texjazz 21.02.2007 12:07:34 | |
---|
Niin, mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys? Tähän C- Am - F - G -klassikkoon? Jos tästä on jostain jo höpötelty, lukkoon tämä ja linkkiä tohon. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
baron 21.02.2007 12:53:27 | |
---|
Niin, mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys? Tähän C- Am - F - G -klassikkoon? Jos tästä on jostain jo höpötelty, lukkoon tämä ja linkkiä tohon. En mä tiedä Aku Ankka nimitystä, mutta alunperin se on "rhythm changes", peräisin Gershwinin kappaleesta "I Got Rhythm" vuodelta 1934, jossa se tosin oli muotoa I- VI - II - V eli C-duurissa F:n tilalla Dm7 COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
panadol 21.02.2007 13:02:53 | |
---|
En tiedä mistä ilmaisu on peräisin, mutta ensimmäisiä joiden olen kuullut käyttävän sitä on kitaristi Teppo "Stefanos" Hirvonen (mm. Blues Affection, Cat Lee & Co). Termi "rhythm changes" on suomalaiseen suuhun aika vaikea lausuttava, joten siksi varmaan on täytynyt keksiä ko. neronleimaus. Mielestäni esimerkkikierrossa F ja Dm ovat keskenään vaihdettavissa, ja kyseessä on pohjimmiltaan sama sointukierto. Jazzareiden kun on "pakko" työntää tuo kakkosvitonen joka paikkaan ;p |
Martso 21.02.2007 13:04:18 | |
---|
Niin, mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys? Carl Barksilta. -53/8b Kaikki käy, eihän siinä mitään! |
panadol 21.02.2007 13:30:33 | |
---|
|
texjazz 21.02.2007 13:57:15 | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=thoZMn7geoI Sointukierto ei kyllä natsannut :/ Tuossa Akussa oli jotain outoa. En mä tiedä Aku Ankka nimitystä, mutta alunperin se on "rhythm changes", peräisin Gershwinin kappaleesta "I Got Rhythm" vuodelta 1934, jossa se tosin oli muotoa I- VI - II - V eli C-duurissa F:n tilalla Dm7 Eikös Blue Moon mene juuri tuolla kierrolla? Olisikohan Aku Ankka -nimityksellä mitään tekemistä sointukierron näennäisellä simppeliydellä? Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." |
Hianomies 21.02.2007 14:26:30 | |
---|
En mä tiedä Aku Ankka nimitystä, mutta alunperin se on "rhythm changes", peräisin Gershwinin kappaleesta "I Got Rhythm" vuodelta 1934, jossa se tosin oli muotoa I- VI - II - V eli C-duurissa F:n tilalla Dm7 Ai se oli Gershwin, joka keksi tuon sointukierron, siinä vasta äijä! Eipä ihme, ettei Ravel aikanaan ottanut häntä sävellysoppilaakseen, pelkäsi tietty... :) |
texjazz 21.02.2007 14:34:55 | |
---|
Ai se oli Gershwin, joka keksi tuon sointukierron, siinä vasta äijä! Eipä ihme, ettei Ravel aikanaan ottanut häntä sävellysoppilaakseen, pelkäsi tietty... :) No eikös akuankkasysteemi ole moniulotteisempii kuin Bolero :) "Ruoho istuu lumen alla, odottaa että lumi menisi, ja tulisi kevät" Pekka Parkkinen |
markkuliini 17.03.2007 11:11:18 | |
---|
Niin, mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys? Tähän C- Am - F - G -klassikkoon?
Luulin että tämä on ihan yleisesti tiedossa, mutta itse ainakin olen kuullut isoilta pojilta seuraavan teorian. Paul Ankan ensimmäinen hitti Diana menee noilla soinnuilla. Ja tottakai joku "humoristi" väänsi tuosta sointukierrosta "Aku Ankan". Liekö totta, mutta ainakin loogisin selitys mitä itse olen kuullut. |
aaro 17.03.2007 17:16:59 | |
---|
Niin, mistä tulee Aku Ankka -sointukiertonimitys? Tähän C- Am - F - G -klassikkoon? Eikös Hectorin ankkalinnabiisikin mee tuolla? :D Siitä se ei kyllä varmaan tule se nimitys, mutta kun nimityksen kuulen niin se assosioituu melkein suoraan siihen biisiin.. |
Jucciz 17.03.2007 22:39:05 | |
---|
Eikös Hectorin ankkalinnabiisikin mee tuolla? :D Siitä se ei kyllä varmaan tule se nimitys, mutta kun nimityksen kuulen niin se assosioituu melkein suoraan siihen biisiin.. Siis Sarjakuvarock? |
aaro 18.03.2007 11:46:33 | |
---|
Siis Sarjakuvarock? Niin juuri se! |
Antero-- 18.03.2007 12:05:57 | |
---|
Eikös Blue Moon mene juuri tuolla kierrolla? Blue Moonista en ole varma, mutta ainakin 100+n jazz-stankkua menee Rhythm changesin kierrolla, varsinkin bebop-puolella, joissa esim. Charlie Parker tehtaili aikamoisen läjän noita RC-kappaleita. Kappaleita vaikka Ornithology, Cotton Tail, Anthropology, Chasin' the Bird, Dexterity, Shaw Nuff... http://en.wikipedia.org/wiki/Rhythm_changes Antero "Einmal ist Keinmal" |
baron 18.03.2007 12:32:14 | |
---|
Blue Moonista en ole varma, Menee se. lyhyt kirjoitus! Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
piiska2 20.03.2007 16:38:06 | |
---|
Myös "I Love You For Sentimental reason" pyörittelee turn aroundeja. Suomeksi siis "sua lemmin kuin järjetön mä oisin" Pistäkäähän tulemaan muitakin biisiehdotuksia. Saisi uutta matskua turn aroundin opettamiseen |
baron 20.03.2007 16:42:04 (muokattu 20.03.2007 16:46:36) | |
---|
Myös "I Love You For Sentimental reason" pyörittelee turn aroundeja. Suomeksi siis "sua lemmin kuin järjetön mä oisin" Pistäkäähän tulemaan muitakin biisiehdotuksia. Saisi uutta matskua turn aroundin opettamiseen Jazzstankku "Lester Leaps In" Päivänsäde ja Menninkäinen, kerran käväistään siinä. Joulupukki matkaan jo käy (Santa Claus Is Coming To Town) A-osan 4 vikaa tahtia pyörii siinä. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |
aaro 21.03.2007 12:48:45 | |
---|
Pistäkäähän tulemaan muitakin biisiehdotuksia. Saisi uutta matskua turn aroundin opettamiseen Alatalon mä maalaispoika oon? :D Eikö myös se se ihmeen rippikoulubiisi kirkossa mee aikalailla tuolla, se käy kyllä aika ärsyttäväksi pidemmän päälle etenkin musiikintunneilla koulussa :D onneksi ei ole enää koulua.... |
piiska2 21.03.2007 15:58:43 | |
---|
Ai se "Tuli kirkkoon lintu ja lapsi, he eteeni istuivat".... |
texjazz 21.03.2007 16:45:56 | |
---|
Myös "I Love You For Sentimental reason" pyörittelee turn aroundeja. Suomeksi siis "sua lemmin kuin järjetön mä oisin"
Miten minulla oli sellainen kuva, että Sua lemmin olisi ollut ruottalainen alunperin. No tämä olikin ainoa asia, jota en tiennyt. Niiden miljardin muun ohella. Kari Peitsamo & Ankkuli - Soft Ice. Aku Ankkaa puhtaimmillaan. "Ruoho istuu lumen alla, odottaa että lumi menisi, ja tulisi kevät" Pekka Parkkinen |
baron 21.03.2007 19:28:09 | |
---|
Miten minulla oli sellainen kuva, että Sua lemmin olisi ollut ruottalainen alunperin. No tämä olikin ainoa asia, jota en tiennyt. Niiden miljardin muun ohella. Nat King Cole 1946 Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" |