SBII 11.10.2006 17:00:34 | |
---|
Tulipa tuossa vastaan seuraavanlainen "ongelma", jota on tullut aiemminkin ihmeteltyä: Kappale menee C-duurissa ja nuotissa lukee Em6 ja soitettavat äänet ovat alhaalta ylös E, G, H ja C. Melodia liikkuu kyseisessä kohdassa d:ltä c:lle, jolloin sointu on merkitty vaihtuvaksi Em7:sta Em6:seen ja soittaja soittaa tyytyväisenä em6:sen edellä mainitulla tavalla. Em6 soinnun pitäisi kuitenkin sisältää sävelet E, G, H ja C# ja tällöin aiemmin esittämäni sointu pitäisi merkitä Emadd#5 tai Emaddb6(tai b13), eikä Em6. Eikö niin? Kuitenkin kyseisessä kohdassa melodia liikkuu loogisesti d:ltä c:lle eikä tulisi mieleenkään soittaa "oikeaa" em6:sta, vaikka niin nuotissa lukisi. Aika ristiriitaista.. :) |
Bitti-Hiisi 11.10.2006 17:43:47 | |
---|
Em6 soinnun pitäisi kuitenkin sisältää sävelet E, G, H ja C# ja tällöin aiemmin esittämäni sointu pitäisi merkitä Emadd#5 tai Emaddb6(tai b13), eikä Em6. Eikö niin? Jep! Nuotissa (sointumerkissä) on virhe. Myös Cmaj7/E on mahdollinen tapa ilmaista halutut sävelet. By your command! |
Konde 14.10.2006 19:01:26 | |
---|
Em6 soinnun pitäisi kuitenkin sisältää sävelet E, G, H ja C# ei ihan pidä paikkaansa, Tuo kyseinen sointu (EGHC#) on E6 sointu, koska siinä on suuri seksti. Em6 soinnussa on sävelet E, G, H, C. |
Mesa/Boogie 14.10.2006 19:16:41 | |
---|
Em6 soinnun pitäisi kuitenkin sisältää sävelet E, G, H ja C# ei ihan pidä paikkaansa, Tuo kyseinen sointu (EGHC#) on E6 sointu, koska siinä on suuri seksti. Em6 soinnussa on sävelet E, G, H, C. Nyt puhut kyllä omias. Ei se suuri seksti siitä duuria tee vaan suuri terssi. Em6 soinnun äänet on E, G, H, C# ja E6 soinnun äänet E, G#, H, C#. Tästä on turha esittää eriävää mielipidettä. |
Dr Dominant 14.10.2006 19:17:40 | |
---|
Em6 soinnun pitäisi kuitenkin sisältää sävelet E, G, H ja C# ei ihan pidä paikkaansa, Tuo kyseinen sointu (EGHC#) on E6 sointu, koska siinä on suuri seksti. Em6 soinnussa on sävelet E, G, H, C. Em6-sointuun kuuluvat nimenomaan sävelet e, g, h ja c#. E6:ssa on suuri terssi, joten sävelet ovat e, g#, h ja c#. Numero 6 sointumerkissä tarkoittaa aina suurta sekstiä riippumatta terssin laadusta. "Dr Dominant, I Presume?!" |
Jucciz 14.10.2006 19:34:53 | |
---|
Em6-sointuun kuuluvat nimenomaan sävelet e, g, h ja c#. E6:ssa on suuri terssi, joten sävelet ovat e, g#, h ja c#. Numero 6 sointumerkissä tarkoittaa aina suurta sekstiä riippumatta terssin laadusta. Juuri näin. Sinänsä saattaa tuntua epäloogiselta, että "mollikutos"-soinnussa se kutonen itse onkin duurikutonen eikä mollikutonen, mutta näin se vain on. E-G-H-C -sointu kuulostaa minun korvaan enemmänkin maj7-soinnulta. Tässä tapauksessa Cmaj7:lta, mitä se onkin: terssikäännös kyseisestä soinnusta. |
Sertzo S 15.10.2006 13:39:20 | |
---|
Juuri näin. Sinänsä saattaa tuntua epäloogiselta, että "mollikutos"-soinnussa se kutonen itse onkin duurikutonen eikä mollikutonen, mutta näin se vain on. E-G-H-C -sointu kuulostaa minun korvaan enemmänkin maj7-soinnulta. Tässä tapauksessa Cmaj7:lta, mitä se onkin: terssikäännös kyseisestä soinnusta. Terssikäännöstä ei juurikaan käytetä maj7-soinnusta puhuttaessa, ei soi hyvin. |
baron 15.10.2006 14:03:27 | |
---|
Terssikäännöstä ei juurikaan käytetä maj7-soinnusta puhuttaessa, ei soi hyvin. Tohtori Toonika kieltää sen. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Dr Dominant 15.10.2006 15:21:46 | |
---|
Tohtori Toonika kieltää sen. JES!! 8P Kieltolaki voimaan! "Dr Dominant, I Presume?!" |
Janus 15.10.2006 15:33:23 | |
---|
JES!! 8P Kieltolaki voimaan! MI - ei voi vetää. Mutta tuskin se on komppausvoicingina kielletty kuitenkaan tilanteessa, jossa se on m9-soinnun yläpäänä ja varsinaisena melodiaäänenä on jokin muu kuin soinnun terssi? |
Jucciz 15.10.2006 18:10:38 | |
---|
Terssikäännöstä ei juurikaan käytetä maj7-soinnusta puhuttaessa, ei soi hyvin. Minusta soi aivan loistavasti. Onks tää taas jotain klasariteoriasääntöjä, joiden mukaan tietyt äänet ei saa esiintyä tietyssä järjestyksessä? :) |
Dr Dominant 15.10.2006 18:51:01 | |
---|
MI - ei voi vetää. Mutta tuskin se on komppausvoicingina kielletty kuitenkaan tilanteessa, jossa se on m9-soinnun yläpäänä ja varsinaisena melodiaäänenä on jokin muu kuin soinnun terssi? Tää on taas näitä että riippuu tilanteesta, ei sitä ole kukaan tietääkseni käyttämästä "kieltänyt" ... Tohtorissakin sanotaan että "maj7-soinnun pohjasävel ei _yleensä_ ole soinnussa ylimpänä", johtuen siitä että etenkin sointusatsissa melodian ollessa tuo ylin ääni pyritään väistelemään sitä melodian ja kakkosäänen välistä pientä sekuntia. Aina täytyy muistaa myös se, että sävelten kesto vaikuttaa: jos dissonanssi on lyhytkestoinen tai selkeästi purkautuu, niin siitä vaan. Jos dissonanssi "jätetään päälle", useissa tyylilajeissa tämä ei ole tyylinmukaista. Siitä kuulostaako se hyvältä vai pahalta saa kukin päättää ihan itse. "Dr Dominant, I Presume?!" |
Sertzo S 15.10.2006 19:01:18 (muokattu 15.10.2006 19:01:54) | |
---|
Minusta soi aivan loistavasti. Onks tää taas jotain klasariteoriasääntöjä, joiden mukaan tietyt äänet ei saa esiintyä tietyssä järjestyksessä? :) Jos olet sitä miltä, niin ole vaan. Omissa jutuissani tuota käännöstä maj7-soinnusta en kuitenkaan viljele. |
Apricot 15.10.2006 21:02:13 | |
---|
Minusta soi aivan loistavasti. Varmaan pidät sitten myös Allan Holdsworthin musiikista:) "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Aimo 16.10.2006 09:33:31 | |
---|
Eikös se E, G, H/B ja C olisi nyt niinkuin Em-6? Näin minä ainakin olen oppinut merkkaamaan pienen mollikutosen. Tai sitten Cmaj7/E, mutta se nyt on kuitenkin vähän eri sointu, jos nyt vaikka haluaa miettiä, että minkälaisia juttuja sen päälle soittaisi soolossa tai vaikka ihan sointuhajotusta pianolle. Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!! |
baron 16.10.2006 09:50:05 | |
---|
Tää on taas näitä että riippuu tilanteesta, ei sitä ole kukaan tietääkseni käyttämästä "kieltänyt" ... Tohtorissakin sanotaan että "maj7-soinnun pohjasävel ei _yleensä_ ole soinnussa ylimpänä", johtuen siitä että etenkin sointusatsissa melodian ollessa tuo ylin ääni pyritään väistelemään sitä melodian ja kakkosäänen välistä pientä sekuntia. Mun ope on sanonut, että tossa tilanteessa maj7 sointu korvataan kutosella, joka antaa saman sointufiiliksen ilman dissonanssia. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Johann Onn 16.10.2006 22:52:11 (muokattu 16.10.2006 22:53:23) | |
---|
Eikös se E, G, H/B ja C olisi nyt niinkuin Em-6? Lue ketjun viestit 5 & 6. En jaksa kopioida niitä tähän. Ihan hyvin "se" sointu soi, miks sitä nyt tahtoo kukin sitten kutsua. Taitaa kyllä riippua enemmin soittajasta, kuulostaako se hyvältä vai ei. Ja siitä, miten sen ottaa. "Jokainen tyylillään ja loput ilman sitä". |
Aimo 18.10.2006 15:46:41 | |
---|
Lue ketjun viestit 5 & 6. En jaksa kopioida niitä tähän. Ei niissä viesteissä vastata tuohon. Niissä sanotaan, että sen voi ajatella Cmaj7/E:nä, mutta kysymykseni oli, että eikös se nyt teoreettisesti ole kuitenkin Em-6, jos sen haluaa ilman käännöstä merkitä. Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!! |
baron 18.10.2006 15:51:03 | |
---|
Ei niissä viesteissä vastata tuohon. Niissä sanotaan, että sen voi ajatella Cmaj7/E:nä, mutta kysymykseni oli, että eikös se nyt teoreettisesti ole kuitenkin Em-6, jos sen haluaa ilman käännöstä merkitä. Mun mielestä se on Em(addb13) "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Aimo 19.10.2006 12:09:51 | |
---|
Mun mielestä se on Em(addb13) No juu. Tätä ei voi ainakaan ymmärtää väärin, vaikka kirjoitusasu on hurjemman näköinen. Korostaisikohan se kutosen kautta merkintä sitten sitä, että kvintti ja pieni seksti ois vierekkäiset sävelet? No voihan ne toki olla tuossa sinun merkinnässäkin. En tiedä, who gare?s. Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!! |