Sandozer 02.10.2006 13:04:29 | |
---|
No, olen ehkä kulkenut vähän perse edellä puuhun, mutta olen tetsaillut tämän kyseisen asteikon kanssa jonkun aikaa. Miten tätä asteikkoa kannattaisi lähestyä, noin niinkuin säveltämisen kannalta? Mitään sääntöjä mitä sen käyttämiseen kuuluu? Hyviä esmerkkejä? Mitä kannattaa välttää? Onko tabeja biiseistä jossa sitä käytetään? Tuollaisia kysymyksiä tuli äkkiseltään mieleen.. Aatokset olisi kaivattuja tästä. |
baron 02.10.2006 13:23:45 (muokattu 02.10.2006 13:24:10) | |
---|
Jos sointu on jotain C7#5 niin siihen vois ajatella kokosävelasteikkoa! (Ja tietysti toisinpäin) Debussy ja Monk on esimerkkejä säveltäjistä, joiden tavaramerkkejä se on. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
hörhö 02.10.2006 15:10:08 | |
---|
Debussy ja Monk on esimerkkejä säveltäjistä, joiden tavaramerkkejä se on. Nämä kannattaa tsekata. Kannattaa heti alkuun huomata, että symmetrisyytensä vuoksi kokosävelasteikkoja on ainoastaan kaksi. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) |
Sävis 02.10.2006 20:30:11 | |
---|
Skäppädubaa hubaa städää! |
baron 02.10.2006 20:45:04 | |
---|
Yhteen aikaisempaan kokosävelasteikkoketjuun kirjoitin tällaisen vastauksen http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=3015690 Siinä vähän esimerkkiä siitä, miten muita asteikkoja voi käyttää kokosävelasteikon rinnalla. Mä nyt toistan sen saman minkä Muzak jo aikaisemmin eli tuo "akustinen" asteikko termi on meille "poppareille" ventovieras, meidän ulkomaan kirjat sanoo "overtone" ja meidän kotimainen auktoriteetti Backlund "yläsävelasteikko". "Speaking about music is like dancing about architecture" |
JPQ 03.10.2006 04:13:01 | |
---|
No, olen ehkä kulkenut vähän perse edellä puuhun, mutta olen tetsaillut tämän kyseisen asteikon kanssa jonkun aikaa. Miten tätä asteikkoa kannattaisi lähestyä, noin niinkuin säveltämisen kannalta? Mitään sääntöjä mitä sen käyttämiseen kuuluu? Hyviä esmerkkejä? Mitä kannattaa välttää? Onko tabeja biiseistä jossa sitä käytetään? Tuollaisia kysymyksiä tuli äkkiseltään mieleen.. Aatokset olisi kaivattuja tästä. Minusta riitasointuja pitäis välttää saa olla muttei kokoajan lisäksi välttää välittämästä siitä mitä mieltä muut on jos sävellys kuulostaa itsestä hyvältä niin se riittää minulle. Koskee muitakin sävellajeja ja soittimien valintaakin... |
Sävis 03.10.2006 07:38:57 | |
---|
Minusta riitasointuja pitäis välttää saa olla muttei kokoajan lisäksi välttää välittämästä siitä mitä mieltä muut on jos sävellys kuulostaa itsestä hyvältä niin se riittää minulle. Koskee muitakin sävellajeja ja soittimien valintaakin... Anteeksi off-topic, mutta mikä ihme on riitasointu? Skäppädubaa hubaa städää! |
baron 03.10.2006 08:37:54 (muokattu 03.10.2006 10:56:43) | |
---|
Minusta riitasointuja pitäis välttää saa olla muttei kokoajan Kyllähän kaikki musiikki, minkä mä tunnen perustuu jännitteen lisäämiseen ja vähentämiseen ja lisääminen yksinkertaisimmillaan on sointujen osalta dominanttiseptimisointu kenties muunneltuine lisäsävelineen ja vähentäminen palaamalla toonikaan tai sitä vastaavaan. Improvisoidussa (jazz)soolossa jännitettä voidaan sointukierrosta riippumatta lisätä käyttämällä soinnulle kaukaista asteikkoa ja vähentää palaamalla soinnulle läheiseen asteikkoon. Riitasointu: joku muu kuin muuntamaton kolmisointu?????? "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Sandozer 03.10.2006 10:41:58 | |
---|
Jepjep, tattista vaan. olenkin tuossa jo pähkäillyt että mukana on sopiva käyttää muitakin asteikkoja. debussy ja monkki on ollut kierrätyksessä, ehkä se ajan myötä alkaa uppoomaan, kunhan vaan jaksaa kluurata tuon kanssa. |
Antero-- 03.10.2006 16:20:31 (muokattu 03.10.2006 16:20:59) | |
---|
Debussy ja Monk on esimerkkejä säveltäjistä, joiden tavaramerkkejä se on. Lisäksi Pat Metheny tuntuu vetävän joka helkutin soolossaan vähintään kerran ylinousevia kolmisointuja kyseisestä asteikosta. Kannattanee tsekata. "shut up and play yer guitar!" |
musikerman 07.10.2006 18:11:25 | |
---|
Wonder: You Are the Sunshine of My Life, intron 3. ja4. tahti. Parhaita kokosävaskasteikon esimerkkejä. |
lxi 07.10.2006 18:14:31 | |
---|
King Crimsonin "Fracture" pyörii miltei totaalisesti kokosävelasteikon ympärillä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
northern 10.10.2006 14:05:00 | |
---|
Danny Elfmankin käyttää aika usein kokosävel-asteikkoa. Sen voi kuulla esim. Simpsonien tunnarissa. Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
Dr Dominant 10.10.2006 15:28:38 | |
---|
Danny Elfmankin käyttää aika usein kokosävel-asteikkoa. Sen voi kuulla esim. Simpsonien tunnarissa. Itse asiassa Simpsonit on väännetty overtone-asteikon ympärille. Koska overtone alkaa kolmella kokosävelaskelella, alku biisistä kuulostaa myös kokosävelasteikolle. Pidemmällä biisistä paljastuu sitten koko asteikkoväri. "Dr Dominant, I Presume?!" |
lxi 10.10.2006 17:00:20 | |
---|
Itse asiassa Simpsonit on väännetty overtone-asteikon ympärille. Koska overtone alkaa kolmella kokosävelaskelella, alku biisistä kuulostaa myös kokosävelasteikolle. Pidemmällä biisistä paljastuu sitten koko asteikkoväri. Jeah. Kokosävelasteikkokin tosin vilahtaa niissä nopeissa alaspäin juoksevissa sekvensseissä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Janus 10.10.2006 21:20:12 | |
---|
alku biisistä kuulostaa myös kokosävelasteikolle. Pidemmällä biisistä paljastuu sitten koko asteikkoväri. ...teeman neljännen äänen kohdalla? Mahtaako riittää kenelläkään kärsivällisyys ;) |
Dr Dominant 10.10.2006 21:59:06 | |
---|
...teeman neljännen äänen kohdalla? Mahtaako riittää kenelläkään kärsivällisyys ;) Nii-in, osoitinkin sanani nykyajan nuorille joilla ei ole enää yhtään kärsivällisyyttä!! (nk. "vitsi"!!) "Dr Dominant, I Presume?!" |
lxi 10.10.2006 23:03:30 | |
---|
...teeman neljännen äänen kohdalla? Mahtaako riittää kenelläkään kärsivällisyys ;) Se alkupätkä voisi olla lyydistäkin. Overtonen b7 esintyy ensimmäistä kertaa vielä jonnin matkaa myöhemmin. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
t-termiitti 11.10.2006 11:03:24 | |
---|
mikä ihme on riitasointu? synonyymi dissonanssille Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |
lxi 11.10.2006 11:57:36 | |
---|
synonyymi dissonanssille Kysymys taisi sisältää toisenkin merkityksen: miksi dissonansseja pitäisi välttää? The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |