![]() 10.12.2006 13:16:51 (muokattu 10.12.2006 13:18:05) | |
---|---|
Hehe, eiköhän tää ollut tässä ihan puolin ja toisin. Kyllähän sitä väitellä saa, vaikken mäkään oikein osaa päättää, oliko loosahin kirjouksissa sarkasmia vai ei.. :-) Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 10.12.2006 23:22:39 (muokattu 10.12.2006 23:35:34) | |
Hehe, eiköhän tää ollut tässä ihan puolin ja toisin. Hehe, eiköhän ollut joo. Hauskaa oli kuitenkin. Edit: Kysyjälle kuitenkin vihjeenä, että se funkympi groove ei synny perussuomalaisella sointupohjalla Am, C, G, E7 tai vaikkapa Am, F, G, E7 tai vielä vaikka Am, Dm, Am, E7. Sillä syntyy Juicea ja perusiskelmää. GIGO | |
![]() 10.12.2006 23:59:27 (muokattu 11.12.2006 00:01:01) | |
funkympi groove ei synny perussuomalaisella sointupohjalla Am, C, G, E7 tai vaikkapa Am, F, G, E7 tai vielä vaikka Am, Dm, Am, E7. Sillä syntyy Juicea ja perusiskelmää. Äh.. :-) Musta harmonialla ja melodialla ei ole paljoakaan tekemistä sen liian "suomalaisuuden" kanssa, vaan olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. Juice kuulostaa Juicelta jos herra itse sitä vetäisi, mutta jos sä antaisit Juicen biisin vaikka Incognitolle soitettavaksi ja sovitettavaksi, niin siitä ei tulisi suomalaisen kuuloista sitten millään, vaikka kuinka soinnut ja melodia pysyisikin 100% samanlaisina. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 11.12.2006 00:05:57 | |
Äh.. :-) Musta harmonialla ja melodialla ei ole paljoakaan tekemistä sen liian "suomalaisuuden" kanssa, vaan olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. Samaa mieltä. Miettikää vaikka sitä Maroon5 hittiä "this love". Siinäkö on jotenkin suomihumppaa erilaisemmat soinnut? Yksinkertaisuudessaan A-osa G7-Cm-Fm-Ddim ja B-osa Cm-Fm-Bb-Eb ja C-osa Fm-Cm-G7-Cm... Kyllä se rytmiikka on avainsana jos haluaa "funkympaa musaa". | |
![]() 11.12.2006 00:21:13 (muokattu 11.12.2006 00:24:21) | |
Äh.. :-) Musta harmonialla ja melodialla ei ole paljoakaan tekemistä sen liian "suomalaisuuden" kanssa, vaan olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. Juice kuulostaa Juicelta jos herra itse sitä vetäisi, mutta jos sä antaisit Juicen biisin vaikka Incognitolle soitettavaksi ja sovitettavaksi, niin siitä ei tulisi suomalaisen kuuloista sitten millään, vaikka kuinka soinnut ja melodia pysyisikin 100% samanlaisina. Nythän päästiin asiaan, eli rytmiikkaan/ sovittamiseen ja tuotantoon. Sieltähän se "groove" kuitenkin suurimmaksi osaksi lähtee. Tuollaista on vaan hirveän vaikea lähteä selittämään kenellekään, jos kysymys kuuluu:" Miksi musani kuulostaa liian suomalaiselta?" Hienot neli- tai viissoinnut voi unohtaa heti kättelyssä. Olen ollut tuottajana ja äänittänyt niin monta juttua, jossa soittajina on ollut ogelipoikia, sibiksen kasvatteja tai muulla tavoin kasvaneita "ammattimuusikoita", eikä niilläkään ole ollut välttämättä mitään hajua, miten groove syntyy. Tekninen täydellisyys on ollut tärkeämpää. Toisaalta James Brownilla ei ollut mitään hajua teoriasta tms. , vaan hän teki paljon vastoin sääntöjä ja silti groovas aivan sikana. Ei tollasia juttuja voi puhkiselittää. Elämä kasvattaa, jos kasvattaa. Jos joku kysyy paljonko on 1+1, ni kai se on ihan v**un urpoa ruveta selittämään jotain avaruusfysiikkaa? Kyllä niitä pätijöitä on maailma täynnä, tekijöitä aika paljon vähemmän. GIGO | |
