Aimo 31.07.2005 20:49:21 | |
---|
Täällä varmaan on ihmisiä, jotka opiskelevat sävellystä. Missä suomessa voi opiskella sävellystä? Onko erikseen linjat klassiselle, jazzille, jne..? Minkälaista soittotaitoa vaaditaan? Kertokaa minulle jotain. Olen kiinnostunut säveltämisestä, ja mietin, että kiinnostaisikohan se niin paljon, että ihan pyrkisi opiskelemaan. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Sharkman 01.08.2005 00:34:18 | |
---|
Tämä kiinnostaisi kyllä minuakin.. kuinkahan kovatasoista tuo opiskeleva/opiskelemaan pääsevä porukka mahtaa olla? Käsittääkseni kokeissa on yleensä oma sävellysnäyte, primavista, solfaus ja soittonäytteitä pianolla. |
mklami 01.08.2005 10:23:23 (muokattu 01.08.2005 10:29:05) | |
---|
Missä suomessa voi opiskella sävellystä? Onko erikseen linjat klassiselle, jazzille, jne..? Minkälaista soittotaitoa vaaditaan? Sävellystä voi opiskella pääaineena (omien tietojeni mukaan) kolmessa kaupungissa: Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Helsingissä opiskellaan Sibelius-Akatemiassa, Turussa ja Tampereella ammattikorkeakoulujen musiikin koulutusohjelmassa. Linjana on taidemusiikki, joten varsinaista jazzsävellystä ei kai ainakaan pääaineisesti voi opiskella. Soittotaito ei ole tärkein valintakriteeri, mutta säveltäjäopiskelijan tulee hallita ainakin joku soitin kohtalaisesti, ja opintojen aikana tulee suorittaa pääsoittimen C-kurssi (entinen IIA). Lisäksi pianonsoittotaito on aina hyödyksi, ja se on kuulemma tulossa myös pakolliseksi sivuaineeksi sävellysopiskelijoille. Itse hain viime keväänä Turun ammattikorkeakoulun tänä syksynä starttaavaan sävellyskoulutukseen ja pääsin sisään. Pääsykokeissa oli pääinstrumentin D-kurssin (ent. I) tasoinen soittonäyte, helppo pianonsoittonäyte (jos pääinstrumentti ei ole piano) ja vapaan säestyksen näyte. Solfasta ja teoriasta oli oma kokeensa, eli melodiadiktaatti sisältäen harmoniakuuntelun, prima vista -laulunäyte ja teoria- sekä musiikkianalyysikoe ja musiikin kuuntelukoe (5 vapaamuotoista kirjallista kuvausta eri tyylikausien musiikkinäytteistä). Päälle tuli vielä haastattelu. Lisäksi ennen pääsykokeita piti toimittaa näytteitä omista sävellyksistään (max. 3 biisiä). Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
omegaman 01.08.2005 10:43:51 | |
---|
Sävellystä voi opiskella kesäisin lahden musiikkiseminaarissakin III-kontrapunktiin asti jos siltä tuntuu soinnutustakin voi opiskella III-kurssiin asti. Tietenkin aina voi ittekkin opiskella sävellystä jos ei pääse minnekkään akatemiaan tai muuhun vastaavaan. |
Aimo 01.08.2005 18:46:39 | |
---|
Joo. Itse aika paljon opiskelen ja kokeilen monenlaisia juttuja. Sävellän teatteri- ja tanssiproggiksiin musiikkia. Sikäli tuntuu hassulta, että opiskelisi sävellystä, kun tunnostaa, että sitten vain oppisi käyttämään jonkun muun sanomia keinoja. Pelottaa, että se oma kädenjälki sitten haalistuisi. Nyt kun on teoriaa opiskellut, niin meinaa väkisin tulla semmoista dominanttitoonika-juttua. Aiemmin tuli tehtyä hienompia juttuja, kun ei tiennyt vielä. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
mklami 01.08.2005 20:08:51 (muokattu 01.08.2005 20:19:25) | |
---|
