one mans zoo 16.01.2007 22:04:00 (muokattu 16.01.2007 23:07:58) | |
---|
On tässä tullut huomattua aikaa moneen otteeseen, jotain riffejä kehittellessä, että niistä varmaan suurin osa menee 3/4 & 6/8 tahtiin. Oon miettinyt että mistä se voisi johtua. Onko ne muiden mielestä jotenkin yksinkertaisempia tai helpompia? Tämä nyt on varmaan taas niitä makuasioita, ja ehkä jotkut hallitsee toiset tahtilajit paremmin kuin toiset. mutta on vaan alkanut vähän häiritsemään kun aina menee kaikki ihan valssiksi. |
Schnowotski 16.01.2007 23:11:08 | |
---|
Luulen asian johtuvan lähinnä sosialistumisesta tietynlaiseen musiikkikulttuuriin. Tuollaisia kivan symmetrisiä ja helposti laskettavia rytmejä suositaan täällä päin maailmaa kovin paljon, ja nykyisin niin kovin suosittu rock- ja popmusiikki perustuvat pikemminkin selkeille 3/4 tai 4/4 poljennoille kuin häilyville rubato-rytmeille, tahtilajin vaihdoksille saatika sitten rytmisille modulaatioille. 4/4 ja 6/8 tosiaan ovat minullekin helpoimpia tahtilajeja, ja suurin osa tekemisistäni niissä tahtilajeissa menevät. Jonkin verran huomaan käyttäväni seitsemään meneviä 7/4 ja 7/8 -tahtilajeja, mutta eiväthän nekään nyt mitään kauhean kummallisia, varsinkaan tuo ensinmainittu, ihan kansanmusiikkiahan ne ovat kuten myös viiteen menevät tahtilajit, joita käytän tuskin laisinkaan. Sitten on jonkin verran sinne tänne lipsahtanut tällaisia oudompia, esimerkiksi kuudellatoista jaollisia tahteja. Värttinän "Maahinen neito" -biisissä muuten on kivan svengaava 9/8 -tahtilaji, jaettuna että 2+2+2+3. Kyseisen kappaleen voi kuulla tästä: http://www.varttina.com/main.site?a … n=binary/file&id=21&fid=314 (wmw-video, n.20mb). Taidemusiikkisäveltäjiltä löytää sitten sellaisia häilyviä ja epävakaita rytmejä. Toisista musiikkikulttuureista oudompia rytmejä. Erilaista musiikkia kuuntelemalla saa vaikutteita ja mahdollisesti alkaa pulputa kummallisissa tahtilajeissa meneviä biisejä. Ei tämä varmaan mihinkään vastannut, mutta jatkoin pohdiskeluasi omalta osaltani. |
NHR 17.01.2007 15:21:20 | |
---|
Sitten on jonkin verran sinne tänne lipsahtanut tällaisia oudompia, esimerkiksi kuudellatoista jaollisia tahteja. Tota... mitäs outoa tossa, onko se ehkä sitten jaoteltu jotenkin epäsäännöllisesti? Kun mun mielestä toi vaikuttas ihan tavallistakin tavallisemmalta (4*4=16), vaikkakin ehkä vähän pitkältä tahdilta, tietysti perusnuotin pituudesta riippuen... Mut emmä nyt tiedä onko noi kolmella jaolliset tahtilajit sinänsä sen helpompia tai vaikeempia ku neljälläkään, kai se on vaan vähän mihin on tottunu ja mistä tykkää. Viis-, seittemän-, yhdeksän-, jne. -jakoset onkin sitte vähän eri juttu, ainakin mun kokemuksen mukaan. Bändille säveltäessä noita on ollut vähän niinku pakko vältellä, kun kokoonpano (etenkin rumpali) on vaihdellu usein, enkä millään jaksais niitä "vaikeempia" tahtilajeja aina selitellä, että miten ne menee. Mut sit taas "omaks iloks" jollain träkkerillä biisejä vääntäessä karkaakin mopo todella usein noitten rytmi- ja tahtilajijuttujen kans... I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin |
