![]() 21.11.2005 09:39:22 | |
---|---|
Finalessahan on ollut jo muistaakseni 2000-versiosta eteenpäin nk. "select"-tool, jolla voi klikata ihan mitä vaan ruudussa näkyy. Eli oikean työkalun muistaminen /löytäminen ei sen puolesta ole enää ongelma. Tämä on se hiiren kursorin (nuoli) näköinen siellä paletissa. Toinen juttu - finalen kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää jotain makro-ohjelmaa jolla saa ohjelmoitua mahdollisimman paljon asioita näppäinkomennoiksi. Itse en tarvitse hiirtä paljon mihinkään, ja Finalen käyttämisen nopeus perustuu juuri tuohon vähäiseen hiiren tarpeeseen. Säästää myös niska-hartiaseutua selkeästi, varsinkin hiirikäden puolelta. Ja mitä sibelius vs. finaleen tulee, niin ne on eri filosofialla kasattuja softia. Finale on selkeästi paljon työläämpi oppia käyttämään hyvin, mutta IMHO Finalella saa loppupeleissä aikaan parempaa jälkeä, kun sillä pystyy vaikuttamaan kaikkeen mikä näkyy. Ja kaikista kivointa kuitenkin on kirjoittaa käsin - konetta ei käyttäisi suurin surminkaan ellei olisi pakko. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 21.11.2005 10:37:28 (muokattu 21.11.2005 10:55:15) | |
Aha! SongWriterissa ei sitten kaiketi ole Select Toolia. No mitäs pienistä. ;) On se silti aika hyvän tuntuinen ohjelma siihen hintaan (43 EUR tällä USD-kurssilla). Ja se osaa kuitenkin jopa ladata ja näyttää täysversio-Finalella tehdyt fileet. Siksi olen ajatellut ostaa sen - kun aina välillä joku haluaa lähettää nuottinsa Finale-tiedostoina, ja niiden lataaminen Sibeliukseen on yleensä melko takkuista, etenkin jos tallennus on tehty "uusimmalla" Finale-versiolla. Finale ilmeisesti aina tahallaan muuttaa tiedostoformaattiaan joka versioon edes sen verran, että Sibelius tippuu kärryiltä. ;) Btw, mikä asia esimerkiksi olisi semmoinen, jota Sibeliuksessa ei pysty säätämään? Kysyn sen takia, että on aina mukava oppia lisää ohjelmista. Hiiri vs. näppis -jutusta ainakin SongWriterin perusteella on sellainen kokemus, että siinä tarvitaan hiirtä paljon enemmän kuin Sibeliuksessa. Ehkä tosiaan joku makro-ohjelma auttaisi asiaa. Vaikuttaisi siltä, että työkaluakaan ei voi vaihtaa ilman hiirtä? Sibeliuksessa kaikki asiat pystyy tekemään valinnasta (selection) käsin. Jos joku asia on valittuna, niin toiminnon käynnistäminen ottaa sen lähtötiedoikseen. Jos mitään ei ole valittuna, niin sekin onnistuu, sitten vain pitää osoittaa, mille kohteelle temppu halutaan tehdä. Valintaa siirtelemällä ja toimintoja tekemällä pystyy työskentelemään hyvin pitkälle ilman hiiren heiluttelua (siis suoraan paketista otettuna, ilman mitään makrojen rakentamista). Finalen työkaluajattelun hyvä puoli on se, että jos on paljon kohteita läjässä hyvin lähellä toisiaan tai jopa päällekkäin, niin on helppo klikata haluamaansa kohdetta, kun kukin työkalu "näkee" vain tietyn tyyppiset kohteet. | |
![]() 21.11.2005 15:44:51 | |
Finale ilmeisesti aina tahallaan muuttaa tiedostoformaattiaan joka versioon edes sen verran, että Sibelius tippuu kärryiltä. ;) No helvetti - kiusaa ne itse Finale-käyttäjiäkin. Vanhemmalla Finalella ei saa uudempia Finale-fileitä auki, eikä Finalella voi tallentaa "vanhempaan" formaattiin. Kuluttaja kiittää!! ##!@%! Btw, mikä asia esimerkiksi olisi semmoinen, jota Sibeliuksessa ei pysty säätämään? Kysyn sen takia, että on aina mukava oppia lisää ohjelmista. Koska en ole Sibben kanssa kovinkaan kokenut, en pysty tekemään yksityiskohtaista listausta. Heti ekana itse törmäsin sointumerkkisuffiksien teossa siihen, että Sibbellä en saanut (tai sitten en osannut, sekin on hyvin paljon mahdollista!!) sointumerkeistä juuri sen näköisiä kuin olisin halunnut kohtuullisella vaivalla. Muutenkin tuollainen asioiden siirtely millimetrin, tai osien tarkkuudella yleisesti ottaen ei hahmottunut mulle Sibeliuksen parhaana puolena. Silloin kun tuolla on väliä, niin ymmärtääkseni Finale esiintyy edukseen. Esim. customoidun notaation teko (esim. niin, että haluaa vaikka segnomerkit tietyn kokoisina ja laatikon sisään, niin että laatikon viiva on tietyn paksuista, yms.) tuntui musta hankalammalta kuin Finalella. Tosin, taas pitää vedota siihen pykälään etten ole kokenut Sibben kanssa. Pitää vielä syventyä siihen enemmän duunissa ennenkuin alan kinaamaan kenenkään kanssa. Hiiri vs. näppis -jutusta ainakin SongWriterin perusteella on sellainen kokemus, että siinä tarvitaan hiirtä paljon enemmän kuin Sibeliuksessa. Ehkä tosiaan joku makro-ohjelma auttaisi asiaa. Vaikuttaisi siltä, että työkaluakaan ei voi vaihtaa ilman hiirtä? Juu, toi tosiaan tökkii. Finalessa se johtuu siitä, että niitä valikkoja ja toimintoja on niin järkyttävä määrä, että valmiiksi ohjelmoidut näppiskomennot ei riitä mihinkään. Ja näppiskomentoeditoria Finale ei sisällä. Vielä Finale 98-versioon asti (macintosh) hakkeroin oman Finaleni niin, että tein koodiin itse omia näppiskomentoja, mutta tuon version jälkeen ei ole enää voinut koodiin koskea ilman että menee vituiks... Finalen työkaluajattelun hyvä puoli on se, että jos on paljon kohteita läjässä hyvin lähellä toisiaan tai jopa päällekkäin, niin on helppo klikata haluamaansa kohdetta, kun kukin työkalu "näkee" vain tietyn tyyppiset kohteet. Niin, on tuollakin puolensa. Esim. kun editoi tekstiblokkeja voi heittää "select all" ja tietää että editoi vain tekstiblokkeja. Pystytin tämän foorumin lähinnä siksi, että voisi keskustella muiden kanssa siitä, miten elämä Finalen kanssa on jouhevampaa. Itselleni vaihto toiseen softaan ei ole todellinen vaihtoehto. Lyön vaikka vetoa että olen Finaleni kanssa vähintään yhtä nopea kuin kuka tahansa Sibeliuksensa kanssa. Olen sen verran pistänyt aikaa softan oppimiseen ja käyttämiseen että satsaus menee ihan hukkaan jos ryhtyy vaihtamaan. Omasta näkökulmastani on ihan sama mitä softaa käyttää, kunhan sen osaa hyvin... ihan ystävyydellä! :) "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 21.11.2005 16:41:39 (muokattu 21.11.2005 16:44:47) | |
Kas joo, nyt rupeaa muistumaan mieleen. Sointumerkit ovat yksi Sibeliuksen heikommista puolista. Sibelius ei esim. analysoi sointumerkin sisältöä kovin kummoisesti, eli ei mitenkään graafisesti erottele, mikä osa soinnusta on perussäveltä ja mikä on "tensioneita". Sattumoisin minä itse en missään nimessä haluakaan mitään iso-pieni-pieni-iso-alle-päälle-ylle-keskelle-sivulle-kikka-kikka-kikka-sointumerkkejä. ;) Sen takia käytän "Opus PlainChords"-fonttia, jossa kaikki kirjaimet ja numerot ovat normaalin kokoisia ja näköisiä. Niistä pitää kitaristin ja basistinkin saada selvää! ;) Toinen juttu on se, että Sibelius ei osaa soittaa sointumerkkejä reaaliajassa MIDI-ulostuloon. Siis ei edelleenkään vuonna 2005, ei missään muodossa. Sointumerkeistä ei lähde MIDI-porttiin minkäänlaista viestiä. Kiitti vaan!! Ainoa konsti on "realisoida" sointumerkit nuottikasoiksi omalle viivastolleen - jee jee. Taas on ajateltu lauluntekijää. Asioiden siirtäminen tarkasti kannattaa tehdä nuolinäppäimillä. Valitse kohde, zoomaa oikein lähelle ja liikuttele nuolinäppäimillä. Versiossa 2 nuolinäppäimet toimivat vain "staff objecteille", mutta uusimmissa versioissa pystyy siirtelemään vapaasti myös "system objecteja". Minusta siirtely käy ihan näppärästi. Toinen mikä käy äärettömän näppärästi, on nuottien asettelutiheyden hienosäätäminen. Valitse pätkä nuotteja esim. nuolinäppäimillä shift pohjassa (tai klikkaa nuottia ja sen jälkeen jotain toista nuottia shiftin kanssa). Sen jälkeen paina Shift-Alt-nuolinäppäimiä ja ihmettele! Voiko nuottien tiheyden hienosäätäminen olla enää sen helpompaa. obFinale: pystyykö Finaleen kytkemään jonkun komppimasiinan, joka toimisi reaaliajassa? Tai oikeastaan olen kiinnostunut lähinnä SongWriterista, joka on järkevän hintainen. Olisi mukavaa, jos pystyisi tekemään biisin rakenteen sointumerkeillä ja painamaan Play, jolloin "bändi" soittaisi pohjat. Siis vähän niin kuin Band In A Boxissa, mutta ilman sitä suolesta putkahtanutta käyttöliittymää. | |
![]() 21.11.2005 18:52:52 | |
Asioiden siirtäminen tarkasti kannattaa tehdä nuolinäppäimillä. Valitse kohde, zoomaa oikein lähelle ja liikuttele nuolinäppäimillä. Versiossa 2 nuolinäppäimet toimivat vain "staff objecteille", mutta uusimmissa versioissa pystyy siirtelemään vapaasti myös "system objecteja". Minusta siirtely käy ihan näppärästi. Toinen mikä käy äärettömän näppärästi, on nuottien asettelutiheyden hienosäätäminen. Valitse pätkä nuotteja esim. nuolinäppäimillä shift pohjassa (tai klikkaa nuottia ja sen jälkeen jotain toista nuottia shiftin kanssa). Sen jälkeen paina Shift-Alt-nuolinäppäimiä ja ihmettele! Voiko nuottien tiheyden hienosäätäminen olla enää sen helpompaa. Entäpäs jos sun pitäis saada harjoituskirjain/dynamiikkamerkki/tekstiblokki/jokin muu vastaavanlainen juttu 8 millin päähän viivaston ylimmän viivan yläpuolelle. Tasan 8 milliä. Voitko syöttää lukuarvona asioiden offsetit suhteessa esim. viivastoon? Tätä tarkoitan sillä asioiden tarkasti paikoilleen laittamisella. Kyllä Finalessakin voi nuolinäppäimiä näpytellä ja määritellä sen, millä yksiköillä ja kuinka paljon liikutellaan. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 21.11.2005 20:15:15 | |
Muistaakseni Sibeliuksessa ei pysty syöttämään lukuarvoja suoraan vaan pitää hiirtä heilutella. Ja lukemat ovat Sibben omia yksiköitä, jotka suhteutuvat millimetreiksi globaalin "staff size"-skaalauskertoimen mukaan. | |
![]() 21.11.2005 21:15:50 | |
Muistaakseni Sibeliuksessa ei pysty syöttämään lukuarvoja suoraan vaan pitää hiirtä heilutella. Ja lukemat ovat Sibben omia yksiköitä, jotka suhteutuvat millimetreiksi globaalin "staff size"-skaalauskertoimen mukaan. Just. No toi on tavallaan se mitä itse varmasti kaipaisin Sibbessä ... onneksi Finale on edes jossain parempi!! ;-) "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 22.11.2005 19:26:43 | |
Mitenkähän mahtaisi saada ennen ensimmäistä staffia biisin nimen alle sointukuviot näkyviin eli kaikki biisissä käytetyt soinnut otelautakuvioineen riviin, siten että itse nuottiriveillä sitten näkyisi vaan pelkät sointujen nimet eikä otelautaa? Käytössä Finale Guitar. Play, Don´t Sing ! | |
![]() 22.11.2005 20:16:18 | |
Mitenkähän mahtaisi saada ennen ensimmäistä staffia biisin nimen alle sointukuviot näkyviin eli kaikki biisissä käytetyt soinnut otelautakuvioineen riviin, siten että itse nuottiriveillä sitten näkyisi vaan pelkät sointujen nimet eikä otelautaa? Käytössä Finale Guitar. Tee ekalle riville ne sointumerkit mistä haluat saada näkyviin otelautakuviot ennen sitä ekaa oikeaa viivastoa. Käy sitten sointumerkkityökalun chord suffix-kirjastosta kopioimassa kaikki käyttämäsi suffiksit siten että lopuksi sulla on jokaista suffiksia kaksi kappaletta. Toinen niistä on se, mistä laitat otelautakuviot näkyviin (siellä chord dialogissa on kohta mistä voi rastittaa "show fretboard") ja toinen se mistä et laita niitä näkyviin. Käytät sillä ekalla rivillä noita missä otelaudat näkyy. Sitten otat staff-työkalun ja pistät ekalle apply staff style --> blank notation. Näin pitäis muistaakseni pelittää... "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 22.11.2005 20:59:18 | |
Entäs miten niin, että näyttää mihin kohtaan sormet kiippareilla pitää pistää?? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 23.11.2005 08:57:50 | |
Entäs miten niin, että näyttää mihin kohtaan sormet kiippareilla pitää pistää?? Tohon sun pitää varmaan keksiä oma innovaatio ... "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 23.11.2005 18:38:44 | |
Tee ekalle riville ne sointumerkit mistä haluat saada näkyviin otelautakuviot ennen sitä ekaa oikeaa viivastoa. Käy sitten sointumerkkityökalun chord suffix-kirjastosta kopioimassa kaikki käyttämäsi suffiksit siten että lopuksi sulla on jokaista suffiksia kaksi kappaletta. Toinen niistä on se, mistä laitat otelautakuviot näkyviin (siellä chord dialogissa on kohta mistä voi rastittaa "show fretboard") ja toinen se mistä et laita niitä näkyviin. Käytät sillä ekalla rivillä noita missä otelaudat näkyy. Sitten otat staff-työkalun ja pistät ekalle apply staff style --> blank notation. Näin pitäis muistaakseni pelittää... Minulla on sama ongelma (ja Finale-versio) kuin Sipe Liuksella , eli sointurykelmän saaminen kappaleen alkuun otelautakuvioineen ja itse kappaleeseen sitten soinnut ilman otelautamerkintöjä. Olen kokeillut ohjeesi mukaan, mutta ei vaan onnistu. Minkähän takia suffix-library ei aukea, tulee vaan herja invalid file type. Johtuneeko Guitar-version puutteista? | |
![]() 23.11.2005 20:03:12 | |
Minulla on sama ongelma (ja Finale-versio) kuin Sipe Liuksella , eli sointurykelmän saaminen kappaleen alkuun otelautakuvioineen ja itse kappaleeseen sitten soinnut ilman otelautamerkintöjä. Olen kokeillut ohjeesi mukaan, mutta ei vaan onnistu. Minkähän takia suffix-library ei aukea, tulee vaan herja invalid file type. Johtuneeko Guitar-version puutteista? Mulla on täysversio ittellä ... en ole guitar-versiolla kokeillut. Voi olla että johtuu siitäkin... :/ "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 23.11.2005 21:00:22 | |
Kappaleessa käytettyjen otteiden poimiminen yhteen kohtaan olisi kyllä ehdottomasti tarpeellinen toiminto nuotinnusohjelmissa. En voi käsittää, minkä takia pitäisi joka ainoan sointumerkin kohdalle laittaa otelaudan kuva. Jos ei satu muistamaan, miten se F7 soitettiinkaan, niin eikö voi siirtää katsettaan yli puolta senttimetriä? Sibeliuksessa teen niin, että jos biisissä on joku erikoisempi sointumerkki, niin voin laittaa jonnekin sivun alareunaan "guitar framen" siitä soinnusta. Ainakaan Finale SongWriterilla temppu ei onnistu ilman leikkaa-liimaa-valokopioi-askartelua, koska kitaraotteiden näyttäminen on biisikohtaisesti päällä tai pois. | |
![]() 25.11.2005 20:33:59 | |
Kappaleessa käytettyjen otteiden poimiminen yhteen kohtaan olisi kyllä ehdottomasti tarpeellinen toiminto nuotinnusohjelmissa. En voi käsittää, minkä takia pitäisi joka ainoan sointumerkin kohdalle laittaa otelaudan kuva. Jos ei satu muistamaan, miten se F7 soitettiinkaan, niin eikö voi siirtää katsettaan yli puolta senttimetriä? Kyllähän tuo temppuilemalla jotenkin näyttäisi onnistuvan; ensin layer neloseen koko biisin soinnut otelautakuvioineen->blank notation layer 4->siirretään manuaalisesti (ei sointusiirtotyökalulla) soinnut ylemmäksi->layer ykköseen normaalit nuotinnokset ja niihin tarvittavat soinnut->valintatyökalulla klikkaus otelautaan->show fretboard-kohdasta väkänen pois->sointumerkin siirtäminen oikeaan kohtaa alemmaksi. Pitää olla vaikeata ja monimutkaista, eikö tosiaan ole helpompaa tapaa. Jopa ilmaisessa Powertabissa saa sointuryhmän otelautakuvioineen todella helposti kappaleen alkuun. | |
![]() 25.11.2005 21:26:25 | |
Niinpä. Tietokoneet ovat olemassa sen takia, että niiden hoidettavaksi voisi jättää toistuvat "mekaaniset" työt. obFinale: huomasin, että eihän se SongWriterin "German Chord Style" käykään ollenkaan Suomen olosuhteisiin. Nimittäin ensinnäkin siinä on "B" eikä "Bb":tä (pienempi haitta), ja ylennykset ja alennukset on kirjoitetu auki sävelten nimiksi, eli "Cism7", "As6"... Häääh??? Ja sitten se ehkä vielä tyhmempi juttu: isossa Finalessa on aivan *täydellisesti* Suomeen sopiva moodi, nimittäin "Scandinavian Chord Style", jossa sointumerkkien nimet ovat täsmälleen niin kuin pitää (H ja Bb). Mutta minkä ihmeen takia tämä loistava ominaisuus on vain kalleimmassa versiossa? Ilmeisesti Finalen tekijät ovat tuumineet, että ei Suomessa tarvita mitään halpoja nuotinnusohjelmia. | |
![]() 26.11.2005 04:00:24 | |
Niinpä. Tietokoneet ovat olemassa sen takia, että niiden hoidettavaksi voisi jättää toistuvat "mekaaniset" työt. obFinale: huomasin, että eihän se SongWriterin "German Chord Style" käykään ollenkaan Suomen olosuhteisiin. Nimittäin ensinnäkin siinä on "B" eikä "Bb":tä (pienempi haitta), ja ylennykset ja alennukset on kirjoitetu auki sävelten nimiksi, eli "Cism7", "As6"... Häääh??? Ja sitten se ehkä vielä tyhmempi juttu: isossa Finalessa on aivan *täydellisesti* Suomeen sopiva moodi, nimittäin "Scandinavian Chord Style", jossa sointumerkkien nimet ovat täsmälleen niin kuin pitää (H ja Bb). Mutta minkä ihmeen takia tämä loistava ominaisuus on vain kalleimmassa versiossa? Ilmeisesti Finalen tekijät ovat tuumineet, että ei Suomessa tarvita mitään halpoja nuotinnusohjelmia. Ei se "Scandinavian chord style"n käyttäminen mun mielestä mielekästä ole! Sun pitää kirjoittaa ne soinnut sisään jenkki/lättäpää tai millä sä nimitätkin tyylillä, sitten se vasta tulkitsee ne skandinaavisesti. Eli vaikka oot valkannut "Scandinavian chord stylen" et voi kirjoittaa niitä sellaisina. Vai? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 26.11.2005 13:33:02 | |
Kokeilin itse paria eri keinoa tehdä toi otelautakaavio biisin alkuun. Seuraavat tavat ainakin onnistuvat: Tee biisin lappu alusta loppuun normaalisti. Jätä kuitenkin otsikon ja ekan rivin väliin tilaa otelautakaavioille. Kun kirjoitat sointumerkkejä, valitse chord-valikosta "manual input" ja syötä sointumerkit dialogin kautta, jotta voisit joka soinnun kohdalla ottaa "show fretboard"-kohdasta ruksin veks. Kun lappu on muuten valmis, tee ekalle riville kakkoslayeriin esim. kahteen keskimmäiseen tahtiin vaikkapa neljäsosataukoja tms. sen verran kuin otelautakaavioita tarvitaan. Sen jälkeen lisää sointumerkit joihin tällä kertaa tulee otelautakaaviot näkyviin, eli älä tällä kertaa kätke niitä. Seuraavaksi voit valita hiirellä kaikki nämä sointumerkit ja otelautakaaviot ja vetää ne ylöspäin otsikon ja ekan rivin väliin. Lopuksi käy muuttamassa kakkoslayerissä olevat tauot (joissa nämä sointumerkit siis ovat nyt "kiinni") näkymättömäksi vaikkapa speedy entry-työkalulla viemällä kursori taukojen kohdalle ja painamalla h (=hide). Toinen tapa on tehdä itselle kirjasto otelautakaavioista sointumerkkeineen expression-työkalulla. (Shape expressions). Sen kirjaston voi aina liittää mihin tahansa nuottiin, ja sieltä valikoida vaan ne joita tarvitsee ja heittää kiinni ekalle riville ja raahailee paikoilleen. Tämä tapa vie aikaa siinä vaiheessa kun kirjaston askartelee, mutta sen jälkeen kun kirjasto on kerran tehty, loppuvaihe sujuu todella nopeasti. Tässä on vielä se hyvä puoli, ettei tartte laittaa chord-työkalulla "show fretboards" lainkaan. Vaan ottaa ton veks päältä ja syöttää sointumerkitkin "type into score"-toiminto päällä. Säästyy aikaa kun ei tartte sen dialogin kanssa näpertää. Mun ei tartte paljoa tehdä noita otelautakaavioita biisin alkuun, mutta jos tarvetta tulee niin tätä jälkimmäistä tapaa suosittelisin muille. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 26.11.2005 17:17:14 | |
Kokeilin itse paria eri keinoa tehdä toi otelautakaavio biisin alkuun. Seuraavat tavat ainakin onnistuvat: Tee biisin lappu alusta loppuun normaalisti. Jätä kuitenkin otsikon ja ekan rivin väliin tilaa otelautakaavioille. Kun kirjoitat sointumerkkejä, valitse chord-valikosta "manual input" ja syötä sointumerkit dialogin kautta, jotta voisit joka soinnun kohdalla ottaa "show fretboard"-kohdasta ruksin veks. Kun lappu on muuten valmis, tee ekalle riville kakkoslayeriin esim. kahteen keskimmäiseen tahtiin vaikkapa neljäsosataukoja tms. sen verran kuin otelautakaavioita tarvitaan. Sen jälkeen lisää sointumerkit joihin tällä kertaa tulee otelautakaaviot näkyviin, eli älä tällä kertaa kätke niitä. Seuraavaksi voit valita hiirellä kaikki nämä sointumerkit ja otelautakaaviot ja vetää ne ylöspäin otsikon ja ekan rivin väliin. Lopuksi käy muuttamassa kakkoslayerissä olevat tauot (joissa nämä sointumerkit siis ovat nyt "kiinni") näkymättömäksi vaikkapa speedy entry-työkalulla viemällä kursori taukojen kohdalle ja painamalla h (=hide). Toinen tapa on tehdä itselle kirjasto otelautakaavioista sointumerkkeineen expression-työkalulla. (Shape expressions). Sen kirjaston voi aina liittää mihin tahansa nuottiin, ja sieltä valikoida vaan ne joita tarvitsee ja heittää kiinni ekalle riville ja raahailee paikoilleen. Tämä tapa vie aikaa siinä vaiheessa kun kirjaston askartelee, mutta sen jälkeen kun kirjasto on kerran tehty, loppuvaihe sujuu todella nopeasti. Tässä on vielä se hyvä puoli, ettei tartte laittaa chord-työkalulla "show fretboards" lainkaan. Vaan ottaa ton veks päältä ja syöttää sointumerkitkin "type into score"-toiminto päällä. Säästyy aikaa kun ei tartte sen dialogin kanssa näpertää. Mun ei tartte paljoa tehdä noita otelautakaavioita biisin alkuun, mutta jos tarvetta tulee niin tätä jälkimmäistä tapaa suosittelisin muille. Suuret kiitokset Dr Dominantille! Ensimmäisellä tavalla onnistuu, jopa suhteellisen helposti. Toista keinoa en voinut kokeilla, koska Guitar-versiosta puuttuu expression-työkaluista tuo shape-expressions. | |
![]() 26.11.2005 22:59:40 | |
Eli vaikka oot valkannut "Scandinavian chord stylen" et voi kirjoittaa niitä sellaisina. Vai? Jep. Mutta se on aika pieni murhe, kun kuitenkin tulosteessa merkinnät ovat aina oikein, ja jos esim. kauhealla kiireellä transponoi nuotin F-mollista E-molliin, niin soinnut ovat oikein. Tai E-mollista F-molliin. Sibeliuksessa pystyn käyttämään "H"-merkintää, koska sinne voi vapaasti kirjoittaa mitä tahansa kirjaimia, mutta transponointitoiminto ei tietenkään niistä mitään tajua. No siihen voisi ohjelmoida makro-ohjelmat, jotka tekisivät muutoksen transponointia varten ja takaisin, mutta aika typerää, ettei tällaisia juttuja voi löytyä ohjelmasta itsestään. Olin suoraan sanottuna erittäin yllättynyt, että Finalesta löytyi valmiina täsmälleen se systeemi, jota Suomessa oikeasti käytetään. Kun olen yrittänyt ehdotella tätä esim. Cubasen ja Sibeliuksen foorumeilla, niin reaktio on ollut suunnilleen "joo joo, kaikkea hullua sitä maailmasta löytyy". Mutta kuitenkin Finalen tekijät ovat sellaisen tehneet. Ilmeisesti Finalen käyttäjiä on Pohjoismaissa niin paljon enemmän, tai sitten muiden ohjelmien tekijät elävät jossain omissa kuvitelmissaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)