Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 5 6 7 834 35 36 37 38
baron
17.11.2005 09:46:24

Kiitti, täytyy illalla kokeilla.

Kyllä mä löysin sen "Space systems evenly" mutta näytti, että mun käsin tekemän "söhräyksen" jälkeen ei enää toiminut.

Kun nyt jotenkin oon oppinut varsinaiset nuotit, kertaukset ym:t saamaan kohdalleen, niin oon yrittänyt saada laput näyttämään siisteiltä ja helppolukuisilta ja siihen töhrääntyy suunnattomasti aikaa, mutta ehkä joskus palkitsee kun oppii.
My name is Baron, Sir Baron.
cubasisti
17.11.2005 13:54:55
Onko teistä Finale-tyypeistä kukaan käyttänyt 50 taalan hintaista Finale SongWriteriä? Olen nyt kokeilut sitä muutaman päivän, ja siinä tuntuisi olevan kaikki normaalikäyttäjän tarvitsemat ominaisuudet, mutta ei mitään ylimääräistä. Itse olen Sibelius-käyttäjä vimpan päälle, mutta ei sen hintaista ohjelmaa voi suositella satunnaiselle käyttäjälle, kun G7-halpaversiokin maksaa yli 200 EUR. Finale SongWriterissä näyttäisi olevan hinta täsmälleen kohdallaan.
baron
17.11.2005 17:23:59

Onko teistä Finale-tyypeistä kukaan käyttänyt 50 taalan hintaista Finale SongWriteriä? Olen nyt kokeilut sitä muutaman päivän, ja siinä tuntuisi olevan kaikki normaalikäyttäjän tarvitsemat ominaisuudet, mutta ei mitään ylimääräistä. Itse olen Sibelius-käyttäjä vimpan päälle, mutta ei sen hintaista ohjelmaa voi suositella satunnaiselle käyttäjälle, kun G7-halpaversiokin maksaa yli 200 EUR. Finale SongWriterissä näyttäisi olevan hinta täsmälleen kohdallaan.

Mulla oli ensin ilmainen Notepad, sitten karvalakkimalli PrintMusic ja sitten Finale eli SongWriter jäänyt väliin.
baron
17.11.2005 22:18:09

No nyt mä oon kokeillut Dominantin ohjeiden mukaan ja automaattitoimintaa en saanut toimimaan, mutta käsipelillä sain nuottiviivastojen välit "oikeiksi".
(Tän päivän treeneissä pojat oli ongelmissa, kun ne tulkitsi, että kaksi lähekkäin olevaa viivastoa olisi jotenkin kokonaisuus ja extraväli jotenkin eri osa piisiä, vaikka erikokoiset välit oli vain mun töppöilyä)

Seuraava ongelma: Soinnut paikkoihin, jossa ei ole nuotteja?
Mä muistelen, että jossain vanhemmassa Finale-versiossa pistettiin nelos-layeriin "dummynuotit" niihin kohtiin, joihin joihin haluttiin soinnut, pistettiin soinnut paikalleen ja sitten "apply staff style" valittiin "blank notation" neloslayerille ja nuotit hävisi mutta soinnut jäi.
Tästä mun Finale2005 versiosta puuttuu se blank notation to layer 4?
Dr Dominant
17.11.2005 22:32:15

Pistä ykköslayeriin kokotauko, ja sitten kakkoslayeriin nuotteja tai taukoja sen mukaan mihin sointumerkin/t haluat. Kätke kakkoslayerin nuotit/tauot ja sen jälkeen pistä sointumerkit kakkoslayeriin näihin kätkettyihin jutskiin kiinni.
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
17.11.2005 22:45:18 (muokattu 17.11.2005 22:45:40)

Pistä ykköslayeriin kokotauko, ja sitten kakkoslayeriin nuotteja tai taukoja sen mukaan mihin sointumerkin/t haluat. Kätke kakkoslayerin nuotit/tauot ja sen jälkeen pistä sointumerkit kakkoslayeriin näihin kätkettyihin jutskiin kiinni.

OK, ennen tätä sun tekstin lukemista mä pistin oikeat nuotit 4 layeriin ja "dummynuotit" ykköslayeriin ja piilottaminen onnistui niin että soinnut jäi ja nyt tän yhden piisin laput on viimeisen päälle huomista keikkaa varten.
Aika hidasta kun kaksi iltaa menee pelkästään yhden piisin lappujen "estetiikkaan".