Sikäli tuntuu hassulta, että opiskelisi sävellystä, kun tunnostaa, että sitten vain oppisi käyttämään jonkun muun sanomia keinoja. Pelottaa, että se oma kädenjälki sitten haalistuisi. Nyt kun on teoriaa opiskellut, niin meinaa väkisin tulla semmoista dominanttitoonika-juttua. Aiemmin tuli tehtyä hienompia juttuja, kun ei tiennyt vielä. Tästä on jauhettu jo vaikka kuinka paljon. Teorian ja säveltämisen opinnoista on erittäin paljon apua ja hyötyä, kunhan ei ala pitää saamiaan oppeja lakeina, joita ei saisi rikkoa. Säveltämisessähän on kyse näiden käytäntöjen soveltamisesta ja uusiksimuokkaamisesta. Sitä on todellinen luovuus. En nyt jaksa taas kerran kirjoittaa kaikkea uudestaan, joten tsekkaapa allaolevan linkin keskustelua (11.7.2005 ja eteenpäin): http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24497&o=60 P.S. Itse olen säveltänyt 10 vuoden ajan, ja ensimmäiset 8 vuotta meni itseopiskelun parissa lähinnä vain kokeilemalla kaikkea. Olin jo täysin jumissa ja huomasin juuttuneeni hyvin tavanomaisiin ja mielikuvituksettomiin ratkaisuihin. Lisäksi tunsin junnaavani paikallani. Kun syksyllä 2003 pääsin vihdoinkin aloittamaan sävellysopinnot oikean säveltäjän johdolla, oli kuin olisin saanut auki lukemattomia uusia ovia ja näköaloja päästä eteenpäin. Viimeisen kahden vuoden aikana olen myös saanut sävellysteni kanssa huomattavasti enemmän huomiota kuin niitä edeltäneenä kahdeksana vuotena (vaikka huomion saaminen ei sinänsä ole mikään päämäärä omassa sävellystyössäni). Olen mm. voittanut yhden valtakunnallisen sävellyskilpailun orkesteriteoksellani, jota esitettiin Suomessa ja Slovakiassa erään orkesterin kiertueilla v. 2004-2005 Atso Almilan johdolla. Lisäksi sain syksyllä -04 sävellystilauksen Kemiön musiikkijuhlilta, ja tämän teoksen kantaesitys oli em. juhlilla kuukausi sitten. Tarkoitus ei ole elvistellä näillä jutuilla, vaan haluan vain osoittaa, että sävellysopinnoista ei siis ole ollut haittaa, vaan omalla kohdallani asia on täysin päinvastoin. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
etnopoju 02.08.2005 13:48:36 | |
---|
mun mielestä toi teoria homma on vähän sama, kuin jossakin kielen opiskelussa... eli, se teoria on hyvä iskostaa alitajuntaan, mutta eihän sitä helvetti kukaan ajattele samalla kun puhuu (=säveltää tms.). se toimii enemmän alitajuisena "opasteena" eikä minään pakkopullana. tottakai toi on kärjistetty esimerkki, mutta ainakin minun surkeissa sävellysyritelmissäni homma toimii kutakuinkin noin. |
Aimo 02.08.2005 18:35:22 | |
---|
Joo siis itse teen mielestäni hyvin epäperinteistä musiikkia. Huomaan vaan ajattelevani asioita paljon teoreettisemmin nykyään. Ennen ajatteli vain korvilla. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
chromazone 02.08.2005 22:23:12 | |
---|
Linjana on taidemusiikki, joten varsinaista jazzsävellystä ei kai ainakaan pääaineisesti voi opiskella. Helsingin AMK:ssa (arabian pop/jazz) on säveltäjä/sovittaja -linja ja Sibiksen jazzosastolla voi myös opiskella pääaineena sävellystä. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
Aimo 02.08.2005 22:56:17 | |
---|
Helsingin AMK:ssa (arabian pop/jazz) on säveltäjä/sovittaja -linja ja Sibiksen jazzosastolla voi myös opiskella pääaineena sävellystä. Ahaa! Mahtavaa. Voisin pitää tuota amkkia kakkosvaihtoehtona rumpujen opiskelulle. Sibis on ehkä aika kaukainen haave. Mitäs tuonne amkkiin vaaditaan, ja millaista siellä on opiskella? Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
chromazone 03.08.2005 01:30:54 | |
---|
Ahaa! Mahtavaa. Voisin pitää tuota amkkia kakkosvaihtoehtona rumpujen opiskelulle. Sibis on ehkä aika kaukainen haave. Mitäs tuonne amkkiin vaaditaan, ja millaista siellä on opiskella? Vaatimukset varmaan parhaiten selviää ko. oppilaitoksen sivuilta tai sitten soittamalla. Arabialla opiskelu on oikein mukavaa ja antoisaa, suosittelen. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
