Hianomies 05.03.2007 12:35:28 | |
---|
Kun näistä pidätyksistä nyt tuli puhe, niin eikös ole vielä septimipidätys, joka voi purkautua sekä ylös- että alaspäin? Ylöspäin ilmeisesti silloin jos pidätys on johtosävelessä, kuten vaikka iki-ihanan Hoosianna-rallatuksen A-osan lopussa? Siinähän edellisen tahdin soinnussa esiintyvä sävellajin johtosävel jää soimaan toonikan päälle ja siitä purkautuu puolisävelaskeleen ylöspäin. Siinä onkin perinteisen äänenkuljetuksen mukainen kaksois- tai oikeastaan kolmoispidätys, jolloin johtosävel puretaan ylöspäin. Mutta jos septimipidätys on vain yhdessä äänessä, niin purkaus tapahtuu alaspäin. |
piiska2 07.03.2007 15:59:16 | |
---|
Eli palatessamme ekaan kysymykseen Sisältäähän Db11 ja Db9sus(4) siis äänet Db Gb Cb ja Eb? Jos näin on, niin helpointa olisi vetäistä Cb/Db (eli H/C#) niin jopa alkaa kuullostamaan McGyveriltä nimim. Ihmemies |
baron 07.03.2007 16:18:14 | |
---|
Eli palatessamme ekaan kysymykseen Sisältäähän Db11 ja Db9sus(4) siis äänet Db Gb Cb ja Eb? Dd9sus sisältää nuo + kvintin (Ab) Db11 sisältää vielä kvintinkin lisäksi terssin (F) Se pianonuottivoicing (Memories) josta mä sen löysin, sisälsi juuri nuo sun mainitsemat, mutta melodia käväisi Ab:ssa eli siitä se kvintti. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Hianomies 07.03.2007 17:17:38 | |
---|
Db11 sisältää vielä kvintinkin lisäksi terssin (F) Nyt on kaikista ansiokkaista selvityksistä huolimatta lapsi menossa pesuveden mukana. :) Kyllä se 11 vaan on niin tavallinen "laiskan lapunkirjoittajan 9sus4", että soittaja saa syyttää itseään, jos vaikka iskelmä/pop -genressä terssiä ja kvarttia rupeaa siihen yhtaikaa tarjoamaan. Vaikka merkintä sitten olis kuinka teoreettisesti väärin, niinkuin se tietysti on. |
kepulainen 07.03.2007 18:27:44 | |
---|
Kyllä se 11 vaan on niin tavallinen "laiskan lapunkirjoittajan 9sus4", että soittaja saa syyttää itseään, jos vaikka iskelmä/pop -genressä terssiä ja kvarttia rupeaa siihen yhtaikaa tarjoamaan. Vaikka merkintä sitten olis kuinka teoreettisesti väärin, niinkuin se tietysti on. Jep. Sehän juuri on sitä ammattitaitoa että osaa "väärinkirjoitetuista" lapuista taikoa "oikean" kuuloista hommaa genre huomioiden. |
Peter Spiegelmann 07.03.2007 20:16:45 | |
---|
Missäs Beatlesin "Get Back"-biisissä A7b10 vai mikä onkaan esiintyy? Olen nähnyt itse siitä kaksi versiota, A7-D-G-soinnuin ja G(7)-C-F-soinnuin. "Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done."
Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla. |
baron 07.03.2007 23:46:17 (muokattu 07.03.2007 23:47:05) | |
---|
Missäs Beatlesin "Get Back"-biisissä A7b10 vai mikä onkaan esiintyy? Olen nähnyt itse siitä kaksi versiota, A7-D-G-soinnuin ja G(7)-C-F-soinnuin. Northern Songs Ltd 1969 julkaisemassa Lennon/McCartneyn säveltämässä Get Back piisin pianonuoteissa. Voicing on A - H# - C# - E - G Mun mielestä korrekti sointumerkintä olisi A7#9 Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
baron 07.03.2007 23:48:06 | |
---|
Jep. Sehän juuri on sitä ammattitaitoa että osaa "väärinkirjoitetuista" lapuista taikoa "oikean" kuuloista hommaa genre huomioiden. Ei kuulu ammattitaitoon osata kirjoittaa yksiselitteiset sointumerkinnät? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
baron 08.03.2007 00:34:55 | |
---|
Nyt on kaikista ansiokkaista selvityksistä huolimatta lapsi menossa pesuveden mukana. :) Kyllä se 11 vaan on niin tavallinen "laiskan lapunkirjoittajan 9sus4", että soittaja saa syyttää itseään, jos vaikka iskelmä/pop -genressä terssiä ja kvarttia rupeaa siihen yhtaikaa tarjoamaan. Vaikka merkintä sitten olis kuinka teoreettisesti väärin, niinkuin se tietysti on. Mä lueskelen iltalukemiseksi Levineä ja sattui kuin tilauksesta silmään: "A persistent myth is that "the 4th takes the place of the 3rd in a sus chord." This was true at one time, but in the 1960s, a growing acceptance of dissonance led pianists and guitarists to play sus voicings both with the 3rd and the 4th." Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Dr Dominant 08.03.2007 08:23:43 | |
---|
Mä lueskelen iltalukemiseksi Levineä ja sattui kuin tilauksesta silmään: "A persistent myth is that "the 4th takes the place of the 3rd in a sus chord." This was true at one time, but in the 1960s, a growing acceptance of dissonance led pianists and guitarists to play sus voicings both with the 3rd and the 4th." ironiamoodi päälle Mythbusters asialla - jes!! Nyt on kaikilla lupa laittaa terssi ja kvartti sointuun yhtäaikaa!! ;-) Kontekstihan ei perinteisesti ratkaise ... ironiamoodi pois päältä Eli riippuu kontekstista. Jos tuuppaa tuon terssin ja kvartin automaatilla yhtäaikaa aina kun on sus niin voi tulla tyylillisiä törmäyksiä. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 08.03.2007 08:42:29 (muokattu 08.03.2007 08:44:34) | |