Muuten ne nuottiviivastojen välit sai automaattisesti samankokoiseksi käskyllä "respace staves" eikä "space systems evenly"
Sävis
17.11.2005 22:53:49
Muuten ne nuottiviivastojen välit sai automaattisesti samankokoiseksi käskyllä "respace staves" eikä "space systems evenly"

Toi "respace staves" kai tarkoittaa, että kaikki layoutiin tehdyt muutokset poistetaan. Mä käytän yleensä tota "space systems evenly":ä. Olitkohan tehnyt systeemien marginaaleihin joitain muutoksia ennen kuin kokeilit tota "space systems evenly"-komentoa? Siinä vois ehkä olla vika miksei toiminu.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
cubasisti
17.11.2005 23:15:33
Heh. Musta tuntuu, että SongWriterin kanssa ei ole tuollaisia ongelmia, kun siinä on etupäässä pelkkiä automatiikkatoimintoja, ja käsin ei mitään layouteja säädetä (=ei tarvitse säätää) ;) Itse asiassa koko ohjelmassa ei ole edes layout-työkalua. Ainoat layout-tyyppiset toiminnot ovat MassEdit / "Fit Music" ja "Space Systems Evenly". Fit music -toiminnossa on vaihtoehdot "Lock Layour With (x määrä) Measure(s) per System", "Lock Selected Measures into One System" ja "Remove System Locks".

Tyhjiin kohtiin on helppo lisätä soinnut. Joko laitetaan tahti täyteen asianmukaisen mittaisia taukomerkkejä, tai sitten sanotaan MassEdit / Add Slash Notation, joka laittaa tahteihin iskun mittaisia komppimerkkejä.

SongWriter tuntuu siitä näppärältä ohjelmalta, että se on mahdollista oppia muutamassa päivässä aivan läpikotaisin (tai sitten multa jäi jotain huomaamatta), koska ominaisuuksia ei ole hirveästi. Vielä kun siihen saisi jonkun Band in a Box -tyylisen taustakomppimasiinan mukaan. Nimittäin SongWriter osaa soittaa sointumerkkien perusteella sointuja MIDI-ulostuloon, toisin kuin esim. Sibelius, jossa täytyy erikseen makro-ohjelmalla rakennuttaa soinnuista nuottikasoja viivastolle.
baron
17.11.2005 23:42:30

Toi "respace staves" kai tarkoittaa, että kaikki layoutiin tehdyt muutokset poistetaan. Mä käytän yleensä tota "space systems evenly":ä. Olitkohan tehnyt systeemien marginaaleihin joitain muutoksia ennen kuin kokeilit tota "space systems evenly"-komentoa? Siinä vois ehkä olla vika miksei toiminu.

Tää oli yhdeltä kaverilta saatu pohja ja siinä saattoi olla marginaalimuutoksia.
Ensi kerralla lähden ihan neitseellisestä, että tietää mitä siihen on tehty.
baron
17.11.2005 23:45:16 (muokattu 17.11.2005 23:45:36)

Nimittäin SongWriter osaa soittaa sointumerkkien perusteella sointuja MIDI-ulostuloon, toisin kuin esim. Sibelius, jossa täytyy erikseen makro-ohjelmalla rakennuttaa soinnuista nuottikasoja viivastolle.

Joo, siis Finale valinnan mukaan soittaa sointumerkit tai ei soita.
Dr Dominant
18.11.2005 09:05:27

Vielä tuosta respace staves-komennosta. 2002-versioon saakka sillä on säädetty partituurissa (siis jossa yhdellä rivillä on monta viivastoa) eri viivastojen etäisyydet toisistaan, sekä ylimmän viivaston etäisyys systeemin ylämarginaalista. Onko tähän siis tullut muutos?? Jos käytät tuota komentoa ja muutat sitä ekan viivaston etäisyyttä siitä ylämarginaalista, niin yksirivisessä lead-sheetissä sitten tietysti joka rivillä on sama muutos ylämarginaalissa ... oisko näin päässyt käymään.

