Foxi 01.10.2006 19:18:59 | |
---|
Valaiskaa tyhmää aloittelijaa. Eli jazzmolliasteikossa on kuudes ja seitsemäs sävel ylennetty sekä ylös, että alas tultaessa. (Melodisessa asteikossahan vain ylös mentäessä.) Mutta onko jazzmolliasteikossa jotain muuta huomioitavaa? Jossain yhteydessä olen kuullut asteikon kolmannen sävelen alentamisesta, mutta ehkä sekoitan sen johonkin muuhun asiaan. Sitten tyhmä kysymys. Entä, kun asteikon Kuudes ja seitsemäs sävel on jo valmiiksi ylennetty? Miten silloin menetellään? Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |
lxi 01.10.2006 19:44:35 (muokattu 01.10.2006 19:50:05) | |
---|
Eli jazzmolliasteikossa on kuudes ja seitsemäs sävel ylennetty sekä ylös, että alas tultaessa. (Melodisessa asteikossahan vain ylös mentäessä.) Mutta onko jazzmolliasteikossa jotain muuta huomioitavaa? Jossain yhteydessä olen kuullut asteikon kolmannen sävelen alentamisesta, mutta ehkä sekoitan sen johonkin muuhun asiaan. Et oikeastaan. Kyseessähän on jazzMOLLI, joten siinä terssi ei ole duurin tapaan suuri, vaan alennettu pieneksi eli molliterssiksi. Muista, että nuo ylennykset ovat suhteessa vastaavaan luonnolliseen molliin. Eli kun A-mollin 6. ja 7. sävel ovat F ja G, A-jazzmollissa ne ovat F# ja G#. Näin ollen A-jazzmollin ainoa ero A-duuriin on tuo molliterssi. Sitten tyhmä kysymys. Entä, kun asteikon Kuudes ja seitsemäs sävel on jo valmiiksi ylennetty? Miten silloin menetellään? Kaksoisylennetään. Käytännössä tämä on poikkeustilanne ja vaatisi jonkun erityisen absurdin sävellajin. EDIT: G#-jazzmollin sävelet olisivat G#, A#, B, C#, D#, E#, F## ja G#. Melkoinen ristiretki. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
baron 01.10.2006 20:32:22 (muokattu 01.10.2006 20:33:55) | |
---|
En mä tiedä onks tää väärä tapa ajatella, mutta otetaan mikä tahansa duuriasteikko ja alennetaan sen kolmas sävel (terssi) niin meillä on samanniminen jazz-molliasteikko. (C-duuriasteikossa soitetaan E:n asemasta Eb ja se on C-jazzmolliasteikko) "Speaking about music is like dancing about architecture" |
lxi 01.10.2006 20:42:43 | |
---|
En mä tiedä onks tää väärä tapa ajatella, mutta otetaan mikä tahansa duuriasteikko ja alennetaan sen kolmas sävel (terssi) niin meillä on samanniminen jazz-molliasteikko. Se on hieno tapa ajatella. Mitä enemmän tällaisia yhteyksiä pystyy asteikoiden välille rakentamaan, sen paremmin niiden kanssa tulee toimeen. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Foxi 01.10.2006 22:58:01 | |
---|
OK Tämä selvensi aikalailla. *Kiittää ja kumartaa* Vaan toinen sut vei, minä katsella sain, nää on soittajan haaveita vain. |
Hammermul 02.10.2006 15:49:09 | |
---|
Käsitinkö mä nyt oikein, että ylöspäin mentäessä jazzmolli=melodinen molli? |
Janus 02.10.2006 16:18:01 | |
---|
Käsitinkö mä nyt oikein, että ylöspäin mentäessä jazzmolli=melodinen molli? Jep. Näin on. |
Schnowotski 02.10.2006 16:52:37 | |
---|
Jep. Näin on. Vai kenties selkeämmin ilmaistuna toisinpäin: ylöspäin mentäessä melodinen molli on sama kuin jazzmolli. |
Sammo 07.10.2006 20:38:54 | |
---|
En mä tiedä onks tää väärä tapa ajatella, mutta otetaan mikä tahansa duuriasteikko ja alennetaan sen kolmas sävel (terssi) niin meillä on samanniminen jazz-molliasteikko. Jimmy Bruno opettaa tuon DVDllään doorisen moodin kautta, josta siis sen seitsemäs sävel ylennetään. Yhdistettynä Brunon mun mielestä nerokkaaseen tapaan sormittaa duuri-asteikot ja sitä kautta doorinen moodi, it makes hell of a lot sense. "Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S |