Aihe: Aloitus 1 | |
---|---|
![]() 30.01.2007 11:52:21 | |
Hail. Olen muutaman vuoden soitellut pianoa, vasta viime syksynä aloin "oikeasti" opetella soittamista, nuotteja sun muuta siis. Tässä vuodenvaihteessa havaitsin että säveltämällä oppii nuotteja yms. teoriaa, musiikin "lukemista"; siitä voisi tulla niin tuttua että se olisi ns. itsestäänselvyys, ei tietenkään huonossa mielessä. Ettäjotta aloin sitten kirjoitella tuota yhden soittelemani kappaleen nuotteja ylös. Ensin kirjoitin käsin, ja sitten hankin nuottisoftan tietokoneelle jotta saisin MIDiä ja graafisia nuotteja ylös kunnolla. Ensinnäkin; mitä mieltä olette, onko "xiit" kirjoittaa nuottisoftalla vai onko kunnon sulka, mustepullo ja pergamentti hienompi? En osaa nuotteja saati musiikin teoriaa vielä kunnolla, joten tässäpä tämä kappale, MIDinä ja TIFinä; http://koti.mbnet.fi/rojekti/nuotteja/testaus.mid http://koti.mbnet.fi/rojekti/nuotteja/testaus.tif Ei ole vielä koko kappale. Tuota soittelin aiemmin päästäni, keksin aina joskus jatkoa, vanha biisi jo, mutta nyt sitten kirjotiin ylös osan. Miltä vaikuttaa, onko jotain ns. "opinnollisia" ongelmia? Kuulostaa paljon mukavemmalta pianolla soitettuna, QuickTime/WMP- suunnan ohjelmat kun eivät osaa soittaa fiiliksellä ;-) Onko tämä typerä tapa harjoitella soittamista..? Tehtävä: "Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi."
..opettaja, en ole vielä tehnyt tehtävää, tutkin sitä tällä hetkellä empiirisesti. | |
![]() 30.01.2007 12:49:57 | |
Ihan hyvin on alkanut. Ei ole mitään oikeaa tapaa aloittaa, varsinkaan kun olet vasta tunnustelemassa kykyjäsi sävellystyössä. Mallisävellyksestäsi ei voi sanoa paljon mitään ennen kuin se on kokonaan valmis. Se kuulostaa surumieliseltä pohdiskelulta. Mielestäni voisit yrittää, heti alussa, säveltää jollekin tietylle aiheelle/sanomalle. Aiheen mukainen säveltäminen opettaa paljon enemmän, varsinkin oman tyylin muotoutumisessa. Edelleen, tyylin mukainen säveltäminen tulee olemaan pitemmän päälle mielenkiintoisempaa, kuin hetken oivalluksen mukainen sävellystyö. | |
![]() 30.01.2007 13:21:16 (muokattu 30.01.2007 13:39:51) | |
Hail. Olen muutaman vuoden soitellut pianoa, vasta viime syksynä aloin "oikeasti" opetella soittamista, nuotteja sun muuta siis. Tässä vuodenvaihteessa havaitsin että säveltämällä oppii nuotteja yms. teoriaa, musiikin "lukemista"; siitä voisi tulla niin tuttua että se olisi ns. itsestäänselvyys, ei tietenkään huonossa mielessä. Ettäjotta aloin sitten kirjoitella tuota yhden soittelemani kappaleen nuotteja ylös. Ensin kirjoitin käsin, ja sitten hankin nuottisoftan tietokoneelle jotta saisin MIDiä ja graafisia nuotteja ylös kunnolla. Ensinnäkin; mitä mieltä olette, onko "xiit" kirjoittaa nuottisoftalla vai onko kunnon sulka, mustepullo ja pergamentti hienompi? En osaa nuotteja saati musiikin teoriaa vielä kunnolla, joten tässäpä tämä kappale, MIDinä ja TIFinä; http://koti.mbnet.fi/rojekti/nuotteja/testaus.mid http://koti.mbnet.fi/rojekti/nuotteja/testaus.tif Ei ole vielä koko kappale. Tuota soittelin aiemmin päästäni, keksin aina joskus jatkoa, vanha biisi jo, mutta nyt sitten kirjotiin ylös osan. Miltä vaikuttaa, onko jotain ns. "opinnollisia" ongelmia? Kuulostaa paljon mukavemmalta pianolla soitettuna, QuickTime/WMP- suunnan ohjelmat kun eivät osaa soittaa fiiliksellä ;-) Onko tämä typerä tapa harjoitella soittamista..? Moneenko kertaan nuo kertaukset pitäisi soittaa? Nimittäin maalit puuttuvat. Sitten tuollaisia kahden tahdin kertauksia ei yleensä merkata ollenkaan, sekottavat vain jne. Tuo duurin vaihtuminen molliin? Introssa ja sen jälkeen tuleva C -duuri ei oikein, hmm.. minun mielestäni ole hjuva! Viidennessä tahdissa olevan puolinuotin tilalla käytetään yleensä pienempi aika-arvoisia nuotteja. Sitten jäljempänä esiintyvät neljäsosa tauot, niitä ei yleensä merkitä noin vaan käytetään selvyyden vuoksi pienempiä taukomerkkejä. Tuollaista tuli nyt alkuun mieleen.. | |