mr.muzak 03.08.2005 03:57:10 (muokattu 03.08.2005 03:58:41) | |
---|
Vaatimukset varmaan parhaiten selviää ko. oppilaitoksen sivuilta tai sitten soittamalla. Arabialla opiskelu on oikein mukavaa ja antoisaa, suosittelen. Äläpäs nyt veli sentään ala liioittelemaan:) No ei, kyllä sinne ammattimaista osaamista vaaditaan jo pääsykokeissa, mutta aina kannattaa mennä kokeilemaan. Ja tietty sitä ennen kyselellä mahdollisimman monilta edes jotain asiasta tietäviltä että "mitä kaikkee miehen tulee olla?" hoho, ihan v****n huono. |
etnopoju 03.08.2005 09:13:57 | |
---|
Joo siis itse teen mielestäni hyvin epäperinteistä musiikkia. Huomaan vaan ajattelevani asioita paljon teoreettisemmin ei se sitä kato. sun pitää ettiä joku sellanen opettaja, jonka kanssa synkkaa. kysele ja tutki vähän, et kuka vois olla sellanen sopiva tyyppi opettamaan sua, katsos ei sun ole pakko mennä mihinkään oppilaitokseen sävellystä opiskelemaan, vaan sä voit vaikka maksaa jollekin sävellystunneista. |
mklami 03.08.2005 10:26:13 (muokattu 03.08.2005 10:27:16) | |
---|
Joo siis itse teen mielestäni hyvin epäperinteistä musiikkia. Huomaan vaan ajattelevani asioita paljon teoreettisemmin nykyään. Ennen ajatteli vain korvilla. Yksi tärkeimpiä asioita ja etuja sävellyksen opiskelemisessa on myös se, että ulkopuolinen ohjaaja pystyy näkemään oppilaansa vahvuudet ja heikkoudet ja näin neuvoa ja ohjata eteenpäin. Näin pääsee hyvin keskittymään olennaiseen. Vaikka kuinka pyrkisi itsekin olemaan monipuolinen ja kokeilemaan aina uutta, omaa tilannettaan ei aina pysty kovinkaan selkeästi hahmottamaan (ja näitä vaiheita tulee takuulla jokaiselle jossain vaiheessa). Tällöin kokenut opettaja on todella arvokas opastaja. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
---
Aimo 03.08.2005 21:09:20 | |
---|
Helsingin AMK:ssa (arabian pop/jazz) on säveltäjä/sovittaja -linja Onko tämä nyt Stadian puolella, vai? Onko tuommoinen linja sekä toisen asteen opetuksessa että ammattikorkeassa? Laitosten nettisivuilta en oikein osannut löytää mitään. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
Dr Dominant 03.08.2005 21:24:01 | |
---|
Onko tämä nyt Stadian puolella, vai? Onko tuommoinen linja sekä toisen asteen opetuksessa että ammattikorkeassa? Laitosten nettisivuilta en oikein osannut löytää mitään. Stadian puolella voi suuntautua säveltäjä/sovittajaksi. Toisella asteella ei ole varsinaisia sävellysopintoja. Vapaavalintaisista opinnoista löytyy toisella asteella muistaakseni ainakin songwriting- ja sovituskurssit. "Dr Dominant, I Presume?!" |
Aimo 03.08.2005 22:28:10 | |
---|
Toisella asteella ei ole varsinaisia sävellysopintoja. Aha. Olin lukevinani jostain sivustoilta, että "lisäksi voi opiskella säveltämistä ja teoriaa" tai jotain, mutta kai se sitten tarkoitti jotain lisäopintoja vaan. Menkää kotiinne ja kuskaa housuunne, niin ymmärrätte lapsianne paremmin. |
wrshredder 04.08.2005 00:39:39 | |
---|
Mulla on kanssa haaveena oppia säveltämään ,mutta siinä pitää olla ensin vankka teoriatieto /soittotaito pohjana ,että sävellykset edistyy. Haluaisin erityisesti säveltää kitaralle.. Paganini fan club |
chromazone 05.08.2005 11:08:19 | |
---|
Onko tämä nyt Stadian puolella, vai? Joo Stadia = Hgin AMK Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |