Aihe: G+7 ja G7
1 2
baron
20.02.2007 16:05:32

Taikka jos puhuu ylennetyistä soinnuista(niinkuin yleensä)niin C# cic D#dis jne..

itse puhun ainakin noin. Tosin kun puhuu vähemmän teoriaa opiskelleiden kanssa niin ne puhuu Cylennetystä ja Dylennetystä ja sit mä rupeen repeilemään niille siitä ja sillee..

En mä sitä tarkoittanut vaan miten sanotaan alt-asteikon sointu C7b9#5
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
panadol
20.02.2007 18:58:32
Noissa sun esimerkeissä on väärinkäsityksen mahdollisuus ja silloin sulut selvittämään

eli C(#5) ylinouseva kvintti, (C#)5 cis powerchord

Kiitos Baron, nuo sulkeet on hyvä idea. Jotenkin mua jäi kuitenkin häiritsemään tuo perussävelen sulkeminen, liekö sitten mielessäni psykologisesti vain niin "tärkeää informaatiota" soinnun kannalta. Onko tämä jokin yleisesti hyväksytty tapa? Entä jos sen vitosen laittaisi sulkeisiin ilmaisemaan että kyseessä on terssitön "powerchord":

C#(5) = cis powerchord ?
baron
20.02.2007 19:32:28

C#(5) = cis powerchord ?

Joteskin tuo näyttää fiksummalta.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
kepulainen
20.02.2007 22:37:48
Ei noihin löydy yhtä 100% oikeaa tapaa, aina joku ymmärtää väärin, mutta siinä se osaaminen juuri mitataankin pystyykö kontekstista päättelemään "huonotkin" merkit "oikeiksi".
BobHope
20.02.2007 22:57:47

Minusta suurta septimiä ei voi ilmaista +-merkin avulla. Mutta hyväksyttyjä tapojahan on useita: maj7, "kolmiomerkki" jne.

Erittäin kiintoisa tapa löytyi wigwamin epävirallisilta nettisivuilta: merkataan maj pelkällä j:llä eli Cmaj7=Cj7
>>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>>
aaro
22.02.2007 22:01:20
En mä sitä tarkoittanut vaan miten sanotaan alt-asteikon sointu C7b9#5

Niinpä niin
tyhmä minä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)