piiska2 28.08.2007 19:34:29 | |
---|
Tenni-Varpaman: Vapaa säestys ja improvisointi kirja on suunnattu pianisteille, mutta siinä on perustietoa teoriasta hyvässä paketissa. Ja tottakai tohtori Toonika. Hovin kirja on aika vanha, mutta siinä on paljon hyvää, varsinkin jos ei ole ihan vasta alkaja. Levinen kirjat on tietty mahtavia, mutta vaatii aika paljon osaamista ja tietenkin englanninkielinen musiikkitermistön hallitsemista. Ei siis aloittelijoille. Sitä paitsi jazzteoriassa painotaan aika paljon noita "kakkosvitosia", joista hevimiehille ei ole niin paljon iloa. Perinteinen teoria ottaa ne mukaan hieman myöhemmin, jahka perustehot on tuttuja. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
baron 28.08.2007 21:48:56 | |
---|
Hovin kirja on aika vanha, mutta siinä on paljon hyvää, varsinkin jos ei ole ihan vasta alkaja. Joo, Hovin kirja on vuodelta 1987, tänä 20 vuotenahan musan teoria on pantu täysin uusiksi, mutta kiva lukea miten ennen vanhaan oli duureja ja erilaisia molleja ja moodeja ja kolmos-nelos-vitos- ja kutossointuja ja sointukiertoja, ennenkuin nykymusassa ne on hylätty ja on vain power-chordeja!! Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
Dr Dominant 29.08.2007 08:03:15 | |
---|
Joo, Hovin kirja on vuodelta 1987, tänä 20 vuotenahan musan teoria on pantu täysin uusiksi, mutta kiva lukea miten ennen vanhaan oli duureja ja erilaisia molleja ja moodeja ja kolmos-nelos-vitos- ja kutossointuja ja sointukiertoja, ennenkuin nykymusassa ne on hylätty ja on vain power-chordeja!! Otapas nyt Baron vähän vaikka lääkettä ja rauhoitu!! ;) Ei se musan teoria itsessään ole miksikään 20 vuodessa muuttunut, ehkä joissain yhteyksissä asiaa tarjoillaan hieman eri tavalla, mutta itse asia on kyllä samaa. Ellei sitten maailmankaikkeudessa tule joku isompi nyrjähdys ja joku tuhoaa yläsävelsarjan. Niin, ja nykymusassa on edelleen laajoja sointuja - niitä ei ehkä löydä hittiradion top 10-listalta, mutta mitä sillä on väliä. Muodit tulee ja menee, 20 vuotta on yksi kärpäsen pieru ajanjaksona. Metalli muuttui 20 vuodessa pienestä marginaali-ilmiöstä leveimmäksi valtavirraksi, 20 vuoden päästä tilanne on taatusti toinen ja hyvä niin. Suosittelen sulle esim. Tampereen kaupunginorkesterin konserttia 2.11.2007, siellä Vince Mendozan musaa, Mendoza itse kapuna, mukana myös Joe Lovano tenorifonissa ja Tim Hagans trumpetissa. Piis! "Dr. Dominant, I presume?" |
Martso 29.08.2007 08:06:21 | |
---|
Suosittelen sulle esim. Tampereen kaupunginorkesterin konserttia 2.11.2007, siellä Vince Mendozan musaa, Mendoza itse kapuna, mukana myös Joe Lovano tenorifonissa ja Tim Hagans trumpetissa. Piis! Jessus! Tuohan näyttäis ainaki toistaiseksi vielä vapaapäivältä. Jos näin käy, niin tuonne. Kiitos vinkistä! Kaikki käy, eihän siinä mitään! |
baron 29.08.2007 08:13:42 (muokattu 29.08.2007 08:18:28) | |
---|
Otapas nyt Baron vähän vaikka lääkettä ja rauhoitu!! ;) Ei se musan teoria itsessään ole miksikään 20 vuodessa muuttunut, ehkä joissain yhteyksissä asiaa tarjoillaan hieman eri tavalla, mutta itse asia on kyllä samaa. Ellei sitten maailmankaikkeudessa tule joku isompi nyrjähdys ja joku tuhoaa yläsävelsarjan. Enhän minä ollut sitä mieltä että Hovin kirja on vanhentunut vaan Piiska2:n mielestä! Ymmärrätkö mitä on "understatement"? Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
Dr Dominant 29.08.2007 08:58:19 | |
---|
Enhän minä ollut sitä mieltä että Hovin kirja on vanhentunut vaan Piiska2:n mielestä! Ymmärrätkö mitä on "understatement"? Juu ymmärrän, luin vähän vauhdilla, pahoittelen. Poistunkin kauas takavasemmalle ... "Dr. Dominant, I presume?" |
Sertzo S 29.08.2007 12:58:41 | |
---|
Löysin tänään kirjastosta Seppo Hovin "Vapaa säestys 2" opuksen ja vaikutti sen verran mielenkiintoiselta että pistin tilaukseen ykkösosankin, ehkä mukavampi aloittaa alusta. Mulla muuten on ollut ko. teos jo sen ilmestymisestä lähtien. Hyvä kirja tällaiselle humppa-ukollekin. Tulee tuotakin joskus selailtua. |
piiska2 29.08.2007 13:58:59 | |
---|
