baron 15.06.2006 12:58:55 | |
---|
Katohan, tänks. Joo nyt näyttääkin samallaiselta:) Mä pistäisin ton tokan omaan nuottiin. Jos asettelu olisi tarkkaa, niin sitten kolmannen (jotta se sus olisi 100%varmasti liidissä). E: ..ja ihan vaan siksi, että se aloittelija ei tietäis "C11" soinnusta kuin C-E-G ja 11=F ja ilman pientä septimiä toi kuulostais joltain muulta kuin mitä oikeasti haettiin..eli soittais tietämättään juuri tuon E-F terssi-pidätys samaan aikaan. E2: ..tai paremminkin vielä aloittelijan nuottiin parempi 7sus4, se ysi nimittäin ei tuo mitään dramaattista uutta siihen sointutyyppiin, kuten esim. 13.. Tää aloittelija ei jätä soinnusta mitään "alempaa" terssiä pois paitsi 13 soinnusta undesimin. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Janus 15.06.2006 14:36:12 | |
---|
Katohan, tänks. Joo nyt näyttääkin samallaiselta:) Mä pistäisin ton tokan omaan nuottiin. Jos asettelu olisi tarkkaa, niin sitten kolmannen (jotta se sus olisi 100%varmasti liidissä). Ihan hyvä pointti toi. Mä karsastan tota kolmatta sen takia, että tossa tulee yksinkertaisesti liikaa informaatiota - liian pitkät sointumerkit lukea prima vistana ihan normaalitempollakin. Tota C11-C#11 jne. käytettäessä soittaja osaa varmasti lukea ekan voicingin ja yhdistää sen tohon sointumerkkiin, ja sit kromaattisesti siirtää pinoa aina puolikkaalla ylöspäin. Pysyy liidikin oikeanlaisena. E: ..ja ihan vaan siksi, että se aloittelija ei tietäis "C11" soinnusta kuin C-E-G ja 11=F ja ilman pientä septimiä toi kuulostais joltain muulta kuin mitä oikeasti haettiin..eli soittais tietämättään juuri tuon E-F terssi-pidätys samaan aikaan. E2: ..tai paremminkin vielä aloittelijan nuottiin parempi 7sus4, se ysi nimittäin ei tuo mitään dramaattista uutta siihen sointutyyppiin, kuten esim. 13.. Juu, ihan oikeassa olet, mutta harvemmin ihan aloittelijoille tuollaista tekstuuria pitäis kirjoittaa... jos pitäis yksinkertaistaa, mä voisin ehkä vielä merkitä ton Bb/C - B/C# - C/D - Db/Eb. Kvintti jäis pois, mutta so not. Ai miten niin tikusta asiaa? ;) |
philias23 15.06.2006 17:48:51 | |
---|
Ihan hyvä pointti toi. Mä karsastan tota kolmatta sen takia, että tossa tulee yksinkertaisesti liikaa informaatiota - liian pitkät sointumerkit lukea prima vistana ihan normaalitempollakin. Tota C11-C#11 jne. käytettäessä soittaja osaa varmasti lukea ekan voicingin ja yhdistää sen tohon sointumerkkiin, ja sit kromaattisesti siirtää pinoa aina puolikkaalla ylöspäin. Pysyy liidikin oikeanlaisena. Noh, riippuu mihin käyttöön se nuotti on tehty. Se Vm7/I merkintä ei bändisoitossa ole todellakaan mikään vaikea, kiippari/skitta soittaa Vm7 ja basisti I. Sanoisin että suurin osa bändikouluista soittaa tuolla tavalla nuotinnetun lähemmäs totuutta kuin "11" merkinnän tai 9sus4 merkinnän. Tästä johtuen ne toivelaulukirjan Ebm/C merkinnät ovat, jotta todellisuudessa tulisi se puolivähennetty sointu kun bändillä soitetaan, vaikka soittajat eivät tietäisi mitään ko. sointutyypistä. Toivelaulukirjoissa on yllättävän hyviäkin sovituksia kun vaan ne bassot soitetaan niin kuin ne siellä nuoteissa lukee eikä sointumerkkejen pohjalta. Juu, ihan oikeassa olet, mutta harvemmin ihan aloittelijoille tuollaista tekstuuria pitäis kirjoittaa... jos pitäis yksinkertaistaa, mä voisin ehkä vielä merkitä ton Bb/C - B/C# - C/D - Db/Eb. Kvintti jäis pois, mutta so not. Joo se kvintti on vielä turhempi siellä kuin se ysi. Jos pelkistää niin sen "ison sointuvärin" saa 1-4-7-13, voicing olis parempi 1-7-11(4)-13. Ja vastaava 13sus4 merkintä kauttasoinnuilla on tiettykin se IVmaj7/I, esim. Bbmaj7/C...mutta tänhän tiesi kaikki! |
philias23 15.06.2006 17:51:16 | |
---|
Tää aloittelija ei jätä soinnusta mitään "alempaa" terssiä pois paitsi 13 soinnusta undesimin. Sä et ookaan aloittelija vaan Pro! |
baron 15.06.2006 20:03:27 | |
---|
Sä et ookaan aloittelija vaan Pro! Mun ope on sanonut, että muuntamaton kvintti voidaan aina jättää pois kun se ei vaikuta soinnun luonteeseen ja perussävel kun se on sen bändin tyhmimmän jätkän heiniä, mutta muut pitää soittaa. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Dr Dominant 15.06.2006 22:42:21 | |
---|
Toivelaulukirjoissa on yllättävän hyviäkin sovituksia kun vaan ne bassot soitetaan niin kuin ne siellä nuoteissa lukee eikä sointumerkkejen pohjalta. Ja terveiset menee Heikkilän Ollille! ;) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Janus 15.06.2006 23:42:10 | |
---|
Ja terveiset menee Heikkilän Ollille! ;) "Ei helvetti, eihän tätä soinnuta itse Jumalakaan. Tämä on sävelletty väärin!" O.H. = mies, joka on keksinyt musiikin ;) |
Apricot 15.06.2006 23:55:11 | |
---|
Mun ope on sanonut, että... Kuka mahtaa olla tämä arvoituksellinen henkilö, jonka niin usein täällä mainitset? "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Dr Dominant 16.06.2006 02:45:04 | |
---|
"Ei helvetti, eihän tätä soinnuta itse Jumalakaan. Tämä on sävelletty väärin!" O.H. = mies, joka on keksinyt musiikin ;) Tää fraasi on kuriositeettinä aivan mahtava. Siitä vaan puuttuu yleensä ne hymiöt mitkä siellä kuuluis olla... Olli on kyllä hatunnoston arvoinen kaveri, järjetön tietopankki. Paljon on tullut Ollilta opittua. Mulla on koneella kansio nimellä "Ollin oppivuodet" ;) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Apricot 16.06.2006 04:44:50 (muokattu 16.06.2006 04:46:05) | |
---|
Mulla on koneella kansio nimellä "Ollin oppivuodet" ;) Se varmaan sisältää jotain muuta kuin Toivelaulukirjat 1 - 18 pdf:nä :) E: Anteeks, nyt oon kirjoittanut nuotteja koko yön enkä osaa mennä enää nukkumaan. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
baron 16.06.2006 08:39:04 | |
---|
Kuka mahtaa olla tämä arvoituksellinen henkilö, jonka niin usein täällä mainitset? Jäljet viittaa "sylttytehtaalle"! Sinne mistä kaikki tieto ja taito kevyestä musasta on peräisin. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |