Aihe: Musiikin teorian opiskelu etäopiskeluna? 1 | |
---|---|
![]() 12.12.2006 22:42:48 (muokattu 12.12.2006 22:48:40) | |
Eli kiinnostaa tietää että onko olemassa mitään musiikin teorian opiskelua tyyliin kirjekurssina tai etäopiskeluna..? Olen pitkään jo ollut muusikko ja tehny biisit 4 täyspitkälle levylle mutta ikään en ole musiikin teoriaa opiskellu ja nyt kiinnostais alkaa musan teoriaa opiskeleen. Mutta kun on työt ja kaikki muut hommat niin ei koulun penkille voi lähtee joten mietin että onko tyyliin etäopiskeluna tai vastaavana mahdollista opiskella musan teoriaa Suomessa..? Tai jos on ehdottaa hyviä teoriaa käsitteleviä teoksia? Kiitos etukäteen. | |
![]() 12.12.2006 22:51:26 | |
Tohtori Toonika? "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 13.12.2006 06:34:14 | |
Eino Linnala(?) yleinen musiikkioppi teokset. Noissa on paljon hyvää tietoa, mutta koska ovat suht vanhoja niin vanhoja nimiä yms. siellä on. Kannattaa siis hommata tohtori toonika ja sen jälkeen silmäillä esimerkiksi näistä. Tahdeista löytyy oikeasti sellaisen ison plussan edestä tietoa yleinen musiikkioppi 1:stä. Jerk. | |
![]() 13.12.2006 10:01:56 | |
Tohtori Toonika Ei mitään kysymysmerkkejä. Genret p*rseeseen | |
![]() 13.12.2006 23:20:55 | |
Tohtori Toonika? Itse olen teoriaa opiskellut lähinnä tuon ja muusikoiden.netin avulla. En kyllä väitä hirveästi osaavani, mutta ainakin olen alkuun päässyt mukavasti. Reino in Blood | |
![]() 13.12.2006 23:33:18 | |
Itse olen teoriaa opiskellut lähinnä tuon ja muusikoiden.netin avulla. En kyllä väitä hirveästi osaavani, mutta ainakin olen alkuun päässyt mukavasti. Musta ainakin Tohtori Toonikan tehtävät oli kivan haastavia, osa mulle jopa vaikeita, että joutui pähkäilemään. En oo tosin vielä open kirjaa hankkinut, että olisin nähnyt menikö ne oikein, mutta aion senkin tehdä. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 14.12.2006 21:18:38 | |
Itellä on ajatus ja idea, että hankkis tuon Tohtori Toonikan. Olen kyllä itsenäisesti yrittänyt opiskella M.netin ja erään kirjan varjolla, mutta haluan lisää opiskeltavaa. Käväsi vain mielessä, että onko se Tohtori Toonika ihan aloittelijoille kuitenkaan, vai tarviiko siihen jo vähän enemmän tietotaitoa, että osaa niitä tehtäviä tehdä? Tai no eihän siitä tietenkään silloin hyötyä olis jos tietäis kaikesta kaiken. Elä hevari itke, ota niitti. | |
![]() 14.12.2006 21:52:14 | |
Itellä on ajatus ja idea, että hankkis tuon Tohtori Toonikan. Olen kyllä itsenäisesti yrittänyt opiskella M.netin ja erään kirjan varjolla, mutta haluan lisää opiskeltavaa. Käväsi vain mielessä, että onko se Tohtori Toonika ihan aloittelijoille kuitenkaan, vai tarviiko siihen jo vähän enemmän tietotaitoa, että osaa niitä tehtäviä tehdä? Tai no eihän siitä tietenkään silloin hyötyä olis jos tietäis kaikesta kaiken. Siinä oppii. Genret p*rseeseen | |
![]() 14.12.2006 22:52:53 | |
Itellä on ajatus ja idea, että hankkis tuon Tohtori Toonikan. Olen kyllä itsenäisesti yrittänyt opiskella M.netin ja erään kirjan varjolla, mutta haluan lisää opiskeltavaa. Käväsi vain mielessä, että onko se Tohtori Toonika ihan aloittelijoille kuitenkaan, vai tarviiko siihen jo vähän enemmän tietotaitoa, että osaa niitä tehtäviä tehdä? Tai no eihän siitä tietenkään silloin hyötyä olis jos tietäis kaikesta kaiken. Tohtori Toonika ei edellytä mitään perustietoja (No OK, luku- ja kirjoitustaidon) ja kuitenkin sen läpikäymällä pääsee suhteellisen pitkälle. Mun mielestä tärkeintä ei ole vain lukea vaan tehdä kiltisti ne harjoitustehtävät, osa niistä on suorastaan kivoja, osa taas aika haastavia. Kun sen kirjan on sisäistänyt, kieli pitkällä odottaa seuraavaa osaa, joka tekijöiden mukaan on jo työn alla. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 17.12.2006 01:06:29 | |
http://www.mysongbook.com/tutorial-index.htm Kumma kyllä, tuolla on hyvä teoriapaketti. (ainakin minun mielestä...) | |
![]() 18.12.2006 11:51:47 | |
FAQ-ketjussa teoriasivustoista oli mainittu tämäkin, jos nettiopiskelu kiinnostaa: www.teoria.com Sivusto on englanninkielinen, mutta mielestäni muuten melko helppotajuinen. Jäin kerrasta koukkuun niihin harjoitustehtäviin, erityisesti kuunteluharjoituksiin. Olo on tosin kuin kiipeäisi takamus edellä puuhun; olen soveltanut asioita käytäntöön vuosikaudet tietämättä teoriasta paljonkaan - vain perusasiat rytmistä, nuoteista ja intervalleista. Laulaessa homma toimii korvakuulolta, "ajattelematta", ihan mukavasti, mutta jopa yksittäisten sävelten, saati sointujen tunnistaminen, silloin kun se pitää tehdä tietoisesti, on yllättävän vaikeaa. Moodit ja sen sellaiset ovat toistaiseksi kohdallani lähes käymätön korpimaa ;). Jatkokysymys: Onkohan nykyään tarjolla ihan live-teoriakursseja myös aikuisille? Yleensä kun kai paikallisten musiikkioppilaitosten ym. opetus on suunnattu lapsille ja nuorille, eikä muutenkaan oikein tunnu luontevalta hakeutua samoille apajille peruskoululaisten kanssa. Still waters run deep. | |
![]() 24.12.2006 16:12:46 | |
Nojoo. Keksin, että laitan tuon Tohtori Toonikan joululahjalistalleni. Noh toive lähti eteenpäin, ja hyvä tahto kävi ostamassa Suomalaisesta sen kirjan. Kirja oli Tohtori Tolosen Terveysoppi. Ei helvetti et hajottaa.. no sattuu sitä paremmissakin piireissä. Elä hevari itke, ota niitti. | |
![]() 24.12.2006 19:16:39 | |
Nojoo. Keksin, että laitan tuon Tohtori Toonikan joululahjalistalleni. Noh toive lähti eteenpäin, ja hyvä tahto kävi ostamassa Suomalaisesta sen kirjan. Kirja oli Tohtori Tolosen Terveysoppi. Ei helvetti et hajottaa.. no sattuu sitä paremmissakin piireissä. Kait sen saa vaihtaa!! Satun tuntemaan molemmat kirjat. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 24.12.2006 21:22:55 | |
Nojoo. Keksin, että laitan tuon Tohtori Toonikan joululahjalistalleni. Noh toive lähti eteenpäin, ja hyvä tahto kävi ostamassa Suomalaisesta sen kirjan. Kirja oli Tohtori Tolosen Terveysoppi. Ei helvetti et hajottaa.. no sattuu sitä paremmissakin piireissä. Hohhooo! Hyvää joulua vaan sullekin =D | |
![]() 28.12.2006 16:31:47 | |
Jatkokysymys: Onkohan nykyään tarjolla ihan live-teoriakursseja myös aikuisille? Yleensä kun kai paikallisten musiikkioppilaitosten ym. opetus on suunnattu lapsille ja nuorille, eikä muutenkaan oikein tunnu luontevalta hakeutua samoille apajille peruskoululaisten kanssa. Työväen- ja kansalaisopistoissa on. Nimenomaan aikuisille. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 29.12.2006 10:00:44 | |
Työväen- ja kansalaisopistoissa on. Nimenomaan aikuisille. Hmm...meidän kansiksen opinto-ohjelmaan eivät teoriakurssit ole päässeet, johtunee paikkakunnan pienuudesta. Mutta kiitos tiedosta, ehkäpä uskallan tämän perusteella tehdä aloitteen opiston kurssitarjonnan laajentamiseksi :). Still waters run deep. | |
![]() 05.01.2007 10:16:54 (muokattu 05.01.2007 10:19:05) | |
