Aihe: Kysymyksiä klassisen musiikin säveltapailukäytännöistä
1 2
IJarro
08.06.2007 23:43:52 (muokattu 08.06.2007 23:46:41)
Meijän teoriaope sanoi joskus aikanaan, että hän ei kattele täällä ainuttakaan TITI-nallea!

K-aluisten tavujen käytön se toki salli, mut nekin ihan vaan lausuntaa helpottamaan. Eli mitään säädöksiä ei ikinä ollut.

Joskus se ope neuvoi niiskasemaan jokun nopean tauon kohdalla ettei tempo lähde hidastumaan. Ei siitäkään kyllä lopulta mitään tullut kun jotkut veti sen vähän yli: Tantata tatatata takata"SNIIF"ka taka...
Let's do some living after we die...
baron
09.06.2007 00:52:52

Eikös Oye Como Va ollut:

"Tar-za-ni kii-pe-si puu-hun ja pu-to-si. Ei saa puu-hun kii-ve-tä---Soo!"

;)

Ai, noinko akateemisissa korkeampaan musiikin opetukseen tähtäävissä professorivetoisissa oppilaitoksissa opetetaan 2/3 clave??
Money for nothin' and chicks for free
nadabrahma
09.06.2007 12:21:10
Ajatteletko sä yksinkertaisemmatkin rytmit niin? Koska mä en ainakaan ajattele, en käsitä miksi epätavallisemmista asioista pitäisi tehdä sen hankalampia.

en.

mun tämän hetkinen tavoite on se, et saisin "ohjelmoitua" pääni ulos koko ajatuksesta, et rytmeillä on mitään tekemistä laskemisen kanssa. okei, laskeminen voi olla ihan okei apuväline aluksi, mut mä haluan et musiikki "hengittää" sen sijaan et se kuulostaa jollekin lineaariselle nakutukselle.

mä luulen, et musa toimii samaan tapaan kuin puhe. ei mun tarvitse ikinä laskea tavuja lauseista, et mä osaan sanoa ne. tai ei mun tarvitse "laskea" mun käden liikkeitä kun teen duunia tms..

mitä mä olen kuunnellut intialaista, korealaista ja iranilaista "klassista" musaa, niin niissä rytmeissä on erilainen viba kun meillä. musiikin todellinen rytmi on jossakin siellä iskujen välissä koko ajan.
piiska2
10.06.2007 09:46:08
okei, laskeminen voi olla ihan okei apuväline aluksi, mut mä haluan et musiikki "hengittää" sen sijaan et se kuulostaa jollekin lineaariselle nakutukselle.

Säveltapailu on apuväline soittamiselle (ja laulamiselle), niinkuin musiikin teoriakin. Rytmin luvun ei tarvitse olla aneemista puuhastelua.

mä luulen, et musa toimii samaan tapaan kuin puhe. ei mun tarvitse ikinä laskea tavuja lauseista, et mä osaan sanoa ne. tai ei mun tarvitse "laskea" mun käden liikkeitä kun teen duunia tms..

Nuottiin kirjoitetut rytmiarvot alkavat pikkuhiljaa muodostua sanoihin verrattaviksi kokonaisuuksiksi harjoittelun myötä. Eli silmä hahmottaa nuoteista isompia kokonaisuuksia (tahdin tai useamman). Painavien iskujen löytäminen auttaa vaikeidenkin rytmien opettelussa.

Huom! Vaikka pop-musassa korostetaankin kakkosta ja nelosta, nuotinluvun kannalta kannattaa opetella "näkemään" ykkönen ja kolmonen.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
nadabrahma
11.06.2007 08:02:28 (muokattu 11.06.2007 08:03:26)
Nuottiin kirjoitetut rytmiarvot alkavat pikkuhiljaa muodostua sanoihin verrattaviksi kokonaisuuksiksi harjoittelun myötä. Eli silmä hahmottaa nuoteista isompia kokonaisuuksia (tahdin tai useamman). Painavien iskujen löytäminen auttaa vaikeidenkin rytmien opettelussa.

Huom! Vaikka pop-musassa korostetaankin kakkosta ja nelosta, nuotinluvun kannalta kannattaa opetella "näkemään" ykkönen ja kolmonen.

mä osaan kyllä lukea nuotteja suhteellisen hyvin. mä pystyn seuraamaan melko vaivatta messiaenia, varesea, ligetiä, lutoslawskia tai whatever kyllä nuoteista, mutta silti mua ei kiinnosta nuotit juuri lainkaan. mun mielestä musiikki menee syvemmälle kun pitkään musteläiskät paperilla.

ei intialaisia rytmejä pysty oppimaan tuijottamalla nuotteja. ne rytmiset painotukset ja nyanssit menee kaikkien numeeristen ja binääristen arvojen toiselle puolelle. sen musan pitää hengittää.

ehkä mä vaikutan harrastelijalle ja diletantille sen takia, mut ehkä mä en vaan enää välitä.
Janus
11.06.2007 10:52:20
mä osaan kyllä lukea nuotteja suhteellisen hyvin. mä pystyn seuraamaan melko vaivatta messiaenia, varesea, ligetiä, lutoslawskia tai whatever kyllä nuoteista, mutta silti mua ei kiinnosta nuotit juuri lainkaan. mun mielestä musiikki menee syvemmälle kun pitkään musteläiskät paperilla.

ei intialaisia rytmejä pysty oppimaan tuijottamalla nuotteja. ne rytmiset painotukset ja nyanssit menee kaikkien numeeristen ja binääristen arvojen toiselle puolelle. sen musan pitää hengittää.

ehkä mä vaikutan harrastelijalle ja diletantille sen takia, mut ehkä mä en vaan enää välitä.

Etnopojun comeback. Siistii.

_____

Uskoisin, että tietyssä vaiheessa noista rytmisanoista on yllättävästi etua etenkin noiden "vaikeiden" 5:een ja 7:ään menevien jakojen osalta. Esim. puhallinorkesterimateriaalissa puilla saattaa tulla eteen aika nopeasti oktaavin mittainen asteikkojuoksutus (yleensä toonikasta toonikaan, etenkin kappaleen/taitteiden lopuissa), joka merkitään septolina. Tollanen "ryöpsähdys" on sit hyvin usein koko kappaleen ainoa vähän ihmeellisempi poikkeusjako, ja saattaa siksi tulla eteen esim. nuorten puhallinorkesterissa sellaisille soittajille, jotka eivät ole tuollaisiin poikkeusjakoihin esim. soittunneilla vielä tutustuneet, vaikka yhtyesoitto muuten sujuisikin. Siksi tossa tilanteessa kapun sanakirjassa toi "ja-lo-vii-na-pu-te-li" tms. voi muodostua hyödylliseksi apuvälineeksi.
nadabrahma
11.06.2007 11:15:33 (muokattu 11.06.2007 16:15:43)
Etnopojun comeback. Siistii.

pikemminkin noloa.

mä huomasin vaan, et mun on ilmeisesti pakko pitää turpani kiinni joistakin asioista, jos haluan ylipäätään olla tekemisissä ihmisten kanssa. sain aiemmin bännit, kun joku ilmeisesti loukkaantui pahasti mun sanomisista. ei sillä, että kokisin olevani pahoillani, koska mä en missään vaiheessa ole mennyt henkilökohtaisuuksiin ja itsetarkoituksellisesti pyrkinyt loukkaamaan ketään, toisin kuin monet mun "opponenteista".

eli moderaattorit: se olen todellakin minä. potkikaa mut pois jos haluatte. viekää tuhkatkin pesästä prkl.

EDIT

Mod.huom. Saamasi pitää, bannit ovat täällä elinikäisiä. Suosittelemme sosiaalisen kanssakäymisen perussääntöjen harjoittelua esimerkiksi tosielämän tilanteissa.
piiska2
12.06.2007 14:14:20
pikemminkin noloa.

mä huomasin vaan, et mun on ilmeisesti pakko pitää turpani kiinni joistakin asioista, jos haluan ylipäätään olla tekemisissä ihmisten kanssa. sain aiemmin bännit, kun joku ilmeisesti loukkaantui pahasti mun sanomisista. ei sillä, että kokisin olevani pahoillani, koska mä en missään vaiheessa ole mennyt henkilökohtaisuuksiin ja itsetarkoituksellisesti pyrkinyt loukkaamaan ketään, toisin kuin monet mun "opponenteista".

eli moderaattorit: se olen todellakin minä. potkikaa mut pois jos haluatte. viekää tuhkatkin pesästä prkl.

EDIT

Olisit heti sanonut, että olet "pallomeri-ikäinen" = alle 30.
Kyllä se siitä tasottuu kun ikää tulee ja huomaa, että muukin kuin intialainen musiikki on "syvällistä" ;)
Bitti-Hiisi
12.06.2007 22:11:02
Uskoisin, että tietyssä vaiheessa noista rytmisanoista on yllättävästi etua etenkin noiden "vaikeiden" 5:een ja 7:ään menevien jakojen osalta. Esim. puhallinorkesterimateriaalissa puilla saattaa tulla eteen aika nopeasti oktaavin mittainen asteikkojuoksutus (yleensä toonikasta toonikaan, etenkin kappaleen/taitteiden lopuissa), joka merkitään septolina. Tollanen "ryöpsähdys" on sit hyvin usein koko kappaleen ainoa vähän ihmeellisempi poikkeusjako, ja saattaa siksi tulla eteen esim. nuorten puhallinorkesterissa sellaisille soittajille, jotka eivät ole tuollaisiin poikkeusjakoihin esim. soittunneilla vielä tutustuneet, vaikka yhtyesoitto muuten sujuisikin. Siksi tossa tilanteessa kapun sanakirjassa toi "ja-lo-vii-na-pu-te-li" tms. voi muodostua hyödylliseksi apuvälineeksi.

Aivan.

(Korostan vielä, että olin keskustelun aloituksessa ainoastaan pakkotavuja vastaan, eli mun mielestä oikeat jaot tulisi kokeissa hyväksyä, lausui oppilas ne millä tavuilla tai äännähdyksillä tahansa...)
By your command!
piiska2
13.06.2007 17:46:30
Aivan.

(Korostan vielä, että olin keskustelun aloituksessa ainoastaan tavuja vastaan, eli mun mielestä oikeat jaot tulisi kokeissa hyväksyä, lausui oppilas ne millä tavuilla tai äännähdyksillä tahansa...)

Ai vaikka: skili-aaba uu-bi duu-bi ski-ba-du daa-ba di-daaa...
kepulainen
13.06.2007 18:23:57
Ai vaikka: skili-aaba uu-bi duu-bi ski-ba-du daa-ba di-daaa...

tai vaikka: RRRAAAAJJJJJJ-RRRRRRAAAAAAAJIIIIIIII-RRRRRAAAAAIIIIIJJJJJ... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)