![]() 11.12.2006 00:24:55 (muokattu 11.12.2006 00:31:41) | |
jos kysymys kuuluu:" Miksi musani kuulostaa liian suomalaiselta?" Hienot neli- tai viissoinnut voi unohtaa heti kättelyssä. Miten niin hienot neli- ja vitossoinnut voi unohtaa heti kättelyssä? Ne on juuri niitä, joita perussuomalasesta iskelmähutusta ei paljoakaan löydy. Olen ollut tuottajana ja äänittänyt niin monta juttua, jossa soittajina on ollut ogelipoikia, sibiksen kasvatteja tai muulla tavoin kasvaneita "ammattimuusikoita", eikä niilläkään ole ollut välttämättä mitään hajua, miten groove syntyy. Tekninen täydellisyys on ollut tärkeämpää. Tottakai he eivät saa soittoonsa sellaista pop/jazz-groovea, mitä pop/jazz-muusikot saavat. Klassiseen musiikkiin sellainen ei yksinkertaisesti kuulu, joten sitä ei klassisissa opinnoissa juurikaan opiskella. Sen musatyylin hienoudet on jossain aivan muualla. Ei pop/jazz muusikotkaan pysty noin vain hyppäämään toiseen tyylin, jos eivät sitä ole ikänään harjoitelleet. Sekä klassisilla- että pop/jazz-muusikoilla on täysi oikeus ammattimuusikon titteliin, heidän osaamisensa vaan painottuu eri alueille. Toisaalta James Brownilla ei ollut mitään hajua teoriasta tms. , vaan hän teki paljon vastoin sääntöjä ja silti groovas aivan sikana. Missä biisissä James Brown tekee vastoin "sääntöjä", ja mitä sääntöjä rikotaan? Klassisen musiikin äänenkuljetustako? Varmasti, mutta pop/jazz-musiikin rytmiikkaa ja harmoniaa tuskin. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 11.12.2006 00:30:41 | |
Olis erikoisen siistiä, jos kimurantt1 antaisi kysyjälle jonkin järkevän ohjeen, eikä jankkais mun kanssa. Itse olen ihan tyytyväinen siihen mitä teen. Kysyjä ilmeisesti ei? GIGO | |
![]() 11.12.2006 00:34:38 (muokattu 11.12.2006 01:07:37) | |
Olis erikoisen siistiä, jos kimurantt1 antaisi kysyjälle jonkin järkevän ohjeen, eikä jankkais mun kanssa. Eikös ne ohjeet tuolla rivien välissä tule? Esim. Musta harmonialla ja melodialla ei ole paljoakaan tekemistä sen liian "suomalaisuuden" kanssa, vaan olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. En mä tätä jankkaamisena ajattele. Sä annat aloittajalle neuvoja, jotka mun mielestä eivät todellakaan auta tekemään funkympaa tai jotenkin ei-niin-suomalaista musaa, ja mä puolestani yritän perustella miksi näin ei ole. Tämähän on keskustelupalsta. Se ei tarkoita sitä, että kaikkien pitää olla asioista samaa mieltä, eihän? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 11.12.2006 00:41:19 (muokattu 11.12.2006 00:49:45) | |
Musta harmonialla ja melodialla ei ole paljoakaan tekemistä sen liian "suomalaisuuden" kanssa, vaan olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. Ei ihan noin, mutta sinne päin = ) Tämähän on keskustelupalsta. Se ei tarkoita sitä, että kaikkien pitää olla asioista samaa mieltä, eihän? Pakko olla samaa mieltä. Muuten tulee paha mieli. heh heh No mutta... Meitsi hyppää koisimaan välillä, että jaksaa taas huomenna vääntää middleä lisää. Yät. GIGO | |
