Aihe: Näin sävellämme sinfonian itseopiskellen
1 2 3 4
Erkki Linden
11.01.2006 16:59:29 (muokattu 11.01.2006 17:07:10)

Tähän olisi hyvä vielä listata muutama säveltäjä ja sinfonia, joita on hyvä tutkia ja ottaa hieman mallia.

Mikäli haluaa tutkia aivan toisistaan poikkeavia sinfonioita, kannattaa kuunnella:

-Berliozin Fantastinen sinfonia,
-Brahmsin 3:s,
-Shostakovich 10:s,
-Kalevi Ahon useita, varsinkin viimeinen olikohan se 7:s,
-mikä tahansa Leif Segestramin tai ainakin joku seuraavista 9, 12, ja 18,
-Sibeliuksen 7:s
mr.muzak
11.01.2006 22:16:08
Mä en nyt oikein oo ymmärtänyt mikä tän thread:n pointti on. Onko tarkoitus keskustella jostain vai kopioida tekstiä jostain kirjasta? Sitä kirjallisuutta löytää jokainen kiinnostut kyllä kaupasta/kirjastosta/netistä muutenkin.. Oonko mä missannut nyt jotain pahasti?
Sharkman
11.01.2006 22:39:34
tässä suuruudenhullut pöytälaatikkosäveltäjät voivat punoa maailmanvalloitustaan ja skeptikot voivat aukoa päätään. =)
Erkki Linden
12.01.2006 09:41:17

Mä en nyt oikein oo ymmärtänyt mikä tän thread:n pointti on. Onko tarkoitus keskustella jostain vai kopioida tekstiä jostain kirjasta? Sitä kirjallisuutta löytää jokainen kiinnostut kyllä kaupasta/kirjastosta/netistä muutenkin.. Oonko mä missannut nyt jotain pahasti?

Oli tarkoitus selittää, miten voi säveltä sinfonian itseopiskellen, sen jälkeen, kun musiikin teoria on luettu, sävellysharjoituksia tehty ja seuraava askel olisi sinfonian säveltäminen.

Koska musiikinteoriakirjat eivät kerro juuri mitään itse sävellystyöstä ja kuinka se voidaan käytännössä suorittaa, tai organisoida, halusin esittää omakohtaisen kokemukseni, miten ratkaisin sävellyksessä esiintulleet ongelmat.

Lisäksi, kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia yksityistä sävellyksen opettajaa.

Toivottavasti tästä esityksestä on ollut jollekin jotain hyötyä
hörhö
12.01.2006 12:29:08

Oli tarkoitus selittää, miten voi säveltä sinfonian itseopiskellen, sen jälkeen, kun musiikin teoria on luettu, sävellysharjoituksia tehty ja seuraava askel olisi sinfonian säveltäminen.

a->b->c->å?

Koska musiikinteoriakirjat eivät kerro juuri mitään itse sävellystyöstä ja kuinka se voidaan käytännössä suorittaa, tai organisoida, halusin esittää omakohtaisen kokemukseni, miten ratkaisin sävellyksessä esiintulleet ongelmat.

Kyllä säveltämisestäkin on kirjallisuutta.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Martso
12.01.2006 13:02:41

Lisäksi, kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia yksityistä sävellyksen opettajaa.

Toivottavasti tästä esityksestä on ollut jollekin jotain hyötyä

Jep jep. Voihan sitä tehä iteopiskellen ihan mitä vaan, mutta jälki on aina ihan erinlaista, kun ammattilaisilla.
Erkki Linden
12.01.2006 13:32:09

Kyllä säveltämisestäkin on kirjallisuutta.

Kerro, mikä musiikin oppikirja käsittelee sinfonian sävellystyötä, nimenomaan opastaen säveltäjää oppikirjojen ohjeiden tulkinnassa.

Minä annan esityksessäni selviä menettely- ja työohjeita itse sävellystyön eri vaiheesiin, sekä käsittelen kerralla koko sävellysprosessin.

Käsitykseni mukaan sävellystyötä kyllä opetetaan kouluissa, mutta aikalailla vain yleisellä tasolla, ei jollekin tietylle musiin lajille.

Kertokaa missä voi saada yksityiskohtaista opetusta, sinfonian säveltämistyön suorittamista varten laajasti, jossain yleisessä oppilaitoksessa?

