![]() 27.02.2006 13:06:17 (muokattu 27.02.2006 13:12:46) | |
---|---|
mites reaalisointumerkeillä kirjoitetaan esimerkiksi pelkästään kvarteista koostuvia sointuja? esim Cmaj13b11sus4no(5,9) Nuoteilla voisi olla yksinkertaisempaa. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 27.02.2006 13:12:54 (muokattu 27.02.2006 13:13:10) | |
esim Cmaj7sus4b11add13no5 joo, foggedabaudit. | |
![]() 27.02.2006 14:03:06 (muokattu 27.02.2006 14:05:22) | |
mites reaalisointumerkeillä kirjoitetaan esimerkiksi pelkästään kvarteista koostuvia sointuja? Huonosti:) E: Noi menee "voicing" hommiin, pointti on enemmän moodiväreissä kuin "tarkoissa sointukäännöksissä". | |
![]() 27.02.2006 16:34:48 | |
mites reaalisointumerkeillä kirjoitetaan esimerkiksi pelkästään kvarteista koostuvia sointuja? Nuotit on sitä varten. Kuten aiemminkin todettu - reaalisointumerkintäjärjestelmä on alunperin luotu täydellisten tonaalisten sointujen kuvaamiseksi. Reaalisointumerkillä ei ole juurikaan mielekästä yrittää kuvata esim. soinnun asettelua (siis voicingia). Menee vaan aikaa, tupakkia ja hermot. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 27.02.2006 16:57:56 | |
Nuotit on sitä varten. Kuten aiemminkin todettu - reaalisointumerkintäjärjestelmä on alunperin luotu täydellisten tonaalisten sointujen kuvaamiseksi. Reaalisointumerkillä ei ole juurikaan mielekästä yrittää kuvata esim. soinnun asettelua (siis voicingia). Menee vaan aikaa, tupakkia ja hermot. "Fmaj7(omit3) / A" !!!! :) | |
![]() 27.02.2006 17:00:18 | |
"Fmaj7(omit3) / A" !!!! :) Ton on pakko olla kitaristeille! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 27.02.2006 17:11:11 | |
Ton on pakko olla kitaristeille! Ihan piano-hommia. Pointtina A-F-C-E -voicing. Esimerkkinä tuosta "järjettömyydestä". | |
![]() 27.02.2006 17:23:17 | |
Ihan piano-hommia. Pointtina A-F-C-E -voicing. Esimerkkinä tuosta "järjettömyydestä". Tä? Mun pianomaikka sanoo, että "aina" terssi tai septimi alimmaksi. Eli mahdolliset voicingit on toi sun tai E-F-A-C paitsi et mä jätän perussävelen veke ja ysin tilalle eli E-G-A-C. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 27.02.2006 17:24:14 (muokattu 27.02.2006 17:24:54) | |
ilmankos tuntui ettei konservatorioteoriasta ollut juuri mitään apua, paitsi historiallisen perspektiivin luomisessa, kun mua ei koskaan ole kiinnostanut funktionaalinen tonaalinen harmonia. musta hommassa edetään jotenkin perse edellä puuhun. olisi huomattavasti järkevämpää aloittaa siitä mikä koskettaa oppilaita ja heidän musiikkitottumuksiaan/makuaan ja sitä kautta päästä mahdollisimman nopeasti käsiksi siihen "omaan" musiikkiin, kuin ENSIN opetella kaikki maapallon teoriat ja sitten "kermana kakun päällä" vasta edetä tähän hetkeen ja siihen "oikeaan" musiikkiin. miksei esimerkiksi koulussa käydä läpi uutta musiikkia, kuten hip hopia (ei edes niin kovin uutta) ja electroa tai mitä lie, jota penskat OIKEASTI kuuntelevat, vaan aloitetaan aina siitä mitä vanhemmat kuuntelevat ja joka on sitä "hyvää" musiikkia. kaikkia penskoja vaan vituttaa ne masentavat musiikin tunnit ja odottaa, et pääsee sen jälkeen kaverin luo kuuntelemaan ja tekemään sitä "omaa" musaa. perseestä. tuli vaan tällainen tajunnanvirta nyt ulos päästä. | |
![]() 27.02.2006 18:03:29 | |
Tä? Mun pianomaikka sanoo, että "aina" terssi tai septimi alimmaksi. Eli mahdolliset voicingit on toi sun tai E-F-A-C paitsi et mä jätän perussävelen veke ja ysin tilalle eli E-G-A-C. No siksi tuo oli merkattu noin vaikeasti kun haluttiin juuri tuota voicingia. | |
![]() 27.02.2006 18:07:40 | |
ilmankos tuntui ettei konservatorioteoriasta ollut juuri mitään apua, paitsi historiallisen perspektiivin luomisessa, kun mua ei koskaan ole kiinnostanut funktionaalinen tonaalinen harmonia. musta hommassa edetään jotenkin perse edellä puuhun. olisi huomattavasti järkevämpää aloittaa siitä mikä koskettaa oppilaita ja heidän musiikkitottumuksiaan/makuaan ja sitä kautta päästä mahdollisimman nopeasti käsiksi siihen "omaan" musiikkiin, kuin ENSIN opetella kaikki maapallon teoriat ja sitten "kermana kakun päällä" vasta edetä tähän hetkeen ja siihen "oikeaan" musiikkiin. miksei esimerkiksi koulussa käydä läpi uutta musiikkia, kuten hip hopia (ei edes niin kovin uutta) ja electroa tai mitä lie, jota penskat OIKEASTI kuuntelevat, vaan aloitetaan aina siitä mitä vanhemmat kuuntelevat ja joka on sitä "hyvää" musiikkia. kaikkia penskoja vaan vituttaa ne masentavat musiikin tunnit ja odottaa, et pääsee sen jälkeen kaverin luo kuuntelemaan ja tekemään sitä "omaa" musaa. perseestä. tuli vaan tällainen tajunnanvirta nyt ulos päästä. Kaikki kevyt musiikki perustuu afroamerikkalaiseen perinteeseen joten on erittäin perusteltua lähteä siitä liikenteeseen. Puuhunkin kiivetään juurelta eikä hypätä suoraan keskimmäiselle oksalle... Klasariteoriaa jos tarkoitit, niin siellähän ei edes käsitellä kevyen musiikin alaa juuri missään muodossa, joten se on täysin väärä paikka jos haluaa toimia kevyen musiikin alalla. Ja se on yksinkertaisesti paska opettaja jos ei saa oppilaitaan innostumaan opiskeltavasta aiheesta...oli se sitten hiphoppia, jazzia tai klassista. | |
![]() 27.02.2006 18:42:35 | |
Kaikki kevyt musiikki perustuu afroamerikkalaiseen perinteeseen joten on erittäin perusteltua lähteä siitä liikenteeseen. Puuhunkin kiivetään juurelta eikä hypätä suoraan keskimmäiselle oksalle... määrittele "kevyt" musiikki. mä kuuntelin soungardenia, melvinsiä, faith no morea ja mistä ikinä nyt satuinkaan pitämään. yhdelläkään edellämainituista ei ollut mitään tekemistä minkään jazzteorian kanssa, vaan pikemminkin yläsävelsarjaan perustuvan harmonian kanssa. jos mä olisin kuullut kymmenen vuotta aiemmin debussyn tai stravinskin musiikkia, niin olisin ollut myyty "klassiseen" musiikkiin (miten senkin nyt määrittelee?) saman tien. sen sijaan mulle tuputettiin mozartit, beethovenit ja bachit - ihan makeita säveltäjiä ne toki minusta oli - , joilla ei mun mielestä ollut mitään tekemistä minkään kanssa. kuin moni penska oikeasti haluaa säveltää jotain 400 vuotta vanhaa musiikkia, kun voi säveltää rockia tms.? mun mielestä olisi hyvä hankkia aikaisessa vaiheessa riittävät taidot musisointiin ja SITTEN vasta käydä läpi teoriaa ja harmoniaa. on typerää istua penkillä tumput suorina ja kuunnella PUHETTA musiikista, kun voisi sen sijaan musisoida, laulaa tai mitä lie. mä muistan kun kävin ala- asteelta yläasteelle musiikin tunneilla ja kun ei vaan kiinnostanut paskaakaan. ketä kiinnostaa hoilata jotain kevätjuhlalauluja tai "musiikin maikka" versioita vanhoista beatlesin hiteistä, kun voi olla kavereiden kanssa vääntämässä omia biisejä ja kuuntelemassa