Aihe: Siban pääsykokeet ja pianonsoitto näyte
1 2 3 4
Herra-X
02.05.2006 18:50:55
Nyt tällainen pikainen kysymys, että kun tuossa hakuoppaassa lukee, että pitää antaa pianon soitto näyte, niin tarkoittaako se, että harjoittelen jonkun kappaleen valmiiksi vai onko kyseessä primavista soitto?

Kiittäen.
"Ai Beethoven?" kalamies#39 >-)))>
Sävis
02.05.2006 20:55:27
Nyt tällainen pikainen kysymys, että kun tuossa hakuoppaassa lukee, että pitää antaa pianon soitto näyte, niin tarkoittaako se, että harjoittelen jonkun kappaleen valmiiksi vai onko kyseessä primavista soitto?

Kiittäen.

Minneköhän osastolle olet hakemassa? Kyllä se yleensä on valmiiski harjoiteltu kappale, joka esitetään. Sävellykseen hakiessa voi joutua esim. improvisoimaan, mutta harjoiteltu kappalekin pitää olla.
Sharkman
02.05.2006 20:57:34
niin eikös se bachin inventio ole se pakollinen pianonäyte sävellyspuolelle? mulla on semmonen muistikuva että olit sinne hakemassa.
Haluan vain päästä pätemään.
Sfp
03.05.2006 07:49:45
Inventio tai vaikeustasoltaan vastaavaa settiä.
Sharkman
03.05.2006 11:29:42
heh.. voi tulla pikkasen kiirus kun nuo kokeet on jo viikon päästä... no ei sen puoleen ei mulla oo varaa sanoa.. oma inventiokin vaatii vielä hiomista.
Sfp
03.05.2006 13:15:29
Juu aika nopeeta saa soittaa esim toi Inventio 1 mitä oon katellunna :)
Herra-X
03.05.2006 13:52:54 (muokattu 03.05.2006 15:18:15)
Minneköhän osastolle olet hakemassa? Kyllä se yleensä on valmiiski harjoiteltu kappale, joka esitetään. Sävellykseen hakiessa voi joutua esim. improvisoimaan, mutta harjoiteltu kappalekin pitää olla.

Öä. Niin, hups, unohtui mainita, että sävellystä olen hakemassa nuorisopuolelle ja piano on sivuaineena. Olen nyt tuota Bachin ekaa inventiota hinkannut.

muoks: siis en opiskele pianonsoittoa, vaan sello on pääsoittimeni, mutta tuon pianonsoittonäytteen sisältöä siis tiedustelin.
Sharkman
03.05.2006 16:15:41
Juu aika nopeeta saa soittaa esim toi Inventio 1 mitä oon katellunna :)

Joo noissa on vähän eroja. Etsin käsiini kaikki maholliset levytyksen mitä vaan löytyi tuosta tokasta inventiosta ja kaikki soittivat sen tosi hitaasti vastoin ennakkokäsityksiäni. Kannattaa kuunella mestaripianistien näkemyksiä ja apinoida niitä.
Herra-X
06.05.2006 13:48:00
No udellaampas tähän samaan ketjuun vielä, että mitä nuo teoriakokeet voivat sisältää?
Sfp
06.05.2006 14:00:01
www.siba.fi . siellä ois :)
Sävis
06.05.2006 20:36:58
No udellaampas tähän samaan ketjuun vielä, että mitä nuo teoriakokeet voivat sisältää?

Enpä tiedä onko nuorisolle yhtä laajat kokeet kuin yliopistopuolelle, mutta viimeksi mainitun kokeissa on ollut ainakin seuraavia:
- "perinteinen" teoriakoe, jossa intervallintunnistustehtäviä, asteikkoja jne.
- musiikin historian koe, jossa listasta valitaan säveltäjä kuullulle musiikille
- kenraalibassotehtävä (kirjoittaen)
- vapaita huomioita musiikinpätkistä, joita soitetaav levyltä ja joista jaetaan nuotti nähtäväksi (nuotissa ei kuitenkaan näy kappaleen nimeä eikä säveltäjää)

ja vaikka mitä muuta. Solfakoe on sitten tietysti vielä erikseen. Siihen kuuluu melodiadiktaatti, sointukuuntelu ja prima vista -laulu, ainakin.
Sharkman
07.05.2006 11:55:04
ja vaikka mitä muuta. Solfakoe on sitten tietysti vielä erikseen. Siihen kuuluu melodiadiktaatti, sointukuuntelu ja prima vista -laulu, ainakin.

Minkä tasoisia noi melodiadiktaatit on? tonaalisia ja kuinka kromaattisia?
Sävis
07.05.2006 14:19:36
Minkä tasoisia noi melodiadiktaatit on? tonaalisia ja kuinka kromaattisia?

Yliopistopuolelle muistaakseni olivat noin solfa I -tasoisia, eli tonaalisia, vähän kromatiikkaa. Pääsykokeen yhteydessä pidetään myös tasokoe, jossa on sitten vaikeampiakin, mutta niihin ei ole pakko osallistua.
Herra-X
07.05.2006 16:44:54
nuorisopuolelle on sama koe kuin yliopistopuolelle.
Sävis
12.05.2006 18:31:54
Noh, kertokaapas kuinka meni!
Sharkman
13.05.2006 17:53:10 (muokattu 13.05.2006 17:57:40)

Nooh.. diktaatti oli tosi vaikee ja solfauksessa nousi äkkiä tie pystyyn. Soittokoe jännitti niin vietävästi kun en ole tottunut muille esiintymään. kaikenkaikkiaan meni huonosti eikä ole saumoja. Mul on täs vuodenpäivät aikaa ottaa noi säveltapailutaidot tukevasti haltuun. Pitäis vaan löytää jostain opettaja.

Tutustuin sentään hauskoihin kanssapyrkyreihin mm. tällekin palstalle nimimerkillä mklami kirjoitellut, jonka teoria FAQ juttut täälä on.
mklami
13.05.2006 17:56:52 (muokattu 13.05.2006 17:59:24)

Jaa-a, vaikea sanoa. Muut kokeet meni kait ihan suht ok:sti, mutta haastattelua jännitin (jo etukäteenkin). Ilmapiiri haastattelussa oli kyllä koko ajan rennon mukava, mutta tiettyjen säveltäjien kohdalta teostuntemukseni on vielä aika huonoa ja en ole koskaan ollut hyvä nopeiden analyyttisten havaintojen tekijänä - tarvitsen enemmän aikaa jotta voisin sanoa jotain järkevää. Niiltä osin haastattelu ei kohdaltani mennyt niin hyvin.

Enpä oikein tiedä mitä minusta ajattelivat sen jälkeen. Lopuksi mua pyydettiin improvisoimaan pianolla pari minuuttia, siitä jäi ihan hyvä fiilis, käsittääkseni myös lautakunnalle. Nähtäväksi jää miten käy, en tosiaankaan osaa itse arvioida. Epäilen kyllä mahdollisuuksiani päästä sisään. 16.6. sitten saa tietää.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Sävis
14.05.2006 10:55:15
Se haastatteluhan on kaikkein hirvein juttu koko prosessissa. Eräs haastattelijoista kun on sellainen, että hän etsimällä etsii sen jutun, jota et tiedä. Minun haastattelussani alkoivat kaksi nimeltä mainitsematonta säveltäjää tapella siitä, oliko sanomani kommentti hyvä vai ei. Kun sieltä pääsi ulos, oli todella hämmentynyt olo. Toisaalta, olin ihan rennosti pystynyt jopa vitsailemaan Tapani Länsiön kanssa, toisaalta taas erästä analyysijuttua en meinannut tajuta ennen kuin oli rautalangasta väännetty. Yritän tässä siis sanoa, ettei siellä pääsykokeissa kuulukaan olla niin viisas ja tietäväinen kuin haastattelijat. Heillä on kuitenkin muutama vuosikymmen enemmän tuota kokemusta musiikin alalta.

Pidän täällä kaikille peukkuja. Olisi kiva saada opiskelukavereiksi mnettiläisiä. :)
mklami
14.05.2006 11:19:04 (muokattu 14.05.2006 11:23:04)

Näinhän se taitaa olla, haastattelu on aika jännä ja kovakin paikka. Kyllä he siellä osasivat kaivaa esiin sitä, mitä en tiennyt, ja analyysissäkin heidän piti välillä vääntää rautalangasta, mutta sitten huomasin itsekin idean. Sibeliuksen tunnistin yhden partituurin pohjalta, kun ensin olin laulanut sitä ja koittanut yhtä viulusooloa pianolla. Länsiö heitti kyllä huumoripitoista läppää, ja tunnelma oli muutenkin koko haastattelun ajan hyvä.

Itseäni mietityttää vain se, että kun hain suoraan 2,5-vuotiseen maisteriohjelmaan, niin olisiko tietämykseni ja taitoni pitäneet olla jo korkeammalla tasolla. Pelkään kyllä, että olisi pitänyt olla. Nyt ei auta muu kuin jännityksellä odottaa kesäkuun 16. päivää.

Sitä myös mietin, että oliko se hyvä vai huono merkki, että aikataulussa ilmoitetun haastattelun keston (20 min.) sijasta lautakunta piti mua siellä 45 minuuttia. Pitemmän ajan osaltaan mahdollisti se, että mun jälkeen vuorossa ollut oli peruuttanut tulemisensa. Mutta toisaalta, yhdessä vaiheessa lautakunta totesi, että aika taitaa loppua, mutta sitten totesivat, että "eihän tässä nyt kiirettä ole kun se seuraava peruutti."
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Sfp
14.05.2006 14:52:22
Mites Mklamin Turku opinnoille käy jos pääset Sibaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)