![]() 11.12.2006 00:50:25 | |
Mutta jos minulta tilataan georgemichael-groovea, teen sen niin hyvin, ettei tilaajalle jää kysyttävää. ..olisi kiva kuulla. | |
![]() 11.12.2006 01:02:01 (muokattu 11.12.2006 01:05:53) | |
Viimeinen lisäys poistuikin? :-) Missä vaiheessa mä olen alkanut teoretisoimaan yli hilseen (lainaa vaikka ne pätkät)? Sä itse aloitit puhumaan mm. sointuasteista, joten oletin että sulla on edes jonkin verran tietämystä teoriasta. Saiskos siitä sun tekemästä GeorgeMichael-groovesta näytteitä? Kun kuuntelee esim. James Brownin musaa, niin sehän perustuu 95 prosenttisesti tiukkaan komppiosastoon ja laulajan kovaan meininkiin. Kitaroitakin käytetään suurimmassa osassa biisejä ikäänkuin perkussiosoittimena. Jos haluaa funkya musaa, niin ensin pitää hommata sellainen rumpali, joka osaa soittaa perusbiitin pirun tiukasti. Sen jälkeen basisti, joka hallitsee synkoopit ja opettaa rumpali myös reagoimaan niihin. Sitten karismaattinen laulaja, joka tajuaa, että ainoa tapa laulaa ei ole laulaa tarkkaa melodiaa. Mukaan vielä kitaristi tai kosketinsoittaja, joiden ainoa komppityyli ei ole soinnun soittaminen tahdin ykköselle. Sointukierroksi käy oikeasti melkein mikä vaan. Tottakai asiaa auttaa, jos harmoniassa kuuluu muutakin kuin Aku Ankka-kierto ja Suomi-iskelmät, mutta jos komppiryhmä ja laulaja hoitavat homman kotiin, silläkään ei ole niin väliä. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 11.12.2006 16:18:14 | |
Tämä keskustelu kiteyttää melko tehokkaasti miksi en enään juuri Mnetissä keskustele. KESKUSTELUN ALOITTAJALLE Ota se doorinen moodi haltuun. Usein groove musassa ei ole kamalasti sointuja. Kokeile kompata vaikkapa Am7 D x tai: Am Hm x Jammaile noihin doorista Amollia, eli muuten sama kuin Amolli, mutta korvaa F fissällä. Tritonus on myös oleellinen juttu, eli alennettu kvintti. Kyseisissä tapauksissa Eb (tietty soinnusta riippuen). Myös blues asteikkoa sotket joukkoon, voipi toimia. Groove on paljolti rytmistä kiinni, ei niinkään soinnuista, Em G#m kulunkin saa tarvittaessa groovaamaan. Sitten kolmimuunteisuuden "fiilis" toisinaan toimii myös. | |
![]() 11.12.2006 16:35:35 (muokattu 11.12.2006 16:36:31) | |
Tämä keskustelu kiteyttää melko tehokkaasti miksi en enään juuri Mnetissä keskustele. Poliisitkin tuli paikalle. Hienoa. Erittäin useasti keskustelut lähtevät uusille vesille. Tästä ei pitäisi joutua putkaan. Jos ITSE luit yhtään vastauksia niin parhaimmat vastaukset tulivat jo heti viestiketjun alussa: Sharkman: tutki niitten coolien biisien nuotteja.. sieltä se löytyy. sitten vaan plagioimaan. kimurantti1: Se, että kuuntelet paljon coolia musaa, plokkaat cooleja biisejä, tee niistä cooleista biiseistä coolit transkriptiot ja mietit mikä tekee niistä biiseistä cooleja. :-) Paras tapa oppia on kopioida muilta. + ...olennaista ennemminkin rytmiikka ja biisin sovitus yleensä. loosah: Mene doorisen/ miksolyydisen skaalan soinnulla. Viljele seiskoja. ----------------------------------------- J.Ahonen: KESKUSTELUN ALOITTAJALLE Ota se doorinen moodi haltuun. Usein groove musassa ei ole kamalasti sointuja. Kokeile