hognabbt 14.06.2006 14:06:03 | |
---|
Tuli tässä mieleen kun näpyttelin pianolla yhtenäpäivänä ja löin soinnun joka sisältää septimisoinnun lisäksi vielä 2. ja 4. asteen. Elikkä vaikka nyt esim C-duurissa, C E G H + D ja F. Elikkä tulisko tuosta joku Cmaj7add9 sus4 vai minkälainen härdelli? Samassa voisin vielä asiantuntijoilta kysyä että onko sus2 jota "kitarakielessä" käytetään suht paljon oikea nimitys, vai kannattaako käyttää nooni merkintää C9 mielummin, tai pitääkö se olla C add9 jos sointu ei sisällä septimiä? Käsittääkseni sus2 käytetään silloin kun soinnussa ei ole terssiä vai? Selittäkää tyhmälle..=) Lämpimiä musiikkihetkiä! |
Janus 14.06.2006 14:33:08 | |
---|
Tuli tässä mieleen kun näpyttelin pianolla yhtenäpäivänä ja löin soinnun joka sisältää septimisoinnun lisäksi vielä 2. ja 4. asteen. Elikkä vaikka nyt esim C-duurissa, C E G H + D ja F. Elikkä tulisko tuosta joku Cmaj7add9 sus4 vai minkälainen härdelli? Cmaj9(11) C9 ja Cmaj9 sisältävät jo lähtökohtaisesti septimin (joko pienen tai suuren, respectively), eli millään add-hommalla ei tarvitse ruveta kikkailemaan. Sus4 taas ei voi olla samaan aikaan terssin (E) kanssa, joten 11 on oikeampi nimitys F-äänelle. Samassa voisin vielä asiantuntijoilta kysyä että onko sus2 jota "kitarakielessä" käytetään suht paljon oikea nimitys, Csus2 = C-D-G (terssi E korvataan 2:lla, eli D:llä) Ihan käypä nimitys. vai kannattaako käyttää nooni merkintää C9 mielummin, Ei. Ihan eri sointu. C9 = C-E-G-Bb-D (eli C7, johon on lisätty nooni) tai pitääkö se olla C add9 jos sointu ei sisällä septimiä? Juuri näin. Cadd9 = C-E-G-D Käsittääkseni sus2 käytetään silloin kun soinnussa ei ole terssiä vai? Selittäkää tyhmälle..=) Jep. Lämpimiä musiikkihetkiä! Hyvät hanukat sullekin. |
hognabbt 14.06.2006 14:46:05 | |
---|
Cmaj9(11) Noniin, asia on muuten harvinaisen selvä. Kiitos sulle :) |
baron 14.06.2006 15:41:16 | |
---|
Noniin, asia on muuten harvinaisen selvä. Kiitos sulle :) Eiks muuten 11 sointu periaatteessa sisällä noonin eli Cmaj11 riittäisi??? There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Janus 14.06.2006 15:53:36 | |
---|
Eiks muuten 11 sointu periaatteessa sisällä noonin eli Cmaj11 riittäisi??? No niin no. Periaatteessa, mutta kyseinen sointu on sen verran harvinainen (yläpäässä vähennetty soundi maj7-soinnussa), että mä merkitsisin sen Cmaj9(11), jossa 11 selkeänä lisäsävelenä. Tossa on kanssa sellainen dilemma, että yleisimmin maj11-rakenteiset soinnut pohjautuvat lyydiseen asteikkoon, jolloin sointumerkkikin olisi Cmaj9#11. Taas C11-sointu (josta on ollut puhetta aiemminkin) toimii Gm7/C tai C9sus4-sointuja vastaavana lyhenteenä - jos haluaa merkitä C-E-G-Bb-D-F -pinon, niin itse käyttäisin merkintää C9(11) tai C9add11. Dr.Dominant osaa varmaan vastata tyhjentävästi, mutta en sano että Cmaj11 olisi väärin. Mun valinta olis toi Cmaj9(11). Mut ihan sama, ihan hirveä sointusoundi, en varmasti tuu käyttämään missään ;) |
baron 14.06.2006 16:22:54 (muokattu 14.06.2006 16:23:18) | |
---|
Joo, en oo koskaan livenä kohdannut maj11 sointua. Mun uudessa piisissä törmäsin D11 sointuun, joka Backlundin mukaan ei tule kysymykseen (siis duurisoinnussa lisäsävelen pitäisi olla #11) mutta sopivalla voicingilla kuulostaa siinä paikassa oikein hyvältä. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Janus 14.06.2006 16:27:03 | |
---|
Joo, en oo koskaan livenä kohdannut maj11 sointua. Mun uudessa piisissä törmäsin D11 sointuun, joka Backlundin mukaan ei tule kysymykseen (siis duurisoinnussa lisäsävelen pitäisi olla #11) mutta sopivalla voicingilla kuulostaa siinä paikassa oikein hyvältä. Se on 9sus4. Usko pois ;) siis D-G-A-C-E. |
baron 14.06.2006 16:35:45 | |
---|
Se on 9sus4. Usko pois ;) siis D-G-A-C-E. Eikä, F# alhaalla ja G korkealla! There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Janus 14.06.2006 16:40:09 | |
---|
Eikä, F# alhaalla ja G korkealla! Tykkäät pienen noonin soundista? ;) Mun valinta tohon voicingiin olis D-E(noonin päässä)-G-A-C-F#. Mutta kukin tyylillään. |
baron 14.06.2006 22:47:34 | |
---|
Tykkäät pienen noonin soundista? ;) Mun valinta tohon voicingiin olis D-E(noonin päässä)-G-A-C-F#. Mutta kukin tyylillään. G on melodiasävel. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
philias23 14.06.2006 23:14:25 (muokattu 14.06.2006 23:17:47) | |
---|
Dr.Dominant osaa varmaan vastata tyhjentävästi, mutta en sano että Cmaj11 olisi väärin. Mun valinta olis toi Cmaj9(11). Mut ihan sama, ihan hirveä sointusoundi, en varmasti tuu käyttämään missään ;) Tossa tulee se sama "pidätys-purkaus yhtäaikaa" -ilmiö kuten esim. II asteen molliseiskasoinnun laajentamisessa (13. -ääni). Tonaalisessa musassa ei esiinny samaan aikaan sama pidätys ja sen purkaus. Näitä voi käyttää tietenkin kun haluaa erikoisempaa kuulokuvaa..ns. ei-tonaalista. E: Januksen mainitsemassa voicingissa mennään asettelusta johtuen tonaalisesta modaalisempaan suuntaan, siksi se kuulostaa konsonoivammalta. E2: ..ja tosiaankin dr.dominant voi näin kesälomallaan antaa pitkän perustellun vastauksen aiheeseen, jottei opetus-vieroittumista pääse tapahtumaan. |
Janus 15.06.2006 03:05:22 | |
---|
G on melodiasävel. Silloin se on pidätys terssille. Ehdottomasti. 11 tarkoittaa vain sitä, että sus-soinnussa on mukana myös pieni septimi ja ysi. |
philias23 15.06.2006 03:40:40 (muokattu 15.06.2006 03:41:21) | |
---|
Silloin se on pidätys terssille. Ehdottomasti. 11 tarkoittaa vain sitä, että sus-soinnussa on mukana myös pieni septimi ja ysi. Tuo koko 11 merkintä on sus soinnuista puhuttaessa melko turha merkintä, yleensä enemmän vaan hämää kuin auttaa. Sus -sointujahan nuo ovat, ja siihen on jo 3-äänisissä soinnuissa (kolmisoinnuissa:)) merkintä, sus4 (2). Eli siihen vaan lisätään 7 ja 9, -> "9sus4". Vastaavasti voi käyttää kauttasointumerkintää, esim. Dm7/G. Molemmat "kertovat" suuremman määrän ääniä (eka 1&4&9, toka 1&4&5&7&9) kuin pelkkä "11" merkintä, joten koen perustellummaksi merkitä noin. Tietty siinä vaiheessa kun nämä ovat tuttuja niin käytännössä kuin teoriassakin niin ei ole väliä millä palluralla mitäkin merkkaa..:) 11 ei esiinny tonaalisessa musiikissa duurisoinnuissa muuta kuin pidätyksenä, joten alkuperäisen kysymyksen sointutyyppiä ei edes tule vastaan sellaisenaan, siksi sille ei myöskään ole mitään merkintää. |
baron 15.06.2006 07:42:17 | |
---|
11 ei esiinny tonaalisessa musiikissa duurisoinnuissa muuta kuin pidätyksenä, joten alkuperäisen kysymyksen sointutyyppiä ei edes tule vastaan sellaisenaan, siksi sille ei myöskään ole mitään merkintää. Itseasiassa mä muistinkin väärin, sointu oli D7#9 eikä D11. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Dr Dominant 15.06.2006 09:22:17 | |
---|
..ja tosiaankin dr.dominant voi näin kesälomallaan antaa pitkän perustellun vastauksen aiheeseen, jottei opetus-vieroittumista pääse tapahtumaan. (...kömpii koneelle vastahakoisesti...) No niin lapset, setä on nyt kesälomalla ja ihan pihalla. Tähän mennessä ketjun aloittajan kysymykseen on vastattu ansiokkaasti ja tyhjentävästi. Kiitos ja hyvää lomaa (... kömpii takaisin metsän suuntaan ...) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Janus 15.06.2006 10:53:08 | |
---|
Tuo koko 11 merkintä on sus soinnuista puhuttaessa melko turha merkintä, yleensä enemmän vaan hämää kuin auttaa. Sus -sointujahan nuo ovat, ja siihen on jo 3-äänisissä soinnuissa (kolmisoinnuissa:)) merkintä, sus4 (2). Eli siihen vaan lisätään 7 ja 9, -> "9sus4". Näin on, tästä on ollut keskustelua aikaisemminkin. Mutta fakta on, että tollaisiin "C11"-merkintöihin törmää silloin tällöin livenä, ja silloin on tärkeää tietää ettei se tarkoita sen kummempaa kuin pidätyssointua 7:lla ja 9:llä varustettuna. Omia nuotteja kirjoittaessa mä suosisin 9sus4- tai Vm7/I -merkintää. ...paitsi mahdollisesti tällaisessa tilanteessa: http://muusikoiden.net/dyn/members/3852.jpg Tossa on sama asia merkitty kolmella eri tavalla. Mä jostain syystä preferoisin tuon ensimmäisen, se olisi ehkä helpoin lukea (prima vista) ja kirjoittaa. Kun voicingit on kirjoitettu ulos, niin tahallisen väärinymmärryksen mahdollisuuttakaan ei ole. Myös toinen vaihtoehto olisi ok, mutta kolmas olisi mun mielestä ehdoton no-no. |
baron 15.06.2006 11:24:27 | |
---|
Tossa on sama asia merkitty kolmella eri tavalla. Mä jostain syystä preferoisin tuon ensimmäisen, se olisi ehkä helpoin lukea (prima vista) ja kirjoittaa. Kun voicingit on kirjoitettu ulos, niin tahallisen väärinymmärryksen mahdollisuuttakaan ei ole. Myös toinen vaihtoehto olisi ok, mutta kolmas olisi mun mielestä ehdoton no-no. Mä hahmottaisin kanssa ton ekan helpoimmin. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
philias23 15.06.2006 11:53:26 | |
---|
http://muusikoiden.net/dyn/members/3852.jpg Tossa on sama asia merkitty kolmella eri tavalla. Mä jostain syystä preferoisin tuon ensimmäisen, se olisi ehkä helpoin lukea (prima vista) ja kirjoittaa. Kun voicingit on kirjoitettu ulos, niin tahallisen väärinymmärryksen mahdollisuuttakaan ei ole. Myös toinen vaihtoehto olisi ok, mutta kolmas olisi mun mielestä ehdoton no-no. öö...eihän tuo 11/8 ole samallainen kuin 4/4 pätkä, 12/8 taas on. |
Janus 15.06.2006 11:57:06 | |
---|
öö...eihän tuo 11/8 ole samallainen kuin 4/4 pätkä, 12/8 taas on. Öhö. Sulla on siellä meitsin vanha omakuva, koitapa Shift+F5 tms. ettei se hakis sitä cachesta tms. Kun ei jaksa laittaa noita teoria-esimerkkejä mihinkää erilliselle kuvaserverille ;) |
philias23 15.06.2006 12:03:36 (muokattu 15.06.2006 12:08:27) | |
---|
Öhö. Sulla on siellä meitsin vanha omakuva, koitapa Shift+F5 tms. ettei se hakis sitä cachesta tms. Kun ei jaksa laittaa noita teoria-esimerkkejä mihinkää erilliselle kuvaserverille ;) Katohan, tänks. Joo nyt näyttääkin samallaiselta:) Mä pistäisin ton tokan omaan nuottiin. Jos asettelu olisi tarkkaa, niin sitten kolmannen (jotta se sus olisi 100%varmasti liidissä). E: ..ja ihan vaan siksi, että se aloittelija ei tietäis "C11" soinnusta kuin C-E-G ja 11=F ja ilman pientä septimiä toi kuulostais joltain muulta kuin mitä oikeasti haettiin..eli soittais tietämättään juuri tuon E-F terssi-pidätys samaan aikaan. E2: ..tai paremminkin vielä aloittelijan nuottiin parempi 7sus4, se ysi nimittäin ei tuo mitään dramaattista uutta siihen sointutyyppiin, kuten esim. 13.. |