:57

Ihan analoginen tehokeino kuin ulossoittaminen on se, että soittaa periaatteessa ulkona (soinnusta ja rytmistä) ja sitten tehokeinona "vierailee sisällä" ja yllättää sillä itsensä ja kuulijat.

Siis soittaa välillä vahingossa oikein? Sitä minäkin harrastan.
Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä.
baron
29.05.2004 13:51:26

Siis soittaa välillä vahingossa oikein? Sitä minäkin harrastan.

"You got it"!
Jucciz
03.06.2004 13:33:17
Kun tälläistä kuuntelee tarpeeksi, muuttuuko "ulkona" soittaminen "sisällä" soittamiseksi, ja sitten tarvitsee uusia tapoja päästä "ulos"? Luullakseni musiikkimaku usein ehh... "kehittyy" vähän tähän tapaan.

Mulla ainakin on käynyt ajan saatossa näin. Sama homma melodioissa ja soinnuissa. Mitä enemmän kuulee "hassun kuuloisia" asioita musiikissa, sitä vähemmän hassuja niistä oikeastaan tulee. Kai se sitten on merkki siitä, että ymmärrys kasvaa, etenkin jos pystyy analysoimaan kuulemaansa myös teoriassa eikä vain "totu" kuulemaansa ymmärtämättä edes oikein sitä, miksi jostakin asiasta katoaa hiljalleen ihmeellisyys.

Toisaalta, yhä useammin sitä huomaa, että ne kaikista parhaimman kuuloiset jutut ovat monesti todella yksinkertaisia ainakin teoreettisessa mielessä. Ei pidä vähätellä 4/4-tahtilajia, ihan perus-kolmisointuja tai muita yleensä aloittelijoiden juttuina pidettyjä asioita.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
leather rebel
03.06.2004 16:20:41
Toisaalta, yhä useammin sitä huomaa, että ne kaikista parhaimman kuuloiset jutut ovat monesti todella yksinkertaisia ainakin teoreettisessa mielessä. Ei pidä vähätellä 4/4-tahtilajia, ihan perus-kolmisointuja tai muita yleensä aloittelijoiden juttuina pidettyjä asioita.

Joo, ei tavitse, eikä välttämättä pidäkään, lätkiä koko pakkaa pöydälle kerralla. Yksinkertainen on kaunista.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Eddy
03.06.2004 19:58:23
Yksinkertainen on kaunista.

Pätee muuten aika pitkälle myös naisiin.Mitä kauniimpi nainen,sitä yksinkertaisempi se yleensä on...
Koskettelen soittimia...
leather rebel
04.06.2004 14:27:04
Pätee muuten aika pitkälle myös naisiin.Mitä kauniimpi nainen,sitä yksinkertaisempi se yleensä on...

Hoho.
baron
04.06.2004 14:30:08

Menestyvä mies tarvitsee kolmea asiaa: rikkautta, kauneutta ja älyä. Jos itsellä on kaksi näistä, kolmannen voi naida (ei kahta)
leather rebel
06.06.2004 17:49:08
Menestyvä mies tarvitsee kolmea asiaa: rikkautta, kauneutta ja älyä. Jos itsellä on kaksi näistä, kolmannen voi naida (ei kahta)

Sä oot nyt asian ytimessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)