Ehkä sinulle esitykselläni ei ole mittään uutta annettavaa, uskon kuitenkin tämän kiinnostavan monia muita.
Esim. ammattikorkeakoulussa konrabasson soitto-opiskelija saattaa hyvinkin olla kiinnostunut sävellystyöstä ja musiikin teoria on kyllä luettu, mutta sävellysopetus ei kuulu tähän koulutukseen.
Erkki Linden
12.01.2006 13:38:32

Jep jep. Voihan sitä tehä iteopiskellen ihan mitä vaan, mutta jälki on aina ihan erinlaista, kun ammattilaisilla.

Ei tule ammattilaista ellei opiskele ja harjoittele.

Huomatkaa eräs seikka, en ole missään vaiheessa esittänyt, että musiikin teoria olisi vain itseopiskelua,
onpa se sitten missä tahansa opiskeltu, niin sitten, kun alkaa sinfonian sävellystyö siihen tarvitaan aivan oma oppijakso.

Tämä oppijakso tapahtuu tavallisesti yksityisopettajan ohjauksessa ja tähän tarkoitukseen olen kirjoittanut esitykseni "Näin sävellämme sinfonian itseopiskellen"
hörhö
12.01.2006 14:01:04

Kerro, mikä musiikin oppikirja käsittelee sinfonian sävellystyötä, nimenomaan opastaen säveltäjää oppikirjojen ohjeiden tulkinnassa.

No nimenomaan sinfoniasta tuskin löytyy, vaan siitä pitää taas lähteä etsimään ja analysoimaan tyylipiirteitä siinä, missä konserton tai rondonkin. Esim. 1900 luvun juttuja löytyy Persichetin kirjasta.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Janus
12.01.2006 14:11:37
Ei tule ammattilaista ellei opiskele ja harjoittele.

Huomatkaa eräs seikka, en ole missään vaiheessa esittänyt, että musiikin teoria olisi vain itseopiskelua,
onpa se sitten missä tahansa opiskeltu, niin sitten, kun alkaa sinfonian sävellystyö siihen tarvitaan aivan oma oppijakso.

Tämä oppijakso tapahtuu tavallisesti yksityisopettajan ohjauksessa ja tähän tarkoitukseen olen kirjoittanut esitykseni "Näin sävellämme sinfonian itseopiskellen"

Menikö sulta toi nimimerkki hörhö:n a->b->c->å? täysin yli hilseen? Vai tarkoitatko vakavissasi, että sinfonian säveltäminen on luonteva jatke sille, että on teoriakirjasta oppinut, millainen on rondomuoto ja mitä scherzo tarkoittaa suomeksi?

Sinfonia on länsimaisen musiikkisivistyksen kirkkain kruununjalokivi. Pateettisen mahtipontista mutta totta. Sävellysopinnot (yksityistunteja tai ei) eivät todellakaan keskity sinfonian säveltämiseen, vaan pienempien muotorakenteiden hallintaan, lähtien ihan yksittäisten motiivien käsittelystä. Ja vaikka muotorakenteet ym. olisivatkin hallussa, 40 minuuttia kestävän musiikillisen JÄRKEVÄN sisällön tuottaminen onkin ihan eri juttu. (Itse olen tehnyt sinfoniaorkesterille 40 _sekunnin_ mittaisen pätkän, ja jo muutaman kuuntelukerran perusteella tietää heti, mitä on tehnyt väärin sisällön, muodon, orkestroinnin jne. suhteen.) Huonon 40 min. kestävän poppilevyn kuuntelee kerran läpi, mutta huonoa 40 min. kestävää orkesteriteosta ei kertaakaan.
mr.muzak
12.01.2006 15:49:43
Huonon 40 min. kestävän poppilevyn kuuntelee kerran läpi, mutta huonoa 40 min. kestävää orkesteriteosta ei kertaakaan.

Näin juuri.

Hatunnosto tulee tuosta sinnikkyydestä tehdä tuollainen järkäle, mutta sisällöstä en sano mitään muuta kuin klippejen perusteella en kuluttaisi 40 minuuttiakaan elämästäni tuon kuuntelemiseen.

Seuraavaksi voitaisiin aloittaa thread "Näin maalaamme Mona Lisa:n".
Erkki Linden
12.01.2006 17:00:49 (muokattu 12.01.2006 17:02:40)

Menikö sulta toi nimimerkki hörhö:n täysin yli hilseen? Vai tarkoitatko vakavissasi, että sinfonian säveltäminen on luonteva jatke sille, että on teoriakirjasta oppinut, millainen on rondomuoto ja mitä scherzo tarkoittaa suomeksi?

Eipä ollut tarkoituskaan esitellä koko polyfoniaoppia, siitä mainittiin vain pari esimerkkiä.
Se ei nyt tunnu menevän perille, että esitykseni ei lähtenyt ollenkaan siitä, että joku säveltäisi sinfonian pelkän teoriaopiskelun jälkeen.

Olen mielestäni tuonut selvästi esille, että sitten, kun opiskelut on opiskeltu ja sävellysharjoituksia muilla sävellystyyleillä on suoritettu kyseisen henkilön mielestä riittävästi, jotkut haluavat kokeilla sinfonian sävellystä.
Tässähän ei voi olla mitään väärää?

Tuntuu jo kovasti siltä, että sinfoniaa ei enää saisi säveltää, tai yrittääkään, ellei ole jo ammattilainen.

Luulen, että aika monia kiinnostaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, säveltää musiikkia sinfoniaorkesterille.

Ei sinfonia ole sen vaikeampi säveltää, kuin vastaavan pituinen pianokonsertto- tai vastaava sinfoniaorkesterille.

Ei kenenkään pidä myöskään lannistua ellei ensimmäinen sinfonia onnistu täydellisesti. Se ei onnistu ammattilaisiltakaan aina, joskus tästä johtuen he eivät edes aio julkaista ensimmäistään. Ensimmäinen kuulostaa jo nimenä huonolta.
Sharkman
12.01.2006 19:36:10
Tuossa sävellysprosessissa säveltäjät jakautuvat noin yleisesti kahteen koulukuntaan. Toisen tekevät ensin pianoversion ja soitintavat vasta sitten, kun taas toiset säveltävät suoraan orkesterille.

Mitä tuohon ensimmäisen sinfonian säveltämiseen tulee, niin eikös Mahler säveltänyt ensimmäistään kymmenisen vuotta? Vaatii aikamoista pitkäjänteisyyttä.
Erkki Linden
13.01.2006 08:55:38 (muokattu 14.01.2006 10:31:42)

Tuossa sävellysprosessissa säveltäjät jakautuvat noin yleisesti kahteen koulukuntaan. Toisen tekevät ensin pianoversion ja soitintavat vasta sitten, kun taas toiset säveltävät suoraan orkesterille.
Mitä tuohon ensimmäisen sinfonian säveltämiseen tulee, niin eikös Mahler säveltänyt ensimmäistään kymmenisen vuotta? Vaatii aikamoista pitkäjänteisyyttä.

Huomasin saman omassa työssä, pianolla sävellettynä on se etu, että kun kirjoitetaan moniäänistä tekstuuria kaikki sävelet ovat samansävyisiä.

Tietokoneella tekee mieli kokeilla sävellystä suoraan "lopulliselle" soittimelle, sillä useasti, kun samaa teemaa tai melodiaa kokeilee toisille soittimille, se ei "istu" niille ollenkaan.

Joskus taas on melkein pakko säveltää suoraan suuremmalle soitinryhmälle , varsinkin silloin, kun soittimet yhdessä muodostavat halutun vaikutelman, esim. pelkillä sointukuluilla edetessä.

Joo, kyllä se usko meinaa loppua jo 1,5 vuodessakin, mutta siihen jää koukkuun, varsinkin kun huomaa oman kehityksensä ei voi enää lopettaa.

Painoittaisin vieläkin sitä, että kun ryhtyy tosimielellä niin vaativaan tyhön, mitä sinfonia on:
- pakottaa samalla itsensä suhtautumaan asiaan vakavasti.
- tulee hankittua kaikki mahdollinen tieto
- hyppää pitkän harppauksen eteenpäin säveltäjän uralla ja kehityksessä.
Erkki Linden
14.01.2006 10:31:08

Mikäli jotain vielä kiinnostaa ammattisäveltäjän sinfonian sävellysprosessi / päiväkirja, voit lukea sellaisen osoitteessa:

http://www.tfo.fi/fin/tfotekee/saveltajat/lukala.html
risto
14.01.2006 15:48:04 (muokattu 14.01.2006 15:48:32)

Kaikenkaikkiaan kunnioitettava saavutus. Jostakin on aloitettava ja vain tekemällä oppii. Kaikenlaisia neuvojia ja kateellisia löytyy aina kaikilla aloilla täähän on tiedetty maailman sivu, niistä älä välitä. Tuon jälkeen pienimuotistenkin sävellysten teko varmaan sujuu helposti. Hieno homma!
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
J.Ahonen
14.01.2006 16:21:02 (muokattu 14.01.2006 16:30:02)
a->b->c->å?

Mut Eki hei, väitätkö todella, että kaikki ne sinfonia orkesterin soittimet tulivat todella tarpeeseen? Et olisi voinut toteuttaa visiota vaikkapa 20 henkiselle orkesterille? (Itse asiassa minulla ei ole hajuakaan paljonko on soittajia sinfonia orkesterissa, voisiko joku valaista? 110?)