Haluatko Baron multa muutaman työpohjan? Mulla olis noita tuossa jokunen...
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
18.11.2005 09:36:38

Vielä tuosta respace staves-komennosta. 2002-versioon saakka sillä on säädetty partituurissa (siis jossa yhdellä rivillä on monta viivastoa) eri viivastojen etäisyydet toisistaan, sekä ylimmän viivaston etäisyys systeemin ylämarginaalista. Onko tähän siis tullut muutos?? Jos käytät tuota komentoa ja muutat sitä ekan viivaston etäisyyttä siitä ylämarginaalista, niin yksirivisessä lead-sheetissä sitten tietysti joka rivillä on sama muutos ylämarginaalissa ... oisko näin päässyt käymään.

Haluatko Baron multa muutaman työpohjan? Mulla olis noita tuossa jokunen...

Ois kiva.
Vois nähdä vähän mallia, miltä pro-näköiset laput näyttää.
Paan pikaviestillä e-mailosoitteen
baron
19.11.2005 10:39:19

Eilisellä keikalla eksyin kerran lapussani (kun tuijottelin liikaa söpöä tanssijaa)
Lapussa oli Finalen "automatiikan" mukaiset määrät tahteja riveillä sen mukaan mitä oli sattunut mahtumaan, 4 ja 6 välillä ja kappaleen osat vaihtuivat satunnaisesti keskellä rivejä.

Opetus: Keikkalapussa pitää olla vakiomäärä tahteja (4?) riveillä ja kappaleiden osien pitää alkaa rivien alusta.

Viikonlopun laiskanläksy mulle pistää asia kuntoon.
cubasisti
19.11.2005 17:20:20
Opetus: Keikkalapussa pitää olla vakiomäärä tahteja (4?) riveillä ja kappaleiden osien pitää alkaa rivien alusta.

Tarkoittaakos tää nyt sitä, että kappaleiden osien pituuden täytyy olla neljällä jaollinen?
baron
19.11.2005 19:52:21 (muokattu 19.11.2005 21:19:22)

Tarkoittaakos tää nyt sitä, että kappaleiden osien pituuden täytyy olla neljällä jaollinen?

Tää tietenkin tarkoittaa kappaletta, jossa näin sattuu olemaan. Tietysti jos kappaleen rakenne on toisenlainen, toisenlaiset ratkaisut tulee kysymykseen.

Valtaosassa "humppapiisejä" vain näin sattuu olemaan, kappaleen osat ovat 8, 12 tai 16 tahtia.

Edit: Taas tapeltu ilta Finalen kanssa. Jos joku järjestäisi kursseja sen käytöstä ja lupaisi vastata "tyhmiin" kysymyksiin, niin mulla kyllä niitä riittäisi.
cubasisti
19.11.2005 22:29:24
En mitenkään yritä kaapata tätä threadia, mutta kannattais joskus kokeilla Sibeliustakin. ;) Niillä on aika hyvä cross-grade-alennus Finalen käyttäjille.
baron
20.11.2005 00:56:18

En mitenkään yritä kaapata tätä threadia, mutta kannattais joskus kokeilla Sibeliustakin. ;) Niillä on aika hyvä cross-grade-alennus Finalen käyttäjille.

Mulla ei oo minkäänlaista kokemusta Sibeliuksesta, mutta jos mä kuitenkin jonkun vuoden oon käyttänyt Finalen eri versioita niin aion jatkaa samalla tiellä.

"Vaikeuksien kautta voittoon!"
cubasisti
20.11.2005 21:08:18
Mitä nyt olen tässä näitä teitin ongelmia seurannut, niin kaikki tuollaiset siistimiset, suurentamiset, siirtelyt, marginaalien säätö yms. ovat Sibeliuksessa ihan piece of nakki.

Itseäni on Finalessa eniten tökkinyt se, että joka asiaa varten tarvitaan erillinen työkalu. Mitään ei voi periaattessa edes klikata hiirellä, ennen kuin tietää, mikä se on, että voi valita oikean työkalun, joka "näkee" kohteen. Miksei voi vain klikata johonkin, että "tämä tässä, mikä ikinä onkaan, haluan sen pois". Tai jos haluan siirtää tai tasata monen eri tyypin kohteita kerralla? Varmaan hoituisi osittain sillä Layout Toolilla, jota SongWriterissa ei ole. Myös nuottien syöttäminen ilman MIDI-koskettimistoa tuntuu jotenkin kömpelöltä.
cubasisti
20.11.2005 21:10:13 (muokattu 20.11.2005 21:28:12)
tuplatripla
cubasisti
20.11.2005 21:13:38 (muokattu 20.11.2005 21:28:06)
tuplatripla
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)