Aihe: transporoitu partit. = se jossa soittimet on kirj. korkeudella?
1 2
JPQ
12.03.2007 03:08:00

transporoitu partit. = se jossa soittimet on kirj. korkeudella?
toisin sanoen jos auttaa ymmärtämään In C partituuri on transponoimaton. Ja tarkoittaako Concert Key/Concer Score samaa kun In C ?
ps. järki pätkii myöhällä tokihan ei väliä muuten mutta
lueskelin tässä yhtä partituuri aiheista suomenkielistä pdfää ja mietin sen pohjalta jenkki ja suomi tyylin partituurien eroja..
MrKrapula
12.03.2007 07:59:37
transporoitu partit. = se jossa soittimet on kirj. korkeudella?
toisin sanoen jos auttaa ymmärtämään In C partituuri on transponoimaton. Ja tarkoittaako Concert Key/Concer Score samaa kun In C ?
ps. järki pätkii myöhällä tokihan ei väliä muuten mutta
lueskelin tässä yhtä partituuri aiheista suomenkielistä pdfää ja mietin sen pohjalta jenkki ja suomi tyylin partituurien eroja..

Lainaten S.Adler Study of Orchestration (sivu 167, The Principle of Transposition):

Written Pitch = kirjoitettu nuotti, esim. F-käyrätorvella kun haluat SOIVAN C-äänen (sounding pitch or concert pitch), kirjoitat nuotin puhtaan kvintin ylemmäs G:hen.

Concert Key on se sävellaji missä koko orkesteri soittaa. Muista että in C saattaa myös tarkoittaa että teos on pelkästään C-duurissa. Itse en muista että olisin saanut käsiini transponoimatonta partituuria. Eikös aika nopeasti pitäis selvitä onko score transponoimaton vai ei kun katselee eri soittimien nuotteja? Nopeasti vilkaisin beethoven 5. ekaa osaa (c-molli) ja esim. (es)käyrätorvilla ei ole etumerkintää ollenkaan, oletan että soivat pienen terssin ylempää mitä lukee nuoteissa joten ovat kirjoitettu a-molliin mikä taasen soi c-mollina, joka on siis concert key.

Ei varmasti auttanut mitään.
piiska2
12.03.2007 13:01:51
Ei ole itselläkään koskaan tullut vastaan transponoimatonta partituuria. Asiat selkenee, kun ei tarvitse (kapellimestarin) selittää puhuuko soivasta sävelestä vai kirjoitetusta. Partituurisoitto olisi kieltämättä helpompaa, jos ei tarttis transponoida stemmoja.
Hianomies
12.03.2007 13:20:55
Asiat selkenee, kun ei tarvitse (kapellimestarin) selittää puhuuko soivasta sävelestä vai kirjoitetusta.

Pitäähän kapun se usein kuitenkin täsmentää, kummasta on kysymys, kun transponoivien soittimien stemmasta puhutaan. Miten se partituurin kirjoitustapa asiaa muuttaa?
piiska2
13.03.2007 10:06:05
Harvemmin kapu selittää trumpetisteille, että teidän nuotit on muuten in Bb.
Eiköhän se joudu selittään enemmän, jos stemma olisi in C.
Hianomies
13.03.2007 14:44:01
Harvemmin kapu selittää trumpetisteille, että teidän nuotit on muuten in Bb.
Eiköhän se joudu selittään enemmän, jos stemma olisi in C.

Ai stemmoistako tässä olikin kysymys, mä luulin että partituurista.
Dr Dominant
13.03.2007 17:18:03

Kaput puhuu soittajalle käytännössä aina kirjoitettuja ääniä, ei soivia ellei ole eritystä tarvetta siihen. Soittajan stemma kun kuitenkin on käytännössä aina transpositiossa.
"Dr. Dominant, I presume?"
Hianomies
13.03.2007 18:13:48
Kaput puhuu soittajalle käytännössä aina kirjoitettuja ääniä, ei soivia ellei ole eritystä tarvetta siihen. Soittajan stemma kun kuitenkin on käytännössä aina transpositiossa.

Joo, se erityinen tarve voi mun kokemuksen mukaan olla vaikka se, että sanottava liittyy johonkin, mikä on kirjoitettu myös muille (transponoimattomille) soittimille: "huilut ja klarat, se teidän unispätkä, sen kolme ekaa säveltä eli soiva c, d ja e...".

Mutta mun pointti oikeastaan oli siis se, että se ei riipu mitenkään siitä, oliko partsikka in C vai ei.
Dr Dominant
13.03.2007 19:57:16

Joo, se erityinen tarve voi mun kokemuksen mukaan olla vaikka se, että sanottava liittyy johonkin, mikä on kirjoitettu myös muille (transponoimattomille) soittimille: "huilut ja klarat, se teidän unispätkä, sen kolme ekaa säveltä eli soiva c, d ja e...".

Mutta mun pointti oikeastaan oli siis se, että se ei riipu mitenkään siitä, oliko partsikka in C vai ei.

Totta puhut. Mulla ei varmaan edes ollut mitään pointtia itsellä, kunhan tulin hämmentämään toisten hyvää ketjua lounastunnilla (=3 minuuttia) ;)

Ei mulla muuta.
piiska2
14.03.2007 14:31:11
Tätä tarkoitin edellisessä kommentissani.
Olen kyllä törmännyt torvistemmoihin, jossa trumpetit ja allttofonit on kirjoitettu diskanntiavaimelle kun taas pasuunat ja tenorifonit bassoavaimelle. Kyseinen sovittaja, viihdekapellimestari, kirjoitti käsin nuotit ja otaksui, että "ammattireiskat" osaa transponoida.
Hianomies
14.03.2007 14:41:48
Kyseinen sovittaja, viihdekapellimestari, kirjoitti käsin nuotit ja otaksui, että "ammattireiskat" osaa transponoida.

Soittaja: "hetkinen, mitens tota, nää on siis nyt niinku väärällä avaimella ja eri sävellajissa, eiks näit ois voinu..."

Kapu: "Joo, mut kato siksi sä oot täällä!"

Elävästä elämästä. :)
Dr Dominant
14.03.2007 19:00:09

Soittaja: "hetkinen, mitens tota, nää on siis nyt niinku väärällä avaimella ja eri sävellajissa, eiks näit ois voinu..."

Kapu: "Joo, mut kato siksi sä oot täällä!"

... johon tuottajan tai jonkun pitäis vastata:"Ahaa, ja siksi SÄ et ole ensi kerralla täällä!" ;)
piiska2
14.03.2007 22:01:01
"Reiskoilla" oli sen verta kovat liksat varmaan, että kapu ajatteli nostaa keikan vaikeusatetta.
Dr Dominant
15.03.2007 11:57:06

"Reiskoilla" oli sen verta kovat liksat varmaan, että kapu ajatteli nostaa keikan vaikeusatetta.

Juu, eihän sitä helpolla saa päästä jos on hyvät liksat!!! 8P
JPQ
15.03.2007 14:34:57

Juu, eihän sitä helpolla saa päästä jos on hyvät liksat!!! 8P

Ei sais vaikka nykyään mitä kovempi palkka sitä helpomalla pääsee yleensä ei aina.:)
JPQ
29.05.2007 21:38:59

Aloin miettimään tähän vanhaan ketjuun menee siis niin
että stemmat soivalle ? ja partiuuri myös ? vai onko tapaa
jolla tämä jälkimäinen voitaisiin varmistaa että on soivalla.
Ei tarttis pitää biiseistään koneella silloin tallessa kuin stemmat,ja sitten partituuri josta voi ihan tosi helposti verrata melodioita keskenään.
Sävis
29.05.2007 22:57:46
Partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.

Toistan, partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.
Säviksen pimeä puoli
JPQ
29.05.2007 23:39:18

Partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.

Toistan, partituuri soivalle, stemmat kirjoitetulle korkeudelle.

Tosiaan ainako?
Janus
30.05.2007 02:37:06
Tosiaan ainako?

Miksi kysyt?
JPQ
30.05.2007 09:40:21

Miksi kysyt?

Kiva olla 100% varma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)