Jorbagha 17.01.2007 15:57:36 (muokattu 17.01.2007 16:28:01) | |
---|
Tota... mitäs outoa tossa, onko se ehkä sitten jaoteltu jotenkin epäsäännöllisesti? Kun mun mielestä toi vaikuttas ihan tavallistakin tavallisemmalta (4*4=16), vaikkakin ehkä vähän pitkältä tahdilta, tietysti perusnuotin pituudesta riippuen... Itse ymmärsin tän ainakin niin että kyseessä olisi kuudellatoista "jaolliset" oudot tahtilajit, esim. 11/16 tai 13/16 jne. Saatan olla väärässä. Noista ainakin 11/16 on yllättävän luonnollinen, jakautuu kätevästi 4-3-4, eli vähän niinkuin puolitoista seitsemään menevää tahtia. Sekavaa ehkä, mutta vaikkapa balkanilaisessa perinnemusiikissa ihan peruskauraa. Oonpa aika körny. |
NHR 17.01.2007 16:03:31 | |
---|
Itse ymmärsin tän ainakin niin että kyseessä olisi kuudellatoista jaolliset "oudot" tahtilajit, esim. 11/16 tai 13/16 jne. Saatan olla väärässä. Aha, joo, varmaankin näin. Toi "jaollisuus" se taitaa olla vähän semmonen hämäävä sana tässä... ;) I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin |
Jorbagha 17.01.2007 16:27:31 | |
---|
Toi "jaollisuus" se taitaa olla vähän semmonen hämäävä sana tässä... Joo niin on. Oikeasti pitäisikin sanoa se toinen luku jaollisuuden yhteydessä. Eli 3/4 on kolmella jaollinen, 5/8 on viidellä jaollinen, 11/16 on yhdellätoista jaollinen jne... Oonpa aika körny. |
Schnowotski 17.01.2007 16:38:22 | |
---|
Aha, joo, varmaankin näin. Toi "jaollisuus" se taitaa olla vähän semmonen hämäävä sana tässä... ;) En tee vihreitä t: Jumala Eli ajatusvirhehän sinne lipsahti. Mutta ajattelin myöskin, että ei mitään tavallisia 4/4 -juttuja olisi järkeä 16/16-tahtilajina merkitä ellei niissä jotain poikkeavaa olisi. Ja jottei se nyt elitistiseltä erikoisuudentavoittelulta vaikuttaisi, niin todetaan että ne satunnaiset 11/16 -tyyppiset tahdit johtuvat todennäköisesti olemattomasta rytmitajustani. |
baron 17.01.2007 23:12:21 | |
---|
Ton 12/8 tahtilajinkin (perustriolin) saa aika mielenkiintoiseksi kun rytmittää sen 2-3-2-2-3 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
komero 18.01.2007 10:03:03 | |
---|
Ton 12/8 tahtilajinkin (perustriolin) saa aika mielenkiintoiseksi kun rytmittää sen 2-3-2-2-3 Kiitti! Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! |
JPQ 18.01.2007 12:06:59 | |
---|
Mulla on ongelmana se etten saa kuulostamaan ohjelmillani noita 3/4 tyylin tahtilajeja siltä eli esim. valssin rytmin kun naputellin joskus liian tönkkö. ja taas yleensä biisini on 4/4 ja noin 4 (C duuri ,A molli ja sitten joku jonka olen unohtanut et pentatoniset) sävellajia olen yleensä käytellyt. |
one mans zoo 19.01.2007 17:23:59 | |
---|
