Aihe: Sävellaji
1 2 3
baron
05.04.2020 20:21:47

Tunnetko yhtään jazzteoriaa?
Siellä esiintyy sellainen kuin "Coltrane changes" joka on sointukierto jota Coltrane ensi kerran sovelsi piisissään Giant Steps.
Se kulkee ison terssin välein laskevissa sävellajeissa: H, G ja Eb-duureissa eikä siitä voi sanoa yksiselitteistä sävellajia.
Ja siinä on äkkimuunnokset ilman mitään valmisteluja.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
thejjlmusic
06.04.2020 11:38:16
baron: Tunnetko yhtään jazzteoriaa?
Siellä esiintyy sellainen kuin "Coltrane changes" joka on sointukierto jota Coltrane ensi kerran sovelsi piisissään Giant Steps.
Se kulkee ison terssin välein laskevissa sävellajeissa: H, G ja Eb-duureissa eikä siitä voi sanoa yksiselitteistä sävellajia.
Ja siinä on äkkimuunnokset ilman mitään valmisteluja.

En oikeastaan tunne. Hyllystä kyllä löytyy Max Tabellin Jazz musiikin harmonia, mutta en ole lukenut sitä alkua pidemmälle. Täytyy oppia hanskaamaan nämä perusasiat ensiksi ja siitä lähteä etenemään hiljalleen kohti kakofoniaa. :)
Epämuusikko
06.04.2020 12:35:24
Sävellajissa ollaan silloin kun sävellajissa tunnutaan olevan.
I want that you are success 2020. Thats why I make totally crazy!
baron
06.04.2020 13:07:30

thejjlmusic: En oikeastaan tunne. Hyllystä kyllä löytyy Max Tabellin Jazz musiikin harmonia, mutta en ole lukenut sitä alkua pidemmälle. Täytyy oppia hanskaamaan nämä perusasiat ensiksi ja siitä lähteä etenemään hiljalleen kohti kakofoniaa. :)

Sivut 48-50:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
06.04.2020 18:20:42 (muokattu 06.04.2020 18:22:17)
baron: Sivut 48-50:-)

Aika HC:ta on lähteä Giant Stepsistä.

Aloittaja voisi kerrata 1 1 1/2 1 1 1 1/2 eli diatonisen asteikon sekä sen sisältämät asteet ilman modaalisia muunnoksia: duuri molli molli duuri duuri molli vähennetty. Myöskin näiden nelisointuversiot sekä hieman kirkkosävellajiteoriaa. Mollin puolelta katsottuna "kuudennesta laskien eteenpäin", sujuvasti käyttäen viidettä astetta niin mollina kuin duurina.

Sitten voi tankata ne top 20 modaalista muunnesointua. Esim. Bluesissahan niitä piisaa, kun dominanttisointua pukkaa. Muutkin pop-rock-konventiot kannattaa tsekata. Myöskin eri sointujen laajennuksien aiheuttamia "tilapäisiä maastonmuutoksia" voi tsekkailla. esim. (in C) mitä haittaa tai hyötyä on Em9:stä? Mitä se aiheuttaa asteikon suhteen? kuulostaako se huonolta? Mikä hommeli? Onko aihetta riitauttaa sävellaji?

yms yms yms

Sitten voi katsella sitä omaa biisiään uudelleen.

Myöskin käppäanalyysiä eri pop-biiseistä kannattaa harjoittaa. Esim. mikä on Ain't no mountain high enoughin sävellaji? Mikä on Dire Straitsin On Every Streetin loppujamin sävellaji? Mitkä ovat Kate Bushin Wuthering Heightsin sävellajit?

onhan meillä näitä.
baron
06.04.2020 22:25:36

Epämuusikko: Myöskin käppäanalyysiä eri pop-biiseistä kannattaa harjoittaa. Esim. mikä on Ain't no mountain high enoughin sävellaji? Mikä on Dire Straitsin On Every Streetin loppujamin sävellaji? Mitkä ovat Kate Bushin Wuthering Heightsin sävellajit?

onhan meillä näitä.

Joku vuosi sitten meillä oli tällä palstalla tiukka vääntö "Sweet Home Alabama" sävellajista.
Jucciz
07.04.2020 02:30:30
baron: Joku vuosi sitten meillä oli tällä palstalla tiukka vääntö "Sweet Home Alabama" sävellajista.

Itse hahmotan D-miksolyydisenä. Kotisatama on mulle D, mutta ymmärrän ja pystyn hyväksymään sen, jos se jollekulle muulle on G.
baron
07.04.2020 08:07:43 (muokattu 07.04.2020 08:21:55)

Jucciz: Itse hahmotan D-miksolyydisenä. Kotisatama on mulle D, mutta ymmärrän ja pystyn hyväksymään sen, jos se jollekulle muulle on G.

https://www.guitarmusictheory.com/in-what-key-is-sweet-home-alabama/
Tuolla on mun mielestä hyvä analyysi asiasta jonka lopputulos on että yksiselitteistä vastausta ei ole.

Toinen tiukka vääntö oli Black Magic Woman. Meneekö se luonnollisessa vai harmonisessa mollissa eli onko V asteen sointu A7 vai Am7.
Jonkun näköinen konsensus otettiin Jimi Hendrixiltä eli A7#9.
Sax-pappa
07.04.2020 09:37:55
baron: https://www.guitarmusictheory.com/in-what-key-is-sweet-home-alabama/
Tuolla on mun mielestä hyvä analyysi asiasta jonka lopputulos on että yksiselitteistä vastausta ei ole.

Toinen tiukka vääntö oli Black Magic Woman. Meneekö se luonnollisessa vai harmonisessa mollissa eli onko V asteen sointu A7 vai Am7.

Molempia olen soittanut onnellisen tietämättömänä näistä ongelmista. Taitaa musiikin puristaminen teoreettiseen muottiin olla yhtä hankalaa kuin maailmankaikkeuden rakennetta selvittävien kaavojen synnyttäminen ; )
thejjlmusic
07.04.2020 09:46:24 (muokattu 07.04.2020 09:51:42)
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, joka liittyi kappaleaihiooni. Yritin sen sointujen perusteella lisätä sointuasteet olettaen, että kyse olisi d-duurista:

D - Fis/Cis - E - Gism - A - Gm - Dmaj7 - Hmaj7 - Dmaj7 - Amaj7 - Gmaj7 - Emaj7 - Em7 - FIS

I - III-duuri - II-duuri - bVm - V - IVm - I maj7 - VI maj7 - I maj7 - V maj7 - IV maj7 - II maj7 - IIm7 - III-duuri

Noinko nuo sointuasteet merkittäisiin vai miten? Jos D-duurissa II-asteen sointu on e-molli ja kappaleessa on käytetään E-duuria, niin merkitäänkö II-duuri eli duuri mainitaan erikseen?
baron
07.04.2020 09:54:15

thejjlmusic: Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, joka liittyi kappaleaihiooni. Yritin sen sointujen perusteella lisätä sointuasteet olettaen, että kyse olisi d-duurista:

D - Fis/Cis - E - Gism - A - Gm - Dmaj7 - Hmaj7 - Dmaj7 - Amaj7 - Gmaj7 - Emaj7 - Em7 - FIS

I - III-duuri - II-duuri - bVm - V - IVm - I maj7 - VI maj7 - I maj7 - V maj7 - IV maj7 - II maj7 - IIm7 - III-duuri

Noinko nuo sointuasteet merkittäisiin vai miten?

Ainakin sen verran voi yksinkertaistaa että pelkät isot tolpat riittää kertomaan että duurisointu eli pelkkä III riittää.
Mollisointu joko ii tai IIm.
thejjlmusic
07.04.2020 11:05:07
baron: Ainakin sen verran voi yksinkertaistaa että pelkät isot tolpat riittää kertomaan että duurisointu eli pelkkä III riittää.
Mollisointu joko ii tai IIm.

Mutta olisiko silloin niin, että jos pyytää soittajaa soittamaan D-duurin II-asteen soinnun niin sieltä tulisi E-molli, eikä E-duuri?
baron
07.04.2020 12:08:54 (muokattu 07.04.2020 12:09:32)

thejjlmusic: Mutta olisiko silloin niin, että jos pyytää soittajaa soittamaan D-duurin II-asteen soinnun niin sieltä tulisi E-molli, eikä E-duuri?

Varmaan tulisi mutta jos oot kirjoittanut II ja lukee sen niin pitäisi tulla duuri ja kun oot kirjoittanut IIm niin molli.
Epämuusikko
07.04.2020 12:40:51
baron: Joku vuosi sitten meillä oli tällä palstalla tiukka vääntö "Sweet Home Alabama" sävellajista.

Joo. Ei mennä siihen.
Arkka
07.04.2020 14:51:42

Bodomin Under Grass And Cloverissa vähän sama ilmiö. Eka kuulin biisin alkavan duurisävellajin I:llä, sit aivot muljahti ja aloin kuulemaan sen mollisävellajin III:na. Nyt kun sitä voi kuunnella kumpana vaan, niin melkonen ero löytyy fiiliksestä. Tiedä sitten, miten oli tarkoitettu kuultavaksi, mutta hyvä esimerkki siitä, kuinka subjektiivisesti asiat voi kuulla.
https://www.youtube.com/watch?v=1gpfzCxiQ-A

E-duurin kuulemista III:na helpottaa tuossa kun starttaa säkkäristä puolen minsan tienoilta.
EP
08.04.2020 21:06:19
baron: ..

Ahh.. Mieliaihe!

Mä oon soittanut sitä useimmiten niin, että V asteen sointu on eka am7 ja sitten toisieksi viimeisenä sointuna ennen
I- astetta, se on A7!
baron
08.04.2020 22:25:36

EP: Ahh.. Mieliaihe!

Mä oon soittanut sitä useimmiten niin, että V asteen sointu on eka am7 ja sitten toisieksi viimeisenä sointuna ennen
I- astetta, se on A7!

No humppamuusikon korva vaatii sen.
Piisihän menee koko ajan D-doorisessa eikä tarvitse tollaisia "hupsutteluja"
Tuolla on kunnon analyysi piisistä:
https://humbuckersoup.com/how-to-play/black-magic-woman-santana/
EP
08.04.2020 23:58:00 (muokattu 09.04.2020 00:07:11)
baron: No humppamuusikon korva vaatii sen.
Piisihän menee koko ajan D-doorisessa eikä tarvitse tollaisia "hupsutteluja"

No eihän se "hupsuttelu"sitä sulje pois. Itse kutsuisin sitä ehkä toisin.
Vastaavia tapauksia on ja kuulostaa paremmalta.
baron
09.04.2020 08:08:49

EP: No eihän se "hupsuttelu"sitä sulje pois. Itse kutsuisin sitä ehkä toisin.
Vastaavia tapauksia on ja kuulostaa paremmalta.

Voi joko soinnuttaa "omalla korvalla" tai kuunnella Santanaa.
Funkånaut
09.04.2020 09:12:44

Mä kuuntelen vaan orkkista Black Magic Womanista, ei mitään käppä-covereita.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)