![]() 30.01.2007 21:59:16 | |
Ettäjotta aloin sitten kirjoitella tuota yhden soittelemani kappaleen nuotteja ylös. Ensin kirjoitin käsin, ja sitten hankin nuottisoftan tietokoneelle jotta saisin MIDiä ja graafisia nuotteja ylös kunnolla. Ensinnäkin; mitä mieltä olette, onko "xiit" kirjoittaa nuottisoftalla vai onko kunnon sulka, mustepullo ja pergamentti hienompi? Sulka ja pergamentti tuskin on hienompi, mutta luulen, että oppisit nuotintamisesta paljon enemmän, jos kirjoittaisit itse käsin. Eip oo paljon järkeä pimputella sekvensseriin ja sitten printata "valmiina" ulos. Ei siitä mitään opi. Itse sävellys kuulosti tuota hmm noin joo hitusen sointusäestykseltä. Vaikea sieltä oli mitään melodiaa tms löytää. Vois fokusoida ehkä paremmin sen, mitä pitää päälinjana. Tsemppiä tuleviin koitoksiin! GIGO | |
![]() 01.02.2007 00:27:43 | |
Moneenko kertaan nuo kertaukset pitäisi soittaa? Nimittäin maalit puuttuvat. Sitten tuollaisia kahden tahdin kertauksia ei yleensä merkata ollenkaan, sekottavat vain jne. Tuo duurin vaihtuminen molliin? Introssa ja sen jälkeen tuleva C -duuri ei oikein, hmm.. minun mielestäni ole hjuva! Viidennessä tahdissa olevan puolinuotin tilalla käytetään yleensä pienempi aika-arvoisia nuotteja. Sitten jäljempänä esiintyvät neljäsosa tauot, niitä ei yleensä merkitä noin vaan käytetään selvyyden vuoksi pienempiä taukomerkkejä. Tuollaista tuli nyt alkuun mieleen.. Tosiaan. Kiitän korjailuista. Mut ihmettelen nyt muuten vaan; nuo C-duurit sun muut sävellajit (niitähän ne ovat, joohan).. onko siis niin, että jokainen sävellys on ikään kuin vähän tavallaan pakko merkitä johonkin sävellajiin, jos ei ole, niin se on outo, määrittelemätön väsäelmä, ja vielä pahempi jos siinä sekoitetaan eri sävellajeja? Hassua sinänsä että kun soitan eri sävellajeja samassa "soitannassa", ei se mitenkään korvaan satu tms, yhtä ja samaa musiikkia se kuuluu olevan.. jokainen sävellaji siis tavallaan bannaa muutamat koskettimet pois pelistä kokonaan, se tuntuu vähän hassulta. "Tässä sävellajissa ei saa painaa tuota!" :I ..vai onko milläänsäkkään näin? Sulka ja pergamentti tuskin on hienompi, mutta luulen, että oppisit nuotintamisesta paljon enemmän, jos kirjoittaisit itse käsin. Eip oo paljon järkeä pimputella sekvensseriin ja sitten printata "valmiina" ulos. Ei siitä mitään opi. Itse sävellys kuulosti tuota hmm noin joo hitusen sointusäestykseltä. Vaikea sieltä oli mitään melodiaa tms löytää. Vois fokusoida ehkä paremmin sen, mitä pitää päälinjana. Tsemppiä tuleviin koitoksiin! Niin, ajattelinkin että ei siinä kunnolla opi. Siksi teinkin käsin, mut täytynee tästä lähin tehdä aina käsin! Joop, taitaa olla vähän sointuvaltaista. Noh, tästä se varmaan jokseenkin lähtee. Mielestäni voisit yrittää, heti alussa, säveltää jollekin tietylle aiheelle/sanomalle. Aiheen mukainen säveltäminen opettaa paljon enemmän, varsinkin oman tyylin muotoutumisessa. Edelleen, tyylin mukainen säveltäminen tulee olemaan pitemmän päälle mielenkiintoisempaa, kuin hetken oivalluksen mukainen sävellystyö. Aivan aivan.. mm, tosiaan. Yleensä istuskelen kosketinten ääressä ja soittelen milloin mitäkin sekalaista, aihetta minulla ei ikinä ole ollut. Jos on, olen ensin soittanut jotain ja sitten keksinyt "hei, tämä kuulostaa siltä että ...x...". Kiitos palautteesta! Tehtävä: "Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi."
..opettaja, en ole vielä tehnyt tehtävää, tutkin sitä tällä hetkellä empiirisesti. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)