Aihe: Mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys?
1 2
aaro
21.03.2007 22:20:12
Ai se "Tuli kirkkoon lintu ja lapsi, he eteeni istuivat"....

jotain sinnepäin

"tuli kirkkoon mies ja lasti" eiku lapsi...

ööh, oliko toi lintujuttu joku juttu jota en ymmärtänyt vai lauletaanko sitä useilla versioilla..?
lehtiju2
22.03.2007 23:56:22 (muokattu 23.03.2007 01:04:45)
- Marilyn
- Do you wanna dance?
- Joku "Mare" tms. meriaiheinen ilm. italialainen biisi, jonka Eino Grön lauloi suomeksi (ainakin biisin alku on aku ankka -soinnutuksella)
- hidas biisi jonka nimeä en tiedä mutta jonka sanat menevät: "Oh my love, my darling, I hunger for your love..." (ilm. 50-luvulta - Elvis???)
- Only one
- Ujo (Kaseva, b/c-osa meneekin sitten tällä toisella "klassisella" soinnutuksella: F, G, C, Am...)
- Let's twist again
- Leskisen Kaksoiselämän a-osa

Miten näitä löytyikin näin vähän, vaikka luulin että näitä on maailma pullollansa...???
tyttönen
24.03.2007 20:10:54
Ainaskin se kyllä kuulostaa ihan Aku Ankalta...varsinkin kun semmoisella "akuankka -kompilla" soittaa tuota sointukiertoa.

Täähän on myös esim. siinä rallatuksessa "pikkuiset kultakalat lammessa ui/niiden kalaäiti huolestui/uikaa uikaa jos osaatte/ja ne uivat ja uivat sen uskotte!"

Tämä kaava vaan pyörimään ja tulee nerokasta musaa.
it mustn't sound bad
texjazz
24.03.2007 22:48:54

Täähän on myös esim. siinä rallatuksessa "pikkuiset kultakalat lammessa ui/niiden kalaäiti huolestui/uikaa uikaa jos osaatte/ja ne uivat ja uivat sen uskotte!"

Rohkenisin olla hivenen eri mieltä. Minä komppasin sitä näin: C, C/E, F, G. Hop hop ja däpä däpä! Ei siinä mollia ole.
"Ruoho istuu lumen alla, odottaa että lumi menisi, ja tulisi kevät" Pekka Parkkinen
tyttönen
25.03.2007 14:36:45
"Minä komppasin sitä näin: C, C/E, F, G."

No ihan miten vaan. Voihan sen niinkin. Se on sitten pelkkä 1,4,5,1-kierto. Mutta tyylikkäämpi se on niinku mä sanoin. Laittaa vaikka Cmaj7, Am7, Fm6 ja G niin tulee tyylikäs rallatus.
it mustn't sound bad
markkuliini
25.03.2007 17:41:33

"Minä komppasin sitä näin: C, C/E, F, G."

No ihan miten vaan. Voihan sen niinkin. Se on sitten pelkkä 1,4,5,1-kierto. Mutta tyylikkäämpi se on niinku mä sanoin. Laittaa vaikka Cmaj7, Am7, Fm6 ja G niin tulee tyylikäs rallatus.

Voihan aku ankka-kierron laittaa mihin biisiin tahansa, mutta sovittaminen ja kappaleen alkuperäiset soinnut eivät ole ihan sama asia.

Kysymys taisi kuitenkin olla että mitkä kappaleet menevät (alunperin)noilla soinnuilla, eikä se että mihin kappaleisiin tuo sointukierto saadaan menemään.

Nipottaen täältä tähän. :)
tyttönen
25.03.2007 20:09:25 (muokattu 25.03.2007 20:10:05)
"Voihan aku ankka-kierron laittaa mihin biisiin tahansa, mutta sovittaminen ja kappaleen alkuperäiset soinnut eivät ole ihan sama asia.

Kysymys taisi kuitenkin olla että mitkä kappaleet menevät (alunperin)noilla soinnuilla, eikä se että mihin kappaleisiin tuo sointukierto saadaan menemään."

No mä nipo-nipotan takaisin :) Jaa että voi laittaa mihin biisiin tahansa?Nimenomaanhan vain jotkut kappaleet pyörii tuolla sointukierrolla. Siinä täytyy olla sellainen runko että se pyörii. Niin no, tunnustan, en ole kuunnellut mitään alkuperäislevytystä tästä ko. biisistä, en tiedä mitään alkuperäissointuja.
it mustn't sound bad
markkuliini
26.03.2007 00:38:06

Jaa että voi laittaa mihin biisiin tahansa?

Jep! Se on eri asia kuulostaako sovitus tuollaisen käsittelyn jälkeen hyvältä tai tyylinmukaiselta.

Puhuinkin pohjimmiltaan siitä että sovittaa voi miten haluaa. Ja sointuja voi muuttaa myös siten että niiden funktio pysyy samana (toisinsanoen tyhmempi kuulija ei edes huomaa että mitään on muutettu), tai sitten kappaleen voi laittaa aivan remonttiin. Esim. Pat Boonen big band levy jossa kaveri sovitti heavy-klassikoita aivan uuteen uskoon.
Blue Moon
27.03.2007 15:01:53

-- hidas biisi jonka nimeä en tiedä mutta jonka sanat menevät: "Oh my love, my darling, I hunger for your love..." (ilm. 50-luvulta - Elvis???)

Unchained Melody.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unchained_Melody
lehtiju2
01.04.2007 01:26:56
Unchained Melody.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unchained_Melody

Jep! Kiitos!
panadol
08.04.2007 02:03:37
Tos ois melko hyvää juttua jatsista ja rhythm changesistä, 2. sivulla myös oivia soivia nuottiesimerkkejä: http://people.uncw.edu/russellr/rhythm.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)