Funkånaut 16.10.2020 08:22:03 | |
---|
En ole vieläkään löytänyt hyvää syytä sille, ettei opettelisi nuotteja ja nuottikirjoituksen alkeita. Samaa kuin "ei sointuasteita tartte opetella." Ehkei tartte, mutta kyllä niiden ymmärtämisestä on melko paljon iloa esmes transponoinnin suhteen. Ei nuoteista soittamisen osaamisen tarvitse tarkoittaa, ettei osaisi muita konsteja enää. Työkalu siinä, missä muutkin ja on aina paree omata monta työkalua. Tietty on paljon skenejä, joissa länsimaisesta musakirjoitustavasta ei ole liikaa iloa, muttei se estä muista skeneistä kinnostavien juttujen opettelua nuottien(kin) avulla. Paljon selkeämpää ja joutuisampaa lämmätä vaikka jousisoittajalle tai puhaltajalle soitettavasta ideasta nuotit eteen kuin selittää "vedä siihen silleen tsöh tsöh vittu" "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." |
Vessajono 16.10.2020 08:44:05 | |
---|
Funkånaut: En ole vieläkään löytänyt hyvää syytä sille, ettei opettelisi nuotteja ja nuottikirjoituksen alkeita. Jimi ja Pekka ei osanneet nuotteja diu diu " If You cant stand the get out of the kitchen" !! Br Tami, Lion # 79 |
ituvirtanen 16.10.2020 09:46:19 | |
---|
Vessajono: Jimi ja Pekka ei osanneet nuotteja diu diu Eikä alkuun Pacokaan mutta tällaista kolaajaa laput ovat vieneet hurjasti eteenpäin. Työkalu, minulle tarpeellinen. |
GiovanniDiRondo 02.12.2020 05:50:19 | |
---|
Kyllä mä ainakin laitan nuoteille ajan säästämiseksi esim. jotain rumpubasarin rytmikuvioita tai laulustemmoja.Joskus laitoin sointulappuihin dynamiikka-merkinnät, mutta kun huomasin, etteivät ne kiinnostaneet soittajia, niin annoin olla. Oikeastaan suurin hidaste omassa musiikkiharrastuksessa on ollut se, että varsinkin nuottien kirjoitustaito on hyvin huonosti sujuvaa. Joskus kun on pyydetty nuotteja omasta sävellyksestä, niin se on harmittanut. Toisaalta nuottikirjoituksen ilmaisuvoima on tavallaan puutteellinen, koska aika-arvoja ei aina voi oikein järkevällä tavalla merkitä, niin ne täytyy tulkita kuitenkin lopulta musiikin tyylilajin perusteella. Siis jos nyt puhutaan rytmimusiikista. Afrikkalaistaustaiseen rytmiikkaan ajatus rytmin jakamisesta kahden potensseihin kun ei istu kovin luontevasti. Musiikki on silti koko ajan kulkenut rytmisesti ja dynaamisesti köyhempään suuntaan, ja sitä kautta "kuilu" nuottikirjoituksen ja itse musiikin välillä on kaventunut. Toki nykyaikana sointimaisemat tallennetussa musiikissa ovat hyvin keskeisiä, eikä niitä voi mitenkään dokumentoida nuottikirjoituksen avulla. Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa |
Kefiiri 02.12.2020 09:11:20 | |
---|
GiovanniDiRondo: Joskus laitoin sointulappuihin dynamiikka-merkinnät Tuohan on hyvä idea... minulla on soittokavereita jotka lukevat nuotteja huomattavasti sujuvammin kuin itse niitä kirjoitan. Kaikkea ei laiteta nuoteille mutta välillä on vaivatonta merkata jokin kuvio näkyviin, sitten se pölähtää saman tien ilman selittelyjä. Dynamiikan merkkaaminen voisi vielä vahvistaa dynaamisia vaihteluita. (Soittajilla tuntuu olevan erilaisia käsityksiä hiljaisen kohdan ja kovemman rypistyksen välisestä dynamiikka-alueesta. Jonkun kanssa ollaan heti samoilla linjoilla, toinen taas mielestään keventää tatsia mutta käytännön eroa äänikuvassa ei ole havaittavissa juuri ollenkaan.) En ole musiikin asiantuntija. |
morfin_mafer 09.12.2020 04:13:44 | |
---|
Vaikka esim. teknobiiseissä on aikas yksin kertaiset melodiat silloin kun niitä on niin saadakseen aikaan hittibiisin pitää olla aika iskevät soinnut vaikka ne ovatkin vain sellaisia lyhyitä looppeja ja ihan pelkkä 4 iskun looppi ei riitä jota toistetaan koko biisin ajan. Kyllä sen jotenkin pitää muuttua kokoajan biisin ajan mutta ehkä vähän erilailla säätämällä erikohdissa syntetisaattorin asetuksia, kuten vaikka attack, release, jne. sillä tavalla, että homma kuullostaa hyvältä. |