Aihe: Modaalisuuden teoria
1
OlliTeirikko
21.10.2016 15:14:31

Onko modaalisuus sitä, että otetaan kaksi mahdollisimman mystisen kuuloista moodia, joilla on mahdollisimman vähän mitään tekemistä toistensa kanssa ja sitten vaihdellaan näitä yrittäen saada fraasit kuulostamaan siltä, että niissä on jotain melodiaa?

Mulle se on ollut sitä. Tietysti se, miten sitä perusdoorista tai lyydistä voi reharmonisoida, on iso savotta. Mutta jos käytetään useampaa sointua kappalerakenteessa. Onko silloin modaalisuudessa tyypillistä unohtaa teoria ja sotkea moodeja toisiinsa umpimähkään? Miten te koette asian?
ThrashGuitarist
23.10.2016 18:51:22
Eikös modaalisuus ole ihan vain sitä, kun lainataan säveliä toisesta moodista olivatpa ne mystisiä tai ei? Toisaalta silloinkin puhutaan modaalisuudesta, kun lainataan säveliä muunnosmollista ja -duurista.
baron
24.10.2016 00:14:46 (muokattu 24.10.2016 00:16:31)

Bill Evansin piisissä "Walkin' Up" A osa on pelkkää lyydistä asteikkoa kaikissa 12 sävellajissa ja B osassa on So What'in dooriset, D ja Eb doorinen.
Ei kai tää mitään modaalisuuden teoriaa oo vaan käytäntöä?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
24.10.2016 00:19:37

OlliTeirikko:
Mulle se on ollut sitä. Tietysti se, miten sitä perusdoorista tai lyydistä voi reharmonisoida, on iso savotta. Mutta jos käytetään useampaa sointua kappalerakenteessa. Onko silloin modaalisuudessa tyypillistä unohtaa teoria ja sotkea moodeja toisiinsa umpimähkään? Miten te koette asian?

Mun pianomaikka opetti että jos So Whatin soolossa käyttää II-V-I niin saa helpommin järkevältä kuulostavaa!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
24.10.2016 12:03:20
No mulle on opettu tonaalisuus ja modaalisuus tällai. Jos ajatellaan, että tonaalinen musiikki on vahvasti sävelläjiriippuvaista, niin silloin, kun sävellaji alkaa "hämärtyä" siirrytään tonaalisuudesta kohti modaalisuutta. Tuo lienee jonkinlainen lähtökohta - ainakin minulle. Mikä sitten saa aikaan nuo ilmiöt, on varmasti melkoisen paksu teos, josta siitä kirja kirjoitetaan.
heviäijä
08.11.2016 13:41:43
ThrashGuitarist: Eikös modaalisuus ole ihan vain sitä, kun lainataan säveliä toisesta moodista olivatpa ne mystisiä tai ei? Toisaalta silloinkin puhutaan modaalisuudesta, kun lainataan säveliä muunnosmollista ja -duurista.

Eikös silloin pidä lainata jostain toisesta sävellajista, että tulee jotain uutta.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)