Aihe: Uusi kysymys Bb yms vireisistä
1
JPQ
16.01.2007 00:05:57 (muokattu 16.01.2007 00:12:27)

Mistähän mä tietäisin mikä esim. klarinetti kannattaa ottaaa jos kappaletta teen ? eli mille on helpoin löytää soittaja jos joskus tulee tarvetta ja kaikki muutkin klarinetti ehkä ekana mieleen tulevana esimerkkinä. Eli eri soittimien yleisimmät viritykset on tässä ne mitä haen. Tokihan näissä äänellisiä eroja on mutta ainakin vielä midin kanssa säveltävänä ei oikein sitä saa paitsi ehkä noiden softasampleri orkesterien (joita en käytä sopivan koneen puutteen ja sen takia ettei oikein livenä toimis hyvin ajatuksena) kanssa. Enkä niidenkään laajuutta näissä asioissa tunne siitäkin sais kertoa. Kyllähän omistani kirjallisuus kertoo eri vireisten yleisyydestä orkestereissa mutta jos haenkin yksittäisiä soittajia joskus...
Klezberg
16.01.2007 00:17:27

Mistähän mä tietäisin mikä esim. klarinetti kannattaa ottaaa jos kappaletta teen ? eli mille on helpoin löytää soittaja jos joskus tulee tarvetta ja kaikki muutkin clarinetti ehkä ekana mieleen tulevana esimerkkinä. Eli eri soittimien yleisimmät viritykset on tässä ne mitä haen. Tokihan näissä äänellisiä eroja on mutta ainakin vielä midin kanssa säveltävänä ei oikein sitä saa paitsi ehkä noiden softasampleri orkesterien (joita en käytä sopivan koneen puutteen ja sen takia ettei oikein livenä toimis hyvin ajatuksena) kanssa. Enkä niidenkään laajuutta näissä asioissa tunne siitäkin sais kertoa.

Bb-klarinetti on ilman muuta yleisin ja kuulostaa siltä miltä klarinetin yleensä ajatellaan kuulostavan. Millekään muulle klarinetille kirjoittaminen vaatii jo erityisen syyn.

A-klarinetti on klassisen musiikin puolella kai kohtuullisen yleinen, kevyen musiikin soittajilla sitä tuskin on. Sillä on helpompi soittaa jos sävellajissa (soiva vire) on enemmän ylennysmerkkejä.

Lyhyemmät klarinetit, joista yleisin on Eb-vireinen, kuulostavat erilaiselta ja niitä käytetään juuri sen soundin takia.

Siis jos midipohjalta sävellät niin suosittelisin pysymään Bb-klarinetissa.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
JPQ
16.01.2007 00:33:30

Anteeksi että muistutan mutta klarinetti oli esimerkki eli muutkin soittimet huomioidaan ja aivan pelottavaa kyllä kaikki.
baron
16.01.2007 06:09:45

Anteeksi että muistutan mutta klarinetti oli esimerkki eli muutkin soittimet huomioidaan ja aivan pelottavaa kyllä kaikki.

Trumpetti, venttiilipasuuna, tenorisaksofoni Bb, altto-, baritonifoni Eb, kuinka eksoottisia soittimia kaipaat?
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
JPQ
16.01.2007 09:22:43

Trumpetti, venttiilipasuuna, tenorisaksofoni Bb, altto-, baritonifoni Eb, kuinka eksoottisia soittimia kaipaat?

Kaikkia josta tietoa löytyy ja yleisin vire siis haussa muuten viritykset orkesteri soittimille kertoo kyllä kirjani.
baron
16.01.2007 09:52:17

Kaikkia josta tietoa löytyy ja yleisin vire siis haussa muuten viritykset orkesteri soittimille kertoo kyllä kirjani.

Nokkahuilu: sopraano ja tenori C, altto F
panadol
16.01.2007 14:08:39
M-Nettiläinen Northern oli laittanut erääseen ketjuun taannoin linkin orkesterin soitinluetteloon: http://www.jyu.fi/move/koulutus/soitintaulukko/index.htm
Klezberg
16.01.2007 15:11:02

Nokkahuilu: sopraano ja tenori C, altto F

Kävin tarkistamassa alttonokkahuiluoppaasta ja kyllä siinä oli suoraan soiva vire kirjoitettu. F-duuriasteikko siitä toki tulee jos sitä soittaa kuin sopraanonokkiksen c-duurissa. Itsekin erehdyin tässä taannoin.
JPQ
16.01.2007 15:27:19

