Aihe: Melodian jatkumattomuusongelma 1 | |
---|---|
![]() 25.09.2006 05:38:59 (muokattu 25.09.2006 05:46:19) | |
No niin. Aihetta on varmasti käsitelty aiemmin, mutta keskustelut ovat ilmeisen hyvin piilossa sillä en niitä löytänyt. Eli kuten otsikko kertookin, olen havainnut ikävähkön ongelman melodioiden säveltämisen kanssa ja vinkkejä kaipaisin. Koneelta löytyy jo kohta parin albumin verran erinäisiä pianolla soitettuja melodian pätkiä mutta siinä vaiheessa kun pitäisi pätkälle saada jatkoa, niin siihen tökkää. Tuntuu että mikään ei sovi ja konstit loppuu kesken. Asiaa ei myöskään helpota yhtään se, että olen huono komppaaja (aikanaan kun kitarasooloilu oli turhankin kova juttu) ja tiettyä kaavaa/rakennetta on vaikea rikkoa. Sittemmin on tullut kehityttyä myös komppipuolella hurjasti, mutta iänikuinen ongelma melodioiden kanssa ei juuri ole helpottunut. Siinä mielessä kyllä, että bändin kanssa kun soitetaan, niin uusia melodioita syntyy kyllä tasaiseen tahtiin, mutta nekin ovat pääosin muutaman tietyn kierron ympärille syntyneitä. Vastaavasti ongelma korostuu kun yritän soittaa pianolla jotain erilaista (Nobuo Uematsu-vaikutteista kamaa pääasiassa). Sen puoli minuuttia menee hienosti ja sitten lentää idea nurkkaan kun skillit lopahtaa. Asiaa ei tietystikään helpota lähes loputon itsekritiikki ja vaikka sen tasan tietää, että melodian kuuluu elää biisin aikana ja sen elämiseen kuulija tottuu/oppii, niin ilmeisesti se ei ole sisäistynyt tuonne aivolohkoon. Jotenka. Saa auttaa jos olen autettavissa. Olen sen 10 vuotta kohta musiikkia soittanut ja analysoinut aina kuullessani, mutta melodioiden kulku, sävellys ja -muutokset- pysyvät edelleenkin mystisenä. Sääli sinänsä, tuolla kun on paljon ihan potentiaalistakin matskua. Ja luonnollisesti se melodian jatkumattomuus heijastuu sitten myös biisin rakennekysymyksiin ja koko biisi jämähtää riffiin tai pariin. Tai vastaavasti siitä tulee turhan simppeli johon ei uskalla heittää mitään erilaista. Ongelmat melodian kanssa ovat nyt kuitenkin se pahin, koska jos keksin jumalattoman hyvän kertosäkeen, niin loput biisistä syntyy huomattavasti helpommin. Hassua asiassa on sinänsä se, että asian kanssa on ongelmia vaikka pääasiassa ihannoin hyvinkin yksinkertaisia melodioita. Esimerkkeinä vaikkapa mainittakoon: Sentenced - No One There (kertosäe) Sentenced - Fragile (kertosäe) Sentenced - No Tomorrow (kitara/kertosäe) Viikate - Pohjoista Viljaa (kitaramelo/kertosäe) Tik Tak - Harhaa (kertosäe) Apulanta - Jumala (kitara/kertosäe) Yö - Kuorotyttö (kertosäe, hei se nyt vain on hyvä) +paljon muuta Yksipuolinen lista, mutta nuo ovat tällä nimenomaisella hetkellä mielessä. Toisaalta on tullut mietittyä sitäkin, että olisiko oma näkemys musiikista vain yksinkertaisesti aivan liian kapea. Tai vastaavasti sitä yrittää säveltää levyllisen hitti-biisejä. Pääasiassahan oma näkemys kertosäkeen melodian kulusta menee suurinpiirtein (tapauskohtaisesti tietysti) 1,2,1,3-tyylisesti. Ymmärrätte mitä haen takaa. Ja loppuun pahoittelut viestin pirstaleisuudesta, mutta koittakaa saada tolkkua. Tähän aikaan ei tahdo enää ajatuksen terävin kärki olla tallessa. :) | |
![]() 25.09.2006 11:43:49 | |
Apua lol , mulla on ihan sama ongelma :) Tosin klassisen musiikin säveltämisessä . saatan saada yhden melodian aikaan ja jotain muuntelua siitä ,mutta siihen se sitten jääkin. :/ Joku mestari voisi kertoa minulle hieman noista sävellysten muodoista (linkkiä?) Lähinnä tähtäimessä on pienimuotoiset sävellykset kitaralle. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen | |
![]() 25.09.2006 12:00:13 | |
Apua lol , mulla on ihan sama ongelma :) Tosin klassisen musiikin säveltämisessä . saatan saada yhden melodian aikaan ja jotain muuntelua siitä ,mutta siihen se sitten jääkin. :/ Joku mestari voisi kertoa minulle hieman noista sävellysten muodoista (linkkiä?) Lähinnä tähtäimessä on pienimuotoiset sävellykset kitaralle. Lähe liikkeelle yksinkertaisesta sonaattimuodosta (teema-kehittely-teeman kertaus) ja yritä saada eheitä biisejä sen kautta ajateltuna. Periaatteessa voit ajatella niin että keksit teeman ja kehittelet siitä A-osan, sen jälkeen keksit teemalle parin, sivuteeman, joka liittyy jollain tavalla alkuperäiseen teemaan, tuoden siihen esimerkiksi vaihtoehtoisen näkökulman, ja teet siitä B-osan. Sen jälkeen kertaat A-osan, ehkä hiukan muuteltuna ja lopetat kappaleen jotenkin järkevästi (lopetuksen voi ajatella codana, ylimääräisenä lopetusosana), ja siinäpä sulla onkin jo ralli. Noilla eväillä on tehty musaa jo 500 vuotta. | |
![]() 25.09.2006 12:53:29 | |
Ai perinteinen sitten.. Kertsi A B Kertsi A C Kertsi Kertsi loppusooloilun kera | |
![]() 17.12.2006 03:50:34 | |
Itellä on auttanut tosi paljon se että viimeaikoina olen miettinyt biisejä puhtaasti melodian kautta. Toisin sanoen saatan säveltää koko biisin ensin läpi niin että siinä on ainoastaan melodia eikä mitään muuta. Tyyliin että voisit laulaa sen ilman mitään säestystä läpi. Keksin tän metodin kun luin Värttinä kirjaa ja siinä mainittiin että usein biisintekijät tuovat treeneihin ainoastaan melodian ja siihen sitten aletaan kasaamaan soinnutusta ja muuta sovitusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)