Mulla on ongelmana se etten saa kuulostamaan ohjelmillani noita 3/4 tyylin tahtilajeja siltä eli esim. valssin rytmin kun naputellin joskus liian tönkkö. ja taas yleensä biisini on 4/4 ja noin 4 (C duuri ,A molli ja sitten joku jonka olen unohtanut et pentatoniset) sävellajia olen yleensä käytellyt. Oletko painottanut ne iskut? Eli ihan voluumia lisäämällä/vähentämällä. En tiedä onko tuo kaikilla ohjemilla mahdollista, mutta itse ainakin jos jotain väsäilen niin varsinkin rumpujen tasoja tulee säädeltyä. Sillä saa jonkin verran elävyyttä aikaiseksi. |
NHR 19.01.2007 17:55:16 | |
---|
Oletko painottanut ne iskut? Sillä saa jonkin verran elävyyttä aikaiseksi. Toi on yks, ja toinen konsti valssirytmien elävöittämiseen on (ainakin mun mielestä) varsinkin kakkos- ja kolmosiskujen pieni viivästys/aikaistus, jos ohjelmassa sattuu semmonen mahdollisuus olemaan, eli että ne iskut ei aina oliskaan just täsmälleen "kohdallaan". Tää voi kyllä olla vähän enempi makuasiakin, saattaa kuulostaa jonku mielestä vaan ihan huonolta rytmitajulta semmonen... I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin |
JPQ 20.01.2007 18:49:26 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä onnistuu molemmat nuotin sijoitelun et pituuden porras on 30fps maksimissaan joten eiköhän tuo tarkkuus riitä pitkälle. aivan fps=frames per second. käyttelen samaa softaa millä 80luvun batman leffan musan kait tehtiin tosin eri koneella vaikka sukua koneenikin on lisäksi toinen kone samaa tuotelajia kun se mitä Herra Frank Zappa käytti midi touhuihin..... |
one mans zoo 21.01.2007 21:30:12 | |
---|
Ton 12/8 tahtilajinkin (perustriolin) saa aika mielenkiintoiseksi kun rytmittää sen 2-3-2-2-3 Joo kiitti vaan! Hyvä vinkki! |
baron 21.01.2007 21:45:04 | |
---|
Joo kiitti vaan! Hyvä vinkki! Balkanilaisessa kansanmusiikissa tuo on tavallista. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
skellu 22.01.2007 09:39:20 | |
---|
Yleensä tulee jammaillessa automaattisesti aina 4/4 huttua, mutta eilen löytyi V-ampista kivan räkäinen bluessoundi, niin jammailin ja satuin keksimään omaan korvaan hienon riffin, rupesin väsäämään siitä guitar pro:lla tabeja, niin lopputuloksena oli kaksi tahtia 4/4 + 3 tahtia 5/8 :) Joku ihme oikosulku oli tabittaessa "Miten helevetissä saa 2.5/4 tahtilajin?!?!" "Aijoo, jos kertois noi kahdella" |
one mans zoo 25.01.2007 11:12:16 (muokattu 27.01.2007 01:38:47) | |
---|
...... |
one mans zoo 26.01.2007 23:01:10 (muokattu 29.01.2007 07:54:26) | |
---|
Luulen asian johtuvan lähinnä sosialistumisesta tietynlaiseen musiikkikulttuuriin. rock- ja popmusiikki perustuvat pikemminkin selkeille 3/4 tai 4/4 poljennoille kuin häilyville rubato-rytmeille, tahtilajin vaihdoksille saatika sitten rytmisille modulaatioille. Toi on kyllä aika totta. |
JPQ 01.02.2007 22:42:05 | |
---|
Mulla on ongelmana se etten saa kuulostamaan ohjelmillani noita 3/4 tyylin tahtilajeja siltä eli esim. valssin rytmin kun naputellin joskus liian tönkkö. ja taas yleensä biisini on 4/4 ja noin 4 (C duuri ,A molli ja sitten joku jonka olen unohtanut et pentatoniset) sävellajia olen yleensä käytellyt. tarkoitin c nuotista lähtien kait "lokrista" (vai mikä se locrian tms on suomeksi) tuolla jota en muistanut. |