kompata vaikkapa Am7 D x tai: Am Hm x Jammaile noihin doorista Amollia, eli muuten sama kuin Amolli, mutta korvaa F fissällä. Tritonus on myös oleellinen juttu, eli alennettu kvintti. Kyseisissä tapauksissa Eb (tietty soinnusta riippuen). Myös blues asteikkoa sotket joukkoon, voipi toimia. Groove on paljolti rytmistä kiinni, ei niinkään soinnuista, Em G#m kulunkin saa tarvittaessa groovaamaan. Sitten kolmimuunteisuuden "fiilis" toisinaan toimii myös. Jos arvostelet muiden keskustelijoiden kirjoituksia, niin kerropa nyt mitä varsinaisesti UUTTA sinä tähän keskusteluun toit? | |
![]() 11.12.2006 23:56:47 (muokattu 12.12.2006 00:36:19) | |
Tämä keskustelu kiteyttää melko tehokkaasti miksi en enään juuri Mnetissä keskustele. Sä varmaan voit perustella väitettäsi vähän? Musta tässä keskustelussa on tullut paljonkin ohjeita, vaikka niitä saakin välillä rivien välistä lukea. Tämä on keskustelupalsta. Se ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi olla asioista aina samaa mieltä. Sitäpaitsi keskustelu on musta pysynyt ihan hyvin alkuperäisessä aihepiirissä. Toki groove syntyy aivan ensisijaisesti rytmiikasta, ja harmoniassa doorinen moodi on hyvä lähtökohta. Mä en kuitenkaan voi allekirjoittaa sitä, etteikö groovemusassa olisi paljoa sointuja. Ei esim. James Brownin musasta kovin kieroja harmonioita löydy, mutta jos otetaan esimerkiksi mikä tahansa Incogniton levy, muuttuu ääni kellossa. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 14.12.2006 13:30:32 | |
Funk on asennemusaa. Oon koittanut miettiä, mikä se asenne on vaan en oo saanut kiinni-> Siksi ei luonnistu. Kertoisko joku? So What? Who Cares? What ever... | |
![]() 14.12.2006 14:48:25 | |
Funk on asennemusaa. Oon koittanut miettiä, mikä se asenne on vaan en oo saanut kiinni-> Siksi ei luonnistu. Kertoisko joku? Kuuntele levyjä ja apinoi, kuten täällä on jo aiemminkin sanottu. Sitä ei joulupukki tuo ilmaiseksi lahjana... | |
![]() 14.12.2006 17:16:19 (muokattu 14.12.2006 17:16:38) | |
Kuuntele levyjä ja apinoi, kuten täällä on jo aiemminkin sanottu. Sitä ei joulupukki tuo ilmaiseksi lahjana... Plaa, plaa... kyse oli asenteesta! So What? Who Cares? What ever... | |
![]() 14.12.2006 17:20:04 | |
Plaa, plaa... kyse oli asenteesta! Jota ei opi levyjä kuuntelemalla, niinkö? Pitäiskö rap-asennetta hankkia liittymällä jengeihin ja tappamaan pari ganstaa? Plaa Plaa itelles! | |
![]() 14.12.2006 17:32:44 | |
Kuuntele levyjä ja apinoi, kuten täällä on jo aiemminkin sanottu. Sitä ei joulupukki tuo ilmaiseksi lahjana... Osta J.B. peruukki ja mene saunaan. Tule hikisenä pois, vedä peruukki päähän ja kiljaise mikkiin muutaman kerran. Syntyy loisto musaa. Tätähän vois kokeilla oikeesti. Genret p*rseeseen | |
![]() 14.12.2006 17:35:32 | |
Jota ei opi levyjä kuuntelemalla, niinkö? Pitäiskö rap-asennetta hankkia liittymällä jengeihin ja tappamaan pari ganstaa? Plaa Plaa itelles! Sitähän mä tässä just funtsailin...Mitä pitää tehdä, jotta oppii funk-asennetta? Siis noin niiko teoriassa. Siis asennetta, ei komppia tai sointuja. Kuunnella levyjä? So What? Who Cares? What ever... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)