Aihe: Kysymyksiä klassisen musiikin säveltapailukäytännöistä
1 2
Bitti-Hiisi
26.05.2007 16:29:23
Kun tuli toisessa keskustelussa tähän ongelmaan törmättyä, niin ajattelin kysyä aiheesta enemmänkin.

Kalevi Hampinen on kirjansa "Musiikkia laulaen ja kirjoittaen 3/3" nuottiesimerkeissä käyttänyt eri aika-arvojen kanssa eri tavuja. Esim.

- kahdeksasosalla alkava synkooppi on "ti-taa-ti"
- kuudestoistaosalla alkava synkooppi on "ka-tii-ka"
- kahdeksasosatrioli on "ta-te-ti"
- kuudestoistaosatrioli on "ti-pa-tu"

En tunne klassisen musiikin säveltapailukäytäntöjä hyvin, joten ajattelin kysäistä, ovatko nämä kovinkin yleisesti käytettyjä "virallisia" tavuja, kuten melodiapuolella do, re, mi jne. ?

Onko tavuissa jokin logiikka, miten ne muuttuvat kun nuotti sidotaan yhdyskaarella seuraavaan nuottiin?

Entä mikä on nykykäytäntö ylennettyjen- ja alennettujen sävelten laulamiseen, jos käytetään do, re, mi -tavuja?
By your command!
aaro
26.05.2007 22:06:26
Nuo tavut eivät perustu millekään loogiselle pohjalle ainakaan minun mielestä. Ne siis vain yrittävät auttaa hahmottamaan nuo mainitsemasi tahdit ja itse olen kuullut ainakin jollekin noista eri versioita.
Eikö säveltapailukokeetkin tehdä yleensä koputtaen taikka kapuloilla...?
kepulainen
27.05.2007 14:40:11
Eikö säveltapailukokeetkin tehdä yleensä koputtaen taikka kapuloilla...?

Ei, kyllä ne ihan suulla lausutaan jotta sävelten kestot tulevat myös oikein.
Ondine
27.05.2007 15:38:43
Karmeaa vastenmielisyyttä on itselleni ainakin aiheuttanut jossain oppikirjassa mainittu neljän kuudestoistaosan ryhmän "tiritiri". Parempi keksiä "sanoituksia" rytmikuvioiden selvennykseksi, kuten klassiset vihannestermit synkoopeissa.
Bitti-Hiisi
29.05.2007 21:03:33
Kuulostaa melkosen epäreilulta nuo toisen threadin tarinat, joissa oppilaan laulu- tai rytminlausumistehtäviä ei hyväksytä, jollei oppilas käytä oikeita tavuja. Tavut ovat yksi kikka jakojen opettelemiseen, mikä saattaa auttaa aloittelijaa, mutta aika äkkiä niistä pitäisi mielestäni oppia luopumaan, muuten tulee elämässä vaikeuksia, varsinkin kaaritusten kanssa.

Käsittääkseni näillä tavuilla ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan mitään käyttöä elävässä elämässä, tai siis niitä tarvitaan vain teoriatunnilla, mutta ei missään oikeassa soittotilanteissa. (Ei ole ihme, jos oppilaat turhautuvat tällaisilla teoriatunneilla). Niiden hallitseminen ei myöskään kuulu soitossa tai säveltämisessä.

Olisi hauskaa saada pakkotavujen käyttöä puoltavia kommentteja, jos en ole ymmärtänyt jotain pointtia!

Ugh! :)
By your command!
Sävis
29.05.2007 23:01:03
Kuulostaa melkosen epäreilulta nuo toisen threadin tarinat, joissa oppilaan laulu- tai rytminlausumistehtäviä ei hyväksytä, jollei oppilas käytä oikeita tavuja. Tavut ovat yksi kikka jakojen opettelemiseen, mikä saattaa auttaa aloittelijaa, mutta aika äkkiä niistä pitäisi mielestäni oppia luopumaan, muuten tulee elämässä vaikeuksia, varsinkin kaaritusten kanssa.

Käsittääkseni näillä tavuilla ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan mitään käyttöä elävässä elämässä, tai siis niitä tarvitaan vain teoriatunnilla, mutta ei missään oikeassa soittotilanteissa. (Ei ole ihme, jos oppilaat turhautuvat tällaisilla teoriatunneilla). Niiden hallitseminen ei myöskään kuulu soitossa tai säveltämisessä.

Olisi hauskaa saada pakkotavujen käyttöä puoltavia kommentteja, jos en ole ymmärtänyt jotain pointtia!

Ugh! :)

Nää on aikalailla opettajakohtaisia juttuja. Mua on opettanut ainakin neljä eri solfa-opettajaa ja niistä vain yksi vaati solmisaationimien (do re mi jne.) käyttämistä tunneilla. Hänenkään tenteissä ei ollut pakko käyttää solmisaationimiä.

Rytmeissä nuo eri tavut ovat minusta olleet nimenomaan suosituksia, ei pakollisia.
Säviksen pimeä puoli
piiska2
31.05.2007 10:26:30
Nää on aikalailla opettajakohtaisia juttuja. Mua on opettanut ainakin neljä eri solfa-opettajaa ja niistä vain yksi vaati solmisaationimien (do re mi jne.) käyttämistä tunneilla. Hänenkään tenteissä ei ollut pakko käyttää solmisaationimiä.

Rytmeissä nuo eri tavut ovat minusta olleet nimenomaan suosituksia, ei pakollisia.

Itse olen tehnyt klassiset solfat viidellä eri opettajalla (sattumaa) ja vain yhden Kodaly-pedagogin kanssa oli ongelmia.
Tavut olen aina mieltänyt apukeinoiksi en itsetarkoituksiksi.

Esim. kolmos- ja nelos-solfissa tavuista ei enää ole juurikaan apua melodiasolfassa.
Jokaiseen polyrytmiin pitäisi keksiä oma tavu.

Pienten lasten kanssa asia on hieman eri. Sanarytmit, lorut ym. voivat auttaa lasta hahmottamaan rytmejä.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
nadabrahma
05.06.2007 13:45:06
niin, mä en itse ainakaan opi rytmejä kauhean hyvin laskemalla...tai ehkä mä saatan osata sen toistaa perässä, mutta en silti välttämättä sisäistä sitä.

yks hyvä kikka on just käyttää jotain sanoja tai lauseita.

Pienten lasten kanssa asia on hieman eri. Sanarytmit, lorut ym. voivat auttaa lasta hahmottamaan rytmejä.

mikseipä vähän isommatkin lapset noita voisi käyttää. polyrytmeissä auttaa joku sana, kuten se-ka-ta-va-ra-kaup-pa (septoli siis) tms..
zorro
06.06.2007 11:31:46
kuten tuossa joku jo aiemmin kysyi, niin miten menee ylennykset ja alennukset niissä do-re-mi-fa jutuissa?
Janus
06.06.2007 11:50:43
mikseipä vähän isommatkin lapset noita voisi käyttää. polyrytmeissä auttaa joku sana, kuten se-ka-ta-va-ra-kaup-pa (septoli siis) tms..

Toi "kaup" vähän ontuu. Oikea muistitavutus septolille on tietenkin ja-lo-vii-na-pu-te-li.
piiska2
06.06.2007 12:20:04
kuten tuossa joku jo aiemmin kysyi, niin miten menee ylennykset ja alennukset niissä do-re-mi-fa jutuissa?

Käytäntö on yllättävän epälooginen. Ylennetty fa on fi, alennettu mi on mu jne.
Jos laulu transponoi hetkellisesti eri sävellajiin, niin solmisaationimet muuttuvat tosi kinkkiseksi. Do-re:t soveltuvat yksinkertaisiin melodioihin Beboppia niillä ei kyllä solfata ;)
John Titor
06.06.2007 12:29:16

Toi "kaup" vähän ontuu. Oikea muistitavutus septolille on tietenkin ja-lo-vii-na-pu-te-li.

Nii, muuten ei muista että se polyrytmi, jossa on 7 yläpuolella jakaantuu seitsemään?:D Miksi se on niin hankalaa laskea vaan y-ka-ko-ne-vi-ku-sei?
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
nadabrahma
06.06.2007 13:43:16 (muokattu 06.06.2007 13:45:03)

ei sitä peetä tartte lausua. sen voi "nielaista", niin se toimii ihan hyvin.

Nii, muuten ei muista että se polyrytmi, jossa on 7 yläpuolella jakaantuu seitsemään?:D Miksi se on niin hankalaa laskea vaan y-ka-ko-ne-vi-ku-sei?

tottakai sen voi tehä miten huvittaa, mut mulle on luontevampaa ehkä ajatella rytmejä "musiikillisina lausekokonaisuuksina" laskutoimitusten sijaan.
John Titor
06.06.2007 16:57:42

ei sitä peetä tartte lausua. sen voi "nielaista", niin se toimii ihan hyvin.

tottakai sen voi tehä miten huvittaa, mut mulle on luontevampaa ehkä ajatella rytmejä "musiikillisina lausekokonaisuuksina" laskutoimitusten sijaan.

Ajatteletko sä yksinkertaisemmatkin rytmit niin? Koska mä en ainakaan ajattele, en käsitä miksi epätavallisemmista asioista pitäisi tehdä sen hankalampia.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Sävis
06.06.2007 21:00:48

se-ka-ta-va-ra-ta-lo

Kaikki tavut saman pituisia. :)
Säviksen pimeä puoli
kepulainen
06.06.2007 21:06:10

Hirmuinen laskutoimitus, yks kaks kol nel viis kuus sei... :-)
kepulainen
06.06.2007 21:07:49
se-ka-ta-va-ra-ta-lo

Kaikki tavut saman pituisia. :)

Joo helppohan noita on keksiä lisää, ja parannella vanhoja. Joskus mietittiin noita enemmänkin, kertokaahan mikä tämä on:

"kaiken lisäksi bussikaistalla"
Dr Dominant
06.06.2007 21:08:29

cascaralta haiskahtaa
"Dr. Dominant, I presume?"
kepulainen
06.06.2007 21:21:19 (muokattu 06.06.2007 21:25:00)

cascaralta haiskahtaa

..pirun ogelimaikat :)
piiska2
07.06.2007 15:13:15
Eikös Oye Como Va ollut:

"Tar-za-ni kii-pe-si puu-hun ja pu-to-si. Ei saa puu-hun kii-ve-tä---Soo!"

;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)