M-Nettiläinen Northern oli laittanut erääseen ketjuun taannoin linkin orkesterin soitinluetteloon: http://www.jyu.fi/move/koulutus/soitintaulukko/index.htm

Tuopahan ei taida kertoa soittimien yleisyydestä mitään jota tässä haen.
JPQ
16.01.2007 15:42:57

Kävin tarkistamassa alttonokkahuiluoppaasta ja kyllä siinä oli suoraan soiva vire kirjoitettu. F-duuriasteikko siitä toki tulee jos sitä soittaa kuin sopraanonokkiksen c-duurissa. Itsekin erehdyin tässä taannoin.

Tarkoitatko että nokkahuilulle jopa stemmat oikeassa sävellajissa eikä kirjoittaen f duuriin c duuri juttu esimerkiksi.
Klezberg
16.01.2007 15:59:36 (muokattu 16.01.2007 16:01:17)

Tarkoitatko että nokkahuilulle jopa stemmat oikeassa sävellajissa eikä kirjoittaen f duuriin c duuri juttu esimerkiksi.

Tuolta se minusta ainakin näyttää, eli että kirjoitetaan soivassa sävellajissa.
EDIT: en sitten tiedä onko joskus ennen kirjoitettu toisin.

Ja tuosta eri vireiden yleisyydestä saa aika hyvän kuvan kun katsoo vaikka Soitin-Laineen sivuilta mitä on eniten kaupan.
baron
16.01.2007 16:18:34

Tuolta se minusta ainakin näyttää, eli että kirjoitetaan soivassa sävellajissa.
EDIT: en sitten tiedä onko joskus ennen kirjoitettu toisin.

Ja tuosta eri vireiden yleisyydestä saa aika hyvän kuvan kun katsoo vaikka Soitin-Laineen sivuilta mitä on eniten kaupan.

Joo, oon joskus soittanut alttonokkahuilua ja kyllä se taisi olla soivan sävellajin mukaan kirjoitettu.
Siitä on hiukan aikaa, tuli muistivirhe.
JPQ
23.01.2007 02:14:10

Munkin lähde sanoo nokkahuiluista (jos recoder on se kuten olen tajunnut) että soivaan pistetään tosin osa transponoidaan eri korkeudelle tosin määrät on 12sävelaskelta joten sävellaji ei vaihdu.
JPQ
03.03.2007 19:46:11

kun Clarineteissa eroja voisiko joku sanoa mitään mistä löytyisi sävy eroon hyvä demostraatio ? entäs mistä Oboe Amorea ? entäs onko nokkahuiluissa suuria sävyeroja ?
Dr Dominant
04.03.2007 08:32:01

kun Clarineteissa eroja voisiko joku sanoa mitään mistä löytyisi sävy eroon hyvä demostraatio ? entäs mistä Oboe Amorea ? entäs onko nokkahuiluissa suuria sävyeroja ?

Orkesterihommissa Bb ja A-klarinetit on ne käytetyimmät ja ne on ainakin mun korvaan niin lähellä toisiaan etten osaa sanoa pelkän kuulemisen perusteella kumpi on kumpi.

Eb-klarinettia tapaa enemmän puhallinorkesterimatskussa. Siinä on selkeä sävyero koska soitin on paljon pienempi ja näinollen soi korkeammalta. Ylärekisteri varsin "kimeä" ;) Jotkut ovat jopa sitä mieltä ettei Eb-klarinetille ole mieltä kirjoittaa laisin (uusi hymiö) ...

Pakko kysyä - kirjoitatko kaikille näille soittimille oikeasti vai pyritkö etsimään ideaalia soitinnusta biisillesi? Itse suosittelisin että lähtisit liikkeelle yleisesti käytetyimmistä soittimista ja kävisit soittimia läpi yksi soitin/soitinryhmä kerrallaan. Silloin oppii minun mielestäni hieman nopeammin soitinten ominaisuuksista. Jos ottaa koko lelulaatikon kerralla syyniin nin mulla ainakin loppuu omaksumiskyky kovasti kesken ja tuloo ähky. Mutta kuten sanoin, sehän on vaan mun oma ongelmani. :)
"Dr. Dominant, I presume?"
JPQ
04.03.2007 10:21:28

Mulla ei ole vaaraa tulla tuon sortin ähkyä. Toisekseen tämä erosta kiinnostuminen ei liity omiin säveltämisiini välttämättä mitenkään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)