Hmm...meidän kansiksen opinto-ohjelmaan eivät teoriakurssit ole päässeet, johtunee paikkakunnan pienuudesta. Mutta kiitos tiedosta, ehkäpä uskallan tämän perusteella tehdä aloitteen opiston kurssitarjonnan laajentamiseksi :). Tuo "kirjekurssi" on kyllä erittäin hyvä idea. Nykyäänhän lähes jokaisen muun kuin musiikin teorian alan peruskurssit on mahdollista suorittaa netti-etäopiskeluna. Solfan kanssa se nyt olisi hiukan hankalaa, mutta esimerkiksi usein kaivatut popjazz-teorian perusteet olisi kätevä lyödä tuolla tavalla pulkkaan. Olisi ehkä syytä tehdä aloitteita nuorien, innovatiivisten ja taitaviksi tunnettujen pedagogien kuten "Tohtori Toonikan" suuntaan. Samallakos hän yhtä nettikurssia pyörittäisi muiden teoriakurssiensa ohessa. Tietenkin sisältöjä ja työtapoja pitäisi ehkä hiukan soveltaa. Esimerkkejä erinomaisesta tietsikka-avusteisesta etäopiskelusta löytyy niin Hkin kauppasurkeasta, Jyväskylän YOsta kuin Lappeenrannan teknillisesta YOstakin. Musiikin alalla ainakin Kuhmon musiikkiopisto ja musiikin osaamiskeskus on tehnyt uraa uurtavaa työtä maakuntien tietotekniikkaperustaisen musiikkikoulutuksen kehittämiseksi. Mahdollisuuksiahan olisi kolme: - Netistä löytyvän oppimisalustan avulla opiskelu - Videoneuvottelu-laitteistojen avulla tapahtuva reaali-aikainen ns."oikea" opettaminen sekä - edellisten yhdistelmä Tässä tapauksessa luultavasti ensimmäinen vaihtoehto olisi tavalliselle musiikin harrastajalle se ainoa saavutettava. Silti, kaikista edellisistä löytyy käytännön sovellutuksia ja tutkimustuloksia (etsiä voi esim. Sibiksen MuKan opinnäytetöistä). Jopa allekirjoittanut on päätynyt tekemään yhden semmatyön aiheesta vuonna keppi ja kivi. Musiikkiala on tietysti perivanhoillinen ja tällaisten juttujen aikaansaaminen vie aikaa. Kannattaa siis olla aktiivinen ja alkaa pyytämään oppilaitoksilta sitä mihin on tarvetta... MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 11.01.2007 14:43:18 | |
Olisi ehkä syytä tehdä aloitteita nuorien, innovatiivisten ja taitaviksi tunnettujen pedagogien kuten "Tohtori Toonikan" suuntaan. Samallakos hän yhtä nettikurssia pyörittäisi muiden teoriakurssiensa ohessa. Tietenkin sisältöjä ja työtapoja pitäisi ehkä hiukan soveltaa. Tohtori Toonikan toisena kirjoittajana tuntuu siltä, että etäopetus olisi varsin helppoa järjestää kirjan ja esim. ilmaisen Skype-nettipuhelimen avulla (toki tavallisellakin puhelimella onnistuu). Mitään luentojahan ei periaatteessa tarvita, koska ilmiöt on selitetty kirjassa. Kuuntelu ja kirjoitustehtävien vastaukset löytyvät opettajan oppaasta, josta oppilas voi ne itse tarkistaa. Opettajan tehtävä olisikin lähinnä kuunnella, että laulutehtävät menevät oikein, ja vastailla ylimääräsiin kysymyksiin. Jos korvaus on kohtuullinen, voisin itsekin ajatella pitäväni "tohtorin puhelinvastaanottoa" esim. lauantaisin sovittuun kellonaikaan. Pistäkää tarjouksia vaikka privaattiviestinä, jos kiinnostusta löytyy! :) By your command! | |
![]() 20.01.2007 11:40:07 | |
"riks, raks ja poks" -korvat | |
![]() 25.01.2007 01:55:06 | |
esim. ilmaisen Skype-nettipuhelimen avulla (toki tavallisellakin puhelimella onnistuu). Mitään luentojahan ei periaatteessa tarvita, koska ilmiöt on selitetty kirjassa. Kuuntelu ja kirjoitustehtävien vastaukset löytyvät opettajan oppaasta, josta oppilas voi ne itse tarkistaa. Opettajan tehtävä olisikin lähinnä kuunnella, että laulutehtävät menevät oikein, ja vastailla ylimääräsiin kysymyksiin. Tuo on kyllä ihan totta. Ja skypellä onnistuu myös konferenssipuhelut, joten voi lyödä vaikka ryhmän pystyyn joka kokoontuu opettajan johdolla viikoittain, jolloin kulutkin on mahdollista painaa hävettävän alas. Myöhemmin muodollisen tutkinnon voi sitten tenttiä kun asiat kerran osaa, jos tarvetta ilmenee. Jos siis todella kiinnostaa, niin ei muuta kuin hommiin... MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)