---|
Eli riippuu kontekstista. Jos tuuppaa tuon terssin ja kvartin automaatilla yhtäaikaa aina kun on sus niin voi tulla tyylillisiä törmäyksiä. Levine antaa aika monta esimerkkiä: Jos hajoitus on sopiva ja terssi alhaalla ja kvartti ylhäällä ei ainakaan kovin pahaa dissonanssia (eihän se oo kuin b9). Jos päinvastoin saadaan vähän maustetta keittoon. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
kepulainen 08.03.2007 09:50:31 | |
---|
Levine antaa aika monta esimerkkiä: Jos hajoitus on sopiva ja terssi alhaalla ja kvartti ylhäällä ei ainakaan kovin pahaa dissonanssia (eihän se oo kuin b9). Jos päinvastoin saadaan vähän maustetta keittoon. Menikö nyt kuitenkaan ihan oikein päin? |
Jorbagha 08.03.2007 09:54:05 (muokattu 08.03.2007 09:56:16) | |
---|
(eihän se oo kuin b9)? Menikö nyt kuitenkaan ihan oikein päin? Aivan. Tuo b9 on juurikin se kaikkein rajuin dissonanssi jota sointuhajotuksen keskellä pyritään aktiivisesti välttämään. Toisinpäin (kvartti alhaalla, terssi ylhäällä) se olisi maj7, joka ainakin omaan korvaani on huomattavasti helpommin sulatettava. Tästä juuri kirjoitin ensimmäisessä postuksessani tähän ketjuun... Nämä asiat selkiytyvät huomattavasti kun jättää kirjan hetkeksi käsistään ja itse kokeilee pianolla mikä soundaa miltäkin. Oonpa aika körny. |
baron 08.03.2007 09:58:38 (muokattu 08.03.2007 09:59:16) | |
---|
Menikö nyt kuitenkaan ihan oikein päin? No joo, väärinpäin meni tietysti, olin yön aikana ehtinyt unohtaa, mitä illalla olin lukenut. (Olin mä ne illalla pianolla kokeillut) Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Dr Dominant 08.03.2007 10:05:42 | |
---|
Levine antaa aika monta esimerkkiä: Jos hajoitus on sopiva ja terssi alhaalla ja kvartti ylhäällä ei ainakaan kovin pahaa dissonanssia (eihän se oo kuin b9). Jos päinvastoin saadaan vähän maustetta keittoon. Niin, en mä sitä vastaan intä etteikö vois käyttää voicingissa molempia, pointti on se että kun pistät sen tanssikeikalla perustonaaliseen biisiin missä sen sus4-soinnun jälkeen tulee todennäköisesti dominanttisointu jossa pidätys on purettu, voi olla että asiakaskuntakin huomaa ... ;-) Sitä tarkoitin sillä kontekstilla. Itse ajattelen ko. soundit kuten vaikka m13:kin enemmän tuonne modaaliseen maastoon. "Dr. Dominant, I presume?" |
kepulainen 08.03.2007 10:07:59 | |
---|
No joo, väärinpäin meni tietysti, olin yön aikana ehtinyt unohtaa, mitä illalla olin lukenut. (Olin mä ne illalla pianolla kokeillut) Nii. Se b9 on se PAHIN dissonanssi, jos se on biisissä näkkileipää, niin silloin ollaan todella dissonoivassa maailmassa jo, ja "harmonia-logiikat" menee melkoiseksi line writing -hommaksi. Yksi kivankuuloinen poppispuolellakin käytettävä hajoitus tuosta terssi+kvartti -hommasta on C-F-G-C-E, taas kvartti alla, terssi päällä...ja nyt tää selostus alkaa kuulostamaan ihan kummelilta!:) |
baron 08.03.2007 12:03:25 | |
---|
Nii. Se b9 on se PAHIN dissonanssi, jos se on biisissä näkkileipää, niin silloin ollaan todella dissonoivassa maailmassa jo, ja "harmonia-logiikat" menee melkoiseksi line writing -hommaksi. Levinen seuraava kappale käsittelee susb9 sointua ja se on vielä lukematta, siitä sotku. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
Hianomies 08.03.2007 12:20:35 | |
---|
Levinen seuraava kappale käsittelee susb9 sointua ja se on vielä lukematta, siitä sotku. Baronin teoriaväitöskirja: "How to apply harmonic structures as described in M. Levines Jazz Theory Book to traditional Finnish dance music from Ture Ara to Anneli Mattila" . :D |
piiska2 08.03.2007 17:45:01 | |
---|
Levinen (loistava) kirja on jazz-kirja. Popmusassa omat käytäntönsä. Monet pianistit (laiskat?) soittavat soinnut C11 tai C9sus Bb/C :nä joka toimii. G:tä ei tartte olla mukana, koska kvintti on melko turha harmonisesti ajatellen. Hauskaa, että yksi sointu saa enemmän keskustelua kuin muusikoiden pätkätyöt ;) |
baron 08.03.2007 17:55:09 (muokattu 08.03.2007 17:57:35) | |
---|
Levinen (loistava) kirja on jazz-kirja. Popmusassa omat käytäntönsä. Mä oon aloittelija, joka on lueskellut vähän sieltä täältä: Mitä mä klasariteoriaa oon lukenut, ei se juuri poikkea jatsista eikä jazz taas popista. Backlundinkin hienon kirjan nimi on Improvisointi pop/jazzmusiikissa Eiks tuo susb9 oo just kovien hevimiesten sointu? Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |