Aihe: Mihin sävellystä opiskelemaan?
1 2 3
Erkki Linden
11.02.2006 09:34:09 (muokattu 11.02.2006 20:15:46)

Mielipiteiden vaihto avartaa, intensiivisessä opiskelussa tämä on se paras puoli.
Avartaa kahteen suuntaan, oppii ymmärtämään toisten, sekä myös omia mielipiteitä.

Tämä oli yksi niistä syistä, kun aloitin keskustelun Teidän kanssanne oman sinfoniani säveltämisestä.

Nyt olen paljon ymmärtäväisempi omista tekemisistäni ko. asiassa. Samalla olen valmiimpi vastaanottamaan mitä erilaisempia arvosteluita, mikäli sävellykseni esitetään.

Vaikka itse olen opiskellut vain itsekseni, kannatan kuitenkin kouluopetusta, sillä tällöin jää paljon turhia epävarmuuksia kaikista mahdollisista kysymyksistä/asioista kokematta.

Olihan eräs mottoni "opi niiltä jotka ovat jo oppineet".

Itseopiskelu on kylläkin pitkänpäälle raskasta, kun olin itseopiskellut 13 ammattia, täytyi lopettaa sekä opiskelu että työnteko.
Herra-X
11.02.2006 10:17:56
niillähän ei ole mitään minuuttitaksa meininkiä - itse asiassa ne kummaksui länsimaista aikatauluttamista - , vaan niillä on se guru- järjestelmä, joka meinaa sitä, että jos sä haluat jonkun vanhan parran oppilaaksi, niin se ei ole mikään pieni asia. se on suurin piirtein sama, kuin jos ryhtyisit seurustelemaan jonkun kanssa (miinus seksuaalinen ja eroottinen puoli tietenkin), koska opettaja on läsnä lähes koko ajan tyyliin mister miyagi ja daniel san karate kid- leffoissa. mun tietääkseni oppilas saattaa joissain tapauksissa jopa asua opettajansa luona ja auttaa siivoamisessa ja arkipäivän askareissa ja sitten välillä käydään kuuntelemassa yhdessä keikkoja, keskustellaan musasta, soitetaan yhdessä ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä.

Joskus muistan radiosta kuulleeni, että aikoinaan venäläiset pianisti lahjakkuudet muuttivat opettajansa taloon ja opiskelu ei todellakaan tainnut olla osa-aikaista.

Vielä itse aiheesta. Itse otan sävellystunteja yksityisesti ja on ollut älytön apu ja toivottavasti tulee olemaankin.
"Ai Beethoven?" kalamies#39 >-)))>
Sharkman
13.02.2006 12:11:06
Kuinkahan paljon tonne sibiksen sävellyspuolelle on opiskelijakiintiö?
Haluan vain päästä pätemään.
Sävis
13.02.2006 18:08:38
Kuinkahan paljon tonne sibiksen sävellyspuolelle on opiskelijakiintiö?

Viime vuosina on otettu 1-4 opiskelijaa.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM
Musica Nova 2006
Sharkman
13.02.2006 21:07:37 (muokattu 13.02.2006 21:08:52)
Viime vuosina on otettu 1-4 opiskelijaa.

Ja hakijoita varmaan riittää.. ei taida olla kovin kummosia mahdollisuuksia päästä. Täytyisi kai olla harvinaisen lahjakas.
Sävis
13.02.2006 22:40:29
Ja hakijoita varmaan riittää.. ei taida olla kovin kummosia mahdollisuuksia päästä. Täytyisi kai olla harvinaisen lahjakas.

No hakijoita ei ole kovin montaa kymmentä. Vuonna 2003 taisi olla 30 hakijaa. Ei täydy olla harvinaisen lahjakas, vaan täytyy tehdä paljon töitä ja osoittaa, että on valmis tekemään paljon töitä. Perusasiat täytyy toki olla hallinnassa.
Musica Nova 2006
Sharkman
13.02.2006 22:51:03
No hakijoita ei ole kovin montaa kymmentä. Vuonna 2003 taisi olla 30 hakijaa. Ei täydy olla harvinaisen lahjakas, vaan täytyy tehdä paljon töitä ja osoittaa, että on valmis tekemään paljon töitä. Perusasiat täytyy toki olla hallinnassa.

Kiitän ja kumarran rohkaisustasi. Minä jos kuka olen hullu työhevonen. Noilla perusasioilla tarkoitat varmaankin soittotaitoa, primavista laulua/soittoa, partituurin luku- ja ymmärrystaitoa, sekä musiikkihistorian tuntemusta? Mitä muuta kannattaisi vielä harjoitella?
Sävis
15.02.2006 12:57:01
Kiitän ja kumarran rohkaisustasi. Minä jos kuka olen hullu työhevonen. Noilla perusasioilla tarkoitat varmaankin soittotaitoa, primavista laulua/soittoa, partituurin luku- ja ymmärrystaitoa, sekä musiikkihistorian tuntemusta? Mitä muuta kannattaisi vielä harjoitella?

Kannattaa harjoitella hieman partituurinsoittoa pianolla. Joka vuosi tuota partituurinsoittoa ei pyydetä haastattelussa, mutta se saattaa kuitenkin tulla eteen. Olisi myös hyvä valmistautua ainakin henkisesti siihen, että joutuu antamaan improvisaationäytteen joko pianolla tai omalla instrumentillaan. Mikäli et ole vielä lukenut Otonkosken "Klang - uusin musiikki" ja Griffithsin "Musica nova" -kirjoja, kannattaa ne lukea huolellisesti ja mielellään myös kuunnella niitä teoksia, joista kirjoissa puhutaan. Haastattelussa kysytään usein "lempisäveltäjää", joten kannattaa valmistautua kertomaan omia mielipiteitään ja ajatuksiaan joistan lempisäveltäjistään. Saattaa myös käydä niin, että joudut laulamaan jonkun mainitsemasi kappaleen alkua tai muuta vastaavaa.
Musica Nova 2006
J.Ahonen
15.02.2006 16:28:17 (muokattu 15.02.2006 16:28:56)
Kummasti vain kaikki länsimaisen taidemusiikin tärkeimmät säveltäjät ovat säveltämistä opiskelleet. Kyllä se kannattaa.

En usko että säveltäjä pääsee mukaan skeneen, jos ei ole muodollisesti pätevä.
Luulen että moni säveltäjä on huomannut tietyn ahdasmielisyyden, ja opiskellut sävellystä vain ja ainoastaan sen tähden, että heidät otettaisiin "vakavasti".

Edit: En nyt tarkoita etteikö opiskelusta olisi hyötyä, on toki.
Herra-X
15.02.2006 16:36:04
Onko muuten tietoa, kuinka kernaasti Siban nuoriso-osastolle otetaan sävellyksen opiskelijoita? Itselläni olisi tarkoituksena kokeilla tänä keväänä. Kuukauden päästä pitäisi olla jo "paperit sisässä".
Sävis
15.02.2006 19:41:21
En usko että säveltäjä pääsee mukaan skeneen, jos ei ole muodollisesti pätevä.
Luulen että moni säveltäjä on huomannut tietyn ahdasmielisyyden, ja opiskellut sävellystä vain ja ainoastaan sen tähden, että heidät otettaisiin "vakavasti".

Edit: En nyt tarkoita etteikö opiskelusta olisi hyötyä, on toki.

Ei ehkä ihan noin, mutta onhan se totta, että opiskellessa pääsee jo luomaan niitä suhteita, joiden avulla on sitten helpompi saada teoksille esittäjiä ja säätiöiltä apurahoja jne.
Musica Nova 2006
Sävis
15.02.2006 19:43:19
Onko muuten tietoa, kuinka kernaasti Siban nuoriso-osastolle otetaan sävellyksen opiskelijoita? Itselläni olisi tarkoituksena kokeilla tänä keväänä. Kuukauden päästä pitäisi olla jo "paperit sisässä".

Tunnen kyllä muutamia, jotka ovat nuorisolla opiskelleet. En kyllä valitettavasti tiedä, kuinka hankalaa tai helppoa sinne pääsy on ollut.
Musica Nova 2006
Herra-X
15.02.2006 20:37:44 (muokattu 15.02.2006 20:38:38)
Tunnen kyllä muutamia, jotka ovat nuorisolla opiskelleet. En kyllä valitettavasti tiedä, kuinka hankalaa tai helppoa sinne pääsy on ollut.

No kohtahan näemme. Eniten huolestuttaa tuo pianon soitto. Kun siinä hakuoppaassa lukee, että pitää antaa näyte pianon soitto taidoista. Kuinka hyvä pitää olla? Valitsenko jonkin kappaleen etukäteen vai onko kyse prima vista soitosta?
Sävis
16.02.2006 09:45:43
No kohtahan näemme. Eniten huolestuttaa tuo pianon soitto. Kun siinä hakuoppaassa lukee, että pitää antaa näyte pianon soitto taidoista. Kuinka hyvä pitää olla? Valitsenko jonkin kappaleen etukäteen vai onko kyse prima vista soitosta?