sellaista musiikkia joka ITSEÄ kiinnostaa. Klasariteoriaa jos tarkoitit, niin siellähän ei edes käsitellä kevyen musiikin alaa juuri missään muodossa, joten se on täysin väärä paikka jos haluaa toimia kevyen musiikin alalla. ei pidä paikkansa. jazzharmonia perustuu aivan klassisromanttiselle tonaaliselle harmonialle. Ja se on yksinkertaisesti paska opettaja jos ei saa oppilaitaan innostumaan opiskeltavasta aiheesta...oli se sitten hiphoppia, jazzia tai klassista. ei välttämättä. paska aihe on paska aihe. opettajienkin pitäisi olla paremmin ajan tasalla ja jos eivät ole, niin pyytäisivät penskoja tuomaan tunnille omia levyjä ja pähkäilisivät sitten yhdessä mitä ihmettä se on. opettajat voisivat hyödyntää suurempaa historian ja kontekstin tuntemusta ja puolestaan oppia penskoilta sitä mitä tällä hetkellä tehdään. | |
![]() 27.02.2006 19:00:27 | |
opettajienkin pitäisi olla paremmin ajan tasalla ja jos eivät ole, niin pyytäisivät penskoja tuomaan tunnille omia levyjä ja pähkäilisivät sitten yhdessä mitä ihmettä se on. opettajat voisivat hyödyntää suurempaa historian ja kontekstin tuntemusta ja puolestaan oppia penskoilta sitä mitä tällä hetkellä tehdään. Kyllä sun nyt pitäis alkaa opettamaan musaa, ihan oikeasti! "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 27.02.2006 20:24:19 (muokattu 27.02.2006 22:14:24) | |
Kun F-mollissa II-V-I menee Gm7b5 - C7#9 - Fm7 (ja sitten kvinttikierron kautta Db7:aan) (Ok mä tiedän että toi Fm7 on joku sijaisdominantti) niin mikä on asteikko noille kahdelle ekalle soinnulle? Käyks alt tolle C7#9:lle? Eiks sen siinä tapauksessa pitäisi olla C7#9b5? Entäs domdim? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 27.02.2006 21:45:46 (muokattu 27.02.2006 21:47:02) | |
Voi sussiunatkoot teitä! Unohtkaa teoria ja soittkaa vaan, uppoutukaa sielujen sympatiaan. Mulukut! | |
![]() 27.02.2006 22:26:17 (muokattu 27.02.2006 22:27:21) | |
Kun F-mollissa II-V-I menee Gm7b5 - C7#9 - Fm7 (ja sitten kvinttikierron kautta Db7:aan) (Ok mä tiedän että toi Fm7 on joku sijaisdominantti) niin mikä on asteikko noille kahdelle ekalle soinnulle? Käyks alt tolle C7#9:lle? Eiks sen siinä tapauksessa pitäisi olla C7#9b5? Entäs domdim? Ajattele kohdetta. Kohde = Fm7. Gm7b5-C7#9 on II-V kohteelle. Gm7b5 = G-Bb-Db-F = kohteen sävellajin mukaisten väliäänien kanssa skaala on G-ab-Bb-c-Db-eb-F = G-lokrinen. C7#9 = C-E-G-Bb-Eb = C-db-Eb-E-f-G-ab-Bb = jätä F-ääni pois, sopiva 7-ääninen skaala on tuolloin (Ab-)harmonisen duurin III. Alt on jännitteisempi, käy myös tuohon #9-sointuun hyvin. Harvemmin vasemman käden voicingeissa kvinttejä soitetaankaan, jolloin G-äänikään ei ole tiellä. EDIT: Domdim käy myös. | |
![]() 27.02.2006 22:50:53 | |
Kun F-mollissa II-V-I menee Gm7b5 - C7#9 - Fm7 (ja sitten kvinttikierron kautta Db7:aan) (Ok mä tiedän että toi Fm7 on joku sijaisdominantti) niin mikä on asteikko noille kahdelle ekalle soinnulle? Käyks alt tolle C7#9:lle? Eiks sen siinä tapauksessa pitäisi olla C7#9b5? Entäs domdim? Gm7b5 - C7#9 - Fm6/9 tai Fmmaj7 ei Fm7. Jos kyseessä on I sointu niin ei sotketa doorista siihen. Tietysti noinkin voi olla jos säveltäjä on tuota juuri halunnut. | |
![]() 27.02.2006 23:00:57 | |
