Aihe: transporoitu partit. = se jossa soittimet on kirj. korkeudella?
1 2
piiska2
31.05.2007 09:54:25
Partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.

Toistan, partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.

Siis....jos luet klassista partituuria niin siinähän on valmiiksi transponoitu jokainen soitin valmiiksi, joka tekee partituurisoitosta haastavan ja jopa v--mäisen tehtävän.
Itse olen ihmetellyt miksi tällainen käytäntö.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
31.05.2007 10:17:41

Siis....jos luet klassista partituuria niin siinähän on valmiiksi transponoitu jokainen soitin valmiiksi, joka tekee partituurisoitosta haastavan ja jopa v--mäisen tehtävän.

Just siksi.
Money for nothin' and chicks for free
JPQ
31.05.2007 11:24:24

Yritän kirjoittaa soittimet klassiseen tyyliin joten pitääkö mun ne transponoida?
Sävis
31.05.2007 12:11:00

Näin siis tosiaan klassisen ohjelmiston puolella (Mozart ja kaverit). Nykyään käytäntö on kirjoittaa partituuri in C.
Säviksen pimeä puoli
JPQ
31.05.2007 12:15:00

Näin siis tosiaan klassisen ohjelmiston puolella (Mozart ja kaverit). Nykyään käytäntö on kirjoittaa partituuri in C.

Aha vaikka sinfonia orkesterille ? selvä tämä jos näin on. Ja hyvä jos näin on.
Sävis
31.05.2007 13:55:39
Aha vaikka sinfonia orkesterille ? selvä tämä jos näin on. Ja hyvä jos näin on.

Kyllä. Ihan kaikille kokoonpanoille.
Säviksen pimeä puoli
Dr Dominant
01.06.2007 09:13:39

Kiinnostuin, koska transponoidulla ja in C partsikalla molemmilla on puolensa, miksi partituuri tulee kirjoittaa in C? Ja toinen kyssäri, mistä saakka in C partituuri on ollut käytäntö?

Mulla on muutama kuvio missä pyörin suomen ulkopuolella, näissä kuvioissa suositaan transponoitua partituuria. Ei sillä, molemmat käy ja itse kirjoittelen transponoituja partsikoita, ryhdyin miettimään pitääkö mun muuttaa tapani ja jos niin miksi.
"Dr. Dominant, I presume?"
Sävis
01.06.2007 09:25:01
Kiinnostuin, koska transponoidulla ja in C partsikalla molemmilla on puolensa, miksi partituuri tulee kirjoittaa in C? Ja toinen kyssäri, mistä saakka in C partituuri on ollut käytäntö?

Mulla on muutama kuvio missä pyörin suomen ulkopuolella, näissä kuvioissa suositaan transponoitua partituuria. Ei sillä, molemmat käy ja itse kirjoittelen transponoituja partsikoita, ryhdyin miettimään pitääkö mun muuttaa tapani ja jos niin miksi.

Yleensä partituuria lukee kapellimestari tai joku muu sellainen, joka haluaa saada mahdollisimman paljon irti teoksesta kokonaisuutena. Kun partituuri on in C, niin hahmottuu homma erittäin paljon nopeammin. Harvemmin soittajat katsovat partituuria ja silloinkin jos katsovat, niin yleensä he haluavat katsoa mitä joku toinen soittaa jossain tietyssä kohdassa. Silloinkin soittajan on helpompi hahmottaa kokonaisuus ja se, millä korkeudella mikäkin soi, kun partituuri on in C.

Tuosta en osaa tarkkaan sanoa, milloin tähän käytäntöön on siirrytty. Nykyisin se kuitenkin tuntuu olevan näin ainakin Suomessa.
Säviksen pimeä puoli
Dr Dominant
01.06.2007 10:12:10

Yleensä partituuria lukee kapellimestari tai joku muu sellainen, joka haluaa saada mahdollisimman paljon irti teoksesta kokonaisuutena. Kun partituuri on in C, niin hahmottuu homma erittäin paljon nopeammin. Harvemmin soittajat katsovat partituuria ja silloinkin jos katsovat, niin yleensä he haluavat katsoa mitä joku toinen soittaa jossain tietyssä kohdassa. Silloinkin soittajan on helpompi hahmottaa kokonaisuus ja se, millä korkeudella mikäkin soi, kun partituuri on in C.

Tuosta en osaa tarkkaan sanoa, milloin tähän käytäntöön on siirrytty. Nykyisin se kuitenkin tuntuu olevan näin ainakin Suomessa.

Just, kiitoksia ja kumarrus.
piiska2
01.06.2007 10:12:16 (muokattu 01.06.2007 10:13:01)

Täytyy luottaa suhun, kun kerta opiskelet sävellystä.
Tähän uudistukseen ei kulunutkaan kuin muutama sata vuotta ;)

Mietin vain, että jos soittaa aloittelija/lapsiorkan kanssa niin on kätevämpää käyttää transponoitua partituuria. (Ei kannata sanoa, että soita soiva D tmv.)
Sävis
01.06.2007 10:44:44
Täytyy luottaa suhun, kun kerta opiskelet sävellystä.
Tähän uudistukseen ei kulunutkaan kuin muutama sata vuotta ;)

Mietin vain, että jos soittaa aloittelija/lapsiorkan kanssa niin on kätevämpää käyttää transponoitua partituuria. (Ei kannata sanoa, että soita soiva D tmv.)

Joo, lasten kanssa toi on hieman hankalaa. Lapsiorkestereiden johtajien pitäisi osata nuo transponoinnit niin hyvin, ettei tulisi sekaannuksia.

Muistan kyllä, kun joskus eräs kapellimestari sanoi aloittelevalle käyrätorvistille: "Soita soiva a." No eihän se tajunnut mitä se tarkoitti. :)
Säviksen pimeä puoli
Dr Dominant
01.06.2007 11:05:46

Sitten on paljon sellaisia ei-ammattikapuja, jotka ei transponoi nopeasti, joten tykkäävät transponoidusta partsikasta kun se on treenitilanteessa siinä mielessä helpompi. Sitten noiden puhaltimien orkestroinnin osalta transponoidusta partsikasta näkee sen "soundin" helpommin kuin in C-partsikasta, kun ne osuu viivastolle suhteessa soittimen rekisteriin samalla tavalla.

Juu, tätä pähkäilyä tää on...
JPQ
01.06.2007 11:39:30

Joo, lasten kanssa toi on hieman hankalaa. Lapsiorkestereiden johtajien pitäisi osata nuo transponoinnit niin hyvin, ettei tulisi sekaannuksia.

Muistan kyllä, kun joskus eräs kapellimestari sanoi aloittelevalle käyrätorvistille: "Soita soiva a." No eihän se tajunnut mitä se tarkoitti. :)

Minusta tuntuu että:
Toisaalta lapsi orkesterille onneksi? en ole kirjoittavassa ja toisekseen lapsiorkesterin johtajan muutenkin sanoisin pitäs olla tietyllä tapaa taitavampi.
Janus
01.06.2007 21:12:10
Minusta tuntuu että:
Toisaalta lapsi orkesterille onneksi? en ole kirjoittavassa ja toisekseen lapsiorkesterin johtajan muutenkin sanoisin pitäs olla tietyllä tapaa taitavampi.

Sopiiko kysyä, mille orkesterille olet kirjoittamassa?
JPQ
01.06.2007 23:55:11

Sopiiko kysyä, mille orkesterille olet kirjoittamassa?

Sopii kaikkea kysyä eri juttu tarvitseeko vastata tai saako vastauksen ja vastaus: en vielä millekkään eli toivon vain että joskus musaani joku elävä porukka/henkilö esittää. Sitä en perustele mitä henkilö tässä tarkoittaa aika ilmeistä tärkeimmältä osin. Haluaisin edes pienelle kokoonpanolle tehdä musiikkia joka esitetään oikeasti. Pieni on tässä 3-20 henkeä. Pienin setti jolla aika monia nyt miettiäni ideoita vois esittä 10 henkilöä tosin osan miellään pitäs osata yli yksi soitin et jousia jne joutuisi koneella laajentelemaan tuolloin. Ja toisekseen haluan jos softa/rauta orkkaan joudun tyytymään tehdä senkin esitys kelpoiseksi.
piiska2
03.06.2007 15:30:08
Sitten noiden puhaltimien orkestroinnin osalta transponoidusta partsikasta näkee sen "soundin" helpommin kuin in C-partsikasta, kun ne osuu viivastolle suhteessa soittimen rekisteriin samalla tavalla.

Tuo on varmaan tärkeimpiä syitä transponoidun partsikan käyttöön.

Jos trumpetistien naama on sininen, niin syynä voi olla liian pitkään ylä-apuviivoilla killuva melodia merkinnällä pianissimo (pp).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)