Tuollainen näyte pitää antaa myös, kun pyrkii akatemian yliopistopuolelle. Luulisin, että samat säännöt siis pätee. Saat valita itse kappaleen, jonka ei tarvitse olla mikään todella vaikea. Itse soitin Bachin 1. invention, jota olin harjoitellut puoli vuotta etukäteen, koska en osaa soittaa pianoa juuri ollenkaan. Valitse sellainen kappale, jonka saat varmasti menemään. Näytteen tarkoituksena ei ole mitata virtuoosisuuttasi.
Musica Nova 2006
baron
16.02.2006 09:48:32

Itse soitin Bachin 1. invention

Mä olin soitellut piisiä tajuamatta siitä mitään ja sitten satuin radiosta kuulemaan puolen tunnin esitelmän siitä ja sitten vasta tajusin, mitä hienouksia tähän pieneen lyhyeen piisiin sisältyy!
My name is Baron, Sir Baron.
Herra-X
16.02.2006 10:49:56
Tuollainen näyte pitää antaa myös, kun pyrkii akatemian yliopistopuolelle. Luulisin, että samat säännöt siis pätee. Saat valita itse kappaleen, jonka ei tarvitse olla mikään todella vaikea. Itse soitin Bachin 1. invention, jota olin harjoitellut puoli vuotta etukäteen, koska en osaa soittaa pianoa juuri ollenkaan. Valitse sellainen kappale, jonka saat varmasti menemään. Näytteen tarkoituksena ei ole mitata virtuoosisuuttasi.

Tonnen nuorisopuolelle tosiaan on samat pääsykokeet kuin yliopistopuolellekin. Selviääkö teoria kokeista musiikkiopistoteorioilla? Miten partituuri soittoa kannattaisi harjoitella? Tyhmä kysymys, tarkoitan, että kuinka hyvin sitä pitäisi osata ja mihin tyylikauteen panostaa? Paljon kysymyksiä. Kiitos vastauksista jo nyt.
Sharkman
16.02.2006 11:20:55
Minkä ikäisenä on liian vanha hakemaan akatemiaan?
Sävis
16.02.2006 11:30:43
Mä olin soitellut piisiä tajuamatta siitä mitään ja sitten satuin radiosta kuulemaan puolen tunnin esitelmän siitä ja sitten vasta tajusin, mitä hienouksia tähän pieneen lyhyeen piisiin sisältyy!

Joo, kyseinen inventio on kyllä motiivin käsittelyn taidonnäyte. Ei se Bach ihan turha jätkä ollut.
Musica Nova 2006
Sävis
16.02.2006 11:36:29
Tonnen nuorisopuolelle tosiaan on samat pääsykokeet kuin yliopistopuolellekin. Selviääkö teoria kokeista musiikkiopistoteorioilla? Miten partituuri soittoa kannattaisi harjoitella? Tyhmä kysymys, tarkoitan, että kuinka hyvin sitä pitäisi osata ja mihin tyylikauteen panostaa? Paljon kysymyksiä. Kiitos vastauksista jo nyt.

Teoriakokeista selviää hyvin musiikkiopistoteorioilla, siis teorioilla harmoniaoppiin (kenraalibassoon) asti. Jotkut tehtävät ovat musiikkiopistotasoa vaikeampia, mutta niitä ei pidä säikähtää.

Partituurisoittoa voi harjoitella vaikkapa Mozartin ja Haydnin sinfonioiden hitaita osia tapailemalla. Ei siellä mitään Ligetiä joudu soittamaan. :) Jonain vuonna soittotehtävänä on kuulemma ollut Wagneria, joka on kyllä jo aika vaikeaa soitettavaa hyvällekin pianistille. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo partituurinsoitto on vain yksi pieni osio kokeissa, joten ei kannata siitä ottaa kovia paineita.
Musica Nova 2006
Sävis
16.02.2006 11:39:00
Minkä ikäisenä on liian vanha hakemaan akatemiaan?

Yliopistopuolelle ei ole mitään ikärajaa. On tietenkin mahdollista, että kahdesta yhtä hyvästä hakijasta valitaan mieluummin nuorempi. Akatemiaan tulee paljon opiskelijoita, jotka eivät tule suoraan lukiosta, joten ei voi oikein sanoa että missä raja menee.
Musica Nova 2006
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)