määrittele "kevyt" musiikki. Eipäs nyt "poju" viilata pilkkua... mä kuuntelin soungardenia, melvinsiä, faith no morea ja mistä ikinä nyt satuinkaan pitämään. yhdelläkään edellämainituista ei ollut mitään tekemistä minkään jazzteorian kanssa, vaan pikemminkin yläsävelsarjaan perustuvan harmonian kanssa. Noh, jospa nyt ei oltaisi noin jyrkkiä. Voidaan ottaa mikä tahansa biisi esimerkiksi niin varmasti löytyy vaikutteita jazz-musiikista. Takaisin historian tunnille, mars! jos mä olisin kuullut kymmenen vuotta aiemmin debussyn tai stravinskin musiikkia, niin olisin ollut myyty "klassiseen" musiikkiin (miten senkin nyt määrittelee?) saman tien. sen sijaan mulle tuputettiin mozartit, beethovenit ja bachit - ihan makeita säveltäjiä ne toki minusta oli - , joilla ei mun mielestä ollut mitään tekemistä minkään kanssa. kuin moni penska oikeasti haluaa säveltää jotain 400 vuotta vanhaa musiikkia, kun voi säveltää rockia tms.? Tää on nyt sitten taas ihan mielipide-pohjalta. Kukin tekee mitä haluaa, tietysti. mun mielestä olisi hyvä hankkia aikaisessa vaiheessa riittävät taidot musisointiin ja SITTEN vasta käydä läpi teoriaa ja harmoniaa. on typerää istua penkillä tumput suorina ja kuunnella PUHETTA musiikista, kun voisi sen sijaan musisoida, laulaa tai mitä lie. mä muistan kun kävin ala- asteelta yläasteelle musiikin tunneilla ja kun ei vaan kiinnostanut paskaakaan. ketä kiinnostaa hoilata jotain kevätjuhlalauluja tai "musiikin maikka" versioita vanhoista beatlesin hiteistä, kun voi olla kavereiden kanssa vääntämässä omia biisejä ja kuuntelemassa sellaista musiikkia joka ITSEÄ kiinnostaa. No mikä estää menemästä kevätjuhlaan esittämään tilaisuuteen sopivaa OMAA musiikkia? Harva ope sen kieltää, oma-aloitteisuus on aina hyvä asia. ei pidä paikkansa. jazzharmonia perustuu aivan klassisromanttiselle tonaaliselle harmonialle. Toki, mutta en tarkoittanut sitä. Musa kun on paljon muutakin kuin harmoniaa. ei välttämättä. paska aihe on paska aihe. Hyvä opettaja tekee paskastakin aiheesta ööö...kun "hyvä" adjektiivia et hyväksynyt niin sanotaan sitten "vähemmän paskan". opettajienkin pitäisi olla paremmin ajan tasalla ja jos eivät ole, niin pyytäisivät penskoja tuomaan tunnille omia levyjä ja pähkäilisivät sitten yhdessä mitä ihmettä se on. opettajat voisivat hyödyntää suurempaa historian ja kontekstin tuntemusta ja puolestaan oppia penskoilta sitä mitä tällä hetkellä tehdään. Taas puhut niistä huonoista opettajista. Ja pitää myös muistaa ettei peruskoulun musatunnit ole välttämättä se oikea paikka tuonlaiselle toiminnalle. Avarakatseisuutta nyt etnopoju, koskaan ei ole pahasta tarkastella musatyylejä laidasta laitaan, vaikka kaikesta ei itse diggaisikaan. Jälkeenpäin huomaa aina miten on vahingossakin saanut vaikutteita jostain kauan sitten tsekkaamistaan jutuista joista ei edes pitänyt. | |
![]() 27.02.2006 23:09:55 | |
Gm7b5 - C7#9 - Fm6/9 tai Fmmaj7 ei Fm7. Jos kyseessä on I sointu niin ei sotketa doorista siihen. Tietysti noinkin voi olla jos säveltäjä on tuota juuri halunnut. Se jatkuu siitä Fm7-Bb7-Ebm7-Ab7-Db7-C7b9-Fm6 eli kyllä siinä lopulta päästään I asteen sointuun. Kiitos vaan Janukselle, harjoitukset jatkuu. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 27.02.2006 23:28:58 | |
Se jatkuu siitä Fm7-Bb7-Ebm7-Ab7-Db7-C7b9-Fm6 eli kyllä siinä lopulta päästään I asteen sointuun. Ok:) Fm7 on tuossa juuri II tehoinen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)