Enhän minä ollut sitä mieltä että Hovin kirja on vanhentunut vaan Piiska2:n mielestä! Ymmärrätkö mitä on "understatement"? No en minä tarkoittanut, että se olisi tiedoiltaan vanhentunut. Seppo on kova jätkä.. Monet kirjan tehtävistä ovat vasta-alkajille hieman vaikeita. Kirjassa esim. kehoitetaan lisäämään melodiaan kakkosääni (altto) ilman että siihen annetaan hirvittävästi ohjeita. Välidominantitkin ovat joillekin aluksi vaikeita hahmottaa, ennenkuin sointutehot on tiedostettu...Ainakin monille nuoremmille oppilailleni ne eivät avaudu hetkessä. Pedagogiikka kehittyy ja joskus samat tutut asiat voi esittää hieman eri näkövinkkelistä. Paljon vaikuttaa myös se mitä musiikkia on kukin kuunnellut. Ruotsalaisessa teoriakirjassa Pop- och Rockharmoni (tekijänä muistaakseni joku Ingenjelf tmv.) ottaa esimerkkejä sellaisista sointukierroista, jotka ovat enmmän tyypillisiä rockharmoniassa: esim terssi ja sekuntisuhteiset soinnut. C-Bb-F tai C-Eb-F Kitaristien voimasoinnut ovat sitten asia erikseen. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
piiska2 29.08.2007 14:01:46 | |
---|
Mulla muuten on ollut ko. teos jo sen ilmestymisestä lähtien. Hyvä kirja tällaiselle humppa-ukollekin. Tulee tuotakin joskus selailtua. "Humppa-ukoilla" onkin yleensä kehittynyt harmonia taju, kun ne on soitellut Kärjen ja Monosen tangoja. Blues-miehille riittää ne kolme perussointua ;) Hyvää musaa sekin mielestäni. Kannattaa kokeilla eri teoksia ja ottaa jokaisesta itselleen parhaiten sopivat asiat. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
Sertzo S 29.08.2007 17:22:43 | |
---|
"Humppa-ukoilla" onkin yleensä kehittynyt harmonia taju, kun ne on soitellut Kärjen ja Monosen tangoja. Blues-miehille riittää ne kolme perussointua ;) Hyvää musaa sekin mielestäni. Kannattaa kokeilla eri teoksia ja ottaa jokaisesta itselleen parhaiten sopivat asiat. Kirjoitat asiaa. Noin pitääkin toimia. |
baron 04.09.2007 20:12:16 (muokattu 04.09.2007 20:13:58) | |
---|
Nyt sain lainastosta Seppo Hovin Vapaa säestys 1:n. Todella kiva kirja, mä oon vieroksunut sen nimeä mutta siinä on teoriaa kivasti esitetty pianolle sovellettuna. Ja nimestä huolimatta siinä on kaikkea muutakin kuin säestämistä, kyllä ihan pianosoolojakin! Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
Casse 05.11.2007 00:00:43 | |
---|
Nyt sain lainastosta Seppo Hovin Vapaa säestys 1:n. Todella kiva kirja, mä oon vieroksunut sen nimeä mutta siinä on teoriaa kivasti esitetty pianolle sovellettuna. Ja nimestä huolimatta siinä on kaikkea muutakin kuin säestämistä, kyllä ihan pianosoolojakin! Juu, iteki oon soittanu pianotunneilla Seppo Hovin vapaasäestys 2:sta ja ihan toimivia juttujahan siellä on. Taitavat vaan olla aika vanhoja, mikäli oikein muistan? |
Sertzo S 05.11.2007 19:06:14 | |
---|
Löysin tänään kirjastosta Seppo Hovin "Vapaa säestys 2" opuksen ja vaikutti sen verran mielenkiintoiselta että pistin tilaukseen ykkösosankin, ehkä mukavampi aloittaa alusta. Mulla on tuo kakkonen. |
kondensaattori 05.11.2007 19:14:42 | |
---|
Minusta Tohtori Toonikassa on kaikki oleellinen suht järkevässä paketissa. Sointuteoriaa ei nyt hirveesti mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Tosta vielä, että perusasiat siinä on, mutta ei muuta. |
JPQ 06.11.2007 20:07:27 | |
---|
Tosta vielä, että perusasiat siinä on, mutta ei muuta. Mistäs eteenpäin kun aika on "kypsä". |
TLS 08.11.2007 21:15:21 | |
---|
Oliskohan tuo Tohtori Toonika järkevä hankinta ensimmäiseksi teoriakirjaksi, jos ajattelee perusteita itseopiskeluna käydä? On jäänyt teoriapuoli melkoisen vähälle, joten olisi hyvä, jos suhteellisen perusteista lähdettäisiin. Entä mihin kirjaan sen jälkeen kannattaa siityä? Helpointahan olisi varmaan käydä itse vaikka kirjastossa kyylämässä mahdollisuuksia, mutta kysynpä kuitenkin täällä. :) |
baron 08.11.2007 23:07:34 (muokattu 08.11.2007 23:08:55) | |
---|
Oliskohan tuo Tohtori Toonika järkevä hankinta ensimmäiseksi teoriakirjaksi, jos ajattelee perusteita itseopiskeluna käydä? On jäänyt teoriapuoli melkoisen vähälle, joten olisi hyvä, jos suhteellisen perusteista lähdettäisiin. Entä mihin kirjaan sen jälkeen kannattaa siityä? Helpointahan olisi varmaan käydä itse vaikka kirjastossa kyylämässä mahdollisuuksia, mutta kysynpä kuitenkin täällä. :) Mä on kerännyt itselleni koko joukon sekä suomalaisia että ulkolaisia teoriakirjoja ja kyllä musta toi Toonika ekaksi on paras. Seuraavaksi tietenkin Toonikan kakkososa kunhan se vain ilmestyy. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) |