Jotenkin tuntuu siltä et on tullut sävellettyä sillein...Nooo noi 8 viulistia voi soittaa vaikka samaa. Toi heittää vaikka okaavia ylempää. Jaa mitäs tää tekis? Hmmm oktaavia alempaa. Niin ja tohon vois heittää Lerssi stemmaa.... Etc...Vähän niin kuin puoli väkisin täytetty Sinfonian kriteerit. Eihän siinä ole yhtä paljon munaa jos voi vain sanoa "Sävelsin jousikvartetin".

On se perkele pätevä jäbä jos se kuuli Sinfonian pauhaamassa päässään ja kirjoitti sen ylös. Onneksi mulle riittää Kvartetille väsäily, ja siinäkin on rumpali.

Itsellä ainakin voisi alkaa ahdistamaan jos huomaisin yht´äkkiä tarvitsevani 100 päistä orkesteria toteuttamaan visioitani.

Mut kaiken kaikkiaan, (Laskee hattunsa) Sain sellaisen käsityksen, et Eki on veivannut perus duunia ennen, ja saanut päähänsä yksi päivä "Perkele ei tämä ole minua varten, sävellän ennemmin vaikka sinfonian" Ja todella tehnyt sen. Mukavan romanttiset fiilikset tulee aina kun joku pistää haisemaan.

Mutta, ikivä kyllä uskoisin että sinfoniaasi ei tulla livenä paljoa kuulemaan.

Lisäys: Noi Clipit ei skulanut, mutta mitä noita nuotteja kattelin, niin no...Aika perus kauraa. Rytmit oli aika perinteisiä. Ja ei nyt ainakaan nopeasti vilkaistuna näyttänyt sisältävän kohtia, mitkä minua säväyttäisi. Sävellajissa pysyteltiin ehkä vähän liiankin turvallisesti. Olisihan se eri asia kuulla.
Erkki Linden
14.01.2006 18:49:37

On se perkele pätevä jäbä jos se kuuli Sinfonian pauhaamassa päässään ja kirjoitti sen ylös.

Mutta, ikivä kyllä uskoisin että sinfoniaasi ei tulla livenä paljoa kuulemaan.

Moikka vaan zernobilly!

Kerroinhan, että en olisi saanut sinfoniaa koskaan valmiiksi, ellen olisi opiskellut runsaasti.

Muutenkin, tässä ei ole tärkeää kuinka hyvä on minun sinfonia, vaan kuinka pystyin sen ylipäätään säveltämään, tätä keinoa olen tässä esittänyt.

Mikä se keino oli, sitä saattaa olla vaikea ymmärtää, mutta yritän vielä kerran:
- sinfonian sävellystyö vaatii huolellisen etukäteissuunnittelun ja idean.
- ellet keksi ideaa ja suunnittele et voi säveltää (paitsi jos päässä tosiaan soi kuvaamallasi tavalla)
- sitten kun suunnittelu on huolellisesti ja sanallisesti tehty, sävellystyö alkaa vähin erin onnistua (mikäli siihen on taipumuksia)
- hyvän etukäteissuunnittelun ansiosta johtoajatus säilyy ja sinfoniasta on mahdollista tulla yhtenäinen kokonaisuus.

Mahdollinen sinfoniani esitys selviää tässä kuussa.

Mikäli kuulisit työhistoriani 25 viimeistä vuotta, et varmaankaan uskoisi sitäkään.
Albiinokaamio
14.01.2006 23:42:10
Miks tää on näin sävellämme sinfonian itseopiskellen? Miksei vaikka konserton. Minkä tahansa sävellyksen voi säveltää itseopiskellen ja siihen tarttee paljon muutakin kuin teoreettiset taidot.
Odin owns ye all!
Erkki Linden
15.01.2006 08:39:17

Niin olisikin voinut olla vaikka, näin sävellämme pianokonserton, tai näin sävellämme klassista musiikkia sinfoniaorkesterille jne.

Sinfoniassa on kuitenkin pääpaino koko orkesterin soitannassa, kun taas esim. pianokonsertossa orkesteri on enemmän taustatekijä, enkä tunne kovin hyvin pianonsoiton mahdollisuuksia, ainakaan huipputasolla.

Itselläni sinfoniaorkesterin sointi on kuulostaa niin upealta, että päätin valita sinfonian ensimmäiseksi suureksi sävellystyöksi ja siitä kyseinen otsikko.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)