Janus 29.06.2006 15:36:01 | |
---|
No ensinnäkään tuolle sointutyypille (dominanttisointu) oikea asteikko ei ole "duuri" (ts. jooninen-moodi), joten kyseinen sointu esiintyy tonaalisessa musiikissa yleisimmin A#-duurissa V-asteella, jossa on vain 10# ylennystä. Itseasiassa tonaalisessa musiikissa *yleisimmin* toi sointu taitaa esiintyä välidominanttina vitoselle (A#7) D#-mollissa, jossa on vain 6# ylennystä. siis V/V | V | I || E#7 | A#7 | D#m ||
|
J.Ahonen 29.06.2006 16:01:30 | |
---|
Varmasti menee. Kannattaa kirjoittaa se F7/Eb, niin sen ymmärtää muutkin soittajat... F7/D# vs. F7/Eb .......?!?!? Olenko minä ihan saatanan fiksu jäbä kun ymmärrän kummatkin samanlaisina sointuina? No kai tämä nyt on taas tätä.....Jotkut on ilmeisesti lukenut aika pitkälle jotain sointuanalyysiä, jos ei tota hokase... |
philias23 29.06.2006 17:11:19 | |
---|
F7/D# vs. F7/Eb .......?!?!? Olenko minä ihan saatanan fiksu jäbä kun ymmärrän kummatkin samanlaisina sointuina? No kai tämä nyt on taas tätä.....Jotkut on ilmeisesti lukenut aika pitkälle jotain sointuanalyysiä, jos ei tota hokase... Jep, tietämättömänä on elämä helpompaa, forrest gump. |
philias23 29.06.2006 17:12:22 | |
---|
Itseasiassa tonaalisessa musiikissa *yleisimmin* toi sointu taitaa esiintyä välidominanttina vitoselle (A#7) D#-mollissa, jossa on vain 6# ylennystä. siis V/V | V | I || E#7 | A#7 | D#m ||
Älä nyt tuu sotkee mun ja baronin hiekkalaatikolle! |
baron 29.06.2006 17:50:33 | |
---|
Itseasiassa tonaalisessa musiikissa *yleisimmin* toi sointu taitaa esiintyä välidominanttina vitoselle (A#7) D#-mollissa, jossa on vain 6# ylennystä. siis V/V | V | I || E#7 | A#7 | D#m ||
Tä! Aina kun mä soitan bluesia His-duurissa, niin tuohan on neljännen asteen sointu ja siinä erittäin tavallinen. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Humu 29.06.2006 18:13:52 | |
---|
No kai tämä nyt on taas tätä.....Jotkut on ilmeisesti lukenut aika pitkälle jotain sointuanalyysiä, jos ei tota hokase... Hölmöyden ja fiksuuden välillä on hiuksenhieno raja...todettiin muistaakseni Spinal Tapissa?!;D |
Janus 30.06.2006 01:06:55 | |
---|
Hölmöyden ja fiksuuden välillä on hiuksenhieno raja...todettiin muistaakseni Spinal Tapissa?!;D Spinal Tapissa todettiin myös, että C##-molli on surullisin sävellaji. |
Janus 30.06.2006 01:26:56 | |
---|
Olenko minä ihan saatanan fiksu jäbä kun ymmärrän kummatkin samanlaisina sointuina? No kai tämä nyt on taas tätä.....Jotkut on ilmeisesti lukenut aika pitkälle jotain sointuanalyysiä, jos ei tota hokase... Olethan sä. Teoria tappo ainakin mun luovuuden ajat sitten. M.net is like a box of chocolates... |
Apricot 30.06.2006 03:20:59 | |
---|
Teoriassa kaikki on mahdollista käytännössä. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Humu 30.06.2006 06:25:28 | |
---|
Olethan sä. Teoria tappo ainakin mun luovuuden ajat sitten. No en tiedä luovuudesta, mutta ainaki terveen maalaisjärjen se on näköjään vieny mennessään?!;D |
baron 30.06.2006 08:16:44 | |
---|
No en tiedä luovuudesta, mutta ainaki terveen maalaisjärjen se on näköjään vieny mennessään?!;D Voi herran jestas, täähän on teoriapalsta, järki pitää hakea muualta. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Synastikki 30.06.2006 08:34:05 | |
---|
F7/D# vs. F7/Eb .......?!?!? Olenko minä ihan saatanan fiksu jäbä kun ymmärrän kummatkin samanlaisina sointuina? No kai tämä nyt on taas tätä.....Jotkut on ilmeisesti lukenut aika pitkälle jotain sointuanalyysiä, jos ei tota hokase... no nehän on periaatteessa sama sointu... se on vaa ku jotkut tuhattaunot ei tajuu et D# = Eb... kuten eräässä topicissa joku kysy että mikä on sointu Ab ja sitten ku sille sano että se on sama ku G# ni sit sil leikkas :D Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
Synastikki 30.06.2006 08:34:47 | |
---|
Voi herran jestas, täähän on teoriapalsta, järki pitää hakea muualta. Teoriassa ei ole järkeä. MOT. Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
R.Syke 07.07.2006 19:08:14 | |
---|
Teoriassa ei ole järkeä. MOT. No teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei ;) |
Corvus 07.07.2006 19:31:53 | |
---|
no nehän on periaatteessa sama sointu... se on vaa ku jotkut tuhattaunot ei tajuu et D# = Eb... Tasavireisillä soittimilla (mm. nauhallinen kitara ja koskettimet) nämä soivat samoina sävelinä. Silloin kun bändissä on tällaisia soittimia, on muidenkin soittimien tyydyttävä tasavireiseen soitantaan. Jousiorkesteri taas pystyy soittamaan intervallit puhtaina, jolloin noidenkin sävelten välille tulee pieni ero. |
Janus 07.07.2006 23:21:15 | |
---|
Tasavireisillä soittimilla (mm. nauhallinen kitara ja koskettimet) nämä soivat samoina sävelinä. Silloin kun bändissä on tällaisia soittimia, on muidenkin soittimien tyydyttävä tasavireiseen soitantaan. Jousiorkesteri taas pystyy soittamaan intervallit puhtaina, jolloin noidenkin sävelten välille tulee pieni ero. No hyvä. Juuri noin. Mutta tässä ei todellakaan ollut kysymys tuosta, vaan siitä, että F7 on mm. Bb-duuriasteikkoon perustuva sointu, jossa ei todellakaan ole D#-säveltä. Siksi sitä ei kannata pistää myöskään sointumerkkiin, kun enharmonisesti pätevä ja ylivoimaisesti selkeämpi F7/Eb on jo yleisessä käytössä. Sointu = asteikko. Helvetin guitarpro-sukupolvi. |
Corvus 08.07.2006 11:23:42 | |
---|
Näinhän se on. Ei taida F7:lla sointuna olla oikein käyttöä missään sellaisessa sävellajissa, jossa D esiintyy korotettuna. |
baron 08.07.2006 12:39:34 (muokattu 11.07.2006 10:44:40) | |
---|
Näinhän se on. Ei taida F7:lla sointuna olla oikein käyttöä missään sellaisessa sävellajissa, jossa D esiintyy korotettuna. H7:n tritonuskorvaus??? Edit: II-V-I E-duurissa tritonuskorvauksella F#m7- F7- Emaj7 Saadaan vielä kromaattisesti laskeva bassolinjakin, niin bändin tyhmin jätkäkin pääsee tuntemaan itsensä tärkeäksi. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |